Auteur Topic: Eén auto op acht rijdt met onveilige band  (gelezen 4310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Gepost op: donderdag 27 maart 2014 - 12:21:29 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 maart 2014 - 18:13:32 »
Geweldig toch, waarvoor hebben we eigenlijk die technische controle ???

Staat van de weg waarschijnlijk mee verantwoordelijk voor dat aantal, maar kan niet alles verklaren ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014 - 01:36:28 »
Zoals het artikel vermeld, werd er geen rekening gehouden met de bandenspanning.

En dan werd er nog 1,6 mm (het wettelijk minimum) voor de profieldiepte gehanteerd, terwijl een zomerband onveilig wordt met minder dan 3 mm profiel en een winterband met minder dan 6 mm profiel.

Ten slotte werd er wellicht ook geen rekening gehouden met verouderde banden (ouder dan 4 à  6 jaar).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014 - 12:43:22 »
Zoals het artikel vermeld, werd er geen rekening gehouden met de bandenspanning.
Die hebben ze ook al eens nagemeten, was ook geen echt succes ...

Citaat
En dan werd er nog 1,6 mm (het wettelijk minimum) voor de profieldiepte gehanteerd, terwijl een zomerband onveilig wordt met minder dan 3 mm profiel en een winterband met minder dan 6 mm profiel.
Dan mag je de winterbanden na 1, hooguit 2, winters weggooien ???
Banden vertrekken doorgaans van 8mm profiel...

[Jozef: correctie] Moet natuurlijk 4 mm voor winterbanden zijn.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 maart 2014 - 23:54:15 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014 - 20:42:36 »
Definitie onveilige band ?

Bij (gladde) neerslag - dus nat of besneeuwd wegdek - is het toch logisch dat de veiligheidsmarge afneemt naargelang het profiel afneemt.
Bij aquaplanung heeft ook een nieuwe band zijn absolute grens (breedte speelt ook een rol)

Maar daarvoor is het nog geen "onveilige" band als er een paar miilimeter minder profieldiepte beschikbaar is.
Daarvoor is er ook Art 10.1.1. Droge wegen bestaan ook hé.

Natuurlijk als hypothetische # bandenverkoper is elke band met minder als 6 mm een "onveilige" band.  €€€  ;D
De doorsneeband heeft 7,5-8 mm profieldiepte in nieuwe toestand, ook een winterband. Heeft men 8 mm of meer des te beter.

Zelfs # Continental spreekt van best bij 3 mm (zomerband) en 4 mm (winterband) te wisselen:
Citaat
http://www.continental-reifen.ch/www/reifen_ch_de/allgemein/reifentipps/profiltiefe_de.html
Im Interesse der eigenen Sicherheit sollten Autofahrer Sommerreifen bei 3 Millimetern und Winterreifen bei 4 mm austauschen.
(3 mm is breedte gele rand van 1 €uro muntstuk)

Hier de factor remmen op echt natte weg uit 80 kmh volgens Continental.


Qua veroudering gaat het vanaf 6 jaar fel bergaf (rubber verhard = slechter bij vochtig-natte weg), 8 jaar is het uiterste (bron ADAC) .
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 maart 2014 - 21:15:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 10:44:07 »
Tsja ...
Consumentenverenigingen testen nieuwe banden, en niet tot ze versleten zijn (de te verwachten afstand berekenen ze op basis van initiële slijtage).

Mijn ervaringen met deels (en sneller !) versleten Conti's in nat weer zijn aanzienlijk slechter dan met bvb slijtende Michelins.
Dat illustreren ze hierboven blijkbaar zelf.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 10:54:28 »
Mijn ervaringen met deels (en sneller !) versleten Conti's in nat weer zijn aanzienlijk slechter dan met bvb slijtende Michelins.

Als ik me niet vergis, is een Michelin dan ook wel wat duurder dan een Conti.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 11:55:29 »
Als ik me niet vergis, is een Michelin dan ook wel wat duurder dan een Conti.
Vergelijkbaar.
Of zelfs duurder ...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 maart 2014 - 11:57:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 12:18:08 »
Ik heb de set waarvan het profiel tot minder dan 3mm gesleten was direct na de aankoop van mijn tweedehandsje vervangen door een tweedehandset op alu velgen (banden nog hagelnieuw), de eerste set zal ik gebruiken voor de keuring, moet ik geen toeslag voor die alu velgen betalen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 13:44:39 »
Het leven zoals het is : de keuring ...

Klucht in 2 bedrijven

Deel 1
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140327_01044315

Deel 2
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140328_01045311


Standaard bakje van 19 jaar oud ... plots tuning keuring !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 13:48:35 »
Sportbanden?
Echt die 8euro gun ik hen dus ook niet
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 maart 2014 - 15:34:19 »
Winterbandjes op stalen standaard velgjes tegen dat ik naar de keuring moet.  :D

Deze winter geen winterbandjes gekocht - noch nodig gehad - gegokt en gewonnen   8)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 maart 2014 - 22:44:33 »
deze winter thuis gezeten, auto heeft maar 500km gereden, dus ook geen winterbanden gekocht
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Eén auto op acht rijdt met onveilige band
« Reactie #13 Gepost op: maandag 31 maart 2014 - 18:50:28 »
Winterbanden lagen er natuurlijk op "deze winter" (Skoda), daarvoor versleten de zomerbanden immers niet.  ;)
Ik heb ze wel 2 weken eerder laten wisselen als normaal.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I