4 dode fietsers in 24 uur ...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1946379/2014/07/17/Al-21-meer-ongevallen-met-fietsers-dit-jaar.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1946159/2014/07/16/Vier-dodelijke-ongevallen-met-bejaarde-fietsers-in-24-uur.dhtml
BIVV : "Het mooie weer speelde de slachtoffers zeker parten,"
Zo zot hebben we het nog nooit gehoord
BIVV...
In Nederland gaan ze aparte statistieken maken van het "probleem
electrische fietsen", die proberen tenminste het probleem in kaart te brengen.
http://www.swov.nl/rapport/r-2012-08.pdf
Van fietsongeval naar maatregelen: kennis en hiaten
Want het aantal fietsdoden gaat daar binnenkort het aantal doden in personenwagens evenaren...
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLnl&PA=71936ned&LA=nl
verkeersdoden Wijze van deelname
jaar fiets personenauto
1996 239 609
2000 233 543
2005 181 356
2010 162 246
2012 200 232
2013 184 193
70 tot 80 jaar: fiets
1996 70
2000 51
2005 44
2010 42
2012 61
2013 53
80 jaar of ouder: fiets
1996 37
2000 29
2005 29
2010 38
2012 46
2013 43
- - - - - - - - -
2012: 107 op 200
2013: 96 op 184
ruim de helft van de fietsdoden
(~ 53 %) is boven 70 jaar. Want vroeger deden die pakweg + 70-jarigen enkel de nodige verplaatsingen met de auto en gingen ze minder fietsen (ook in de vrijetijd)... de laaste 7-8 jaar is er qua (electrische) fietskms een enorme evolutie geweest.
Ik vraag me af of de BIVV nu aangepaste statistieken vordert met het werkelijk aantal doden (dus vooral alle zwakke weggebruikers die + 30 dagen sterven in het ziekenhuis en die amper gemeld worden aan het parket of politie). Uiteraard is het aantal fietsdoden in Be veel hoger als de officiele statistiek (vergeleken met NL).
Dat zou betekenen dat nu eindelijk de waarheid benaderd wordt... of mss tot 24 % méér verkeersdoden. Slik, hoe gaan ze dat politiek verkopen...
Fiets 63 keer onveiliger dan auto
Kinderen die met de fiets naar school rijden, hebben 63 keer meer kans op een ernstig verkeersongeval dan kinderen die meerijden in de auto van mama of papa. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140624_01153125
En wat gaat met zulke cijfers nu veranderen BIVV ? Wachten op slecht weer ?
ook (voor zover de cijfers afwijken van de waarheid...):
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/statistieken.htm
9. Aantal doden 30 dagen en zwaargewonden per leeftijdscategorie
- Bij de jongeren (10 tot 19 jaar) vallen er minder doden te betreuren. Deze tendens schijnt zich echter niet voort te zetten in 2012. Betreffende de zwaargewonden fietsers is die tendens niet zichtbaar.
- Opvallend is het stijgend aantal zwaargewonde fietsers in de leeftijdscategorie 50 tot 69 jaar. Die stijging valt samen met het hoge aantal zwaargewonde fietsers in het jaar 2011.
- Er is onmiskenbaar een toename van het aandeel van de 50-plussers in de ongevallenstatistieken. In vijf jaar tijd (van 2008 tot 2012) is het percentage van 50-plussers onder de dodelijke fietsslachtoffers gestegen van 55 naar 82 procent!
Jaar Procent fietsdoden ouder dan 50 jaar Procent zwaargewonde fietsers ouder dan 50 jaar
2008 54,7 45,8
2009 64,4 50,8
2010 68,1 53,1
2011 75,0 51,9
2012 82,4 53,1
Het is dan ook dringend nodig dat er onder de 50+'ers en senioren veel meer campagnes gevoerd worden over de verkeersreglementen, over de dode hoek, enz. Een behendigheidstraining is voor velen geen overbodige luxe.
De leeftijdscategorie 70 tot 79 jaar is de leeftijdscategorie met het grootst aantal fietsdoden (tussen 2008 en 2011).
De leeftijdscategorie 10 tot 19 jaar is de leeftijdscategorie met het grootst aantal zwaargewonde fietsers (tussen 2008 en 2011). Ook hier zijn nieuwe veiligheidscampagnes en handhaving meer dan wenselijk.
Bron: Statistische analyse van verkeersongevallen 2008, 2009 en 2010. Voor het jaar 2011 werden de FOD-gegevens genomen. Bemerk dat de verdeling tussen de leeftijdscategerieën 70 tot 79 en '80+' voor het jaar 2011 een eigen schatting is die niet steunt op de officiële gegevens van FOD Economie.