Auteur Topic: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden  (gelezen 19677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 10:39:44 »
Ok ik denk dat ik het begrijp.

A)Een fietspad kan geen pad zijn gezien een pad op zich een openbare weg is en een fietspad moet altijd een deel zijn van een openbare weg.
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
B)Een fietsweg bestaat niet in de wegcode wel een openbare weg voorbehouden voor fietsers enz..., een openbare weg voorbehouden voor fietsers kan niet als fietspad worden aangegeven gezien geen deel van een openbare weg.
C)Een openbare weg voorbehouden voor fietsers en andere weggebruikers zoals voetgangers of paarden kan een pad zijn als deze voorbehouden weg ook voldoet aan de definitie van een pad.
D)Op een kruispunt met een pad of een weg voorbehouden voor fietsers e.a. gelden de normale voorrangsregels.
Indien pad = ondergeschikt, indien geen pad voorrang van rechts of borden. Behalve als er een oversteekplaats voor fietsers werd aangebracht op het kruispunt want dat benadrukt dat de fietser geen voorrang heeft ook niet van rechts. 
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
E) Een fietspad mag de rijbaan buiten de kruispunten niet oversteken gezien geen dwarsmarkering, maar een overlangse,  een fietspad mag de dwarsrijbaan oversteken op kruispunten met voorrangsborden B17, B1, B5 maar sterk afgeraden en op voorwaarde dat het fietspad zowel voor als na het kruispunt bestaande is. Op een kruispunt zonder voorrangsborden mogen fietspaden niet worden doorgetrokken.
F)Gezien een pad geen fietspad kan zijn kunnen er in het verlengde van een pad op een kruispunt geen fietspaden worden doorgetrokken.
G)Een oversteekplaats voor fietsers kan niet worden aangebracht recht in het verlengde van een openbare weg, ook pad, op een kruispunt gezien een dwarsmarkering en geen overlangse.
H)12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
.......Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden...
Het tweerichtingsfietspad dat links zou stoppen mag niet over de rijbaan worden doorgetrokken met een fietspadmarkering gezien overlangs. De wegbeheerder brengt dus best een oversteekplaats voor fietsers aan om de ondergeschiktheid te benadrukken.


Gelieve na te lezen of alles klopt en eventueel aan te vullen of te verbeteren.
Met grootste dank.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 10:52:01 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 12:43:42 »
Citaat
Waarom is een fietspad dat niet aan de definitie pad voldoet geen pad?
Begrijp je je eigen vragen wel ?

Volgens mij heeft er iemand een pad in zijn korf gezet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 13:19:59 »
Waarom is het oversteken van de rijbaan geen maneuver op de kruispunten?
Omdat er dan andere regels uit de wegcode gelden ... de voorrangsregels of -borden, verkeerslichten

Maneuvers, dat zijn eigenlijk rijbewegingen die de wegcode niet regelt.

Citaat
Waarom is het oversteken van de rijbaan geen maneuver als er een doorgetrokken fietspad is of een oversteekplaats voor fietsers buiten de kruispunten?
zie boven

Citaat
Hoe kan een fietspad buiten de kruispunten over de rijbaan worden doorgetrokken?
enkel door een overtreding te begaan ...


Citaat
Waarom is een fietspad dat niet aan de definitie pad voldoet geen pad?
omdat het voor de wegcode wat anders is, nl een fietspad.

het is niet om dat er pad in fietspad staat, dat de bepalingen van een pad van toepassing zijn op een fietspad.

Citaat
Hoe moet de bestuurder die een kruispunt nadert met een fietsweg weten hoe de voorrang in mekaar zit?
door de voorrangsregels te kennen ...

denk er aan 12,4bis is een achterafje , waarbij géén rekening gehouden werd met de inbreuken op MB art 16 PLVW ...


Citaat
Waarom heeft een fietser die de rijbaan oversteekt komende uit een fietsweg voorrang van rechts behalve als er een oversteekplaats voor fietsers is aangebracht?
omdat de voorrang van rechts altijd geldt tenzij er wat anders bepaald is (niet zo) of voorrangsborden staan

en een fietsoversteekplaats màg niet bij VVR
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 13:34:21 »
Ok ik denk dat ik het begrijp.

