De signalisatie bij wegwerkzaamheden is inderdaad van bedenkelijke kwaliteit. Heel dikwijls staan borden verkeerd opgesteld of worden er gevaarlijke situaties gecreëerd. Maar laat ons eerst eens beginnen met de signalisatie in het algemeen. In de meeste gemeentes staat een groot gedeelte van de borden gewoonweg niet opgesteld zoals het moet. In sommige gemeentes kent de creativiteit geen grenzen, vooral het gegoochel met zones is ronduit belachelijk.
En er is blijkbaar niemand die het controleert, wat doet een wegbeheerder eigenlijk in zijn gemeente ?
bvb met de B19-B21 borden is het regelrecht hilarisch, ze weten niet wat boven en onder is en weten niet waarvoor deze borden in principe dienen:
namelijk het verkeer dat de hindernis voor zich heeft (en dikwijls weinig zicht) toch de doorgang mogelijk te maken door hun vorrang te geven op het tegenverkeer, als men ze geen voorrang wil geven hoeft men toch de borden gewoon weg te laten...
Volgens de wegcode is dit boven en onder... (of voorrangspijl L (zwart) of R (wit))
B19. Smalle doorgang.
Gebod doorgang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
B21. Smalle doorgang.
Voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Nu even de praktijk:
andere richting
Hier staat het bord B19 niet op zijn kop maar wel aan de verkeerde kant vd versmalling, daar moet een (juiste) B21 staan.
Help.. hoe kom je daar nu ooit eens voorbij ? euhm... waarom staan die borden daar eigenlijk ?
Een simpel hulpregeltje* om die borden precies uit mekaar te houden is (en boven en onder te weten*):
de voorrangpijl
1 (van
19 en 2
1) die de respectievelijke plaats-links van de zwarte
l- en plaats-rechts van de witte
1-pijl innemen.
Zoals op het bord zo de
I-cijferplaats.
de kromming in de
9 staat voor het ronde bord B
l9 als men ook dat wil onthouden.
(*moest er geen merkteken <boven> op de achterkant van het bord staan)