Auteur Topic: grellig: ongeval met auto, 7 doden  (gelezen 4929 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #16 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 19:15:07 »
Wie zouden ze moeten vervolgen dan ?  Ze zijn allen dood.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 11:24:23 »
Diegene die de sleutels aan 1 van die jongeren terug gaf, mss ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 11:54:45 »
Diegene die de sleutels aan 1 van die jongeren terug gaf, mss ?

Die heeft mogelijk niet geweten wat de betrokkene er ging mee aanvangen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 11:59:05 »
Diegene die de sleutels aan 1 van die jongeren terug gaf, mss ?
Hoezo ?  Het enige wat je bij mijn weten moet weten als je iemand met je auto laat rijden, is dat die een geldig rijbewijs heeft.  Een regelmatige gebruiker moet je ook melden bij je verzekering, maar als de zoon met papa's auto rijdt, en alles is in orde, wat kan papa dan ten laste gelegd worden ???

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:06:21 »
Diegene die de sleutels aan 1 van die jongeren terug gaf, mss ?
Hoezo ?  Het enige wat je bij mijn weten moet weten als je iemand met je auto laat rijden, is dat die een geldig rijbewijs heeft.  Een regelmatige gebruiker moet je ook melden bij je verzekering, maar als de zoon met papa's auto rijdt, en alles is in orde, wat kan papa dan ten laste gelegd worden ???

1) Het feit dat een kameraad voordien de sleutels afgepakt had omdat de chauffeur te dronken was ...  Iemand een voertuig toevertrouwen, wetende dat die dronken is, is strafbaar

Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

1° hij die een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, aanzet of uitdaagt tot het besturen van een voertuig of een rijdier of tot het begeleiden met het oog op de scholing;

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt.



2) Het feit dat papa toch zou moeten weten dat zoonlief nog maar een voorlopig rijbewijs heeft, en dus op dat uur niet mocht rijden, Zo iemand dan desondanks een voertuig toevertrouwen, is strafbaar



Dat papa niet wist, dat hij ook nog met passagiers ging rijden wat niet mocht, zelfs met méér passagiers dan veiligheidsgordels kon hij idd. mss niet weten.  Voor de overige 2, heb ik een voorbehoudje.  Het kan best zijn dat zoonlief stiekem de sleutels van de auto van pa meegrist, zonder diens medeweten.  Maar in dit geval, had een kameraad eerder de sleutels van zoonlief afgepakt.  Op 1 of andere manier, zijn die sleutels opnieuw in diens bezit geraakt.  Niemand die zich dan afvraagt wie dat gedaan heeft?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:11:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 13:23:44 »
OK, die feiten heb ik gemist.  Dat lijkt me dan wel het onderzoeken waard

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 08:31:33 »
Intriest, dat is duidelijk.
Intriest is ook de kwaliteit van de berichtgeving. Bij de eerste reacties is er sprake van 6 slachtoffers en pas later was er sprake van het 7 de.
Met 5 op een achterbank van een 3 reeks??? Alles kan, maar die kofferbak is misschien niet zover naast de werkelijkheid.
Ook verwarring over de wettelijkheid van 7 plaatsen (reactie Touring) .
De procureur was duidelijk : overdreven snelheid ligt aan de basis van dit drama. Ik zou eerder denken ONOPLETTENDHEID, en de snelheid zorgde voor de fatale afloop.
Alleman is dood, dus niemand kan vervolgd worden, dus sluiten we het dossier na 24 uur....want we weten niet wie reed..... Is er dan geen vermoeden dat het de eigenaar van de wagen logischerwijze zou zijn?
Als voorbeeldfunctie kan dat tellen. 7 doden en 24 uur later de spons erover. Blijkbaar heeft men zich laten inspireren op de Bende van Nijvel maar wil men geen 20 jaar wachten.
Ook Ethias (als publiciteitsstunt denk ik) gaat de schade vergoeden.... misschien op basis van de familiale. Allemaal menselijk dat wel maar....
Weerom een sterk signaal....
De Koning is niet ter plaatse geweest. inderdaad een andere aanpak van Filip I.
Maar ja vandaag is het smogalarm en gaan de bermtoeristen al hun middeleln inzetten. Vorig jaar 10.000 pv's. Nu meer hé want de kas is leeg.

Een cynisch aan het worden Rudi begroet jullie allen.
Hou het veilig.


Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 10:12:24 »
Ook Ethias (als publiciteitsstunt denk ik) gaat de schade vergoeden.... misschien op basis van de familiale. Allemaal menselijk dat wel maar....
Weerom een sterk signaal....