A)Een fietspad kan geen pad zijn gezien een pad op zich een openbare weg is en een fietspad moet altijd een deel zijn van een openbare weg.
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
B)Een fietsweg bestaat niet in de wegcode wel een openbare weg voorbehouden voor fietsers enz..., een openbare weg voorbehouden voor fietsers kan niet als fietspad worden aangegeven gezien geen deel van een openbare weg.
Je komt er nog ...

Voorbehouden wegen zijn per definitie ook open voor andere voertuigen (aangelanden bvb) en zullen dus niet voldoen aan de definitie van een pad.

Citaat
D)Op een kruispunt met een pad of een weg voorbehouden voor fietsers e.a. gelden de normale voorrangsregels.
Indien pad = ondergeschikt, indien geen pad voorrang van rechts of borden. Behalve als er een oversteekplaats voor fietsers werd aangebracht op het kruispunt want dat benadrukt dat de fietser geen voorrang heeft ook niet van rechts. 
ER mag geen VVR zijn als er een fietsoversteekplaats ligt, en het om een pad gaat

Als er een fietsoversteekplaats ligt, is de enige mogelijke correcte aanleg dat er voorrangsborden staan, bvb dat de fietsers een B1 voorgeschoteld kregen (en er dus geen VVR is op het KP)

als het echt om een pad gaat dat enkel fietsers en 2 wielige bromfietsers mogen gebruiken, hoeven in dat geval geen voorrang borden B9/15 geplaatst te worden op de hoofdweg ...

bij een voorbehouden weg is er ook ander toegelaten verkeer, en zal het KP rondom voorrangsborden moeten hebben



Citaat
G)Een oversteekplaats voor fietsers kan niet worden aangebracht recht in het verlengde van een openbare weg, ook pad, op een kruispunt gezien een dwarsmarkering en geen overlangse.
Mag wel, mits voorrangsborden

Gebeurde jarenlang op alle grotere kruispunten  dwars op de voorrangsweg
(ttz; langs de ondergeschikte weg oversteekplaats, langs de voorrangsweg fietspad)

Nu haalt men die oversteekplaatsen (en fietspaden langsheen de ondergeschikte weg) weg ...
Bij nader inzien is dat NIET wegens een zogenaamd conflict met 12.4bis
Maar omdat er op talloze dergelijk plaatsen in Vlaanderen de regeling met (al dan niet vergeten of verdwenen) voorrangsborden en / of verkeerslichten stomweg niet van toepassing is op fietsers !

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 17:11:58 »
Bon, ik zit weer vast.
Inazuma schreef : "ER mag geen fietsoversteekplaats zijn als er VVR is, of als het om een pad gaat. Als er een fietsoversteekplaats ligt, is de enige mogelijke correcte aanleg dat er voorrangsborden staan, bvb dat de fietsers een B1 voorgeschoteld kregen (en er dus geen VVR is op het KP)"

Naar mijn mening staat er nergens in de plaatsingsvoorwaarden voor fietsoversteekplaatsen iets over een verschil tussen kruispunten met VVR of andere regelingen. En zelfs al zou dat een interpretatie zijn dan begrijp ik nog niet waarom een oversteekplaats voor fietsers niet zou mogen op een kruispunt met voorrang van rechts als de fietsers deze regel niet moeten naleven net door de aanleg van die oversteekplaats. Er staat in art 18.4 van de plaatsingsvoorwaarden alleen :  "Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders." Hieruit kan ik alleen concluderen dat de aanleg van een fietsoversteekplaats op kruispunten de voorrang voor de fietser wijzigt in ondergeschikt en als de fietser dezelfde regels moet naleven als de andere bestuurders er geen oversteekplaatsen mogen worden aangebracht.
De voorrangsregels waarvan sprake zijn allen terug te vinden zijn in artikel 12 van de wegcode, de borden B1 en B5 zijn vervat in deze regel.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
 
De interpretatie van het feit dat de term "voorrangsregels in art. 18.4 van de plaatsingsvoorwaarden alleen zouden slaan op regels zonder verkeerstekens, omdat deze in hierarchie een trapje hoger staan en dit alleen maar om te verdedigen dat wegbeheerders massaal fietsoversteekplaatsen hebben aangelegd op kruispunten in het verlengde van de ondergeschikte weg is een spijtige zaak.
Hoe zou de wetgever art 18.4 anders moeten omschrijven, met welke woorden of termen?
Zowel punt a) als punt b) bij artikel 12.3.1 horen bij de regel. 

