Auteur Topic: Dubbel zoveel wegpiraten op cursus  (gelezen 1432 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dubbel zoveel wegpiraten op cursus
« Gepost op: maandag 14 april 2014 - 12:28:57 »
Citaat van: GVA
Dubbel zoveel wegpiraten op cursus

Politierechters hebben vorig jaar 2331 zware verkeersovertreders verplicht op cursus gestuurd. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1569290/dubbel-zoveel-wegpiraten-op-verkeerscursus-2.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Dubbel zoveel wegpiraten op cursus
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 april 2014 - 16:09:39 »
Beetje afgekeken van het Nederlandse model ?  Daar bestaat een EMG-cursus al jàren.  Flikken die iemand betrappen die het te bont maakt, melden die overtreder aan voor zo'n cursus.  Als het parket erop ingaat, moet de overtreder bovenop de boete en de evt. gevolgen voor z'n rijbewijs zo'n cursus volgen.  Alleen al de kostprijs -ten laste van de overtreder- heeft een schrik-effect: meerdere honderden euro's.

(EMG: Educatieve Maatregel Gedrag)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 april 2014 - 17:00:24 »
Beetje afgekeken van het Nederlandse model ?  Daar bestaat een EMG-cursus al jàren.  Flikken die iemand betrappen die het te bont maakt, melden die overtreder aan voor zo'n cursus.  Als het parket erop ingaat, moet de overtreder bovenop de boete en de evt. gevolgen voor z'n rijbewijs zo'n cursus volgen.  Alleen al de kostprijs -ten laste van de overtreder- heeft een schrik-effect: meerdere honderden euro's.

(EMG: Educatieve Maatregel Gedrag)

De kostprijs schrikt af ? Bovenop de boete ?
Een deel van de boete wordt daarvoor wel voorwaardelijk, ik neem aan dat de overtreder toch financieel (ruil)voordeel doet, allez dat lees ik toch uit de link:
Citaat
De straf van de overtreder vervalt niet, maar een deel van zijn geldboete wordt wel voorwaardelijk. In ruil moet hij in groep praten over zijn gedrag.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 april 2014 - 17:05:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 april 2014 - 18:45:46 »
En als die het ook 'te bont' maken op de cursus?Want meestal gaat het niet echt over 'lieverdjes'. En vaak is het papa, of een andere bron (?) die betaald.