Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100640 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #270 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 22:52:28 »
Volledig akkoord met de visie voor de toekomst. Maar wat gedaan met het heden, nu?

Voilà, daar draait het om. Of je het nu over het beperkte rijbereik, het geringe aantal laadpalen of de lange laadduur hebt, altijd krijg je van de fanatieke aanhangers van elektrische wagens hetzelfde te horen: "Inderdaad, maar in de toekomst gaat dat veranderen." OK, dus is het nu nog veel te vroeg om een elektrische wagen te kopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #271 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 09:12:33 »
Jan modaal is de pineut.
Correctie, domme Jan modaal.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #272 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 09:18:38 »
Volledig akkoord met de visie voor de toekomst. Maar wat gedaan met het heden, nu?
Er rijden nu eenmaal veel diesels rond in België. Wat moeten we daarmee? Weggooien of naar Afrika exporteren?
Verkopen of evtl laten *recycleren voor een premie, wat anders? Benzines zijn er toch ook nog?
* http://gocar.be/nl/autonieuws/advies/Hoe-werkt-de-recyclagepremie--2099568

Moest die "recyclagepremie" ondertussen afgeschaft zijn, weer een gemiste kans voor omwetende Jan modaal.

Indien men zijn diesel persé wil houden, tja dan moet men ook niet klagen hé. Na jarenlang geprofiteerd te hebben kunnen er ook eens slechte tijden aankomen voor dieselrijders. Het moeten niet altijd benzinerijders zijn die per km  steeds veel meer accijnzen betaalden aan de staat, en nu nog altijd overigens. In 2018 gaat dat eindelijk eens rechtgezet worden. Zeg nu niet dat je dat ook niet wist.

Maar heden is al een beetje laat om in te ruilen, dat had men al een paar jaar geleden moeten doen.
Nu zijn de tweedehandsbenzines in prijs gestegen. Het kan zijn dat men nu moet opleggen voor een zuinige benzine als men zijn diesel verkoopt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 juli 2017 - 10:14:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #273 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 09:24:00 »
http://
1 - Intrest op het verschil in spaargeld? Dat zal de moeite niet zijn, intrest is pakweg gemiddeld 0,5%

Michel, we hebben het hier over TOC (total cost of ownership). Dan praten we niet alleen over wagens die voor 3 jaar geleased worden. Auto's worden als maar ouder tegen dat ze op het autokerkhof belanden. Voor België was dat in 2001 12,9 jaar, in 2014 al 15,1 jaar, intussen evolueren we naar 18 jaar. Wat garandeert jou dat de intresten nog zo lang zo abnormaal laag gaan blijven als nu? Of heb je ook op financieel vlak een glazen bol?
Ik heb de link van de huidige intresten gegeven, het ging toch over het heden niet?
Ook moest je een heel straffe glazen bol hebben intresten blijven te verwaarlozen tov de inflatie.

Wie vandaag zijn geld nog oppot op de bank en er later minder aan over heeft omdat de inflatie hoger is dan de intrest moet het maar zelf weten.

Pensioensparen en een levensverzekering voor te kasseren op mijn 65e is ruim genoeg hoor, maar daar had ik wel iets van want dat kon ik inbrengen bij de beslastingen, dus elk jaar zag ik daar een deel van terug.

Ik geef mijn geld toch uit om er plezier aan te hebben, en niet pas als ik er geen plezier meer aan heb wegens ziekte en-of ouderdom. Ieder zijn keus, Jozef.

Citaat
En dan de hamvraag: Michel, waarom rijd jij nog niet met een Tesla, nu ze toch zo goedkoop geworden zijn en het geringe rijbereik voor jou totaal geen rol speelt? Waar wacht je op?
Wat ben jij toch ongeduldig, ken jij de Europese prijzen van een Model 3 al?

Een Tesla heeft rijbereik in overvloed trouwens, zelfs 500 km als men wil.

