Definitie onveilige band ?
Bij (gladde) neerslag - dus nat of besneeuwd wegdek - is het toch logisch dat de veiligheidsmarge afneemt naargelang het profiel afneemt.
Bij aquaplanung heeft ook een nieuwe band zijn absolute grens (breedte speelt ook een rol)
Maar daarvoor is het nog geen "onveilige" band als er een paar miilimeter minder profieldiepte beschikbaar is.
Daarvoor is er ook Art 10.1.1. Droge wegen bestaan ook hé.
Natuurlijk als hypothetische # bandenverkoper is elke band met minder als 6 mm een "onveilige" band. €€€
De doorsneeband heeft 7,5-8 mm profieldiepte in nieuwe toestand, ook een winterband. Heeft men 8 mm of meer des te beter.
Zelfs # Continental spreekt van best bij 3 mm (zomerband) en 4 mm (winterband) te wisselen:
http://www.continental-reifen.ch/www/reifen_ch_de/allgemein/reifentipps/profiltiefe_de.html
Im Interesse der eigenen Sicherheit sollten Autofahrer Sommerreifen bei 3 Millimetern und Winterreifen bei 4 mm austauschen.
(3 mm is breedte gele rand van 1 €uro muntstuk)
Hier de factor remmen op echt
natte weg uit 80 kmh volgens Continental.
Qua veroudering gaat het vanaf 6 jaar fel bergaf (rubber verhard = slechter bij vochtig-natte weg), 8 jaar is het uiterste (bron ADAC) .