 Dat onderscheid in voorrang wordt in de plaatsingsvoorwaarden alleen voorzien voor doorgetrokken fietspaden :
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.

M.a.w. fietsoversteekplaatsen horen alleen thuis op kruispunten als de voorrang voor de fietser gewijzigd wordt naar ondergeschikt in specifieke situaties. De bedoeling van de wetgever is om een deur open te laten aan de wegbeheerder om in bepaalde gevaarlijke situaties de fietser toch ondergeschikt te maken en dit alleen met het oog op een veiliger verkeer.

Bij fietsoversteekplaatsen moet de fietser vooral denken aan geen voorrang.



« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 19:25:56 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 26 februari 2015 - 00:17:49 »
Bon, ik zit weer vast.
Inazuma schreef : "ER mag geen fietsoversteekplaats zijn als er VVR is, of als het om een pad gaat. Als er een fietsoversteekplaats ligt, is de enige mogelijke correcte aanleg dat er voorrangsborden staan, bvb dat de fietsers een B1 voorgeschoteld kregen (en er dus geen VVR is op het KP)"

Naar mijn mening staat er nergens in de plaatsingsvoorwaarden voor fietsoversteekplaatsen iets over een verschil tussen kruispunten met VVR of andere regelingen.
Fietsoversteekplaats is verboden op kruispunten waar fietsers dezelfde voorrangsregels moeten naleven als "de andere bestuurders"

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
Regels dus ...

Bijgevolg zijn ze verboden op op KP met VVR, maar wel toegelaten als er voorrangsBORDEN staan ... want niet verboden in dat geval.

Dat 12.3.1 de voorrangsborden vermeld, is het typische geknoei met de wegcode waarin meerdere artikel ongeveer hetzelfde gaan bepalen

Regels staan in titel II
Verkeerstekens in titel III

In tegenstelling tot de vaak gangbare gedachten, verandert een fietsoversteekplaats niets aan de voorrang.
Fietsers hebben er geen voorrang, en verwerven die evenmin door zich snel-snel op de oversteekplaats te gooien ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 26 februari 2015 - 18:17:34 »
Inazuma,

Ik ben niet akkoord met uw redenering met als volgende reden.

"De fietsoversteekplaats  mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders." zegt artikel 18.4 van de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens.  Uit het woord regels leidt u af dat alleen verkeersregels zonder naar verkeersborden te verwijzen van toepassing zouden zijn. Waar ik meen dat verkeersregels ook borden kunnen vervatten.
Uw redenering zou misschien nog in twijfel getrokken kunnen worden wanneer het enkel over kruispunten gaat waar wel of niet verkeersborden werden aangebracht die de voorrang regelen, maar niet over rotondes want als er geen borden staan die de voorrang op een rotonde regelen is er geen sprake van een rotonde... Toch verwijst de tekst in de plaatsingsvoorwaarden naar het feit dat fietsoversteekplaatsen niet mogen aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde. Hoe zou een fietser volgens uw redenering andere voorrangsregels kunnen naleven op een rotonde als verkeersborden die de voorrang regelen niet vervat zijn in de voorrangsregels?

Daarom schijf ik nogmaals dat fietsoversteekplaatsen niet thuishoren op kruispunten of rotondes behalve in heel uitzonderlijke situaties waarin de wegbeheerder beslist heeft om fietsers en tweewielige bromfietsers andere voorrangsregels, borden inbegrepen te laten naleven dan de andere bestuurders, lees ondergeschikt net door de aanleg van deze fietsoversteekplaats.

Daarbij valt op te merken dat de oversteekplaats voor fietsers wel degelijk de voorrang kan wijzigen in ondergeschikt daar waar de fietser initieel voorrang had.

Het is inderdaad waar dat een fietsoversteekplaats die een voorrangsweg dwarst op een kruispunt en aldus in het verlengde ligt van een ondergeschikte weg de voorrang niet wijzigt en als enige nut zou kunnen hebben de fietser een plaats te geven op de weg. Maar gezien de fietser dan dezelfde voorrangsregels moet naleven, borden inbegrepen, dan de andere bestuurders is de oversteekplaats voor fietsers er niet toegelaten.
Ik wil  aantonen dat op een kruispunt bestaande uit een openbare weg met rijbaan en een weg voorbehouden voor fietsers e.a. wel een oversteekplaats mag worden aangelegd in het verlengde van de voorbehouden weg voor fietsers dwars over de openbare weg met rijbaan die de ondergeschiktheid voor de fietser oplegt in het geval van VVR, maar niet toegelaten is bij een openbare weg met rijbaan die in voorrang ligt en een ondergeschikte weg voorbehouden voor fietsers e.a. gezien de fietser dan dezelfde voorrangsregels moet volgen dan de andere bestuurders.
Het is net op kruispunten waarop de fietser geheel B9 of B15 of gedeeltelijk ( tov links maar niet van rechts) zoals bij VVR voorrang heeft dat de fietsoversteekplaats de voorrang kan wijzigen in ondergeschikt en niet andersom.