Moest ik een Tesla Model 3 in de late herfst bestellen (als ik definitieve prijzen en opties ken), heb ik hem wslk einde 2018, met tegenslag altijd nog in 2019.
Volgens de laatste berichten zal het maar één accupack zijn van 75 kWh dat aangeboden wordt.

Men kan dan voor een gelockte 60 kWh versie kiezen of een 75 kWh.
Voor een paar duizend € kan men die 15 kWh later per software unlocken, naar behoefte zelfs mss 2 jaar later, wie weet zakt de optieprijs dan. Hebben ze bij het Tesla Model S ook gedaan, naja een m3 is geen early adopter meer, en Tesla wil eens winst maken per auto.

Het veel grotere prijsverschil zal wslk in de aandrijving en navenant geboden vermogens zitten.
2 motoren en Dual drive 4x4,  of 1 motor achtertractie. Het laatste zullen ze eerst aanbieden, dus het kan zijn dat tot maart 2018 enkel achtertracties van de band rollen, dus M3-60 of M3-75, op de M3-60D, M3-75D, M3-P75D zal men wslk tot een jaar langer moeten wachten. Dus nog tijd genoeg om bij mijn huisbank binnen te lopen.  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 juli 2017 - 16:49:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #274 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 20:48:32 »
Ik heb de link van de huidige intresten gegeven, het ging toch over het heden niet?

Neen, we hadden het over TOC, dus over de toekomst.

Citaat
Ook moest je een heel straffe glazen bol hebben intresten blijven te verwaarlozen tov de inflatie.

Je moet er nog een veel straffere hebben om al vergeten te zijn dat gedurende jaren de intresten veel hoger waren dan de inflatie.

Citaat
Ik geef mijn geld toch uit om er plezier aan te hebben, en niet pas als ik er geen plezier meer aan heb wegens ziekte en-of ouderdom. Ieder zijn keus, Jozef.

Juist. Als je dan geen geld meer hebt tegen dat je oud en ziek bent, zal de belastingbetaler via het OCMW wel voor jou opdraaien.

Citaat
Wat ben jij toch ongeduldig, ken jij de Europese prijzen van een Model 3 al?

Hoezo, ik ongeduldig? Jij zit hier al geruime tijd te verkondigen dat we onze diesel al lang hadden moeten weg doen. Door wat moesten we hem dan vervangen? Door een Tesla waar het zelfs voor jou nog te vroeg voor is?

Citaat
Een Tesla heeft rijbereik in overvloed trouwens, zelfs 500 km als men wil.

En dat noem jij "overvloed", terwijl een karretje van 10.000 Euro een rijbereik van 1.000 km heeft...

Citaat
Voor een paar duizend € kan men die 15 kWh later per software unlocken

Niet te geloven. Beginnen met een nieuwe auto die maar gedeeltelijk heeft wat je nodig hebt, en dan 2 jaar wachten op de rest... je krijgt er hopelijk toch al van in het begin een stuurwiel bij?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #275 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 22:21:27 »
Citaat
Neen, een Jan Modaal is daar allemaal niet zo maniakaal mee bezig en doet andere dingen in zijn dagelijkse drukke bezigheden.
En stel nu dat het allemaal slimmeriken waren, waar moeten dan alle oudere dieseltjes naartoe, aan welke prijs, en hoeveel zou een benzineversie dan kosten (vraag en aanbod)?

Diesel verkopen en benzine kopen, allemaal goed en wel maar dat gaat extra geld kosten tegenover het oudere dieseltje dat nog jaren mee kan op te rijden.

De overheid is hier laks geweest en de mensen plots voor een voldongen feit gezet.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #276 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 22:49:40 »

Michel, je stelt de zaken hier voor alsof de overheid de automobilisten jarenlang correct zou hebben geïnformeerd, en het de automobilist is die te stom was om te helpen donderen door zich nog steeds een diesel aan te schaffen.

