Wat is de definitie van een klassieker? En is een klassieker hetzelfde als een oldtimer?
Dat is vrees ik zowat de kern van de zaak ...
Wat is een oldtimer / klassieker, en wat is gewoon een ouwe schrootbak ...
't Gaat vaak gewoon om ouwe auto's waar niks speciaal aan is, die niet bijzonder goed onderhouden zijn, niet opgeknapt zijn of zullen worden door de eigenaar die ze de vernieling in rijdt enkel en alleen omdat er goedkoop mee te rijden valt ...
Natuurlijk zijn het de liefhebbers die van hun gat maken, niet de rednecks.
In D bestaan er 5 definitieklassen hoe de toestand van een "oude auto" is:
http://de.wikipedia.org/wiki/Oldtimer#Klassifizierung_nach_ZustandSchrotbakken is vanaf klasse 4 en nog erger klasse 5.
Note 1 (zeer goed), Note 2 (goed).... tot Note 5 (volledig te restaureren)
Note 3 of klasse 3 komt nog vlot door de autokeuring als men nog moet en wil.
Note 4 helemaal niet meer en is enkel met (dure) reparatiekosten door de keuring te krijgen.
Maar rijden doen ze eventueel nog, wslk is dit het "soort oldtimer" waarmee ze in NL boel hebben.
En in de klasse zelf kan men nog nuanceren met
+ of -.(mijn toekomstige (juli 2014) "Belgische" oldtimer heeft
2- , - : wegens (relatief) veel kilometers en de logische gebruikssporen.
Belangrijk voor de waarde is dat alle delen nog origineel zijn, voor zeer oude auto´s is dat zeer moeilijk (geen originele wisselstukken).
Zeer oude originele auto´s - en zeldenheid - krijgen dan waardes zoals
een kunstwerk met 3 x de waarde van Note 1.
Tatsächlich kosten besonders originale Fahrzeuge heute bis zum 3-fachen des Zustandes 1. Dieser Trend lässt sich speziell in Amerika beobachten wo originale Fahrzeuge öffentlich versteigert werden und die Nachfrage hoch ist. Im Zuge der Erstellung der "Charta von Turin", die eine Anleitung für den Umgang und die Bewahrung des technischen Kulturgutes sein soll, werden diese Fahrzeuge als Kunstwerke und unwiederbringliche Zeitzeugen klassifiziert.