Auteur Topic: Ook in ons land emissiezones ?  (gelezen 2585 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ook in ons land emissiezones ?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2014 - 16:08:56 »
Bizar :

Het is een verbodszone, maar er is geen overeenkomend verbodsbord.
Vraag rijst of dit bord mee dient te voldoen aan art 65.5 en aanverwante.

Er zijn federaal geen bepalingen voorzien hoe de beperkingen aangegeven moeten worden - nergens voorzien of dat uitzonderingen dan wel toelatingen zijn bij het bord. Nergens voorzien wélke beperkingen mogelijk zijn.
Da's nu regionale materie ...
Je loopt dus de kans dat hetzelfde verkeersbord, binnenkort 3 verschillende betekenissen krijgt naargelang het gewest ...

Het zonebord heeft ook dezelfde uitzonderingsstatus gekregen als de zone 30.
Verwacht je binnenkort dus maar aan 4 gelijktijdig geldende zones ... terwijl dat er max 2 zouden mogen zijn, met ev. uitzonderlijk een zone 30 als derde.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 oktober 2014 - 16:11:33 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2014 - 20:48:22 »
waar vind ik eigenlijk in welke categorie mijn auto valt
een Volvo XC70 uit 2004
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2014 - 22:02:20 »
Ben ook wel benieuwd welke norm de zever gaat gebruiken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 19 oktober 2014 - 12:39:34 »
Euro 4 of Euro 3 + roetfilter , zouden naar 't schijnt toegelaten worden.
(zie inschrijvingsbewijs)

Dat zijn dus geen lage emissiezones, dat zijn gewone emissiezones ...
Die auto's zijn intussen een jaar of 10 oud en zitten niet spectaculair laag in emissie

Nu, een roetfilter (en DI-benzines) maakt het fijnstof-probleem enkel erger , maar dat kan men politiek niet meer verkocht krijgen natuurlijk ...
« Laatst bewerkt op: zondag 19 oktober 2014 - 12:41:15 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 oktober 2014 - 10:55:42 »
waar vind ik eigenlijk in welke categorie mijn auto valt
een Volvo XC70 uit 2004

Heb je een diesel met roetfilter of zonder ? (bij benzine is er geen probleem, met geregelde 3-weg kat heeft altijd "groene sticker")

Want 2004 was zo´n kanteljaar, bij Volvo mmh Euro 4 was pas verplicht vanaf inschrijvingen 1 januari 2006, modeltype 1 jan 2005.

Ik raad eens:
- met roetfilter dan heb je Euronorm 4 en zit je voorlopig safe (voor D groene fijnstofplakette)

- zonder roetfilter heb je zeker Euronorm 3 en kun je pech hebben (voor D oranje fijnstofplakette)
maar ik denk dat Antwerpen niet zo streng zal zijn als bepaalde Duitse steden.

Ik vermoed dat de Belgische steden ooit een vb gaan nemen aan de Duitse.

Volgens de link zou het om 1 op de 10 auto´s gaan
Citaat
EÉN AUTO OP DE TIEN ZAL NIET IN ‘LAGE-EMISSIEZONE’ MOGEN RIJDEN
aan het zeer hoge dieselaandeel zal het wel zijn dat ze zeker de oranje sticker of euro 3 norm wslk zelfs de euro 2 norm of rode sticker, nog tolereren in een fijnstofzone (kernstad),
D heeft dat ook gedaan in de beginjaren sinds 2008, geleidelijk is dat wel verstrengd en mogen enkel de diesels met roetfilter in de meeste stadskernen, sinds 2013 al quasi in de meeste steden. In 2015 zal het 100 % zijn:
overzicht : http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCnfunddrei%C3%9Figste_Verordnung_zur_Durchf%C3%BChrung_des_Bundes-Immissionsschutzgesetzes#.C3.9Cbersicht_der_Verkehrsverbote_in_Deutschland