Ik bén bij verschillende dealers, van verschillende merken langs geweest (soms zelfs meerdere dealers van hetzélfde merk, om ze wat tegen mekaar uit te spelen)
Ik héb, op basis van mijn gebruik (kilometers op jaarbasis) oa ook een berekening uitgevoerd via VAB, dat was zo'n link die ik daar op facebook gevonden had
Diverse (om niet te zeggen : de meeste) constructeurs blijven op heden nog steeds diesels aanbieden

Telkenmale, kwam ik bij dezélfde slotsom uit : een diesel zou voor mij de juiste keuze zijn.  We spreken anno 2013, toen ik m'n huidige Grand Scènic kocht.  Zowel VAB, als de constructeurs die nog diesels bouwen en verkopen in Europa, als de merkdealers hadden het dus allemaal collectief mis.  Als we jou zouden mogen geloven, zou de overheid hierover altijd klare wijn hebben geschonken, en zouden al déze partijen dus ofwel dikke lomperikken ofwel grote bedriegers zijn geweest.  Nu schilder je immers iedereen die zich nog een diesel aangeschaft heeft af, als ware hij/zij de vleesgeworden lompigheid.  En als ik jou en je links mag geloven, is zo'n electrisch voertuig (een Tesla bijvoorbeeld), dé wagen die je zou moeten aankopen.  Of beter : al lang op je oprit moest hebben staan.  Het is dan wel hilarisch als ik even nadien te lezen krijg, dat je er blijkbaar zélf géén hebt.  Ik twijfel er niet aan, dat je véél tijd en zorg besteed hebt aan het opzoeken en uitvoeren van al die links en berekeningen .... maar érgens tast het de geloofwaardigheid aan wat mij betreft.

Naar de toekomst, ben ik er nog niet helemaal uit.  Momenteel, denk ik eerder aan een CNG wagen.  Maar de keuze voor mij, is vooralsnog iets té beperkt.  Het zou een grote gezinswagen moeten zijn.  Drie volwaardige zits op de achterbank (dus géén 2,5).  Mijn persoonlijke voorkeur gaat absoluut uit naar een automaat.  En liefst nog iets of wat vermogen om af en toe een dubbelasser aanhangwagen te trekken. Op dit hoogst eigenste ogenblik, zit er nog niet meteen iets bij naar m'n gading.  Maar bon, tussen dit en een jaar of 2,3 kan het best zijn dat het aanbod CNG wagens ruimer is.  Ik zie het wel, of er méér constructeurs modellen op CNG zullen aanbieden.  Dan wel of de constructeurs die er nu al in hun gamma hebben, CNG op nog méér modellen zullen aanbieden dan ze nu al doen.  Dus ja, vermits ik momenteel nog best tevreden ben over m'n huidige tuf, ga ik hem nog niet vervangen door een andere wagen als de brandstof op CNG voor mij het énige verkoopsargument is en de wagen verder niet voldoet aan wat ik nodig heb.  Nu zouden de Zafira, of een VW Caddy nog als minst slechte keuze uit de bus komen.  Maar écht wild word ik van géén van beide modellen, en wreed veel trekkracht voor een aanhangwagen is er ook al niet bij.  En ik weet zelfs niet of ze ook in automaat beschikbaar zijn voor CNG.  Ik wacht dus nog wel even af.  Als het aanbod op CNG even pover zou blijven als nu het geval is, zou een hybride model mss in overweging genomen kunnen worden.

En verder.  Niet iedereen heeft al meteen het kapitaal om zich de luxe te veroorloven om een nieuwe wagen aan te schaffen.  Een 20-jarige bvb zonder hoger diploma, net een eerste job .... Het is niet onlogisch dat zo iemand voor z'n eerste tuf eerder op de tweedehandsmarkt gaat kijken, en bijgevolg de keuze nog op een wagentje met een klassieke verbrandingsmotor valt. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #277 Gepost op: donderdag 20 juli 2017 - 22:50:15 »
Citaat
(...)
De overheid is hier laks geweest en de mensen plots voor een voldongen feit gezet.

