Auteur Topic: GRO niet meer zo G.  (gelezen 3992 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
GRO niet meer zo G.
« Gepost op: donderdag 07 november 2013 - 02:22:27 »
Blijkbaar ontgaat er me tegenwoordig wel wat meer ... zou het de oude dag al zijn  ???   ;D


Dat Eugeen aan een nieuw boek bezig was, tot daar nog toe.
Dat het met zatte beus Flor was, een hypocriete verkeerscrimineel & recidivist, kwam al veel minder goed over.
Dat het ook betekent dat het downloadbare handboek intussen verdwenen is , om duidelijk plat-commerciële redenen, doet wat mij betreft de deur dicht ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 07 november 2013 - 13:28:37 »
@ Inazuma,

Sta mij toe toch een woordje uitleg te geven.

1. Op het nieuwe boek staan 2 auteurs vermeld. Ikzelf en Flor.
Ikzelf ben de auteur van de teksten (99,9 % idem als de site)
Flor is co-auteur wat betreft het beeldmateriaal. De vele 3D tekeningen in het boek komen van hem.

2. Sinds een half jaar had ik, naast de online theorie en de filmpjes, ook gratis een handbook in PDF op de site staan, omdat er toch jongeren zijn die bij het leren liever papier in de hand hebben waarop ze iets kunnen markeren  Dit was iets extra. Maar de boekenuitgeverijen waren niet zo gelukkig dat GRO ook nog eens een handboek gratis aanbood.
Daarom heb ik beslist om de site in boekvorm (PDF) van het internet te halen en er gewoon een echt boek van te maken. Zo kunnen jongeren, die toch via onze leermethode en in een handboek willen leren, het boek aankopen, zonder gejammer van uitgeverijen.

Als dat in uw ogen plat-commerciele redenen zijn, dan is dat maar zo.

Ik wil terloops, voor het geval dat je zou denken dat ik de site te commercieel uitbuit, nog even vermelden dat:
1. haast alle commerciele publiciteit van de site verdwenen is en de laatste contracten einde van het jaar stoppen. Dan is de site 100% vrij van reclame.
2. alle vermeldingen van rijscholen op het portaaloverzicht al sinds 2012 gratis zijn.
3. reclame voor rijscholen in het praktijkboek niet meer bestaat.
4. al sinds 2011 is er geen hoofdsponsor meer.

Daarom zeggen sommigen dat ik een uil ben, omdat ik duidenden euro's op jaarbasis links laat liggen door geen reclame meer op de site meer te willen. .

« Laatst bewerkt op: donderdag 07 november 2013 - 14:00:54 door eugeen »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 07 november 2013 - 17:00:20 »
Misschien een idee om een betalende versie van het boek online aanbieden?
Geen idee hoe dat met een uitgever kan geregeld worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 07:27:03 »
Ik kan zowel voor de standpunten van Inazuma als voor die van Eugeen begrip opbrengen.

Christophoros, en vooral dan mij, worden door GRO en GRO Forum al jarenlang ten overvloede verweten om, louter in het belang van mensenlevens, met betrekking tot de verkeersveiligheid, te wijzen op de gevaren die uitgaan van lieden en organisaties wiens bijdrage tot de verkeersveiligheid welke ze claimen, bijzonder schabouwelijk is, en veeleer tot nog meer verkeersonveiligheid leidt.

In tegenstelling daartoe was Flor, toen Eugeen nog de chef van GRO Forum was, de enige op wie aldaar met bakken kritiek uitgeoefend mocht worden, wat voornamelijk door Eugeen zelf gebeurde. Dat Eugeen daar achteraf zijn verontschuldigingen aan Flor voor aangeboden heeft, verandert niets aan die realiteit, welke zich nu eenmaal voorgedaan heeft.

Flor is bepaald geen onbesproken persoon, onder meer inzake verkeersveiligheid, en het valt dan ook niet te verwonderen dat een samenwerking met hem ongenoegen wekt.

De gerechtvaardigde kritiek van Christophoros op de in de tweede alinea aangehaalde lieden en organisaties heeft evenwel nooit geleid tot ook maar enig besef van hun tekortkomingen dat zich opdrong, doch louter tot ongebreidelde vijandigheid jegens Christophoros en mij, wat bewijst hoezeer voor de betrokkenen louter hun imago een veel hogere prioriteit heeft dan mensenlevens.

