Auteur Topic: Veiligste overwegen worden onveiliger !  (gelezen 6001 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Veiligste overwegen worden onveiliger !
« Gepost op: zaterdag 11 januari 2014 - 09:35:55 »

Wie bedenkt het eigenlijk ???

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1518106/volledige-slagbomen-aan-overwegen-verdwijnen.aspx

Hoeveel raken er jaarlijks "opgesloten" ???
Veel minder dan er doorheen de slagbomen slalommen in elk geval - in grote mate een fietsersziekte

Gisteren :
de 2 auto's voor me stoppen op de overweg, ik blijf er voor staan
dat levert meteen getoeter op van de bestuurster achter me
nog voor de rode lampen weer uit zijn, zaten er al 5 fietsers op de overweg

België : land van idioten, geleid door de grootsten van allen !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Veiligste overwegen worden onveiliger !
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 11 januari 2014 - 11:24:09 »
Ik snap het ook niet.

Volgens mij beletten volledige slagbomen bestuurders om nog tussen al gesloten halve slagbomen door te rijden.

Een bestuurder zit nooit vast op een overweg. Hij kan altijd zijn voertuig verlaten.

En het voertuig zelf? Ach kom, zelfs met de goedkoopste wagen buig je zo nodig zo een slagboom toch gewoon om.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 januari 2014 - 01:49:14 »
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1519204/autobestuurder-36-sterft-op-spoorwegoverweg-in-aarschot.aspx

Het gaat hier om het nieuwe gedowngrade "veiligste type" van Wathelet ...

Weg Wanbeheer.be

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 januari 2014 - 19:30:27 »
Ooit gezien op joe-tjoep; een constructie in de weg vlak voor een overweg die het een auto onmogelijk maakt (of alleszins heel moeilijk) om op het linker rijvak de overweg op te rijden (maar wel in de juiste richting, dus bij het verlaten van de overweg). Het systeem werkt alleen met neergelaten slagbomen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 01:53:16 »
Ooit gezien op joe-tjoep; een constructie in de weg vlak voor een overweg die het een auto onmogelijk maakt (of alleszins heel moeilijk) om op het linker rijvak de overweg op te rijden (maar wel in de juiste richting, dus bij het verlaten van de overweg). Het systeem werkt alleen met neergelaten slagbomen.

Dergelijke inrichtingen werden al vele jaren geleden voorgesteld om te vermijden dat autobestuurders een autsnelweg in de verkeerde richting oprijden. Een flap die een hoek van 45° vormt met het wegdek. Als je er in de goede richting over rijdt, klapt ze neer, en komt ze daarna door een veer weer omhoog. Rijd je er in de verkeerde richting over, dan komt het hard aan.

De vraag is hoeveel de maatschappij nog moet investeren om lieden die wetens en willens de meest elementaire veiligheidsregels aan hun laars lappen, te beletten om een ongeval te veroorzaken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 03:07:25 »
Dat is zoals de ARAB, dat was ook niet meer werkbaar dus hebben ze de Codex gemaakt die eigenlijk net hetzelfde zegt met als toevoeging " maar als het veilig kan dan mag je het wel"  (niet in die woorden maar daar komt het in C toch op neer mits de nodige VCA attestjes)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 08:12:12 »
De vraag is hoeveel de maatschappij nog moet investeren om lieden die wetens en willens de meest elementaire veiligheidsregels aan hun laars lappen, te beletten om een ongeval te veroorzaken.

Ik denk dat meer dan de helft van de 'verstrengde' regels bestaan omwille van mensen die zich niet aan de vorige hielden.
voorbeeld: alles van 90 naar 70 km/u; dit is ten gevolge van ongevallen door mensen die zich niet aan die 90 hielden en vaak veel sneller reden.
0,5 bij alcohol; men spreekt van 0,0 promille; omdat er nog ongevallen gebeuren door dronken mensen, maar dat zijn er vooral die wel meer dan 0,5 in hun bloed hebben.

Ik weet welk gevoel het geeft als je vlak voor je neus een auto nog de overweg ziet zig-zaggen..., ik heb geluk gehad, ook al scheelde het soms maar enkele meters, ik heb nooit een auto aangereden...
De kans is klein dat je ontspoort bij een aanrijding met een auto, maar het moet meer eens gebeuren in de richting van tegenspoor terwijl er een andere trein afkomt...

Domme mensen kun je er niet van weerhouden om dom te doen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 januari 2014 - 08:17:42 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 14:15:44 »
alles van 90 naar 70 km/u; dit is ten gevolge van ongevallen door mensen die zich niet aan die 90 hielden en vaak veel sneller reden.

