Aan welke snelheden worden die crash testen gedaan?
Kan men dat vergelijken met snelheden die personenwagens halen?
- een frontale aanrijding tegen 50 km/h tegen een vervormbaar obstakel.
- een zijdelingse aanrijding, waarbij het voertuig tegen 50 km/h aangereden wordt door een vervormbaar obstakel.
Deze testen komen niet overeen met de testen voor personenwagens.
BronWat de snelheden betreft: van de Renault Twizy is er een versie die 80 km/h haalt.
Bijkomend zijn deze voertuigen door hun lage massa aanzienlijk in het nadeel bij een frontale aanrijding met een normale personenwagen.
Hoe frequent gebruikt men die superkleine auto’s?
Hoeveel kilometers wordt er gemiddeld met die superkleine auto’s gereden?
Welke (lange) afstanden?
Dit zijn uiteraard gegevens die sterk kunnen verschillen van het ene voertuig tot het andere, doch voor de gevolgen van een ongeval niets uitmaken. Of de kans op een ongeval 1% of 99% was: dood is dood.
Is het mogelijk om, met enkele kleine ingrepen, die autootjes toch wat crash bestendiger te maken?
Uiteraard geenszins. Passieve veiligheid (het verminderen van de gevolgen van een aanrijding) bestaat niet uit enkele kleine ingrepen, doch omvat een totaalconcept. Bovendien hebben deze voertuigen inzake actieve veiligheid (het vermijden van een aanrijding) ook maar bitter weinig te bieden.
Hoe kwetsbaar ben je met een motorfiets, quad of bromfiets?
Eveneens zeer kwetsbaar.
Nemen we evenwel het geval van een aanrijding tegen een personenwagen. De bestuurder van een motorfiets die goede veiligheidskledij draagt en bij een dergelijke aanrijding over een auto heenvliegt, heeft nog een kans als hij niet hard met een obstakel in aanraking komt. De bestuurder van deze superkleine auto's hebben die kans niet.
Bewuster van de gevaren, hebben vele motorrijders bovendien uitgebreide veiligheidstrainings gevolgd.
Hoe goed kennen de bestuurders ervan de wegcode?
Wellicht niet erg goed, aangezien het niet nodig hebben van een rijbewijs dikwijls tot de motivatie behoort bij de aankoop van deze voertuigen.
Hoeveel rijervaring hebben ze?
Vele bestuurders van deze voertuigen hebben wellicht weinig rijervaring. Maar er zijn er ook andere. Onze overbuur rijdt al jarenlang met een personenwagen. Hij heeft daarnaast nu een Twizy gekocht, enkel om mee te gaan werken.
De mate waarin rijervaring bijdraagt tot veiliger rijden, is evenwel zeer veranderlijk van de ene bestuurder tot de andere. Bij vele bestuurders heeft hun ervaring er vooral toe geleid om fouten te bestendigen.
Wat is het alternatief voor deze mensen?
Naar mijn gevoel dient men een afweging te maken tussen:
- de behoefte aan mobiliteit van de gebruikers.
- de zeer zware gevolgen van een aanrijding met dergelijke voertuigen.
- de dikwijls beperkte rijvaardigheden van de bestuurders.
- de hinder die de tragere exemplaren in het verkeer veroorzaken.
Als men ziet welke veiligheidseisen er aan een normale personenwagen gesteld worden, is het onbegrijpelijk dat dermate onveilige voertuigen toegelaten worden tot het verkeer. Mij krijg je er voor geen geld van de wereld in.