Welk signaal? Dat als je u met z'n zevenen in een auto waar je met vijf in moogt doodrijdt, de verzekering toch terugbetaald?
Dan geeft papa wél de sleutels aan iemand met een voorlopig rijbewijs? Dan kan het minder kwaad?
Ik volg die redenering niet.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 10:59:47 »
@ e49Memling

Weerom een sterk signaal van hoe het niet moet natuurlijk. ik deel uw visie volledig.
in dit dossier stinkt alles en ik wil echt niet natrappen, daarvoor is het leed en verlies te enorm.

Toch vergoeding en geen vervolging is in deze toch merkwaardig te noemen. Niet echt een stichtend voorbeeld.
Rij maar zat, stoned, onverzekerd, met een niet gekeurd voertuig en ingetrokken rijbewijs rond, krijg een ongeval waar uw aansprakelijkheid duidelijk is maar zorg ervoor dat  iedereen dood is. Dan GEEN probleem, de verzekering betaalt uw uitgebrande Lada wel terug (die uw erfgenamen weliswaar kunnen verkopen)....

Ironie oh ironie natuurlijk, maar 7 doden in 1 klap en spons erover doet mij huiveren. Of is het omdat de verkiezingen in aantocht zijn?

Ps : aanslepende rechtszaken en die schade aan die truck niet vergoeden gaan de kinderen ook niet terugbrengen, maar ik blijf erbij dat hier geen "opvoedende" signalen worden gegeven. Spijtig.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 11:57:29 »
De procureur was duidelijk : overdreven snelheid ligt aan de basis van dit drama.
In zijn functie als procureur, had Rubens beter zijn mond gehouden, want hij wist dat niet voor zeker.
In Duitsland worden dagelijks duizenden vrachtwagens aan hoge snelheid gepasseerd, zonder dat daarbij 7 doden vallen.


Citaat
Als voorbeeldfunctie kan dat tellen. 7 doden en 24 uur later de spons erover.
Juridisch kan dat niet anders.
De strafrechtelijke vervolging vervalt nu eenmaal als iemand dood is .


Citaat
Ook Ethias (als publiciteitsstunt denk ik) gaat de schade vergoeden.... misschien op basis van de familiale.
Iedereen - behalve de bestuurder - is standaard meeverzekerd wegens de zogenaamde "objectieve aansprakelijkheid" waarbij verzekeringen opdraaien voor de lichamelijke kosten van de slachtoffers bij een ongeval met een motorvoertuig.
Ongeacht de schuldvraag.
Dit betalen we dus allemaal mee ...
Het was indertijd een mooi verpakte, ordinaire besparingsmaatregel - voor de verzekering niet betaalde, kwamen de medische kosten uiteindelijk bij de sociale zekerheid terecht.


Citaat
Weerom een sterk signaal...
Ik vind het veel erger dat veroorzakers van net-niet dodelijke ongevallen stomweg vrijuit gaan ... seponering en zand er over.

We hadden hier in Lier een paar jaar terug een kleine die uit het park gefietst kwam (mag niet) over een oversteekplaats voor voetgangers, en onder de bus sukkelde.
Da's kantje boordje geweest.
Als je dan zag hoe ver die bus voorbij de oversteekplaats stond (in een zone 30 / niet reglementair gesignaleerde schoolomgeving; aan een oversteekplaats ; op het moment dat de kids naar school gaan, ...) dan stel ik me zwaar vragen of er aan een aangepaste snelheid gereden werd, dan wel dat de bus defecte remmen had, en of er eigenlijk wel opgelet werd  ...
Seponering ...


Citaat
Een cynisch aan het worden Rudi begroet jullie allen.
Het Belgische verkeersbeleid is er dan ook ééntje om zeer cynisch van te worden.
Gelukkig is cynisme ook een (wrange) vorm van humor ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 12:01:03 »
in dit dossier stinkt alles
Yup, en de beerput is open ...

De vermoedelijke bestuurder ?
Ne "Goeie gast" zonder rijbewijs die helaas net vrijgelaten was in afwachting van het verderzetten van zijn straf met enkelband ... HBVL


Misschien moet men hier eens gaan inzien dat de gevangenis de maatschappij minstens tijdelijk beschermt tegen de fratsen van dergelijke "goeie gasten".
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grellig: ongeval met auto, 7 doden
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 13:12:47 »
Iedereen - behalve de bestuurder - is standaard meeverzekerd wegens de zogenaamde "objectieve aansprakelijkheid" waarbij verzekeringen opdraaien voor de lichamelijke kosten van de slachtoffers bij een ongeval met een motorvoertuig.

Juist.

Voor de verzekering speelt het dus wel degelijk een rol wie het voertuig bestuurde, want die zijn erfgenamen moeten niet vergoed worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."