Wat u beweert Inazuma is net het tegenovergestelde van wat ik ervan begrijp.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 februari 2015 - 19:23:44 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 26 februari 2015 - 21:44:10 »
even wat geillustreerde info linken met tekeningen en foto´s:
http://www.brrc.be/pdf/codewegbeh.pdf
Geïllustreerd reglement van de wegbeheerder
Versie – 29/01/2014
Verkeersregels worden voortdurend aangepast en verfijnd. Daarom wordt ook dit document geregeld bijgewerkt. 

page 214:
Art. : 18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
[....]
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders
van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

page 215 commentaar figuur:
Citaat
Commentaar :
1/Samengevat, moeten fietspaden die verder lopen op het kruispunt aangegeven worden
met markeringen volgens artikel 16. Fietsoversteekplaatsen buiten de kruispunten worden
aangegeven met de markeringen volgens artikel 18.4.

 ---  figuur doorlopend fietspad op een kruispunt   ...
....   en oversteekplaats buiten een kruispunt ----

2/ Men markeert een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige
bromfietsen enkel op de plaatsen waar de betrokken weggebruikers voorrang moeten
verlenen krachtens de verkeerssignalisatie of de algemene regels van de wegcode.
page-216-217 : (nog 2 foto´s en een figuur)

Zo ik hoop dat hiermee de discussie uitgeklaard is, of niet ?  :)

Want op een kruispunt oversteken... daarvoor zijn er de doorlopende fietspaden:
page 187 - 188  met figuur en commentaar en verwijzing naar fietsoverteekplaats art 18.4

Citaat
Art. : 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden.
...

Commentaar bij de figuren:

1) Betreffende de breedte van de fietspaden kan referentie gemaakt worden naar de 3 Gewesten en het BIVV.
2) Markering van het fietspad op de rijbaan.
3) Markering van het fietspad op en in de omgeving van kruispunten.

a) Op kruispunten wordt een markering met evenwijdige streeplijnen gebruikt.

Buiten kruispunten passen we markeringen toe voor oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen volgens art. 18.4.
(zie onderstaande tekening)

...

b) Een niet gescheiden fietspad op de openbare weg wordt bij voorkeur gemarkeerd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Gescheiden fietspaden worden met de verkeersborden D7 of D9 aangeduid. Het verkeersbord D10 wordt gebruikt voor een deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor het verkeer van voetgangers en fietsers. In tegenstelling met de markeringen en het D10 verkeersbord, laten de verkeersborden D7 en D9 de fietsers toe om in bijzondere gevallen in de twee richtingen over het betrokken gedeelte van de openbare weg te
rijden.

c/ Art. 12.4. bis van KB:
 « De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de
weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te
volgen.».

Verkeersbord B9 of B15 – dat voorrang aan automobilisten verleent – en de dwarse fietspadmarkeringen – die automobilisten verplichten om voorrang te
verlenen aan fietsers die het fietspad volgen – zijn hier duidelijk tegenstrijdige verkeersaanduidingen. Daarom verdient het aanbeveling geen fietspadmarkeringen aan te brengen op het deel van een kruispunt waar bord B9 of B15 voorrang aan automobilisten verleent (zie hiernavolgende tekening.
....


Hier zij overigens opgemerkt dat volgens artikel 16.1°, tweede lid van het huidige KB overlangse fietspadmarkeringen op een kruispunt niet verplicht zijn in geval van niet gescheiden fietspaden op een openbare weg met verkeersbord B1, B5 of B17.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 februari 2015 - 23:07:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015 - 17:46:30 »

Daarom schijf ik nogmaals dat fietsoversteekplaatsen niet thuishoren op kruispunten of rotondes behalve in heel uitzonderlijke situaties waarin de wegbeheerder beslist heeft om fietsers en tweewielige bromfietsers andere voorrangsregels, borden inbegrepen te laten naleven dan de andere bestuurders
dan liggen de fietsvoorzieningen per definitie, ook niet op de rotonde , maar er buiten ...

