Auteur Topic: Dodelijk ongeval, en toch ....  (gelezen 3666 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Dodelijk ongeval, en toch ....
« Gepost op: zondag 12 januari 2014 - 01:13:27 »
Lees je niets over het intrekken van het rijbewijs van de autobestuurder.

http://www.gva.be/regio-mechelen/sint-katelijne-waver/voetganger-dodelijk-aangereden-tweede-slachtoffer-gewond.aspx


Het ging alweer om een bejaarde bestuurder.
Dan worden er blijkbaar geen rijbewijzen ingetrokken als bewarende maatregel ... terwijl je net mag gaan twijfelen aan de rijgeschiktheid van deze bestuurders.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 10:51:06 »
Het ging alweer om een bejaarde bestuurder.
Dan worden er blijkbaar geen rijbewijzen ingetrokken als bewarende maatregel ... terwijl je net mag gaan twijfelen aan de rijgeschiktheid van deze bestuurders.

Ik knipper altijd eens met mijn lichten naar het tegemoetkomend verkeer als ik stop om iemand te laten oversteken.
Ik heb trouwens ooit iemand zien aanrijden op het zebrapad, door een voorbijstekende auto, en het was geen bejaarde...
Waar ik kan voorbijgestoken worden, en ik stop voor een oversteekplaats, hou ik altijd mijn spiegel in het oog, ooit heb ik, door even te toeteren (!), de overstekende persoon kunnen waarschuwen, en daardoor een aanrijding kunnen vermijden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 12:37:54 »
Het is dikwijls een moeilijk dilemma aan de oversteekplaatsen voor voetgangers.

Je stopt en geeft daardoor een signaal aan de voetganger om over te steken, waardoor hij mogelijk door een ander voertuig aangereden wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 13:20:35 »
Daarom doe ik ook niet snel teken naar iemand dat hij mag oversteken voor mij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 14:48:54 »
Het is dikwijls een moeilijk dilemma aan de oversteekplaatsen voor voetgangers.

Je stopt en geeft daardoor een signaal aan de voetganger om over te steken, waardoor hij mogelijk door een ander voertuig aangereden wordt.

1) Is dan niet zozeer de schuld van diegene die wél voorrang verleend heeft aan die voetganger, doch veeleer van de aanrijder die om méér dan 1 reden zwaar in de fout gaat  (maar ik begrijp het dilemma wel)
2) Niets hoeft die voetganger ervan te weerhouden, om zélf ook uit zijn doppen te kijken of ook op de andere rijstrook de kust veilig is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 14:48:57 »
Daarom doe ik ook niet snel teken naar iemand dat hij mag oversteken voor mij.
Ik stop waar ik moet.
Wat de rest van d weggebruikers doen is hun verantwoordelijkheid.

Ik geef ook al jaren geen enkel teken meer.
Beslis zelf ...

Toeteren of lichclaxon wel, als het gevaarlijk wordt.
Conform de wegcode dus   ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 15:36:45 »
Ik geef ook die signalen om gevaar aan te duiden maar geef ook al eens een lichtsignaal als ik alleen kom aanrijden om aan te duiden dat ik ga stoppen voor die fietser-voetganger.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 17:39:31 »
 Zonder voetgangerslichten:
wou men die zebrapaden niet afschaffen vanaf-70 kmh-wegen ?
wou men die zebrapaden niet afschaffen op alle 2+2-wegen ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 18:26:03 »
Daar is het bebouwde kom meen ik me te herinneren.

Maar al eens goed gekeken?
http://www.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2014/01/11/2808750/voetganger-komt-om-bij-aanrijding-tweede-slachtoffer-gewond-id5239996-620x400.jpg
Die busstop vlak voor en na het zebrapad, opzij is er echt geen plaats om die busstop te maken? Kan anders wel makkelijk een brandweerwagen staan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 18:26:10 »
Zonder voetgangerslichten:
wou men die zebrapaden niet afschaffen vanaf-70 kmh-wegen ?
Die zijn grotendeels weggefreesd ...

Citaat
wou men die zebrapaden niet afschaffen op alle 2+2-wegen ?
De 2+2 weg is stilaan afgeschaft in de plaats ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 18:27:36 »
In de plaats van plastieke paaltjes en arceringen zie Antwerpsesteenweg Lier-Mortsel
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 18:31:28 »
Daar is het bebouwde kom meen ik me te herinneren.

Maar al eens goed gekeken?
http://www.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2014/01/11/2808750/voetganger-komt-om-bij-aanrijding-tweede-slachtoffer-gewond-id5239996-620x400.jpg
Die busstop vlak voor en na het zebrapad, opzij is er echt geen plaats om die busstop te maken? Kan anders wel makkelijk een brandweerwagen staan.

Klassieke onveilige & hinderlijke heraanleg van Vlaamse wegen ...

Bushaltes op de rijbaan, ook al is er hopen plaats om ze er bijten te leggen -> OV hindert alle andere autoverkeer, en wordt meer probleem dan een oplossing.

Bushaltes tegenover elkaar, zodat àlles vast staat bij 2 bussen aan een halte.

In "wegrijdende" richting op deze foto, moet de vraag ook komen of de bus er wel aan het haltebord kan stoppen - minimumafstand tot oversteekplaats ...
Oversteekplaatsen pal na bushalte , waardoor een overstekende voetganger "aangemoedigd" wordt nog voor de bus over te steken, waar niemand 'm kan zien ...


Die 420 extra doden / jaar, komen érgens vandaan uiteraard.
ligt niet aan de auto's, niet aan de medische standaard ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 19:27:24 »
Niets hoeft die voetganger ervan te weerhouden, om zélf ook uit zijn doppen te kijken of ook op de andere rijstrook de kust veilig is.

Hoeven niet, maar het gezond verstand laat de zwakke weggebruikers nogal eens in de steek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 19:29:52 »
Hoeven niet, maar het gezond verstand laat de zwakke weggebruikers nogal eens in de steek.

Ja.  Maar een chauffeur die gaat inhalen of voorbijrijden als je daar stopt of al gestopt bent, .... is nu ook niet bepaald de verstandigste thuis.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodelijk ongeval, en toch ....
« Reactie #14 Gepost op: maandag 03 februari 2014 - 20:34:10 »
Ja.  Maar een chauffeur die gaat inhalen of voorbijrijden als je daar stopt of al gestopt bent, .... is nu ook niet bepaald de verstandigste thuis.

Daarin heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Hier in Duitsland mag je een lijnbus die aan een halte haar 4 richtingsaanwijzers aansteekt, in beide richtingen slechts stapvoets voorbijrijden (volgens de rechtspraak is dat max. 7 km/h). Maar je hebt telkens weer de indruk dat de meeste Duitsers minstens tegen 30 km/h kunnen stappen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."