Omdat het Christophoros-forum al eens interessante discussies voert en het GRO-forum geen discussieforum is, heb ik mij lid gemaakt.
Bedankt voor je registratie en het compliment (er worden hier zelfs meer dan eens interessante discussies gevoerd).
Voor de lezers die het GRO (Gratis Rijbewijs Online) "forum" niet zouden kennen: het gaat om een misleidende benaming. Juist omdat er (althans in principe) geen discussies toegestaan worden, is GRO "Forum" helemaal geen forum, net zo min als je er een gratis rijbewijs online zou kunnen verkrijgen. De oorsprong van het woord "forum" gaat terug naar het "forum romanum", een plaats in Rome waar door Romeinse burgers over de publieke zaak (letterlijke vertaling van "res publica", de republiek) van gedachte gewisseld werd.
Forum: website waar over een bepaalde zaak kan worden gediscussieerd.
Internetforum: een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers.
Hierbij alvast wat stof tot nadenken:
http://www.knack.be/nieuws/auto/hoe-rijden-we-morgen-7-innovatieve-systemen-in-volle-ontwikkeling/article-opinion-269315.html?utm_source=Newsletter-05/08/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&M_BT=183623168979
Een boeiend onderwerp. Ik heb het artikel even doorgenomen.
Onder meer de Bugatti Veyron heeft een topsnelheid van meer dan 400 km/h. Bugatti is een dochteronderneming van VW, en de Veyron is bedoeld om het technisch kunnen van VW aan te tonen.
Ik denk niet dat er, zelfs op Duitse autosnelwegen, al iemand een uur lang met een Veyron tegen 400 km/h gereden heeft op de openbare weg. Zou je dat doen, dan heeft de Veyron er niet alleen 80 liter brandstof, maar tevens een peperdure bandenset doorgedraaid (hoewel zelfs dit laatste geen zorg zal wezen voor iemand die zich een Veyron kan veroorloven). Maar vooral door de enorme snelheidsverschillen met het overige verkeer en de menselijke beperkingen acht ik deze snelheid te hoog voor de openbare weg. Wie al eens 250 à 300 km/h gereden heeft, weet dat het al bij deze snelheden bovendien een ware uitputtingsslag voor de bestuurder wordt. Als er snel gereden wordt, gaan de bestuurders van hoge snelheidstreinen niet meer voort op de signalen langsheen het spoor; ze krijgen deze al kilometers vooraf te zien op een scherm in hun cabine.
De meeste constructeurs van Duitse snelle wagens beperken de snelheid ervan elektronisch tot 250 km/h, tenzij de klant die beperking niet wenst. Deze beperking is het resultaat van een compromis dat destijds gesloten werd met de tegenstanders van het ontbreken van een absolute snelheidslimiet op gedeelten van de Duitse autosnelwegen. Sneller op de openbare weg lijkt mij niet echt meer verantwoord te zijn.
Zoals reeds uit vorige gedachtenwisselingen gebleken is, zijn de meningen verdeeld over het besturen van een wagen met een groot vermogen door een beginneling. Vanuit de gedachte dat de mogelijkheid om de snelheid in zeer korte tijd zowel te kunnen verhogen als te kunnen verlagen, bijdraagt tot de veiligheid, ben ik er geen tegenstander van. Weliswaar kan een groot vermogen een beginneling ertoe verleiden om sneller te rijden dan hij al aankan. Maar daar heb je in heel wat omstandigheden niet echt veel vermogen voor nodig. Zelfs met een wagen met een relatief gering vermogen kun je tegen 80 km/h door een bebouwde kom razen.
Al vele jaren hebben heel wat constructeurs enorm veel gepresteerd op het vlak van actieve en passieve veiligheid, evenals van brandstofverbruik en uitstoot, meestal lang vooraleer ze er wettelijk toe verplicht waren. De huidige eisen van de EU inzake verbruik en uitstoot naar de toekomst toe vind ik overdreven. Hun verwezenlijking zal nieuwe auto's alvast veel duurder maken. Elektriciteit als energiebron is nog lang geen volwaardig alternatief, en de opwekking van die elektrische stroom zorgt ook voor heel wat milieuvervuiling in een tijd waarin men de atoomcentrales wil sluiten.
De uitgebreide elektronische toepassingen in een moderne wagen nemen met de dag nog toe. Ze hebben veel bijgedragen tot meer veiligheid en comfort, en tot minder verbruik en minder vervuilende uitstoot. Helaas zijn ze de voornaamste bron van storingen bij een auto geworden.
Enkele constructeurs gaan ervan uit dat zelfrijdende wagens volledig op punt zullen staan tegen 2020. Ze houden er rekening mee dat het dan nog wel een vijftal jaar zal duren vooraleer het wettelijk kader voor deze voertuigen zal rond zijn. Na wat op dat gebied tot nu toe al verwezenlijkt werd, ga ik ervan uit dat deze prognoses realistisch zijn. Het zou alleszins vrijwel alle aanrijdingen moeten vermijden, evenals tijdverlies achter het stuur.