waar vind ik eigenlijk in welke categorie mijn auto valt
een Volvo XC70 uit 2004
Heb je een diesel met roetfilter of zonder ? (bij benzine is er geen probleem, met geregelde 3-weg kat heeft altijd
"groene sticker")
Want 2004 was zo´n kanteljaar, bij Volvo mmh Euro 4 was pas verplicht vanaf inschrijvingen 1 januari 2006, modeltype 1 jan 2005.
Ik raad eens:
- met roetfilter dan heb je Euronorm 4 en zit je voorlopig safe
(voor D groene fijnstofplakette)- zonder roetfilter heb je zeker Euronorm 3 en kun je pech hebben
(voor D oranje fijnstofplakette)maar ik denk dat Antwerpen niet zo streng zal zijn als bepaalde Duitse steden.
Ik vermoed dat de Belgische steden ooit een vb gaan nemen aan de Duitse.Volgens de link zou het om 1 op de 10 auto´s gaan
EÉN AUTO OP DE TIEN ZAL NIET IN ‘LAGE-EMISSIEZONE’ MOGEN RIJDEN
aan het zeer hoge dieselaandeel zal het wel zijn dat ze zeker de oranje sticker of euro 3 norm wslk zelfs de euro 2 norm of rode sticker, nog tolereren in een fijnstofzone (kernstad),
D heeft dat ook gedaan in de beginjaren sinds 2008, geleidelijk is dat wel verstrengd en mogen enkel de diesels met roetfilter in de meeste stadskernen, sinds 2013 al quasi in de meeste steden. In 2015 zal het 100 % zijn:
overzicht :
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCnfunddrei%C3%9Figste_Verordnung_zur_Durchf%C3%BChrung_des_Bundes-Immissionsschutzgesetzes#.C3.9Cbersicht_der_Verkehrsverbote_in_DeutschlandAntwerpen 2016 zal wslk daar beginnen waar de eerste D-steden 8 jaar eerder of 2008 begonnen, rode sticker of minstens euro 2 diesel mocht nog 3-4 jaar in de kernstad, dan moest je een minstens een oranjesticker hebben, en na max 2 jaar een groene...
vb stad Münster 300.000 inwoners:
http://www.muenster.de/stadt/umwelt/umweltzone.html gaat naar groene sticker de 1 jan 2015

Voor een Duitse milieusticker kun je bij VAB terecht, ook online:
http://www.vab.be/milieuvignet