Nee, de overheid heeft niet laks geweest, eerder uitgekookt en wat mij persoonlijk betreft doorzichtig en voorspelbaar.
Eerst iets de hemel inprijzen via "onderzoeken" en "studies", daarna "subsidiëren en oversubsidiëren" (liefst nog aan zij die er veel profijt aan hebben ten nadele van zij die het nodig hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken) en wanneer het dan ab absurdum zogezegd ingeburgerd is, "kapot belasten" want het is plotseling slecht  ...

Zoals daar zijn ...
-aandelen/spaarboekje bij "goed-huisvader"-banken en internationaal befaamde Belgische firma's
-elektriciteit als primaire energiebron thuis (koken, verwarming)
-pensioensparen
-zonnepanelen
-dieselwagens
-... wat is het volgende ...

Ik heb geen enkele van voorgaande ... was té doorzichtig ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #278 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 00:16:43 »

En stel nu dat het allemaal slimmeriken waren, waar moeten dan alle oudere dieseltjes naartoe

Als er geen aanzienlijke premie komt om ze naar de schrootpers te brengen, komen de meeste uiteraard in Afrika terecht, waar ze nog vele jaren zullen rijden.

Als die diesels dan toch zó kankerverwekkend zouden zijn, waarom hebben we er dan geen moreel probleem mee om aldus onze kanker te exporteren? Juist: de slachtoffers zullen "maar" niets vermoedende Afrikanen zijn.

Zoals men zegt: de geschiedenis herhaalt zich. Na de misdaden op grote schaal van Leopold II in Afrika, gaan wij nu de Afrikanen kanker bezorgen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2017 - 00:24:35 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #279 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 08:43:35 »
Citaat
Neen, een Jan Modaal is daar allemaal niet zo maniakaal mee bezig en doet andere dingen in zijn dagelijkse drukke bezigheden.
En stel nu dat het allemaal slimmeriken waren, waar moeten dan alle oudere dieseltjes naartoe, aan welke prijs, en hoeveel zou een benzineversie dan kosten (vraag en aanbod)?

Diesel verkopen en benzine kopen, allemaal goed en wel maar dat gaat extra geld kosten tegenover het oudere dieseltje dat nog jaren mee kan op te rijden.
Dat is niet bewezen, wie weet hou je er nog aan over. Maarja zoals ik al zei een domme Jan modaal zal wslk niet goed kunnen rekenen/redeneren.
Ik kan je mss een vb geven...
In dit topic van JC gaf ik er al een: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5181.msg57820.html#msg57820
Citaat
Ik heb er al twee gevonden op autoscout, dezelfde Nissan Almera maar wel benzine voor 1700 - 1750 € , dus hij krijgt er nog 300 € bovenop als hij zijn diesel voor 2000 € gunt aan iemand anders, maar hij moet zich haasten... :
 http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5181.msg57820.html#msg57820

Citaat
Maar natuurlijk, het is altijd de fout van anderen.  ::)

Plots is natuurlijk dikke onzin. Toen Duitsland de LEZ en fijnstofsticker echt invoerde in 2008 (wet 2007, en ook jaren voordien aangekondigd) moest bij de normale Jan modaal zeker al een toekomstbelletje rinkelen. Want euro 3 zonder roetfilter kregen toen al geen groene sticker (oranje) en wij met onze euro 2 diesel kregen maar een rode sticker, het allerminste. Toen wisten we al dat we binnen **enkele jaren de stadscentra van Duitse steden niet meer inmochten. 2008 is dus 9 jaar vóór de invoering van de LEZ in België.

Dat Duitsland deze maatregelen nam stond in ALLE  Belgische kranten, want de buitenlanders vielen ook onder die verplichting als ze naar Duitse steden reden.
De **eerste puur groene LEZ zones in D waren Berlijn en Hannover in 2010, sinds 2016 hebben quasi alle D steden enkel groen of sticker 4.
Dus Euro 3 diesels zonder roetfilter worden daar geband, zelfs tegen betaling mogen ze daar niet in, ze riskeren anders een boete van €80.