Citaat
Daarbij valt op te merken dat de oversteekplaats voor fietsers wel degelijk de voorrang kan wijzigen in ondergeschikt daar waar de fietser initieel voorrang had.
De bedoeling van 18.4 was net om de oversteekplaats te verbieden waar ze de voorrangsregels zou dreigen te wijzigen ...


Er zijn verkeersregels, en verkeerstekens, en ze staan in de wegcode in aparte hoofdstukken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015 - 18:16:46 »
Het wordt hoe langer hoe ingewikkelder. Als fietsvoorzieningen met oversteekplaats voor fietsers per definitie buiten de rotonde liggen, wat ik trouwens volledig beaam, waarom is er dan sprake van rotondes in 18.4?
Ik begrijp maar al te goed dat het de bedoeling is van art 18.4 om fietsoversteekplaatsen te verbieden waar ze de voorrangsregels zouden  dreigen te wijzigen, daarom zijn ze niet toegelaten op kruispunten en rotondes maar gezien het stukje zin, "Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders"  is net het wijzigen van de voorrang in ondergeschikt volgens artikel 18.4 de enige mogelijkheid om ze wel aan te leggen op kruispunten en rotondes want anders zouden fietsers dezelfde voorrangsregels moeten naleven dan de andere bestuurders.

De geillustreerde plaatsingsvoorwaarden die Michel doorstuurt zijn ook maar een interpretatieaanvulling van de eigenlijke wetten.
Waarom staat er niet gewoon in art.18.4 dat fietsoversteekplaatsen niet mogen op kruispunten en rotondes. PUNT. Maar ja dat staat er nu eenmaal niet.
En hier zit ik terug waar ik begonnen ben, bij de foto van Lien waar zij beweert dat een fietser zomaar voorrang zou hebben bij het oprijden van de rijbaan waar de fietsweg stopt. Dit heeft mij aan het nadenken gezet.  Heeft de fietser daar voorrang van rechts, en is dat wel veilig, kan er niet beter een fietsoversteekplaats worden voorzien of is dat niet toegelaten?

De vraag blijft dus op welke kruispunten of rotondes men volgens artikel 18.4 wel fietsoversteekplaatsen mag aanleggen waarbij de fietser andere voorrangsregels moet naleven dan al de andere bestuurders want als de fietser dezelfde voorrangsregels moet naleven zijn fietsoversteekplaatsen niet toegelaten? Concrete voorbeelden.
Mag een fietsoversteekplaats worden aangelegd dwars over de rijbaan op een kruispunt met :
- een pad veel gebruikt door fietsers?
- een aardeweg veel gebruikt door fietsers?
- een weg voorbehouden voor fietsers die niet voldoet aan pad en aardeweg?
- een weg met een rijbaan zonder voorrangstekens?
- een weg met een rijbaan met voorrangstekens B1,B5?
- een weg met een rijbaan met B17
- een weg met een rijbaan met B9, B15?
Michel stuurde reeds antwoord met een verwijzing naar de geillustreerde plaatsingsvoorwaarden.

1/Samengevat, moeten fietspaden die verder lopen op het kruispunt aangegeven worden
met markeringen volgens artikel 16. Fietsoversteekplaatsen buiten de kruispunten worden
aangegeven met de markeringen volgens artikel 18.4.

 ---  figuur doorlopend fietspad op een kruispunt   ...
....   en oversteekplaats buiten een kruispunt ----

2/ Men markeert een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige
bromfietsen enkel op de plaatsen waar de betrokken weggebruikers voorrang moeten
verlenen krachtens de verkeerssignalisatie of de algemene regels van de wegcode.

Maar zelfs die tekst begrijp ik niet, of zou men gewoon bedoelen dat fietsoversteekplaatsen niet op het kruispunt mogen maar wel net erbuiten zoals bij sommige rotondes, het fietspad afleiden tot buiten het kruispunt om daar ondergeschikt over te steken met een oversteekplaats voor fietsers.  "Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders" Maar dan zou deze tekst wel juist bedoeld kunnen zijn maar volledig verkeerd geschreven gezien de fietser dan eigenlijk buiten het kruispunt, zie definitie uitgestrektheid kruispunt valt. 

