Auteur Topic: 'Einde zone' borden  (gelezen 7759 keer)

Offline Paprieka

• Expert
'Einde zone' borden
« Gepost op: donderdag 21 mei 2015 - 21:47:44 »
Waarom zijn 'einde zone' borden opzettelijk zo onleesbaar gemaakt?

Vaak zie je amper welke zone juist opgeheven wordt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Waarom niet gewoon hetzelfde als het start bord maar met de streep erdoor?

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: 'Einde zone' borden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 mei 2015 - 23:48:43 »
Waarom zijn 'einde zone' borden opzettelijk zo onleesbaar gemaakt?

Vaak zie je amper welke zone juist opgeheven wordt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Waarom niet gewoon hetzelfde als het start bord maar met de streep erdoor?
Die "niet-kleuren" is vastgelegd door het (Internationaal) Verdrag van Wenen, verkeerstekens:
(er mag dus zeker geen rood in)

Citaat
...
II. Descriptions
...
8. End of prohibition or restriction

a) The point at which all prohibitions notified by prohibitory signs for moving vehicles cease to apply shall be indicated by sign C, 17a `END OF ALL LOCAL PROHIBITIONS IMPOSED ON MOVING VEHICLES'. This sign shall be circular and have a white or # yellow ground; it shall have no border or only a black rim, and shall bear a diagonal band, sloping downward from right to left, which may be black or dark grey or consist of black or grey parallel lines.
b) The point at which a particular prohibition or restriction notified to moving vehicles by a prohibitory or restrictive sign ceases to apply shall be indicated by sign C, 17b `END OF SPEED LIMIT'
or sign C, 17c `END OF PROHIBITION OF OVERTAKING', or sign C, 17d `END OF PROHIBITION OF OVERTAKING FOR GOODS VEHICLES'. These signs shall be similar to sign C, 17a, but shall show, in addition, in light grey the symbol of the prohibition or restriction which has ceased.
c) Notwithstanding the provisions of Article 6, paragraph 1 of this Convention, the signs referred to in this paragraph 8 may be placed on the reverse side of the prohibitory or restrictive sign intended for traffic coming in the opposite direction.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-1997-26.html
Het mocht zelfs een donkergrijze diagonaalstreep zijn ipv een zwarte...  ;D

Wat wel goed zichtbaar zou zijn is een #gele achtergrond, bvb einde inhaalverbod:
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_European_road_signs

Belgium

Denmark

Sweden
Maar daar zouden de Walen tegen zijn, want te Vlaams...  ;D :P

Ierland en UK (L-rijdend) hebben het Verdrag van Wenen niet getekend en zijn dus niet gebonden, die mogen dan zoiets:

United Kingdom
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 mei 2015 - 00:21:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015 - 08:42:01 »
Einde bebouwde kom heeft toch ook een rode streep. Waarom heeft men dat niet voor einde zone 30 zo bepaald? Het zou toch iets meer opvallen.

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015 - 11:36:24 »
Waarom heeft men dat dan zo ooit besloten? Hebben ze misschien schrik dat je het eind-bord zou verwarren met een begin-bord?
Dan hebben ze volgens mij net het omgekeerde bereikt.
Nieuwe borden zijn nog te doen, maar na een tijd verbleken die en dan schiet er soms echt wel weinig over.

Edit:
Deze mag zijn kleur dan weer wel behouden ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 mei 2015 - 13:13:48 door Paprieka »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 20:06:04 »
Gewoon volledig in zwart uitvoeren zou de zichtbaarheid al enorm verhogen

Laatst stond er in Lier (R16) iets dat op een C46 (einde alleplaatselijke verboden)  leek - bleek een C37 (einde inhaalverbod) waar aan geknoeid was ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 20:40:26 »
Een wegmarkering (begin & einde zone) zou ook moeten kunnen om het duidelijker te maken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 mei 2015 - 11:41:27 »
Een wegmarkering (begin & einde zone) zou ook moeten kunnen om het duidelijker te maken.
1. Duidelijker maken brengt geen extra geld in de flitskassa.  ;D

Van wegmarkeringen gesproken, NL streeft naar dit model voor al zijn gewone wegen:

100 kmh
http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en_Vervoer/Verkeersveiligheid/Limburgse_wegen_krijgen_nieuw_uiterlijk

buiten bbk:  (3 foto´s bovenste rij)
groene streep: 100 km max.  / volle lijn = inhaalverbod, onderbroken inhalen mag (grote foto)
Gewone markeringen: 80 km max  /  idem, idem 
Geen markeringen: 60 km max   / geen middenmarkering

binnen bbk: (2 foto´s onderste rij)
 ---
Gewone markeringen: 50 km max
Geen markeringen: 30 km max   / geen middenmarkering

Dus je ziet de betere 80 kmh-wegen krijgen binnenkort 100 kmh door een lik groene verf. Dat zou een doodzonde zijn in Belgistan.
Nochtans is groen een neutrale kleur...