** https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
wet en alle details:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung

Wie in 2003-2004 een nieuwe euro 4 diesel kocht, krijgt natuurlijk een groene milieusticker.
Diegene die toen een uitloopmodel of euro 3 diesel kocht omdat hij/zij wslk een iets grotere korting kreeg is de pineut uit onwetenheid of domheid of wereldvreemdheid, of ... (schrappen wat niet past)
12 jaar vond de Duitse wetgever genoeg om tot strengere LEZ over te gaan, enkel vanaf euronorm 4 in de regel.
Niet alleen Duitsland maar in andere landen bestaan nu ook LEZ.

Citaat
Maniakaal? Naja als de keus van een auto - meestal een van de duurste uitgaveposten in zijn dagelijks leven- minder belangrijk is dan bepaalde drukke bezigheden dan is dat pineut zijn ook veel minder erg. Drukke bezigheden gaan uiteraard voor.

De regering zoekt 8 miljard tegen 2019, en Jan modaal zal zeker ook de pineut zijn, of voldongen feiten ...
Daar tegenover zal dat niemandalletje van een oude dieselauto inruilen peanuts zijn.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2017 - 09:38:10 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #280 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 09:50:48 »
En dat noem jij "overvloed", terwijl een karretje van 10.000 Euro een rijbereik van 1.000 km heeft...
Idd overvloed, want met de duurdere BMW-benzine moet ik in de regel ook alle 450-550 km tanken.
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".  ;D

mmmh thuis even Tesla-stekker insteken, vaste laadtijden is al geprogrammeerd door een Tesla-app, en kan ik desnoods aanpassen vanop afstand, verwarming of airco evenzo:

Citaat
Niet te geloven. Beginnen met een nieuwe auto die maar gedeeltelijk heeft wat je nodig hebt, en dan 2 jaar wachten op de rest... je krijgt er hopelijk toch al van in het begin een stuurwiel bij?
Dat heb je dus niet begrepen. Het heeft zelfs een voordeel dat hij rapper zal opladen dan een fixe 60 kwh versie.
De laadpaal detecteert immers een 75 kwh batterij en zal dus sneller naar 80% laden, zeker bij een supercharger.

Je hoeft niet te wachten op de rest van de 15 kwh want die heb je al in je wagen, je kunt ook na 1 week die optie vrijschakelen mits betaling.

Tesla spaart hierdoor productiekosten bij het model 3 door maar 1 accutype "op de band" te produceren.

Bij de S en X zijn dat ook maar 2 types, ooit hadden ze er 3.

Er is ergens een persoonlijk #youtube-filmpje waar een Duitser uitlegt waarom hij de gelockte Model S 60 kWh-versie gekozen heeft, die hij wanneer het hem past kan vrijschakelen naar 75 kWh. Daardoor kon hij vooral geld besteden in bepaalde opties die je later niet meer kunt updaten, zoals de hardware van de autopilot 2.0.
Voila Jozef, # speciaal voor jou heb je hier de ganse uitleg:
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=VAa7yxYPf20
Kauftipp Tesla Model S 60. Meine Kaufgründe für Tesla Model S mit 60 kwh Akku
 maart 2017
Ook de 4000 € premie van de Duitse staat -die hij anders niet kreeg- is ook niet te versmaden.
Ook legt hij in het begin uit dat de occasieprijzen van een Tesla zeer hoog gehandeld worden, wat jij denk ik niet wou geloven...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2017 - 10:45:06 door Michel »
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #281 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 10:32:21 »
Een programma waarbij oude diesels (EURO3 en vroeger) worden verschroot en de eigenaar een faire prijs krijgt zou veel kunnen helpen. Die eigenaar moet daarna wel een propere benzine of bij veelrijders een CNG kopen.

Dat is nu net de titel van het topic: "Is een dieselpersonenwagen nog nodig?" Het antwoord daarop is heel duidelijk NEEN! Er zijn alternatieven. Als iemand weinig kilometers per jaar rijdt is een benzine voordeliger, het omslagpunt ligt rond de 30 000 km in de meeste gevallen. De gemiddelde afstand die een belg aflegt per jaar is minder dan 20 000 km! Er zullen dus veel chauffeurs voordeliger af zijn met een benzine. Als je veel kilometers rijdt dan koop je een CNG. Sinds enkele jaren is het CNG-netwerk in Belziek behoorlijk uitgebreid, vooral door de stations van Dats24. Ook andere ketens beginnen CNG-stations te installleren, zoals bv Total. CNG is stiller, veel properder en stoot minder CO2 uit dan een diesel. Bovendien is het veel goedkoper. De meeste merken bieden trouwens al modellen aan vanaf het fabriek, er is dus geen inbouw meer nodig later.
Kan je je het veroorloven en begrijp je de voor- en nadelen van een elektrische wagen dan koop je elektrisch!

Dat is eigenlijk het volledige antwoord op de vraag uit de topic-titel.

Toch nog even verder over andere voertuigen.

Is er nog een dieselmotor nodig voor transport? Voorlopig nog wel! Maar ook daar is het antwoord genuanceerd. Er bestaan bussen en trucks op CNG. Zeker voor de autobussen op stadslijnen zou onmiddellijk moeten overgeschakeld worden op CNG, het is net daar dat de diesel het meest vervuild door frequent stilstaan, lage snelheid en veel optrekken en afremmen. Er rijden al CNG-trucks rond, dus dat is ook zeker een mogelijkheid (bv. een gedeelte van de trucks van Colruyt).
Trouwens elektrische bussen bestaan al, ik heb ze in meerdere steden in China zien rijden en ze blijken daar te voldaan. In typisch stadsverkeer gaat het verbruik van een elektrisch voertuig behoorlijk omhoog, daar waar het bij ICE-varianten sterk verhoogt wordt. Elektrische trucks staan er aan te komen. In de VS is de Nikola al voorgesteld en Tesla zou dit jaar hun truck voorstellen.
In de scheepvaart wordt ook behoorlijk wat diesel verbruikt. Daar zie ik niet snel verbetering maar het kan wel. Trouwens, deze diesels zijn volledig anders opgebouwd dan de diesels in wegvoertuigen. In de meeste gevallen zijn het 2-takt diesels die op goedkope brandstof draaien, veel minder geraffineerd dan diesel.
Luchtverkeer verbruikt grote hoeveelheden diesel. Ik gebruik bewust de term diesel want kerosine is een beter geraffineerde vorm van diesel. In de meeste gevallen kan je trouwens diesel in een JET zwieren of JET A1 in een dieselmotor. Omdat er geen accijnzen op worden geheven kost het ongeveer de helft van diesel. Het is trouwens ook gewoon kleurloos of heel licht gekleurd. Vooraleer er hier mensen op ideeën zouden komen. Ook al heeft het geen kleur, de douane is slim genoeg om het bij een controle te vinden. Maar zelfs in de luchtvaart gaat elektriciteit zijn intrede doen. Er zijn al elektrische vliegtuigen voorgesteld met een bereik tot 1000 km. Het zijn weliswaar kleine toestellen met beperkte range maar net daar kan het meeste winst gehaald worden op korte termijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #282 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 17:34:40 »
Statistiek Nederland: maakt duidelijk hoe het aantal dieselwagens er in BE had kunnen uitzien...
... of hoe buurlanden kunnen verschillen door milieu-maatregelen
(men kan zelfs zeggen dat BE een Frans departement is qua laksheid...)

Nederland nu:
- dieselpersonenwagens haalden hoogstens 16,9% aandeel wagenpark, gedaald naar 16% per 1.1.2017.
- benzinepw kan zich handhaven op +79% tov het totaal aantal wagenpark.

