"fietspaden met VVR mét bord B17 (B17 conform 6.2 boven 12.4bis" schreef Inazuma in een vorige post.
Als dat werkelijk waar is al beweert het ministerie van niet want die vinden dat het bord B17 de algemene regel alleen maar bevestigt, dan zou het voorrangsprobleem bij doorgetrokken fietspaden alleen maar liggen aan fout wegbeheer.
Ik kan mij in deze redenering wel vinden waarom zou het bord B17 anders een B bord, voorrang zijn, en geen gevaarbord.
Fietspaden moeten B9/B15 en mogen B1/B5/B17 doorgetrokken worden, dus geen borden geen doorgetrokken fietspaden, en borden boven de algemene regel. Conclusie : fietsers op doorgetrokken fietspaden kunnen alleen voorrang hebben als de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden niet naleeft. (FOUT ZIE VOLGENDE)
Eén van de voorwaarden om het fietspad te mogen doortrekken volgens de plaatsingsvoorwaarden is dat er een fietspad is voor het kruispunt en verder loopt na het kruispunt en aldus deel uitmaakt van de openbare waar de overlangse markering werd aangebracht over het kruispunt. Kan dus niet bij aardewegen, paden, wegen met suggestiestroken, kruispunten met VVR zonder B17 en wegen voorbehouden voor fietsers.
Een fietser heeft dus voorrang op een doorlopend fietspad behalve als er borden staan die de voorrang regelen, en als die er niet staan mag het fietspad er niet liggen.
Heel die zever opgelost.
Nu nog de oversteekplaatsen.
Als oversteekplaatsen niet mogen op kruispunten maar alleen erbuiten, dan heeft de oversteekplaats niets te zien met de voorrang op het kruispunt. Het oversteken van welke rijbaan dan ook zelfs met B9 is bijgevolg ondergeschikt.
Als oversteekplaatsen niet mogen op kruispunten sluit men hier alle openbare wegen uit, zoals kruispunten met paden, aardewegen, wegen voorbehouden voor fietsers.
Bijgevolg kunnen fietsoversteekplaatsen alleen worden aangelegd als aansluiting of aanloop van of naar een fietspad dat op zich deel moet uitmaken van een openbare weg en niet alleen kan bestaan.
Dus op kruispunten met borden fietspaden gewoon doortrekken, de voorrang volgens de borden blijft gewoon van toepassing gezien hierarchie.
Op kruispunten zonder borden geen doorgetrokken fietspaden, de voorrang van rechts blijft behouden.
Geen oversteekplaatsen voor fietsers op kruispunten, alleen buiten de kruispunten en ondergeschikt.
Als de wegbeheerders voorgaande toepassen zijn de meeste problemen opgelost.
Er zijn geen problemen om deze fietsoversteekplaatsen toch door te trekken op kruispunten waar de fietser reeds ondergeschikt was maar dat is naar mijn mening zelfs niet toegelaten.