Auteur Topic: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s  (gelezen 1797 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 08:37:55 »
Uit GVA:

http://www.gva.be/cnt/dmf20140930_01297066/hoog-risico-op-fataal-ongeval-met-superkleine-auto-s

Als deze auto's inderdaad zo slecht scoren waarom haalt men deze dan niet uit het verkeer. Toen er jaren geleden een Chinese auto werd geïmporteerd die zeer slecht scoorde sprak iedereen erover. Binnen de kortste keren werd de import terecht gestopt. Alleen voor deze ondingen blijkt men meer tolerant te zijn.

Mijn advies is dan ook, haal die dingen uit het verkeer. Nu zal je het gefaseerd moeten doen, je kan die mensen niet ineens zonder mobiliteit zetten. Een eerste stap lijkt me dan ook om een rijbewijs categorie B te vereisen voor het gebruik ervan. Om ze dan binnen enkele jaren volledig te verbieden.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer men het rijbewijs cat. B verplicht stelt deze autootjes zullen verdwijnen, het is hun enige bestaansreden. Dat zie je trouwens zeer goed als je de reclame hiervoor bekijkt. Voor de prijs moet je het zeker niet doen, je vindt al kleine normale auto's voor de prijs van zo'n onding.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 09:26:26 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 11:59:32 »
Mijn advies is dan ook, haal die dingen uit het verkeer.

Hoho... de Twizy haal je zomaar niet uit het verkeer. Want dat is een elektrische auto. En dat is de nieuwe heilige koe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 02 oktober 2014 - 21:09:49 »
De Twizy is dan nog de veiligste uit de reeks ...

TA trapt hier alweer wagenwijd open deuren in ... dit is al bekend van zolang die stekkendoosjes rondrijden
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 02 oktober 2014 - 21:49:02 »
Aan welke snelheden worden die crash testen gedaan?
Kan men dat vergelijken met snelheden die personenwagens halen?
Hoe frequent gebruikt men die superkleine auto’s?
Hoeveel kilometers wordt er gemiddeld met die superkleine auto’s gereden?
Welke (lange) afstanden?
Is het mogelijk om, met enkele kleine ingrepen, die autootjes toch wat crash bestendiger te maken?
Hoe kwetsbaar ben je met een motorfiets, quad of bromfiets?
Hoe goed kennen de bestuurders ervan de wegcode?
Hoeveel rijervaring hebben ze?
Wat is het alternatief voor deze mensen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2014 - 01:49:13 »
Aan welke snelheden worden die crash testen gedaan?
Kan men dat vergelijken met snelheden die personenwagens halen?

- een frontale aanrijding tegen 50 km/h tegen een vervormbaar obstakel.
- een zijdelingse aanrijding, waarbij het voertuig tegen 50 km/h aangereden wordt door een vervormbaar obstakel.

Deze testen komen niet overeen met de testen voor personenwagens.

Bron

Wat de snelheden betreft: van de Renault Twizy is er een versie die 80 km/h haalt.

Bijkomend zijn deze voertuigen door hun lage massa aanzienlijk in het nadeel bij een frontale aanrijding met een normale personenwagen.

Citaat
Hoe frequent gebruikt men die superkleine auto’s?
Hoeveel kilometers wordt er gemiddeld met die superkleine auto’s gereden?
Welke (lange) afstanden?

Dit zijn uiteraard gegevens die sterk kunnen verschillen van het ene voertuig tot het andere, doch voor de gevolgen van een ongeval niets uitmaken. Of de kans op een ongeval 1% of 99% was: dood is dood.

Citaat
Is het mogelijk om, met enkele kleine ingrepen, die autootjes toch wat crash bestendiger te maken?

Uiteraard geenszins. Passieve veiligheid (het verminderen van de gevolgen van een aanrijding) bestaat niet uit enkele kleine ingrepen, doch omvat een totaalconcept. Bovendien hebben deze voertuigen inzake actieve veiligheid (het vermijden van een aanrijding) ook maar bitter weinig te bieden.

Citaat
Hoe kwetsbaar ben je met een motorfiets, quad of bromfiets?

Eveneens zeer kwetsbaar.

Nemen we evenwel het geval van een aanrijding tegen een personenwagen. De bestuurder van een motorfiets die goede veiligheidskledij draagt en bij een dergelijke aanrijding over een auto heenvliegt, heeft nog een kans als hij niet hard met een obstakel in aanraking komt. De bestuurder van deze superkleine auto's hebben die kans niet.

Bewuster van de gevaren, hebben vele motorrijders bovendien uitgebreide veiligheidstrainings gevolgd.

Citaat
Hoe goed kennen de bestuurders ervan de wegcode?

Wellicht niet erg goed, aangezien het niet nodig hebben van een rijbewijs dikwijls tot de motivatie behoort bij de aankoop van deze voertuigen.

Citaat
Hoeveel rijervaring hebben ze?

Vele bestuurders van deze voertuigen hebben wellicht weinig rijervaring. Maar er zijn er ook andere. Onze overbuur rijdt al jarenlang met een personenwagen. Hij heeft daarnaast nu een Twizy gekocht, enkel om mee te gaan werken.

De mate waarin rijervaring bijdraagt tot veiliger rijden, is evenwel zeer veranderlijk van de ene bestuurder tot de andere. Bij vele bestuurders heeft hun ervaring er vooral toe geleid om fouten te bestendigen.

Citaat
Wat is het alternatief voor deze mensen?

Naar mijn gevoel dient men een afweging te maken tussen:

- de behoefte aan mobiliteit van de gebruikers.
- de zeer zware gevolgen van een aanrijding met dergelijke voertuigen.
- de dikwijls beperkte rijvaardigheden van de bestuurders.
- de hinder die de tragere exemplaren in het verkeer veroorzaken.

Als men ziet welke veiligheidseisen er aan een normale personenwagen gesteld worden, is het onbegrijpelijk dat dermate onveilige voertuigen toegelaten worden tot het verkeer. Mij krijg je er voor geen geld van de wereld in.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."