Maar laad me raden waarom ze dat in BE nooit invoeren of punt 1, bovendien kost verkeersveiligheid ook nog geld, ook een doodzonde  ;D.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 mei 2015 - 11:49:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 24 mei 2015 - 22:56:29 »
Knap van de Hollanders!  Maar ik dacht eerder aan een soort dwarsmarkering waarbij je in- of uit een zone komt.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 mei 2015 - 06:11:25 »
Je hebt die zone niet meer nodig wanneer je duidelijk kunt zien hoe snel je mag rijden.
Maar wees gerust hier gaat dat nooit komen want dat is minder voor de kassa ; te snel gereden mijnheer? ow en in een zone of ow met een herhalingsbord......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 mei 2015 - 10:07:57 »
Je hebt die zone niet meer nodig wanneer je duidelijk kunt zien hoe snel je mag rijden.

Duidelijk? Je moet dan wel weten hoe snel je in elke zone mag rijden.

Stel je voor dat elk land zoiets gaat invoeren, maar dan uiteraard in ieder land verschillend. Gemakkelijk voor buitenlanders is anders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 mei 2015 - 10:20:29 »
Tja als ik naar de UK rij moet ik ook weten dat ik links moet rijden, als ik in Luxemburg kom dat ik voor alle inzittende een fluo moet bijhebben, of dat je enkel en alleen in België die brandblusser moet hebben.

Maar ergens heb je een punt, dat ze dat eens algemeen maken, de EU is niet enkel uitgevonden om bepaalde regio's te steunen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 27 mei 2015 - 11:52:19 »
ik ben er echt geen fan van om van de wegen een kleurboek te maken
Hoe kleurenblinden dit zien, tussen alle andere variaties in wegbedekking etc ???

En nog meer wegmarkeringen, zeker dwarse, is evenmin een goede zaak ...

Het zou al een pak helpen als de zoneborden verplicht de normale grootte hadden, ipv "uitzonderlijk" zowat overal de kleine variant te plaatsen.
Of als de aantallen gelijktijdige zones gerespecteerd werd (en duidelijker in de wegcode terechtkwam) ipv uitgebreid met nog een extra zone ("lage" emissie zone)
Als de verplichte herhalingsborden (niet voor snelheidszones) geplaatst zouden worden
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 27 mei 2015 - 11:54:55 »
Tja als ik naar de UK rij moet ik ook weten dat ik links moet rijden, als ik in Luxemburg kom dat ik voor alle inzittende een fluo moet bijhebben, of dat je enkel en alleen in België die brandblusser moet hebben.

Maar ergens heb je een punt, dat ze dat eens algemeen maken, de EU is niet enkel uitgevonden om bepaalde regio's te steunen.

Of universeel opdoeken ...

Brandblusser 1kg is zo goed als nutteloos, zeker in de handen van ongeoefende / onwetende gebruikers
Gaat om duizenden tonnen ballast die wagens in de EU meezeulen

Hesjes ... met een hesje kan je blijkbaar niks gebeuren en kan je de stomste stoten uithalen ...
Wég met die veiligheids-suppositoir

Driehoek ... bij doorsnee gebruik eigenlijk totaal zinloos
Weg Wanbeheer.be

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 27 mei 2015 - 22:08:50 »
Citaat van: Inazuma
En nog meer wegmarkeringen, zeker dwarse, is evenmin een goede zaak ...
Als bijkomende ondersteuning van de borden. Niet alleenstaand.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 mei 2015 - 00:28:18 »
Brandblusser 1kg is zo goed als nutteloos, zeker in de handen van ongeoefende / onwetende gebruikers
Gaat om duizenden tonnen ballast die wagens in de EU meezeulen

EU? Hier in Duitsland en Oostenrijk moet er alvast geen brandblusser in de auto zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."