Auteur Topic: Wachttijd bij ademtest moet je zelf vragen  (gelezen 1729 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Wachttijd bij ademtest moet je zelf vragen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 14 maart 2014 - 20:28:24 »
Voor zover ik kan zien, mag je er zélf om verzoeken.  In de procedure, lees ik idd. niet meteen dat de verbalisant verplicht zou zijn, je te vragen of je van die 15 min. wachttijd gebruik wenst te maken of niet.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-210407-att/806-hs7

Citaat
Artikel 23

De personen die een ademtest moeten ondergaan mogen een wachttijd vragen van 15 minuten.

Indien de ademanalyse opgelegd wordt zonder voorafgaande ademtest, mogen de personen die een ademanalyse moeten ondergaan een wachttijd vragen van 15 minuten.

Maar, zij moeten je wél uitleggen dat je recht hebt op een tweede analyse:

Citaat
Artikel 26

Aan de betrokkene moet uitgelegd worden dat hij een tweede ademanalyse mag vragen, dat bij een eventueel verschil tussen de twee resultaten van meer dan de in bijlage 2 bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften een derde ademanalyse wordt uitgevoerd, en dat indien de drie verschillen tussen die drie resultaten groter zijn dan de voormelde nauwkeurigheidsvoorschriften, een bloedproef wordt uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 maart 2014 - 20:33:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 14 maart 2014 - 20:42:43 »
Uit het artikel

Citaat
Een bestuurder heeft dus wel degelijk recht op een wachttijd van vijftien minuten, maar moet dit zelf opmerken. De afwezigheid van die opmerkzaamheid kan bovendien al wijzen op de al te vrolijke staat waarin de betrokkene zich bevindt.

Flauwe kul.  Veel mensen kénnen gewoon de procedures terzake niet.  Ook niet als ze zo clean zijn als een pasgeboren baby.  Die conclusie slaat gewoon nergens op.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014 - 18:41:12 »
Die conclusie slaat gewoon nergens op.

Inderdaad. Maar het geeft wel aan dat de flikken ze misbruiken als een teken van dronkenschap.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."