Ik begrijp evenwel ook Eugeen. Het is onder meer door het niet tegen de haren instrijken van dergelijke lieden en organisaties dat zijn site op hun gunstige ingesteldheid en medewerking kunnen rekenen heeft, en derhalve groot geworden is en hem een meer dan dikke boterham oplevert (welke hij deelt met snoepreisjes voor lieden die nog geen tiende kunnen gedaan hebben van wat ik ontelbare nachten lang, toen ik nog ging werken, voor het grootmaken van zijn site volkomen gratis gedaan heb).

Het is bijzonder spijtig dat uitgerekend een aantal van de voornamelijk jonge bezoekers van GRO meer gesteld zijn op een boek dan op een website. Als het dan helaas toch zo is, is het begrijpelijk dat Eugeen, als goede commerçant, op deze vraag ingaat.

De verkeerswetgeving in België verandert om de haverklap. Een boek zal derhalve al voorbijgestreefd zijn nog vóór het de drukkerij verlaten heeft. Ik hoop dan ook dat Eugeen op de website, in afdrukbare vorm, de wijzigingen sinds de recentste uitgave van het boek zal bijhouden.

Ook hoop ik dat het door Flor verstrekte beeldmateriaal niet zo onverantwoord zal zijn als de animaties die destijds gepubliceerd werden door een individu welke zich een Rijprof waant, daarbij geenszins gestoord door ook maar enig gezond verstand.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 november 2013 - 07:33:12 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 08:19:33 »
Het is bijzonder spijtig dat uitgerekend een aantal van de voornamelijk jonge bezoekers van GRO meer gesteld zijn op een boek dan op een website. Als het dan helaas toch zo is, is het begrijpelijk dat Eugeen, als goede commerçant, op deze vraag ingaat.

Rijbewijs Op School, begon enkele jaren geleden met presentaties en een handboek voor de leerlingen.  Dat handboek werd nu afgeschaft (kostprijs, denk ik).  De leerlingen krijgen een code, waarmee ze op de site van het VSV kunnen leren, en een oefenexamen maken. 

Wat blijkt echter?  De overgrote meerderheid zou in een enquête te kennen hebben gegeven de theorie toch voornamelijk met een boek te studeren. 

En ja, ergens is dat idd. jammer.  Ik vrees idd ook wel dat er een hoop bij zijn die een boek van een oudere broer, buur, familielid, .... gebruiken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 13:04:38 »
Met een boek kom je meteen in de problematiek van de verouderde uitgaves terecht.
Zoals het er naar uit ziet, zal het "nieuwe" boek nog dit jaar achterhaald zijn ...

Ooit mee een reden om GRO via het internet te lanceren, toch ...
Hoe vaak hebben we op GRO-F niet gemerkt dat kandidaat bestuurders aan het leren waren van verouderde uitgaven ???
Keer op keer op keer ...

Het is wat mij betreft een bocht die ik niet mee ga maken, nochop enigerlei wijze , hoe minimaal ook, zelfs maar ga helpen maken.
(Zoals het BIVV dat kan fluiten naar de domeinnaam ritsen.be voor het wettelijke wangedrocht dat ze willen gaan invoeren als "ritsen" .)

Een downloadbare PDF blijft ook wel her en der digitaal rondslingeren, maar wordt ook gemakkelijker weer weggegooid, of opnieuw gedownload, en het brondocument is wel ogenblikkelijk aan te passen ...
Een boek ... dat blijft liggen, en voor verkeerde ideeën zorgen, tot vele jaren nadat het uitgegeven / achterhaald is.
Addenda downloaden en in een boek bijvoegen ... dat doet 3 man en de spreekwoordelijke paardenkop - voor zover ze geen duur Kluwer abo hebben.



Dat de uitgeverij die je eigen boek uitgeeft dat niet leuk vindt als essentieel dezelfde inhoud online staat, lijkt me normaal ...
Maar dat weet je als je een dergelijk boek gaat uitgeven.
Zoiets wordt ongetwijfeld ook vooraf besproken en vastgelegd ...

Andere uitgeverijen hebben daar uiteindelijk niets mee te maken.
Wat die er van vinden is hun zaak.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 17:25:24 »
Dank aan allen voor de bezorgdheid.

Wees Wegwijs heeft zijn handboeken grondig vernieuwd. Niets over gelezen op dit forum.
Lannoo heeft een half jaar geleden een rijbewijs B boek uitgebracht. Niets over gelezen op dit forum.
New Traffic Books heeft hun handboeken al een tijd geleden grondig hernieuwd. Niets over gelezen op dit forum.
Eugeen geeft een boek uit: meteen een topic waard.

Soms verneem ik hier ook zaken, die ik echt niet wist.

Citaat
Met een boek kom je meteen in de problematiek van de verouderde uitgaves terecht.
Alleen maar met een boek??? Dan moet je ook maar eens andere (dan GRO) rijbewijssites bekijken.

Citaat
Dat Eugeen daar achteraf zijn verontschuldigingen aan Flor voor aangeboden heeft, verandert niets aan die realiteit, welke zich nu eenmaal voorgedaan heeft.
Nooit verontschuldigingen aangeboden, zover mijn geheugen gaat. Was ook niet nodig. Als ik over zijn boek indertijd iets negatief heb geschreven, dan was dat op een zodanige wijze dat geen enkele deur werd ingetrapt. Integendeel.

Citaat
Een boek zal derhalve al voorbijgestreefd zijn nog vóór het de drukkerij verlaten heeft.
Maar het boek is al gedrukt en er is sindsdien nog niets veranderd aan de wetgeving.

Citaat
Andere uitgeverijen hebben daar uiteindelijk niets mee te maken.
Wat die er van vinden is hun zaak
Er zijn maar twee belangrijke uitgeverijen van rijbewijs handboeken in Vlaanderen: (Van In - Lannoo = redactie Wees Wegwijs) en New Traffic Books.
Beide uitgeverijen geven een boek van mij uit.
Van In: "Op weg naar rijbewijs B" (al vierde druk)
New Traffic Books:"Rijbewijs B".

Het gratis handboek in PDF-vorm was een exraatje dat een paar maanden op de site heeft gestaan. Omdat ik van beide uitgeverijen hoorde dat ze daar niet echt gelukkig mee waren, ben ik daarmee gestopt en heb ik er een handboek van gemaakt. Er zijn nu eenmaal jongeren die graag uit een boek leren.

En uiteraard is het bij een handbook belangrijk dat jongeren de laatste druk kopen en/of op de bijhorende site eventuele wijzigingen kunnen downloaden. Daar geef ik jullie 100% gelijk in. Maar dat geldt niet alleen voor dit boek, maar voor alle handboeken i.v.m. rijbewijs.

Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.

Ik hoop dat ik met mijn antwoorden een beetje duidelijkheid heb gebracht.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 november 2013 - 17:30:32 door eugeen »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 17:43:26 »
Met een boek kom je meteen in de problematiek van de verouderde uitgaves terecht.
Zoals het er naar uit ziet, zal het "nieuwe" boek nog dit jaar achterhaald zijn ...

Ooit mee een reden om GRO via het internet te lanceren, toch ...
Hoe vaak hebben we op GRO-F niet gemerkt dat kandidaat bestuurders aan het leren waren van verouderde uitgaven ???
Keer op keer op keer ...

Daar heb je gelijk in.

Maar, anderzijds.  Zelfs zonder handboek loop je dat risico.  Je kan namelijk nooit uitsluiten dat een bezoeker de zoekfunctie gebruikt, en daarbij op een intussen gedateerd topic stoot.  Als de bezoeker in kwestie dan genoegen neemt met de intussen achterhaalde antwoorden die hij daar vindt, ipv een nieuw topic te openen, is hij evenzeer foutief geïnformeerd.

Dat risico bestaat overigens niet enkel op GRO forum, doch evenzeer hier trouwens (al doet iedereen nog zo 'n best).  Wie hier of op GRO forum zou gaan grasduinen in de 100 en topics, zal vroeg of laat wel een gedateerd topic, of minstens een gedateerde reactie in een topic vinden, denk je niet ?  
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 november 2013 - 17:45:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 22:29:54 »
Wees Wegwijs heeft zijn handboeken grondig vernieuwd. Niets over gelezen op dit forum.
Lannoo heeft een half jaar geleden een rijbewijs B boek uitgebracht. Niets over gelezen op dit forum.
New Traffic Books heeft hun handboeken al een tijd geleden grondig hernieuwd. Niets over gelezen op dit forum.
Eugeen geeft een boek uit: meteen een topic waard.

Christophoros heeft in het verleden nu eenmaal meer te maken gehad met GRO en GRO-Forum dan met de drie eerste welke je opsomt.

Fijn toch dat je ook hier zoveel aandacht krijgt!

Citaat
Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.

Het lijkt mij geenszins een slechte karaktertrek te zijn, doch veeleer een utopie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 08 november 2013 - 22:31:27 »
Dat risico bestaat overigens niet enkel op GRO forum, doch evenzeer hier trouwens (al doet iedereen nog zo 'n best).  Wie hier of op GRO forum zou gaan grasduinen in de 100 en topics, zal vroeg of laat wel een gedateerd topic, of minstens een gedateerde reactie in een topic vinden, denk je niet ?  

