Auteur Topic: Signalisatie bij werken  (gelezen 1979 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Signalisatie bij werken
« Gepost op: dinsdag 21 januari 2014 - 21:28:20 »
Ik snap niet dat ze niet wat vaker de signalisatie bij wegenwerken nakijken en de verantwoordelijken aanpakken.
Bvb: bord verboden inhalen op een plek waar dat zowieso niet kan. 
Of ook: baan in BBK waar je normaal 70 mag.  Ze zetten een bord "werken, 50 (of 30)".  Na de werken mooi een bord "einde snelheidsbeperking".  Ja denken die nu dat ik terug 70 mag misschien?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 09:27:40 »
De signalisatie bij wegwerkzaamheden is inderdaad van bedenkelijke kwaliteit. Heel dikwijls staan borden verkeerd opgesteld of worden er gevaarlijke situaties gecreëerd. Maar laat ons eerst eens beginnen met de signalisatie in het algemeen. In de meeste gemeentes staat een groot gedeelte van de borden gewoonweg niet opgesteld zoals het moet. In sommige gemeentes kent de creativiteit geen grenzen, vooral het gegoochel met zones is ronduit belachelijk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 10:55:10 »
De signalisatie bij wegwerkzaamheden is inderdaad van bedenkelijke kwaliteit. Heel dikwijls staan borden verkeerd opgesteld of worden er gevaarlijke situaties gecreëerd. Maar laat ons eerst eens beginnen met de signalisatie in het algemeen. In de meeste gemeentes staat een groot gedeelte van de borden gewoonweg niet opgesteld zoals het moet. In sommige gemeentes kent de creativiteit geen grenzen, vooral het gegoochel met zones is ronduit belachelijk.
En er is blijkbaar niemand die het controleert, wat doet een wegbeheerder eigenlijk in zijn gemeente ?

bvb met de B19-B21 borden is het regelrecht hilarisch, ze weten niet wat boven en onder is en weten niet waarvoor deze borden in principe dienen:
namelijk het verkeer dat de hindernis voor zich heeft (en dikwijls weinig zicht) toch de doorgang mogelijk te maken door hun vorrang te geven op het tegenverkeer, als men ze geen voorrang wil geven hoeft men toch de borden gewoon weg te laten...  ;D
Volgens de wegcode is dit boven en onder... (of voorrangspijl L (zwart) of R (wit))
B19. Smalle doorgang.
Gebod doorgang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
  B21. Smalle doorgang.
Voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

Nu even de praktijk:  :D :'(

andere richting


Hier staat het bord B19 niet op zijn kop maar wel aan de verkeerde kant vd versmalling, daar moet een (juiste) B21 staan.


Help.. hoe kom je daar nu ooit eens voorbij ? euhm... waarom staan die borden daar eigenlijk ?   ;D ;)

Een simpel hulpregeltje* om die borden precies uit mekaar te houden is (en boven en onder te weten*):
de voorrangpijl 1 (van 19 en 21) die de respectievelijke plaats-links van de zwarte l- en plaats-rechts van de witte 1-pijl innemen.
Zoals op het bord zo de I-cijferplaats.
de kromming in de 9 staat voor het ronde bord B l9 als men ook dat wil onthouden.  ;)

(*moest er geen merkteken <boven> op de achterkant van het bord staan)
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 januari 2014 - 11:36:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 11:36:23 »
Misschien ben ik nog naïief, maar ik denk niet dat er op zo een werf geen enkele rondloopt die niet weet hoe die borden moeten geplaatst worden.

Volgens mij is het gewoon de mentaliteit van "we trekken ons van de regels niets aan". Een wegbeheerder kan toch altijd maar zijn zin doen met de verkeerstekens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 11:41:39 »
Misschien ben ik nog naïief, maar ik denk niet dat er op zo een werf geen enkele rondloopt die niet weet hoe die borden moeten geplaatst worden.

Volgens mij is het gewoon de mentaliteit van "we trekken ons van de regels niets aan". Een wegbeheerder kan toch altijd maar zijn zin doen met de verkeerstekens.

Maw een wegwanbeheerder...

voor art 15.2 2e-alinea "af te dwingen" zijn geen B19-B21 borden nodig...
Citaat
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Wat bij een ongeval ? Deze B19 staat op z´n kop dus artikel 5... (aan de andere kant zal de B21 dan ook op z´n kop staan,... euh... neem ik aan  ;D)
Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


maar 15.2 is er ook nog... tja... een patstelling bij het verkeersschaken ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 januari 2014 - 12:02:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 20:52:59 »
Misschien ben ik nog naïief, maar ik denk niet dat er op zo een werf geen enkele rondloopt die niet weet hoe die borden moeten geplaatst worden.
Het probleem is dat die borden geplaatst worden door personeel van privé-firma'sdat er (zo goed als) niks van kent.

Ze hebben vaak wel een schets van wat er waar moet staan, maar hebben geen benul van wat ze precies plaatsen ...
Ongeveer goed is al goed genoeg ...

De attitude bij deze signalisatie-firma's is eigenlijk exact dezelfde als bij de overheid/wegbeheerder :
"wij zullen het toch wel weten zeker ..."
"wij plaatsen volgens schetsen van de ......se politie"

Het enige dat relatief deftig gesignaleerd wordt, zijn werken op snelwegen (maar dan nog ...) .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 20:53:50 »
Het verkeerd en/of onnodig plaatsen van de B19/21 is trouwens zeer gebruikelijk  ::)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Signalisatie bij werken
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 00:23:24 »
Wetende dat daar attesten voor te krijgen zijn, cursus-examen duurt een dag.
Dus de iets of wat grotere firma zullen wel mensen in dienst hebben die het zouden mogen kennen.
Laksheid is denk ik het meest gebruikt om er zo'n zooi van te maken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien