Uiteraard ligt het ook aan de wegbeheerder die kruispunten overzichtelijker te maken... maar blijkbaar zijn enkele bomen en "ongelukkig opgestelde palen" belangrijker dan een goed zicht.
denk die bvb 3 eerste bomen vooraan nu eens weg:
Denk àl die palen en bomen weg op minder dan 1m van de rijbaan ...
Diane en Marc becijferden in hun CVV-dagen dat zo'n 1 op 3 verkeersdoden toen vielen tegen "vaste obstakels langs de weg"
Het zal vandaag nog niet teveel beter zijn.
Moeten daarvoor alle bomen weg ?
Helemaal niet ...
Die kunnen in het midden van de berm staan.
Idem met de palen.
Afgeschermd met een lage groene wand waar een betonnen vangrail achter schuilt bvb.
Of op het grasveld links naast de Noorderlaan.
Het ongeval op de Noorderlaan maakte heel wat brokken, jammer genoeg ook twee dodelijke slachtoffers. De auto van Lydia en Rik werd -toen zij op weg naar de kerk waren- geraakt in de achterflank door een wagen die waarschijnlijk dubbel zo snel reed als toegelaten. Beide inzittenden overleefden het ongeval niet.
Toch is er volgens het parket nog geen duidelijkheid over wie nu juist in de fout was. Er is nog geen zekerheid of de fout effectief bij de bestuurder met overdreven snelheid ligt. 'Als dat zo blijkt te zijn, dan kunnen we de bestuurder van die wagen dagvaarden', aldus parketwoordvoerder Ken Witpas. Maar op dit moment zijn dus nog alle pistes open zo ook die van Lydia en Rik. "Het is dus best mogelijk dat de slachtoffers een fout manoeuvre hebben uitgevoerd" "Het is zo dat ze links afsloegen op een plaats waar ze juridisch voorrang moesten verlenen.", aldus Witpas.
De botsingsnelheid is niet de naderingssnelheid!! En hier komen we ook op het punt van het ABS systeem dat niet altijd evident is bij zulke aanrijdingen en enig soelaas brengt. Soms integendeel zelfs. Laat ik even de persmagistraat in kennis stellen dat er ook nog duidelijke rechtspraak heerst.
Laat men dit ook eerst even onderzoeken alvorens voorbarige conclusies te trekken.
"Bestuurder reed zijn voertuig aan zulke hoge snelheid dat de normale verwachtingen van de andere bestuurder
hierdoor verijdelt werd". Onder andere typisch bij racende motorrijders die in een aanrijding betrokken worden bij afslaande autobestuurders. Voor de autobestuurder was de motorrijder op veilige afstand indien de motorrijder aan normale snelheid reed. Hier komt het oorzakelijk verband en de aansprakelijkheid tot het ongeval ter spraak.
We weten immers dat het een zeer moeilijke materie betreft voor het openbaar ministerie die de vervolging instelt. Men staat er bijzonder weigerachtig tegenover. Een kruispunt heeft steeds een risico inhoudende factor in de verkeersafwikkeling, de richtingsveranderingen en manoeuvres. Een zeer belangrijke factor is de zichtbaarheid op het tegenovergesteld richtingsverkeer.
Mijn artikel dat ik reeds schreef ivm verkeersborden o.a. op zulke kruispunten, is terug te vinden op het BIVV onder motorrijders. De bomenrij zijn al hinderpalen op zich qua overzichtelijkheid op het tegenovergesteld richtingsverkeer. Daarbij het geplaatst verkeersbord dat al een behoorlijke beperking oplevert op het tegemoetkomend verkeer qua zichtbaarheid voor dwarsende autobestuurders. De wegbeheerder zijn aansprakelijkheid is hierbij niet zonder enig belang. Indien behoorlijk en grondig onderzoek
Ik spreek me nog niet uit over het uittredingstraject na de botsingsimpact en alwaar het aanrijdend voertuig tot stilstand kwam.
BELGISCHE WEGINFRASTRUCTUUR !!!http://www.mag.be/files/schampblokken-biggenruggen.pdfMvg,
Marc