Dit wordt echt een rondje automobilist pesten. Vooral de differentiatie in kost, 5 cent voor de snelwegen, 6.5 cent voor de andere wegen en 9 cent voor Brussel.
Voor mij betekent dit het volgende:
- bezoek aan mijn moeder (Mechelen - Pulle)
* traject via de snelweg 52 km: kostprijs heen en terug 5.6 €
* ongeveer 50x jaar = 280 €
- ritje naar de zee (Mechelen - Oostende)
* traject voornamelijk via de snelweg: kostprijs heen en terug 13 €
* ongeveer 10x jaar = 130 €
- rit naar het werk (Mechelen - Brussel centrum)
* traject via gewone wegen: kostprijs heen en terug 3.1 €
* ongeveer 200x jaar = 620 €
Als ik al die ritten optel kom ik op zo'n 16700 km voor een kost van 1030 €. Ik doe zo'n 32 000 km/jaar. Die km zijn veelal niet in Brussel en meestal snelweg en bovendien niet allemaal in België gereden. Ik doe er grofweg 600 € bij. Dat geeft mij een totaal bedrag van 1630 €/jaar ! Ik betaal nu net geen 400 €/jaar aan wegenbelasting!
In de huidige proeftuin die werd opgezet wordt ook geen rekening gehouden met een aantal belangrijke factoren: uitstoot van de wagen, gewicht van de wagen, grootte, ...
Ik zou het normaal vinden wanneer een kleine elektrische wagen minder moet betalen in Brussel dan een grote SUV.
Hoe dan ook, dit plannetje gaat de automobilist afschuwelijk veel geld kosten. Bovendien geef je een hulpmiddel aan onze ministers tijdens de begroting. Gat in de begroting = km-prijzen omhoog. Met de stedelijke gebieden kan men ook nog wat spelen, maak ze groter en creëer er enkele bij en de inkomsen schieten omhoog!
Als dit wordt uitgerold in België levert dat nu het volgende op (cijfers 2011 qua voertuigen en km)
- 15649 km/personenwagen
- 5 406 362 personenwagens
= 84.6 miljard km
Laat ons uitgaan van een gemiddelde km prijs van 0.05 cent
= 4.23 miljard € !
De opbrengst van de verkeersbelasting is nu ongeveer 1 miljard
Je gaat me toch niet vertellen dat Crevits niet snel de zelfde berekening kan maken. Die prijzen die ze voor die test nu neerzet zijn niet zomaar gekozen!
3 miljard € meer inkomsten per jaar dat moet een aantal politiekers doen watertanden.
We hebben misschien één troost. De manier waarop de overheid grote IT-implementaties uitvoert is dermate slecht dat dit de eerste jaren er nog niet zit aan te komen!