Als het verkeer in jouw rijstrook vertraagt telt die flexibele veiligheidsafstand niet
Vertragen verandert niets aan de verplichte en noodzakelijke afstant tot je voorligger. Stel dat je voorligger rustig afremt tot 60 km/h, en jij grijpt dat aan als een drogreden om met veel te weinig afstand op 20 meter achter hem gaan te rijden. Dan bega je een zware fout, want als die voorligger op dat ogenblik een noodstop moet uitvoeren, heb je ruim onvoldoende afstand tot hem.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat je niet constant 2 sec kunt aanhouden tot je voorligger, vertraagt de voorligger door plots enkel zijn gas te lossen, verkleint die afstand zonder dat je onmiddelijk iets kunt doen. Men benut dus een deel van die veiligheidsafstand om niet steeds remtikkertje te spelen en harmonicafiles te veroorzaken.
Tussen 00:34 en 00:37 zien we dat het busje zijn voorligger, in een poging om te vermijden dat de Passat invoegt (= moedwillig hinderen van het verkeer), zeer snel veel te dicht nadert.
Je bedoelt dat die Passat probeert het busje tegen de betonmuur te rijden ? Of dat die Passat dubbel wil bumperkleven op het linkervak op de voorbumper van het busje ?
Bij 21- 22 sec tel ik een ruime verlichtingspaal afstand tot de voorligger, iets later bij 26 sec is het busje ter hoogte van de achterbumper van de Passat. De veiligheidsafstand van het busje is maar weinig verminderd. Het busje wil daar gewoon sneller rijden als de Passat, is ook verplicht als je wil inhalen, de Passat mag niet versnellen, maar moet zich dan laten inhalen.
Daarbij ziet die Passatrijder in de verte die camion op
zijn vak, best vertragen -en spiegelen dus- en achter het busje naar links invoegen zoals elke normale mens, want achter het busje is ruimte zat.
Bij sec 30 is het busje quasi op gelijke hoogte van de Passat, zij aan zij, dan vertraagt het verkeer op de linkerstrook (is meestal zo thv een camion) en de Passat gaat nog niet helemaal van het gas maar wil plots naar links waar helemaal geen ruimte meer is (sec 33-35). Bijna komt het tot een botsing gelukkig wijkt het busje naar links uit.
De Passat heeft daar dus niet in te voegen want daar is
helemaal geen ruimte, kan zijn dat het busje het gat wat dichter rijdt om die Passat dat echt duidelijk te maken dat hij achter zijn busje kan invoegen, dan hoeft de Passat niet te veel te vertragen. Ook dat bevalt die Passatrijder niet, het is gewoon een idioot.
Waarom wil die Passat daar nu invoegen in die al gevaarlijke veiligheidsafstand van het busje tot de voorligger als hij zich eerst wil laten inhalen door even voordien joviaal naar rechts te gaan ? Wat een geflipte kwast is me dat.Wat uiteraard geenszins verantwoordt dat de Passat desondanks toch probeert in te voegen. Maar de chauffeur van het busje is er duidelijk in geslaagd om bij de bestuurder van de Passat de stoppen te doen doorslaan, en er bestaat ook nog zoiets als strafbare uitlokking.
Ja, dat bestaat, heeft die bestelwagenchauffeur geen PV gekregen toen hij zijn filmpje aan de politie toonde ?
Al eens gekeken (in het linkerbovenvenster) met welke veiligheidsaftstand de Passat het busje volgt (bijna bumperklevend) en hierbij 2 seconden gedeeltelijk op de pechstrook gaat rijden ? Vanaf 39 sec tot 47 seconden, (44-46 seconden buiten de rijbaan) echt geflipt, en voor wat ? Een bestelwagenhater ofzo ?
Bij 1:00 laat de bestelwagenbestuurder die geflipte bestuurder maar snel passeren waarbij even later de bestelwagen van de rechterstrook geramd wordt (als dank), raar hoe die Passatrijder het agressief "rechtsrijden" opvat, was de linkerstrook plots niet goed genoeg ?, ik zie daar (tijdens het rammen) namelijk een trage witte auto op het rechtervak. Of wou die idioot echt nog die afrit pakken ?
Proficiat echt voorbeeldig ingehaald en terug naar rechts gereden van die Passatbestuurder, wslk krijgt hij daarvoor geen PV.
Morgen mag die idioot weer hetzelfde proberen bij elke bestelwagen die hem durft in te halen als hij naar het rechtervak gaat.
Piraten horen op de snelweg.