Auteur Topic: klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT  (gelezen 3042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT
« Gepost op: woensdag 19 februari 2014 - 16:23:53 »
Vanavond, 19 februari 204 VOLT op één, 20u35

Citaat
Volt undercover: klein onderhoud onder de loep

We brengen undercover een auto binnen bij een aantal garages voor een klein onderhoud. Wat de garagisten niet weten is dat we met opzet een aantal gebreken hebben aangebracht, zaken die bij een klein onderhoud zeker opgemerkt moeten worden: een lage bandenspanning, een laag oliepeil en een defect stoplicht... Hoe grondig gebeurt zo’n klein onderhoud?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2014 - 00:31:53 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 05:42:32 »
Ach geen probleem, dacht de Jazz voor klein onderhoud binnen te gooien voor de jaarlijkse keuring maar mijn vrouw was al geweest, gekeurd zonder opmerkingen, moet hij dus vooral binnen voor olie en bougiekes
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 08:32:17 »
1 van die garagisten vermeldde letterlijk bij de afrekening dat hij de bandenspanning gecontroleerd had, en liet de klant er ook voor betalen.  Terwijl dat voorwiel + de reserveband nog met een te lage bandenspanning stonden nadien.  Je zal er maar voor betalen, en op zo'n koerskemel vertrouwen.  (edit: niet doen, dus).  En dan op vakantie vertrekken en in the middle of nowhere lekke band rijden, en tot de vaststelling komen dat ook je reservewiel plat staat.  

Persoonlijk vind ik het regelrechte gangsterpraktijken.

De uitleg die er nadien gegeven werd in de studio vond ik ook maar slapjes.  "Jamaar, we willen achteraf geen gezever met de klant.  Sommige klanten willen dan niet betalen voor extra ongevraagde herstellingen".  Deels begrijp ik dat wel.  Op de melkerij werkt er ook een garagist, die z'n carrièrre begon in een grote garage van VOLVO vrachtwagens.  Die mocht daar enkel en alleen doen wat er op de werkorder stond, en hoegenaamd niet meer dan dat.  Want sommige (Oostblok) transportfirma's weigeren dan te betalen.  En als hij dan toch een mankement constateerde, waarmee hij de chauffeur niet dierf te laten vertrekken, was hij verplicht er eerst de werkplaatsoverste bij te halen.  Gewoonlijk werd dan de transportfirma gecontacteerd, en zodra die het akkoord gaf tot de herstelling, mocht hij de herstelling uitvoeren.  En niet eerder.  

Maar voor particulieren: een lampje en een ruitewisser zullen er nog wel af kunnen, zeker?  En als de garagist twijfelt of de klant bereid zal zijn te betalen, bestaat er ook nog altijd zoiets als een telefoon teneinde de klant van het mankement in kennis te stellen en te vragen wat hij ermee aan moet (zoals bvb die stofkap).  Maar het niet eens opmerken, en de klant er dapper mee laten voortrijden, neen.  Of erger: de klant zelfs laten betalen voor nooit geleverde prestaties, dat noem ik ronduit diefstal.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2014 - 08:41:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 13:16:08 »
Een goede garage vinden is ook hier in Duitsland niet gemakkelijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: klein onderhoud auto : hoe grondig gebeurt dat ? VOLT
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 13:25:27 »
Een goede garage vinden is ook hier in Duitsland niet gemakkelijk.

Dàt blijkt idd. >>>hieruit, ja.

M'n buurman heeft ook enige tijd gezocht naar een betrouwbare VW dealer hier in de buurt.  Hij deed de VW Golf naar een garage voor een klein onderhoud.  Wat hij de mecaniciens er evenwel niet bij vertelde, is dat hij zélf mecanicien van opleiding is (geeft nu les automechanica).  Toen ze de wagen weer ophaalden, checkte hij uiteraard eerst de factuur, en opende vervolgens de motorkap.

"Hmmm, déze factuur ga ik nog niet betalen, jongens".  Er stonden namelijk een aantal zaken op aangerekend, die ze niet uitgevoerd hadden.  Ondermeer een oliefilter vervangen.  Pech voor de garagisten: Gert kent de onderhoudsvoorschriften van VW als geen ander.  En hij was zo slim geweest om op voorhand aan de te vervangen onderdelen een klein merkteken op aan te brengen.  Duurde nog geen twee minuten eer hij de werkplaatsoverste met z'n mond vol tanden zette.  Want eerst bleef die nog staalhard liegen dat ze die onderdelen wél vervangen hadden.  "Haja, en hoe komt 't dan, dat de merktekens die ik er gisteren op aanbracht, nog altijd te zien zijn, als dit nieuwe exemplaren zijn?"

Daarop kreeg hij een kop koffie aangeboden, en werd de wagen snel-snel terug de garage ingereden.  Gert heeft de werkplaatsoverste nog gezegd: "En denk eraan: ik wil àlle onderdelen die jullie mij aanrekenen ZIEN, if not .... ".  Toen hebben ze wel héél braafjes alles volgens 't boekje uitgevoerd ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone