Auteur Topic: Ravage in Antwerpen ...  (gelezen 4987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ravage in Antwerpen ...
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 20 maart 2015 - 22:48:02 »
Uiteraard ligt het ook aan de wegbeheerder die kruispunten overzichtelijker te maken... maar blijkbaar zijn enkele bomen en "ongelukkig opgestelde palen" belangrijker dan een goed zicht.

denk die bvb 3 eerste bomen vooraan nu eens weg:

Denk àl die palen en bomen weg op minder dan 1m van de rijbaan ...

Diane en Marc becijferden in hun CVV-dagen dat zo'n 1 op 3 verkeersdoden toen vielen tegen "vaste obstakels langs de weg"
Het zal vandaag nog niet teveel beter zijn.
Zeker niet...
Ik weet dat maar al te goed Inazuma... menige post heb ik eraan versleten wat ze bvb in Duitsland en Nederland doen en deden om zoveel mogelijk boomongevallen te vermijden, en met succes#....
 
In geen enkel land ziet men zoveel dwaze nieuwe aanplantingen en palen onmiddellijk aan de wegbaanrand, soms is het zo dat de wortels het wegdek omhoog duwen....
(Ik heb ooit een week rondgereden in UK en Zweden op gewone wegen, wel dan weet je ook waarom daar extra minder verkeersdoden vallen...)

Citaat
Moeten daarvoor alle bomen weg ?
Helemaal niet ...
Die kunnen in het midden van de berm staan.
Idem met de palen.
Onder andere, bij zo´n middenberm helemaal geen probleem (ook minder last van bladeren bij één bomenrij enz...)

Citaat
Of op het grasveld links naast de Noorderlaan.
Bomen en palen lijken in Belgie vooral het doel te hebben als veel grotere kans op levensverkorting in het verkeer, men ziet het idd aan de belabberde evolutiecijfers...

De Multikollisionsbremse bvb zou standaard op elke nieuw toegelaten wagen moeten zitten in dit land:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/multikollisionsbremse.htm

... aangezien een zijdelingse (eind)botsing van amper 29 kmh-impact op een (smal) vast obstakel zoals paal of boom meestal al dodelijk zijn (bron EuroNCAP*).

Citaat
* Paaltest
In de paaltest rijdt een slede met daarop de auto dwars tegen een paal aan. Dit gebeurt met een snelheid van 30 km/h. Wanneer een auto niet beschikt over een hoofd- of zijairbag slinken de overlevingskansen enorm. De paal dringt namelijk een halve meter de auto binnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/EuroNCAP
http://nl.wikipedia.org/wiki/EuroNCAP#/media/File:EuroNCAP_POLE_IMPACT_(left-hand_drive_veicles).png

# NL: onder bermongevallen hoe ongevalgevolgen beperken, bvb:
http://www.swov.nl/NL/Actueel/nieuwsbrief/artikelen/2012/201201-Bermongevallen.pdf

# D: Baumunfälle, bvb enkele maatregelen:  http://udv.de/de/strasse/landstrasse/baumunfaelle
evolutie-aandeel 1995-2013: http://www.adac.de/_mmm/pdf/statistik_6_5_baumunfaelle_42816.pdf op 2 blz.
met officiele grafieken van Destatis (overheid)

Ik had graag zulke grafieken van bvb BIVV gezien...  :-[
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 maart 2015 - 23:30:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Ravage in Antwerpen ...
« Reactie #16 Gepost op: zondag 22 maart 2015 - 02:32:21 »
Uiteraard ligt het ook aan de wegbeheerder die kruispunten overzichtelijker te maken... maar blijkbaar zijn enkele bomen en "ongelukkig opgestelde palen" belangrijker dan een goed zicht.

denk die bvb 3 eerste bomen vooraan nu eens weg:

Denk àl die palen en bomen weg op minder dan 1m van de rijbaan ...

Diane en Marc becijferden in hun CVV-dagen dat zo'n 1 op 3 verkeersdoden toen vielen tegen "vaste obstakels langs de weg"
Het zal vandaag nog niet teveel beter zijn.


Moeten daarvoor alle bomen weg ?
Helemaal niet ...
Die kunnen in het midden van de berm staan.
Idem met de palen.
Afgeschermd met een lage groene wand waar een betonnen vangrail achter schuilt bvb.



Of op het grasveld links naast de Noorderlaan.

Citaat van: Persbericht
Het ongeval op de Noorderlaan maakte heel wat brokken, jammer genoeg ook twee dodelijke slachtoffers. De auto van Lydia en Rik werd -toen zij op weg naar de kerk waren- geraakt in de achterflank door een wagen die waarschijnlijk dubbel zo snel reed als toegelaten. Beide inzittenden overleefden het ongeval niet.

Toch is er volgens het parket nog geen duidelijkheid over wie nu juist in de fout was. Er is nog geen zekerheid of de fout effectief bij de bestuurder met overdreven snelheid ligt. 'Als dat zo blijkt te zijn, dan kunnen we de bestuurder van die wagen dagvaarden', aldus parketwoordvoerder Ken Witpas. Maar op dit moment zijn dus nog alle pistes open zo ook die van Lydia en Rik. "Het is dus best mogelijk dat de slachtoffers een fout manoeuvre hebben uitgevoerd" "Het is zo dat ze links afsloegen op een plaats waar ze juridisch voorrang moesten verlenen.", aldus Witpas.