Citaat
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=71405NED&D1=13-19&D2=0&D3=10-17&HDR=G1,G2&STB=T&VW=T
Personenauto's; voertuigkenmerken, regio's, 1 januari
Perioden              2010            2011        2012        2013          2014           2015           2016            2017
Totaal aantal   7 622 353   7 735 547   7 858 712   7 915 613   7 932 290   7 979 083   8 100 864   8 222 974
Benzine    6 070 432   6 170 127   6 253 639   6 276 990   6 289 890   6 331 816   6 401 864   6 509 025
Diesel    1 289 544   1 297 113   1 326 853   1 339 935   1 320 088   1 313 752   1 323 320   1 314 225
LPG           222 137   211 455   203 851   202 322   186 366   168 234   154 842   143 542
Elektriciteit         39 585   55 826   70 140   90 703   129 673   155 938   210 609   245 427
CNG                      542   912   1 942   3 125   3 681   6 706   7 452   7 901
Overig/Onbekend   113   114   2 287   2 538   2 592   2 637   2 777   2 854
RDW, CBS 21-7-2017
Het lijkt wel of de electrische auto de plaats gaat innemen van de LPG-wagens die een sterk dalende tendens hebben, CNG-wagens houdt goed stand en groeit nog, diesels licht dalende tendens sinds 2013, ten koste van de relatieve lichte groei benzine en electrische wagens en een klein beetje CNG. Het totaal aantal wagens stijgt namelijk nog steeds (gereden kms is een andere discussie)

De statistiek telt ook de hybride auto's als electrische wagen, stekker-hybrides zijn veel talrijker als puur electrische, hieronder vindt men de aantallen+ grafiek:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/07/het-grote-plan-achter-de-kleine-tesla-11738439-a1565981
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2017 - 18:11:20 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #283 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 18:47:33 »
en wij met onze euro 2 diesel kregen maar een rode sticker, het allerminste.

Neen, het allerminste is een Euro 1 Plakette:

:D

Citaat
Toen wisten we al dat we binnen **enkele jaren de stadscentra van Duitse steden niet meer inmochten.

De stadscentra van Duitse steden? In april 2017 waren er 55 Umweltzones en 2060 steden in Duitsland.

Citaat
Dat Duitsland deze maatregelen nam stond in ALLE  Belgische kranten, want de buitenlanders vielen ook onder die verplichting als ze naar Duitse steden reden.

Als er in Duitsland iets begint, is het niet gebruikelijk dat dat minder dan 10 jaar later in België ook al komt, hé Michel.

Citaat
De **eerste puur groene LEZ zones in D waren Berlijn en Hannover in 2010, sinds 2016 hebben quasi alle D steden enkel groen of sticker 4.
Dus Euro 3 diesels zonder roetfilter worden daar geband, zelfs tegen betaling mogen ze daar niet in, ze riskeren anders een boete van €80.

Ik mag met mijn Mercedes Diesel van 1983 in om het even welke Umweltzone rijden, want hij is erkend als kultuurtechnisch historisch erfgoed.

H-Kennzeichen - Berlin

of

07-Kennzeichen - Hansestadt Hamburg

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #284 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 18:58:46 »
Idd overvloed, want met de duurdere BMW-benzine moet ik in de regel ook alle 450-550 km tanken.
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".  ;D

;D ;D ;D  Lolbroek...

BMW 740i - gecombineerd verbruik 6,6 l/100 km - tankinhoud 78 l - rijbereik 1.182 km

Citaat
mmmh thuis even Tesla-stekker insteken, vaste laadtijden is al geprogrammeerd door een Tesla-app, en kan ik desnoods aanpassen vanop afstand, verwarming of airco evenzo:

Hier thuis even den Atilla, een buurman, naar het tankstation sturen. Hij doet niets liever dan eens met de BMW rijden. Daarvoor verwijdert hij zelfs de sneeuw van de auto. En tegen dat hij terugkomt, is het interieur ook op de gewenste temperatuur.  :D