Wat denken jullie? 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2015 - 10:39:01 door mazda »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015 - 17:07:29 »
@ Michel
Citaat
(zie onderstaande tekening)
ik kan jouw tekeningen niet zien.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015 - 17:19:29 »
Citaat
Mag een fietsoversteekplaats worden aangelegd dwars over de rijbaan op een kruispunt met :
in principe niet.

Ik begrijp Mazdas' bezorgdheid. Het is vaak niet duidelijk voor alle weggebruikers.
Men zou het moeten vereenvoudigen, zodat het voor iedereen duidelijk wordt.

Laat eventueel fietspaden doorlopen op kruispunten mee met de richting van de voorrang. (uitzondering zou kunnen met B17)
Schaf alle fietsoversteekplaatsen af! Vele fietsers denken steevast dat ze voorrang genieten, zelfs op oversteekplaatsen voor voetgangers.

Wat is het nut van een oversteekplaats voor fietsers (& 2w brom-) ?
Onze snelheid matigen, voorzichtig zijn en fietsers bijna gaan uitnodigen om zich voor onze auto te gooien? Komt er bij dat vele fietsers heel slecht snelheden en remafstanden kunnen inschatten van het aankomende verkeer.  Dit is om problemen vragen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2015 - 17:25:34 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015 - 17:48:27 »
@ Michel
Citaat
(zie onderstaande tekening)
ik kan jouw tekeningen niet zien.
Uit welke post ? post 22 onderaan ? Dat zijn "mijn" tekeningen/figuren niet, dat zijn tekeningen uit:
Citaat
http://www.brrc.be/pdf/codewegbeh.pdf
Geïllustreerd reglement van de wegbeheerder
Versie – 29/01/2014
page 187-188-189 betreft fietspaden

kun je die pdf echt niet openen en kijken ?

Citaat
Laat eventueel fietspaden doorlopen op kruispunten mee met de richting van de voorrang.

Eventueel ? Het is toch de logica zelf - het moet zelfs volgens Art 16 - dat de wegbeheerder dat overal doet aanliggend aan een voorrangsweg (B9 of B15) en doorlopend na het kruispunt.

Staat ook in die illustratie-pdf page 187-188-189 met 3 tekeningen vooral het kruispunt op page 189 bovenaan waar het vanuit welke richting en voorrangsborden B9 of B15 moet, en eigenlijk niet mag: aanliggend met de dwarsweg die B1 of B5 heeft, en bij B17 is het ook zeker niet aanbevolen (want enkel VVR).

Moet:
Citaat
Art. : 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden.
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.

Eigenlijk niet mag:
Citaat
Verkeersbord B9 of B15 – dat voorrang aan automobilisten verleent – en de dwarse fietspadmarkeringen – die automobilisten verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers die het fietspad volgen – zijn hier duidelijk tegenstrijdige verkeersaanduidingen. Daarom verdient het aanbeveling geen fietspadmarkeringen aan te brengen op het deel van een kruispunt waar bord B9 of B15 voorrang aan automobilisten verleent (zie hiernavolgende tekening op page 189).
Hier zij overigens opgemerkt dat volgens artikel 16.1°, tweede lid van het huidige KB overlangse fietspadmarkeringen op een kruispunt niet verplicht zijn in geval van niet gescheiden fietspaden op een openbare weg met verkeersbord B1, B5 of B17
.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2015 - 18:19:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015 - 18:18:49 »
Citaat
kun je die pdf niet openen ?
OK, gevonden, een hele boterham  ;)

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015 - 18:22:49 »
Citaat
Laat eventueel fietspaden doorlopen op kruispunten mee met de richting van de voorrang.
Inderdaad, logisch. So far, so good. Met 'eventueel' bedoel ik dat ik er geen probleem mee heb.

Maar wat denken jullie over:
Citaat
Schaf alle fietsoversteekplaatsen af! Vele fietsers denken steevast dat ze voorrang genieten, zelfs op oversteekplaatsen voor voetgangers.

Wat is het nut van een oversteekplaats voor fietsers (& 2w brom-) ?
Onze snelheid matigen, voorzichtig zijn en fietsers bijna gaan uitnodigen om zich voor onze auto te gooien? Komt er bij dat vele fietsers heel slecht snelheden en remafstanden kunnen inschatten van het aankomende verkeer.  Dit is om problemen vragen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2015 - 18:43:19 door de rijprof »