Antwerpen 2016 zal wslk daar beginnen waar de eerste D-steden 8 jaar eerder of 2008 begonnen, rode sticker of minstens euro 2 diesel mocht nog 3-4 jaar in de kernstad, dan moest je een minstens een oranjesticker hebben, en na max 2 jaar een groene...
vb stad Münster 300.000 inwoners: http://www.muenster.de/stadt/umwelt/umweltzone.html gaat naar groene sticker de 1 jan 2015

Voor een Duitse milieusticker kun je bij VAB terecht, ook online:
http://www.vab.be/milieuvignet
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 oktober 2014 - 11:27:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 23 oktober 2014 - 11:32:50 »
Nu, een roetfilter (en DI-benzines) maakt het fijnstof-probleem enkel erger , maar dat kan men politiek niet meer verkocht krijgen natuurlijk ...
Correctie enkel bepaalde (G)DI-benzines - die op magermengsel werken - , die wslk eerder zelden rijden.

De meeste constructeurs hebben namelijk al een tijdje geleden afgezien zulke motoren verder te bouwen (onder andere VW, alhoewel TSI nog hun typelogo is, S stond ooit voor Stratified, zelfs per sotfwareupdate heeft VW bepaalde oude TSI motoren weer homogeen laten werken).

Zelfs de nieuwste Mazda Skyactiv G (Gasoline) motoren (compressieverhouding 14:1, HCCI-benzine) lopen op homogeen mengsel heb ik uitgepluisd.

enkele links:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/TSI_(Motorentechnik)

Es sei aber noch erwähnt, dass VW nicht mehr am Schichtladeprinzip festhält und die Kürzel TSI bzw TFSI nur noch Markennamen sind. So wurde z.B. beim Golf 5 2.0 FSI im Nachhinein per Software-Update das Schichtladeprinzip "abgeschaltet".

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Hyundai_KIA_Nu#Nu_GDI
Bei der konventionellen Einspritzung für Ottomotoren befindet sich das Einspritzventil im Saugrohr vor dem Einlassventil. Bei steigenden Drehzahlen wird jedoch die Öffnungszeit des Ventils immer kürzer, und damit das Zeitfenster zum Einbringen des Kraftstoffs. Bei der Direkteinspritzung wird daher direkt in den Zylinder eingespritzt.
Citaat
Hyundai verwendet wie die meisten Mitbewerber GDI zur homogenen, stöchiometrischen Gemischbildung und verzichtet auf eine inhomogene Schichtladung (stratified fuel charge).[20] Letztere geht mit systembedingten Nachteilen einher, so etwa deutlich erhöhten Feinstaubwerten.[21][22]
Citaat
Eigen vertaling
Hyundai gebruikt zoals de meeste concurrenten GDI voor homogene, stoichiometrische mengselvorming en doet afstand van het inhomogeen mengsel-verbrandingsprincipe (gestratificeerd, meestal bij deellast). [20] Dat laatste wordt in verband gebracht met systemische nadelen, zoals de duidelijk toegenomen fijnstofniveaus. [21] [22]
GDI staat voor Gasoline Directe Injectie

Mazda HCCI motor: (H staat voor homogeen)
http://de.wikipedia.org/wiki/Homogene_Kompressionsz%C3%BCndung
http://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneous_charge_compression_ignition
http://www.mazda.com/technology/skyactiv/engine/index.html

Naja het fijne zullen we pas weten als alle constructeurs echt toelaten de PM 0,1 UFP deeltjes te meten, want met die huidige PM/PN-grenzen en flutnormtest is echt geen controle meer mogelijk.

Ik vermoed wel dat de klassieke indirecte benzineinjectie minder ultrafijnstof uitstoot als de klassieke GDI, maar het belangrijkste bij deze laatste is dat het mengsel stoichiometrisch is (toch bij werktemperatuur).

Een stratified DI of magermengselmotor idem niet-stoichiometrisch, idem Schichtladung- zal ik alleszins nooit kopen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 oktober 2014 - 12:14:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I