De procureur was duidelijk : overdreven snelheid ligt aan de basis van dit drama.
In zijn functie als procureur, had Rubens beter zijn mond gehouden, want hij wist dat niet voor zeker.
In Duitsland worden dagelijks duizenden vrachtwagens aan hoge snelheid gepasseerd, zonder dat daarbij 7 doden vallen.
Als voorbeeldfunctie kan dat tellen. 7 doden en 24 uur later de spons erover.
Juridisch kan dat niet anders.
De strafrechtelijke vervolging vervalt nu eenmaal als iemand dood is .
Ook Ethias (als publiciteitsstunt denk ik) gaat de schade vergoeden.... misschien op basis van de familiale.
Iedereen - behalve de bestuurder - is standaard meeverzekerd wegens de zogenaamde "objectieve aansprakelijkheid" waarbij verzekeringen opdraaien voor de lichamelijke kosten van de slachtoffers bij een ongeval met een motorvoertuig.
Ongeacht de schuldvraag.
Dit betalen we dus allemaal mee ...
Het was indertijd een mooi verpakte, ordinaire besparingsmaatregel - voor de verzekering niet betaalde, kwamen de medische kosten uiteindelijk bij de sociale zekerheid terecht.
Weerom een sterk signaal...
Ik vind het veel erger dat veroorzakers van net-niet dodelijke ongevallen stomweg vrijuit gaan ... seponering en zand er over.
We hadden hier in Lier een paar jaar terug een kleine die uit het park gefietst kwam (mag niet) over een oversteekplaats voor voetgangers, en onder de bus sukkelde.
Da's kantje boordje geweest.
Als je dan zag hoe ver die bus voorbij de oversteekplaats stond (in een zone 30 / niet reglementair gesignaleerde schoolomgeving; aan een oversteekplaats ; op het moment dat de kids naar school gaan, ...) dan stel ik me zwaar vragen of er aan een aangepaste snelheid gereden werd, dan wel dat de bus defecte remmen had, en of er eigenlijk wel opgelet werd ...
Seponering ...
Een cynisch aan het worden Rudi begroet jullie allen.
Het Belgische verkeersbeleid is er dan ook ééntje om zeer cynisch van te worden.
Gelukkig is cynisme ook een (wrange) vorm van humor ...