Met dat verschil dat er hier bij ieder bericht een datum staat, en je opzoekingen kan doen, te beginnen met de recentste berichten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 07:04:36 »
Met dat verschil dat er hier bij ieder bericht een datum staat, en je opzoekingen kan doen, te beginnen met de recentste berichten.

1.  Helaas kan je daarmee nog steeds niet garanderen dat iedereen die de zoekfunctie gebruikt dat laatste ook effectief zo doet.
2. Je kan al evenmin uitsluiten dat zelfs de recentste berichten over een bepaald onderwerp gedateerd zijn, bijvoorbeeld omdat er daarover een tijdlang geen topics meer zijn.
3. En zelfs in het recentste topic, kan nog altijd een intussen wél gedateerde reactie staan (die op 1 of andere manier gerelateerd was aan het initiële onderwerp).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 november 2013 - 09:35:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 09:36:53 »
Citaat
Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.

Het lijkt mij geenszins een slechte karaktertrek te zijn, doch veeleer een utopie.

Hij schreef er dan ook duidelijk bij :

Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.



« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 november 2013 - 09:38:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 11:26:36 »
Hij schreef er dan ook duidelijk bij :

Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.

Precies Bert.

Als er, zoals tussen ons onlangs, eens een kink in de kabel komt, dan kunnen, met wat goede wil van beide kanten, de plooien al snel weer gladgestreken worden.

Maar als er ook na geruime tijd van de andere kant nog steeds geen greintje goede wil komt, dan heeft het geen zin meer om dergelijke lieden nog langer te ontzien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 12 november 2013 - 18:31:44 »
Eugeen geeft een boek uit: meteen een topic waard.
Old media met old media gebruiken.
Hoeft daar nog aandacht aan besteed te worden ?

GRO was daar net het verschil.
Oorspronkelijk toch.
Geen boek. Daar sakkerden we op. En terecht eigenlijk.

Nadien halve spreidstand met toch een boek, in PDF (tenminste nog aanpasbaar voor het downloaden) en via sponsoring gedrukt (niet meer aanpasbaar).
Nu is de spreidstand compleet.

Citaat
Citaat
Met een boek kom je meteen in de problematiek van de verouderde uitgaves terecht.
Alleen maar met een boek??? Dan moet je ook maar eens andere (dan GRO) rijbewijssites bekijken.
Staat en valt uiteraard met het onderhoud dat er aan een site gebeurt.

Met dat verschil dat je andermans aangekocht boek niet meer kàn updaten - tenzij je digitaal gaat.
Stijl Apple iBooks .


Citaat
Citaat
Een boek zal derhalve al voorbijgestreefd zijn nog vóór het de drukkerij verlaten heeft.
Maar het boek is al gedrukt en er is sindsdien nog niets veranderd aan de wetgeving.
En heel misschien zal je dat mogelijk zelfs - voor even toch - aan mij te danken hebben  ;D

Fingers crossed ...
Met de "tap" is het gelukt, benieuwd wat dat Ritsen-gedoe gaat geven.


Citaat
Beide uitgeverijen geven een boek van mij uit.
Kijk Eugeen, het is jouw keuze uiteraard om die uit te geven.
Dat je uitgevers daar niet gelukkig mee zijn is vanuit hun standpunt ook te begrijpen.

Maar uiteindelijk blijft het een 180° bocht ...



Citaat
Er zijn nu eenmaal jongeren die graag uit een boek leren.
Tijd om mee te gaan met de tijd ...
Schrijven kunnen ze vaak nog amper, maar ze willen het allemaal nog wel in een boek lezen ... bizar toch.


Variabele inhoud - zeker kranten, magazines, ... - hoort anno 2013 eigenlijk niet meer in boeken of op papier thuis.
Pure verspilling van materiaal.
Elke maand / 14 dagen geïllustreerd op een stoep in uw buurt ... in elke buurt.


Citaat
Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.
De mijne is dat ik zeg wat ik denk   ;)
Wordt niet altijd en/of overal in dank afgenomen, maar 't is wat het is.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 november 2013 - 18:34:08 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: GRO niet meer zo G.
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 13 november 2013 - 03:08:56 »
Citaat
Misschien is het een slechte karaktertrek van mij, maar ik tracht, in de mate van het mogelijke, met iedereen goed overeen te komen.
De mijne is dat ik zeg wat ik denk   ;)
Wordt niet altijd en/of overal in dank afgenomen, maar 't is wat het is.

Het is een prachtige karaktertrek, Inazuma: recht door zee. Maar hij wordt inderdaad slechts zelden in dank afgenomen, integendeel. "Je suis payé pour le savoir."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."