Auteur Topic: 130 kmh in NL... 17 % minder specifieke verkeersdoden.. Be-media blijft stil...  (gelezen 1720 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Heeft er al iemand in de Belgische media wat gehoord dat er specifieke 17 % minder verkeersdoden bij de personenwagens waren in Nederland.
Kan het zijn dat dit stilzwijgen was omdat dit toevallig gepaard ging met een snelheidsverhoging naar 130 kmh op de snelweg ?  ;D

Waarom bazuint de Be- of beter Vlaamse mediia dit niet mee uit ?

Citaat
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/24/aantal-verkeersdoden-in-nederland-vorig-jaar-afgenomen/

BINNENLAND In 2013 kwamen in Nederland 570 mensen om door verkeersongevallen. Tachtig minder dan in 2012, wat een daling van twaalf procent betekent, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend.

In heel Europa daalde het aantal verkeersdoden met gemiddeld acht procent. Het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders in Nederland daalde van 56 naar 29. Bij bestuurders of passagiers van personenauto’s daalde dit aantal van 232 naar 193. De helft van deze 193 slachtoffers kwam om het leven tijdens een botsing met een ander voertuig.

Is Nederland nu geen voorbeeldland meer ?  ;D  
sinds 1 sept 2012: (dus 2013 was een volledig "statistisch 130 kmh-jaar")
- groen vaste 130 kmh
- blauw variabel tot 130 kmh
- sommige gele stukken kunnen ook nog eventueel 130 kmh worden of zijn het ondertussen al;
- enkel grijs komt zéér wslk nooit voor 130 kmh in betracht (ballingsgebieden, andere redenen, of niet geoptimaliseerd voor 130 kmh)


uit: http://www.infopolitie.nl/verkeer/2449-130-kmh-vanaf-sept-2012-de-nieuwe-norm
« Laatst bewerkt op: maandag 28 april 2014 - 11:21:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 130 kmh in NL... 17 % minder specifieke verkeersdoden.. Be-media blijft stil...
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 april 2014 - 18:20:47 »
In NL zijn er wel al een paar simpele zielen die roepen dat het aantal verkeersdoden op de 130 stukken sterk gestegen is, en op de 120 delen gedaald ...  ::)

Logisch: er is meer 130 gekomen, en veel 120-stukken verdwenen ...

Globaal verdere daling.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 130 kmh in NL... 17 % minder specifieke verkeersdoden.. Be-media blijft stil...
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 april 2014 - 20:53:57 »
In NL zijn er wel al een paar simpele zielen die roepen dat het aantal verkeersdoden op de 130 stukken sterk gestegen is, en op de 120 delen gedaald ...  ::)

Logisch: er is meer 130 gekomen, en veel 120-stukken verdwenen ...

Globaal verdere daling.
Idd, daarbij de dynamische stukken die ~ 20 % aandeel-130 kmh uitmaken voor meestal 11hr/24 hr.

Tja de simpele zielen die niet kunnen rekenen, want NL had 4 maanden in 2012 al 130 kmh (met amper 2 doden in 2012, 1 dode in 2011 wslk teststuk)
Idd daling van 41 naar 35 verkeersdoden op alle 120-130 kmh snelwegen (geregistreerd ter plaatse).
vinden we in deze download:
Citaat
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties/2014/04/24/tabellen-verkeersdoden-2013%5B2%5D.html

Tabel 4. Verdeling naar maximumsnelheid van de weg (2009 – 2013)
Maximum snelheid weg  2009 2010 2011 2012 2013

 120 km                       48     33    28    39    23 ²
 130 km                        -       -      1      2    12 ²

Onbekend                    12     28    37     17    19
Totaal                        644     537   546   562   476

Bron RWS‐WVL
² Deze cijfers geven de maximumsnelheden weer zoals die door de politie op het ongevalsformulier zijn opgenomen. Voor wat betreft de wegdelen van 120 km/u en 130 km/u het volgende: het totaal aantal verkeersdoden op de wegdelen met deze snelheden is gedaald van 2012 met 41 naar 2013 met 35. De verschuiving van de afzonderlijke wegdelen 120 km/u en 130 km/u heeft ermee te maken dat in die jaren het aantal wegdelen met 120 km/u is verminderd ten gunste van het aantal wegdelen waarop 130 km/u gereden kan worden.
Opmerkelijk is ook dat alle snelwegdoden (volgens ongevalformulier = ter plaatse) slechts een goede 7 % van het totaal doden uitmaken, om algemene verkeersdoden te doen dalen best die download eens doorlezen, vooral tabel 2 waar telkens een interessant lijntje (senioren) w.v. 65+ is toegevoegd. Bij enkel fiets 65+ bvb 113 doden of 20 % van alle 570 doden... Ook een lijntje w.v. 18-24 jaar.

En hier vinden we het aandeel 130-120-100 kmh aan het totaal, incl dynamisch 130 kmh:
Citaat
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html

130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm

Nieuws op verkeersgebied
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.

Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.

Daarnaast gaat in juli 2012 op 4 van de 5 80 kilometerzones bij de grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 kilometer per uur. Dit is mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk is verbeterd.

Ook blijkt uit eerdere evaluaties dat 80 kilometer kan leiden tot een slechtere doorstroming van het verkeer. Over de A20 bij Rotterdam neemt de minister dit jaar een besluit als het experiment met dynamische snelheden daar is afgerond.

De minister heeft vandaag de resultaten van het experiment met een (dynamische) maximum snelheid van 130 kilometer per uur op 8 trajecten naar de Tweede Kamer gestuurd. 'Het is experiment is succesvol verlopen', aldus de minister in de brief.

Bijna 60 % (57,5 % vanaf 1/9/2012) zijn nu naar 130 kmh gebracht incl dynamisch 130 kmh
(ruim 900 km 24/24h + dynamische stukken -bijna 500 km- waar het meestal na 19h00 tot 6h00 130 kmh wordt)

900 km 130 kmh 24/24h = 37 % van de 2436 km snelweg (officieel 2013 http://www.wegenwiki.nl/Nederland )
500 km variabel 130 kmh = 20,5 % van de 2436 km snelweg.
450 km staan nog ter discussie (zie ook kaart) = 19 %, voorbehoud wegens onderzoek, omdat die door "natuurgebieden" lopen.

Dus quasi 12 van de 35 verkeersdoden vielen op de 130 kmh snelweg die quasi pi-duim 50 % aandeel uitmaakt. Helemaal geen reden tot klagen, integendeel.   :)

verdere info te vinden met alle details, onder andere hectometerbordjes, ook dynamisch vanaf juni 2014 !:
Citaat
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/verhoging_maximumsnelheid/

Maximumsnelheid op hectometerbordjes

De borden langs de weg (PDF, 601.8 kB) geven aan hoe hard u mag rijden. Vanaf juni 2014 worden bovendien langs de snelwegen hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden afgebeeld: 100, 120, 130, 100 met een tijdvenster en 120 met een tijdvenster. Deze snelheden worden niet elke 100 meter op de hectometerbordjes getoond, maar op de hele kilometer.

Omdat er wegen zijn waar een variabele snelheid geldt, wordt daar de snelheid met een tijdvenster aangegeven. Om consequent en eenduidig te blijven, geven de hectometerbordjes hetzelfde weer als de gewone snelheidsborden:

Drie voorbeelden van hectometerbordjes met daarop geplaatst de maximumsnelheden

Vanaf juni 2014 worden langs de snelwegen hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden

Twee voorbeelden van hectometerbordjes met daarop geplaatst de maximumsnelheden en de vermelding van een tijdvenster

Er worden ook hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden en een tijdvenster

De hectometerbordjes worden vanaf juni 2014 geplaatst. Als eerste op de drukste snelwegen: A1, A2, A4, A12 en A15. Daarna volgende de overige snelwegen. Eind dit jaar staan ze overal.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 oktober 2014 - 10:01:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I