Hier bij ons wordt voorrangsnegatie ongestraft getolereerd tot wanneer er daadwerkelijk een aanrijding gebeurt.
Zelfs dan wordt het doorgaans afgehandeld door de verzekeringen .
De flikken willen hoe langer hoe vaker gewoon niet meer komen voor verkeersongevallen.
Dat is begonnen voor ongevallen met blikschade, en is aan het evolueren naar niet opdagen bij ongevallen met lichtgewonden
(die zelf naar de dokter geraken - van zodra ze afgevoerd worden per ambulance, is de politie er doorgaans wel).
Vlamingen hebben een hekel aan wetten en regels.
Ze verzinnen er anders genoeg ...
Probleem is vooral
- dat de wegcode niet meer te volgen is
- de steeds vaker "creatieve" toepassing er van door de overheid
- de conflictzoekende aanleg van Belgische wegen
Vlaanderen is een jungle zowel bij het wegbeheer als bij de weggebruiker.
De verkeersregels bestaan normaal uiteraard om die jungle te reguleren.
Maar als men op de fundamenten - de inrichting van de wegen - er al een jungle van maakt, dan volgt de rest vanzelf ...
Als je gaat zien wat er gebeurt met een "jungle" (shared space), dan valt meteen op dat daar vooral voetgangers in de verdrukking geraken - niet in het minst door losgeslagen fietsers.
Niet verwonderlijk dus dat in NL de shared space experimenten feitelijk mislukt zijn, en men in die omgevingen opnieuw verkeerstekens aanbrengt (wat in 1 klap een erkenning van de mislukking is) .
Uniformiteit en eenvoudige weginrichting zijn dringend nodig, pas daarna kan men het rijbewijs met punten invoeren en aangepaste straffen voorzien, voorbeelden genoeg in onze buurlanden.
Daarvoor moet je inderdaad teruggaan naar een drastisch vereenvoudigde, sluitende wegcode.
Net de andere richting dan waar de Belgische politiek "hun" wegcode naar toe stuurt.
Verkeersinfrastructuur moet eenduidig en uniform zijn.
IN principe is dat wat de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden als doel hebben.
Probleem is dat alle wegbeheerders er de kantjes gaan afrijden, of ze gewoon niet toepassen.
Verkeerde verwachtingen leiden tot ongevallen.
Jij hebt de klik gemaakt die wegbeheerders & politiek hier - hopelijk - binnen dit en 20 jaar ooit eens zullen maken ...
Een regelgeving moet geloofwaardig zijn zoniet past iedereen zijn eigen wegcode toe.
"Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf"
(Johan Casier, ooit op wegcode.be)
Het aantal verkeersregels moet naar beneden. De wegcode moet zo eenvoudig mogelijk gehouden worden en de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens mogen worden uitgebreid.
En het gaat vooreerst nog niet gebeuren ...
Politici willen "scoren".
Tot nader order is dat : regeltjes verzinnen om een niche-groepje gelukkig te maken.
Politici willen "hun stempel drukken" : regels bijmaken dus.
Niet opdoeken of vereenvoudigen.
Wat Schouppe als "vereenvoudiging" wou verkopen, was dat allerminst.
Integendeel, het werd er meestal nog complexer op.
Volgende probleem :
De politiek = de wegbeheerder = de sponsor van de politie
Ons kent ons, ons leeft bij de gratie van ons, en ons gaat ons niet straffen ...
Inderdaad :
- wegcode eerst drastisch eenvoudiger, maar nadien strakker beteugelen (en vooral vervolgen wie ongevallen veroorzaakt, ipv wie gemakkelijk te klissen is)
- plaatsingsvoorwaarden strikter, gevolgd door een snoeihard vervolgingsbeleid voor inbreuken door de wegbeheerder (vervolging van ambtenaren + politiek verantwoordelijken)
Maar daarvoor moeten de politici in eigen vel snijden, en dat gaat niet gebeuren ...
- Op kruispunten dezelfde voorrang voor fietsers dan voor alle andere bestuurders.
Yup.
Heel dat gedoe met maneuvers bij dwarsen fietspad/trottoir, of 12.4bis is nérgens voor nodig ...
- Fietspaden niet doortrekken over kruispunten die niet in voorrang liggen.
Yup.
Maar er moet wel "iets" zijn waar fietsers dan over kunnen ... zie onder
- Geen oversteekplaatsen voor fietsers op kruispunten.
Onverenigbaar met dubbelrichtingsfietspaden ...
Je MOET fietsers ergens een wettelijke plaats geven op de weg.
Je kan niet - zoals de Vlaamse overheid tegenwoordig doet - tegen fietsers zeggen "je moet nu verplicht HIER rijden" om hen dan aan kruispunten zonder een fietspad en zonder fietsoversteekplaats in een totaal onwettige positie op de openbare weg te laten uitkomen.
