Voetgangersdoden door pure voetgangersongevallen (domme val ofzo) uitglijden op ijzel op voetpad bvb, worden statistisch niet bij verkeersongevallen geteld
Toch wel.
In Nederland alleszins niet (studie heb ik onlangs gelezen ## zie onderaan) het zou me sterk verwonderen dat het in BE wel zou zijn.
Heb je mss een bron ?
Ik weet dat er Belgische studies zijn (# BIVV 2009) die oorzaak "val*" hebben
- bvb bij fietser - maar als je dan de definitie leest ttz de verwijzing*, komt de fietser ten val en wordt daarna wel (evtl dodelijk) aangereden door een ander (zwaar) voertuig.#
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/stat-analyse-verkeersongevallen-2009.pdf
Statistische analyse van verkeersongevallen 2009
...
- voetgangers vanaf p 125 niets van val als oorzaak of indicator, wel natuurlijk van onbekend = inconnus tabel 62 page 132 waar het om de plaats van de voetganger gaat, en verder nog grafieken van opponent... maar niets van hoofdindicatoren zoals bij fietsersongevallen.
- fiets vanaf p 132, zie page 137, tabel 66 : verschiet vooral niet van de cijfers waar de fietser schuld is aan zijn eigen dood door voorrangsnegatie.... :
Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen53 – 2009 (gewogen cijfers) :
...
-opponent verleent geen voorrang: 11 doden
-Fietser verleent geen voorrang: 21 doden
- Val van de fietser56 - 12 doden - - - verwijzing 56*
56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor
Ooit ergens gelezen dat vallen de (op 1 of 2 na ?) voornaamste ongevaloorzaak is in de zone 30 ...
Blijkbaar houden ze het toch ergens bij ... voor zover het ooit gerapporteerd geraakt, want dit zal vaak zonder politie-tussenkomst opgelost worden (mensen die zelf naar dokter gaan of ambulance bellen)
Onderrapportering zal hier dan ook aanzienlijk zijn.
Bij fietsers zou dat wel kunnen ja, maar bij voetgangers zonder voertuigbetrokkenheid ?
Ik weet het zwart op wit te vinden in een Nederlandse studie ##, zoiets wordt
daar bij voetgangers niet als verkeersongeval gerekend (wslk omdat voetgangers geen bestuurders zijn)
Qua verkeersbeleid specifiek voergangersongevallen met zwaar verkeer (bvb oversteekplaatsen) hoef je van BE niet veel te hopen, er is gewoon geen degelijke registratie of onderzoek:
http://www.touring.be/nl/corporatesite/wie-zijn-wij/pers/communiques/securite-routiere/onderzoek-voetgangersongevallen/index.asp
Touring: gebrek aan cijfers voetgangersongevallen maakt beleid onmogelijk
Uit een onderzoek van Touring blijkt dat ons land totaal in gebreke blijft qua statistisch materiaal over ongevallen met voetgangers. De enquête kadert in een Europees onderzoek waaraan 10 mobiliteitclubs deelnamen.
Edit ## blz 5 net boven conclusie
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Kwetsbare_verkeersdeelnemers.pdf
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, juli 2012
Ook onder voetgangers vallen doden en gewonden door ongevallen zonder rijdend voertuig. Deze worden in de statistieken val-ongevallen op
de openbare weg genoemd, en behoren volgens de gangbare definitie niet tot de verkeersongevallen.
Methorst et al. (2010) laten met gegevens van de Landelijke Medische Registratie (LMR) zien dat per jaar gemiddeld 9 doden en 800 ziekenhuisgewonden vallen bij deze voetgangersongevallen.
vooral dit eens lezen (vooral de cijfers):
http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/11/Bijdrage49.pdf
Letselongevallen van voetgangers en fietsers
Drs. R. Methorst
(Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart)
Door gebruikmaking van medische registraties (LMR en LIS) is het vertekende beeld op basis van de ongevallenregistratie te verbeteren.
Bij voetgangers en fietsers zijn niet aanrijdingen dominant, maar enkelvoudige ongevallen. Deze ongevallen zijn bovendien zeer talrijk, nemen niet af en vertegenwoordigen bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen.
...
pdf page 7
Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen. De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.
De overheid wordt geconfronteerd met hoge medische kosten, kosten arbeidsongeschiktheid enzovoorts.
Mede dankzij het door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierde onderzoek begint het bewustzijn van het probleem van enkelvoudige fietsongevallen te stijgen. Enkelvoudige voetgangersongevallen vallen niet onder de definitie van verkeersongevallen. Er is hiervoor nog geen duidelijke probleemeigenaar.
Conclusies
De hoofdconclusie is dat door uit te gaan van de huidige definitie van verkeersongevallen (die enkelvoudige voetgangersongevallen uitsluit) en de ongevallenregistratie (met zijn onderrepresentatie van enkelvoudige ongevallen) een groot deel van de maatschappelijke kosten die samenhangen met verplaatsen buiten beeld blijven.
De enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen die buiten het blikveld van beleidsmaker blijven hebben miljarden aan maatschappelijke kosten tot gevolg.
Wordt in BE bijna volledig onder het tapijt gekeerd... In NL beseffen ze het langzaam wel... (men ziet het aan hun infra voor kwetsbare weggebruikers, maar ze overdrijven ook soms wel hoor met verkeersdrempels/plateaus op fietspaden... om de snelle fietsers en snor- en bromfietsen af te remmen, ook de problematiek E-fietsen (meer fietsdoden bij de senioren) hebben ze al enkele jaren ondekt in hun statistieken...
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/59A40FFF-B447-4BF5-952E-EC3F973E5477/0/pb13n028.pdf
Lichte daling verkeersdoden 2012
• 650 verkeersdoden in 2012
• Daling bij 15- tot 20-jarigen
• Lichte toename bij 20- tot 60-jarige automobilisten
• Stijging bij 60- tot 80-jarige fietsers, maar daling bij 80-plussers
Onder 20- tot 60-jarigen nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vooral toe bij inzittenden van personenauto’s (137 in 2011 naar 156 in 2012). Na een daling in 2011 van deze groep weggebruikers is dit weer op het niveau van 2010. Onder 60- tot 80-jarigen blijft het aantal fietsslachtoffers toenemen (van 78 in 2011 naar 96 in 2012).
Of ~ dezelfde stijging in aantal bij alle 20-60 j pw-inzittenden (+19) als 60-80j fietsers (+18)...
Sprak Crevits echt van 0 verkeersdoden in de toekomst ?