En wat gebeurt er nu? Diegenen die zich vroeger aan 90 km/h hielden, krijgen nu het schijt van die 70 km/h, en gaan gevaarlijk inhalen. Wat een verbetering!oed hebben.

Citaat
De kans is klein dat je ontspoort bij een aanrijding met een auto, maar het moet meer eens gebeuren in de richting van tegenspoor terwijl er een andere trein afkomt...

Juist, en een treinbestuurder heeft niet eens veiligheidsgordel en een airbag...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 15:50:05 »
alles van 90 naar 70 km/u; dit is ten gevolge van ongevallen door mensen die zich niet aan die 90 hielden en vaak veel sneller reden.

En wat gebeurt er nu? Diegenen die zich vroeger aan 90 km/h hielden, krijgen nu het schijt van die 70 km/h, en gaan gevaarlijk inhalen. Wat een verbetering!oed hebben.
En die vroeger sneller als 90 reden gaan dit nog minder doen bij 70 kmh...

Als de V85 van een weg(segment) duidelijk ~ 90 kmh is gaat het aantal ongevallen stijgen als de Vmax veel lager als die 90 gezet wordt.
(bvb 70 kmh duidelijk buiten de bebouwde kom, brede gewestweg, of 90 kmh op een 2+2 middenberm idem ipv 110-120 kmh V85).
Studies genoeg waarom, en jij geeft al 1 parameter aan.

In NL bestaan 1+1 stroomwegen die een Vmax van 100 kmh gekregen hebben *na aanpassingen zodat ze 1+1-autoweg-standaard gekregen hebben, ook te zien aan de groene middenmarkering: http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en_Vervoer/Verkeersveiligheid/Limburgse_wegen_krijgen_nieuw_uiterlijk
 (*1+1 was voordien 80 kmh);

in BE kunnen ze wel niet tot 100 tellen wslk zijn de borden ook te klein om 3 cijfers er op te krijgen...  ;D

« Laatst bewerkt op: woensdag 15 januari 2014 - 16:11:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 18:19:51 »
Is in Nederland de snelheid op auto(snel)wegen ook niet verhoogd tot 130 km/u, toch op bepaalde stukken?
Hier vergelijken ze alles met andere landen, maar blijkbaar alleen de dingen waarmee ze hun (non)beleid willen verantwoorden.
Het aantal mogelijke snelheidsbeperkingen hier zijn beperkt 30,50,70,90,120.Is dat wel echt zinvol? zijn daar studies over?  In Frankrijk zie je bijvoorbeeld in bepaalde dorpjes, naast vele zones 30 ook 45 staan, eigenlijk maar 5 km/u lager dan toegestaan in bebouwde kom. Ik vind dat het een extra signaal geeft aan een bestuurder.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 januari 2014 - 18:25:29 door e49Memling »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 18:41:03 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 20:21:29 »
Een goede week geleden heb ik nog de ring van München genomen tegen zo'n slordige 210 km/u, laat ons de snelheid op de ring van Antwerpen en Brussel ook vrij laten! :P
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 15 januari 2014 - 22:32:15 »
Een goede week geleden heb ik nog de ring van München genomen tegen zo'n slordige 210 km/u, laat ons de snelheid op de ring van Antwerpen en Brussel ook vrij laten! :P

Ik denk niet dat je op de ring van Antwerpen of Brussel ooit aan 210 km/h zou geraken.  :D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 16 januari 2014 - 00:43:17 »
Ergens begin jaren '90 ging ik in de herfst altijd mee met enkele jagers naar een jacht in Kieldrecht, als tracker. Vanaf Oelegem reed ik mee met één van de jagers. Met zijn Mercedes CE300 was het niet abnormaal om over de ring van Antwerpen te rijden tegen zo'n 190 km/u op een zondagmorgend. Mijn zetel stond zover mogelijk achteruit, want aan mijn voeten lag een flinke jachthond, een kloeke zwarte labrador. Eigenlijk een beetje een copy van Boyke!
Die kerel had trouwens een speciale techniek om fazanten uit de groenbemesting te jagen maar had daarvoor wel 360 pk nodig!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 11:08:16 »
Punt is dat je niet op een overweg kan opgesloten geraken als je de wegcode volgt ...

20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :

1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
2° wanneer de rode knipperlichten branden;
3° wanneer het geluidssein werkt.

20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.

Praktijk :
- overwegen met kruispunten vlak er achter, zonder verbod af te slaan.
- toeterconcert als je een geblokkeerde overweg NIET op rijdt

Misschien dit stukje wegcode eens afdwingen ?
Weg Wanbeheer.be