De botsingsnelheid is niet de naderingssnelheid!! En hier komen we ook op het punt van het ABS systeem dat niet altijd evident is bij zulke aanrijdingen en enig soelaas brengt. Soms integendeel zelfs. Laat ik even de persmagistraat in kennis stellen dat er ook nog duidelijke rechtspraak heerst.

Laat men dit ook eerst even onderzoeken alvorens voorbarige conclusies te trekken.

"Bestuurder reed zijn voertuig aan zulke hoge snelheid dat de normale verwachtingen van de andere bestuurder hierdoor verijdelt werd". Onder andere typisch bij racende motorrijders die in een aanrijding betrokken worden bij afslaande autobestuurders. Voor de autobestuurder was de motorrijder op veilige afstand indien de motorrijder aan normale snelheid reed. Hier komt het oorzakelijk verband en de aansprakelijkheid tot het ongeval ter spraak.

We weten immers dat het een zeer moeilijke materie betreft voor het openbaar ministerie die de vervolging instelt. Men staat er bijzonder weigerachtig tegenover. Een kruispunt heeft steeds een risico inhoudende factor in de verkeersafwikkeling, de richtingsveranderingen en manoeuvres. Een zeer belangrijke factor is de zichtbaarheid op het tegenovergesteld richtingsverkeer.

Mijn artikel dat ik reeds schreef ivm verkeersborden o.a. op zulke kruispunten, is terug te vinden op het BIVV onder motorrijders. De bomenrij zijn al hinderpalen op zich qua overzichtelijkheid op het tegenovergesteld richtingsverkeer. Daarbij het geplaatst verkeersbord dat al een behoorlijke beperking oplevert op het tegemoetkomend verkeer qua zichtbaarheid voor dwarsende autobestuurders. De wegbeheerder zijn aansprakelijkheid is hierbij niet zonder enig belang. Indien behoorlijk en grondig onderzoek

Ik spreek me nog niet uit over het uittredingstraject na de botsingsimpact en alwaar het aanrijdend voertuig tot stilstand kwam.

BELGISCHE WEGINFRASTRUCTUUR !!!

http://www.mag.be/files/schampblokken-biggenruggen.pdf

Mvg,
Marc

   
« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2015 - 02:43:52 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Ravage in Antwerpen ...
« Reactie #17 Gepost op: zondag 22 maart 2015 - 03:05:12 »
Citaat van: Inazuma
Diane en Marc becijferden in hun CVV-dagen dat zo'n 1 op 3 verkeersdoden toen vielen tegen "vaste obstakels langs de weg"
Het zal vandaag nog niet teveel beter zijn.

Nog uit de oude doos maar toch interessant.

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,1915.0.html

Mvg,
Marc
« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2015 - 03:09:41 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ravage in Antwerpen ...
« Reactie #18 Gepost op: zondag 22 maart 2015 - 11:22:16 »
"Bestuurder reed zijn voertuig aan zulke hoge snelheid dat de normale verwachtingen van de andere bestuurder hierdoor verijdelt werd". Onder andere typisch bij racende motorrijders die in een aanrijding betrokken worden bij afslaande autobestuurders. Voor de autobestuurder was de motorrijder op veilige afstand indien de motorrijder aan normale snelheid reed. Hier komt het oorzakelijk verband en de aansprakelijkheid tot het ongeval ter spraak.
De wegcode vereist van de voorrangsplichtige niet enkel hij er rekening houdt met de afstand, maar ook met de snelheid.

Als je de andere weggebruiker kan zien, kan je ook de snelheid inschatten .
Of anders gezegd: moet je jezelf de tijd geven om diens snelheid in te schatten.
Lukt ook enkel indien je voldoende ver vooruit kijkt ...
Ook een hoge of veel te hoge snelheid is perfect als zodanig in te schatten.
En dat is dan niet het moment om even door te rijden ...


Citaat
Mijn artikel dat ik reeds schreef ivm verkeersborden o.a. op zulke kruispunten, is terug te vinden op het BIVV onder motorrijders. De bomenrij zijn al hinderpalen op zich qua overzichtelijkheid op het tegenovergesteld richtingsverkeer. Daarbij het geplaatst verkeersbord dat al een behoorlijke beperking oplevert op het tegemoetkomend verkeer qua zichtbaarheid voor dwarsende autobestuurders. De wegbeheerder zijn aansprakelijkheid is hierbij niet zonder enig belang.
Dat verbodsbord hoeft er niet eens te staan ...

Het bizarre in zeker Vlaanderen, is dat men wel plaatst wat er niet moet staan, maar vaak niet plaatst wat er wél moet staan aan verkeersborden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Ravage in Antwerpen ...
« Reactie #19 Gepost op: zondag 22 maart 2015 - 16:09:12 »
Er zijn rechters en ook gerechtsdeskundigen die wel degelijk rekening houden met de leeftijd van de bestuurder, Inazuma. Hoogbejaarden hebben een vertragend reactievermogen. Dat zal u ook wel begrijpen. In ieder geval leent de Noorderlaan zich niet tot snelheden van meer dan 90km/u.

Niet zelden dat de "gedeelde aansprakelijkheid" in een verkeersongeval wordt uitgesproken ondanks de voorrangsgerechtigheid dat men genoot.

Mvg,
Marc

(Ik kan me niet inloggen op het forum)
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.