De nieuwe tendens in Vlaanderen is dus linksgelegen fietspaden die de fietsers LINKS op een KP doen uitkomen waar ze dus spookrijders worden ... omdat er daar voor hen geen plaats meer voorzien is.
Vlaanderen elimineert fietspaden over voorrangswegen - wegens een foute interpretatie van de wegcode bij het gewest en de fietsers zelf - maar legt er niets in de plaats.
De Fietsersbond mag fier zijn op hun "overwinning"
Groeten aan Pyrrus !
- Wat is een doorgetrokken fietspad? ( duidelijkheid voor correcte toepassing voorrang) Hoe ziet men het verschil tussen doorgetrokken fietspaden met wegmarkering, zonder wegmarkering en suggestiestroken? ( liefst steeds markering art 74 over kruispunten als de fietser voorrang behoud )
De ganse zever is al op te lossen door geen koppeling meer te maken tussen fietspad en voorrang.
- Zo weinig mogelijk twee richtingsfietspaden naast de rijbaan gezien steeds problemen met voorrang in combinatatie met richtingsveranderingen.
Dat terugdraaien wordt peperduur.
Talloze heraangelegde wegen hebben nog maar aan 1 kant een fietspad ...
- Uniformiteit bij rotondes.
Yup.
- Regels voor het gebruik van rotondes met meerdere rijstroken zoals in Nederland, Frankrijk, GB.
Rotonde beginnen aanzien als een rond kruispunt lost dat al grotendeels op (zie NL)
Je kan dan met voorsorteringspijlen gaar "sturen", terwijl dat nu idioot is, want het is steeds naar rechts ...
- Geen oversteekplaatsen voor voetgangers op wegen maar meer dan 50 gereden mag worden.
En de verplichting afschaffen een oversteekplaats te gebruiken ...
Nergens voor nodig.
Ik steek over in de gaten tussen het verkeer, wat hindert niemand, tot ik een oversteekplaats MOET gebruiken en auto's MOETEN stoppen omdat ik net op dat moment daar ben ...
- Duidelijke algemene regels die de maximum snelheden bepalen en alle afwijkingen hierop meer dan duidelijk en bij herhaling aangeduidt. ( Nu bijna overal uitzondering op algemene regel met zoneborden zonder herhalingen, weg met zone 30-50-70 toestanden))
Herhalingsborden voor snelheidszones zijn niet meer toegelaten.
Nog zo'n kwakkel van Landuyt ...
Heel wat snelheidszones zijn nu illegaal doordat ze eigenlijk niet afgesloten zijn / niet herbeginnen met een zonebord, maar door dergelijk illegaal "herhalingsbord" ...
De vereiste een snelheidszone met een nieuw zonebord te beginnen staat bovendien in de wegcode - anders is er geen overeenstemming met Art 5.
Moet eigenlijk zonder fout tot vrijspraak leiden ...
- Uitzicht van de weg aanpassen in zone 30 ( duidelijkheid)
Hoe pas je een weg tijdelijk aan (schoolomgevingen ) ?
Vaste zones 30 moesten ooit duidelijk structureel herkenbaar zijn.
Dat is gewoon afgeschaft ....
- Alle afwijkingen van de algemene regel correct en ondubbelzinnig aangegeven door middel van verkeerstekens.
Is in principe al de bedoeling.
Probleem is dat alle wegbeheerders oevral van de algemene regels willen afwijken.
Vaak zelfs verder afwijken dan de wegcode hen toestaat ...
- Het verkeerslicht met pijl dat linksafdraaien op kruispunten regelt minstens rechts naast de ronde lichten herhalen.
De combinatie driekleurige bollen + driekleurige pijlen opnieuw verbieden, zoals het jaren het geval was !
- Voetgangers mogen oversteekplaatsen voor voetgangers niet plots oplopen als naderende auto zich reeds binnen de stopafstand bevindt.
Kom je weer terug in het dubieuze systeem zoals met fietsoversteekplaatsen.
In principe geen probleem om beide weggebruikers te bestraffen :
- 1 wegens geen voorrang verlenen
- 1 wegens zichzelf in gevaar brengen
Maar ga je dat dan ook toepassen op andere voorrangssituaties ?
"Je mag pas gebruik maken van je voorrang als duidelijk is dat de ander gaat stoppen ?"
- Afstand houden. 2 secondenregel ( niet alleen om gestopt te geraken maar ook om van rijstrook te kunnen veranderen als het nodig is)
Hebben we een vage regel voor.
Resultaat : niet afdwingbaar.
De Duitsers hebben 'm gekwantificeerd ... en controleren er dan op.
Op de afstandsregels voor vrachtwagens wordt nauwelijks nog gecontroleerd - en een deel daarvan mag overigens meteen in de prullenbak.
- Ritsen bij wegversmalling, maar geen misbruik bij laattijdig voorsorteren.
Wacht, dat wilden ze net invoeren .... maar hoe
