Verder begrijp ik ook niet de 20 ongevallen van hedenmorgen die tot stand zijn gekomen. Ziet en voelt men echt die gladheid niet op de weg?
In de regel niet, tenzij men de sneeuw ziet liggen en men weet dat het vriest dan is de kans groter.
Een moderne auto heeft wel een buitentemperatuurmeter met verklikkersignaal vanaf + 4 °C met stappen naar beneden ding-dong gaat dat telkens in onze auto.
We koppelen dit nog maar eens aan de strooidiensten die nog maar eens te laat zijn gekomen op de E40.
Stooidiensten zijn flauwe excuses, men kan niet overal en altijd op tijd strooien en dan nog hopen dat het werkt.
Hier waren het niet allemaal jongeren. Laat me daar duidelijk in zijn.
Slapende bestuurders?
Semmelende bestuurders ?
Ook met de weerman zijn uitspraak op VTM ben ik het niet volledig eens. Zijn trucje... Indien de ruiten bevroren zijn wijst dit eveneens naar gladheid op de weg.
Het risico op gladheid neemt alleszins ernorm toe, zeker op rustige wegen.
Soms merkt men dat de windkant van de auto licht aangevroren is en de kant uit de wind net niet, dat zijn de gevaarlijkste dagen...
Naja als de auto uit de (warme) garage komt... Sorry. In het Antwerpse kan het +3° aantonen terwijl men onderweg naar Namen of richting Luik -2 heeft. Tussen Antwerpen en Limburg heeft men al enkele graden verschil. Een temperatuurschommeling van 3 graden is echter niet ongewoon. Opletten, wakker blijven en alert reageren zijn veel bestuurders blijkbaar niet gegeven.
Daarvoor bestaan hulpmiddeltjes (t°-indicatie+ alarm) en natuurlijk rijervaring in de winter op gladde wegen, ook wind kan het wegdek verrraderlijk doen vriezen en die merk je niet in de auto. Bepaalde plaatsen uit de wind kan nog nat zijn terwijl 200 meter verder in de wind het wegdek bevroren is. Ook plaatsen met ijzel onder een (verse) sneeuwlaag merk je niet; tenzij je "superman bent met laserogen".
Ook bepaald wegdek vriest eerder aan als het andere (bvb klinkers gebruikt bij verkeersplateaus), de ene brug niet de andere wel... en-en-en...