Auteur Topic: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag  (gelezen 5379 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 09:54:04 »
Een beetje basis autotechniek zou voor sommigen wel nuttig zijn. Een beetje meer zachtaardig omgaan met de bediening van de auto zou wel eens de levensduur drastisch kunnen verlengen en de garagekosten drastisch kunnen doen verlagen.

Zeg dat wel.

Ik ken spijtig genoeg een gebrevetteerd rijschoolinstructeur die het daarmee ook na vele jaren beroepspraktijk nog niet verder gebracht had dan zijn kennis van de verkeerswetgeving, maar hij kost wel evenveel als een degelijke rijschoolinstructeur.

Citaat
Als ik sommige bestuurders bezig zie, lijkt het wel op auto-mishandeling hetgeen, gelukkig voor hen, nog niet strafbaar is.

Ach, of het nu gaat om de kennis en toepassing van de wegcode, verkeersinzicht, defensief rijden, rijvaardigheden, bediening van de auto, enz.: er zijn nu eenmaal mensen die het voldoende vinden als ze zich van A naar B kunnen verplaatsen, en het overbodig vinden om naar verbetering te streven.

En dat is niet alleen zo met het autorijden. In mijn beroepsloopbaan in Brussel heb ik heel medewerkers gehad die de tweede landstaal (Frans of Nederlands naargelang hun moedertaal) erg gebrekkig spraken. Maar met wat goede wil kon je ze verstaan, en meer moest dat voor hen niet zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 12:23:19 »
Toen die vader vertrok kreeg ik schrik, na 100m had die zijn koppeling nog niet volledig gelost, elke keer als die schakelde bleef hij maar doorgaan met een slippende koppeling, ik dacht wij halen dat niet

Mijn oudste dochter liet destijds (intussen jaren geleden) haar linkervoet gewoon licht rusten op de koppelingspedaal, ook noodlottig na enkele maanden. 206-je nieuwe koppeling. Die verende bladen binnen in de koppeling compleet verwrongen.


Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 12:36:18 »
Een beetje basis autotechniek zou voor sommigen wel nuttig zijn. Een beetje meer zachtaardig omgaan met de bediening van de auto zou wel eens de levensduur drastisch kunnen verlengen en de garagekosten drastisch kunnen doen verlagen.
Als ik sommige bestuurders bezig zie, lijkt het wel op auto-mishandeling hetgeen, gelukkig voor hen, nog niet strafbaar is.

Onze buurman destijds vertrok elke morgen met zijn bestelwagen zo goed als volgas met koude motor in eerste, om dan schijnbaar onmiddellijk naar 3de over te schakelen, pijnlijk om te horen.
Inrijden bij een nieuwe auto is niet meer nodig zeggen ze. Toch bepaalt de manier waarop je tijdens die eerste 1500 km rijdt je olieverbruik later, naar het schijnt.
Mijn vroegere 307 1.6 HDI nog geen half litertje tussen twee onderhoudsbeurten in (20.000km). Met mijne Koreaan nog niets van (motor)olieverbruik opgemerkt.
De A4 van mijn eega (iet wat andere rijstijl) toch wel een litertje bijvullen elke 3-4000 km.

Het maakt verschil hoe je 'technisch' je auto behandelt. (met de trein was dat ook zo, je kende de gevoeligheden per type loc, en als je daar rekening mee hield dan had je zelden problemen.)
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 juni 2015 - 13:46:18 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 13:29:11 »
Mijn oudste dochter liet destijds (intussen jaren geleden) haar linkervoet gewoon licht rusten op de koppelingspedaal, ook noodlottig na enkele maanden. 206-je nieuwe koppeling. Die verende bladen binnen in de koppeling compleet verwrongen.

Men hoort dikwijls: "Een rijschool is duur, ik ga mijn kind zelf leren rijden". Maar men vergeet daarbij de voortijdige slijtage en/of de schade die vele beginnelingen aanrichten aan de auto.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 14:03:05 »
Onze buurman destijds vertrok elke morgen met zijn bestelwagen zo goed als volgas met koude motor in eerste, om dan schijnbaar onmiddellijk naar 3de over te schakelen, pijnlijk om te horen.

De motor eerst niet laten warmdraaien, maar onmiddellijk vertrekken, is goed. Maar dan niet met volgas in eerste. En waarvoor overschakelen van 1ste naar 3de goed zou kunnen zijn, ontgaat me.

Citaat
Inrijden bij een nieuwe auto is niet meer nodig zeggen ze. Toch bepaalt de manier waarop je tijdens die eerste 1500 km rijdt je olieverbruik later, naar het schijnt.

Vroeger was dat inderdaad zo. Tijdens het inrijden pasten de onderdelen zich beter op elkaar aan, doordat er waar nodig nog een beetje metaal afgeschraapt werd. Als je dan teveel van de motor vergde, gebeurde dat te bruusk, zodat er te grote spelingen ontstonden, met een hoger olievebruik als gevolg.

De toleranties waarmee moderne motoren vervaardigd worden, zijn dermate klein, dat inrijden inderdaad niet meer nodig is.

Wel moet je nog voorzichtig zijn zolang de motor zijn normale bedrijfstemperatuur nog niet bereikt heeft. Bij een koude motor is er doelbewust wat teveel speling tussen de zuiger en de cilinder. Omdat de zuiger, zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, warmer wordt dan de cilinder, zet de zuiger wat meer uit door de warmte dan de cilinder. Zodoende is de optimale speling tussen zuiger en cilinder pas bereikt als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Citaat
De A4 van mijn eega (iet wat andere rijstijl) toch wel een litertje bijvullen elke 3-4000 km.

Ik vermoedde al dat je vrouw wat temperamentvoller was... Vertel haar eens dat er een verschil is tussen het koppelingspedaal en het gaspedaal: het koppelingspedaal moet je normaliter ofwel volledig intrappen, ofwel volledig loslaten, maar bij het gaspedaal is dat niet zo... ;D

Maar dat olieverbruik is beslist niet overdreven.

Er zijn motoren die schijnbaar geen olie verbruiken. Integendeel, er zijn er zelfs waarbij het oliepeil stijgt. Dat gebeurt als er voornamelijk kleine ritten gereden worden, waarbij er zich telkens wat condenswater toevoegt aan de olie. De eerste keer dat je met zo een auto eens 100 km tegen 120 km/h rijdt, zakt het oliepeil tot beneden het minimum, omdat het water in de olie verdampt.

Citaat
Het maakt verschil hoe je 'technisch' je auto behandelt.

Dat maakt inderdaad enorm veel verschil uit.

Toen mijn VW Passat destijds ongeveer 100.000 km gereden had, kreeg ik van de garage eens eenzelfde VW Passat als vervangwagen, die ook 100.000 km op de teller had. Die laatste was echt al totaal versleten, terwijl mijn Passat nog reed zoals toen hij nieuw was.

Het is dan ook jammer dat zovele kandidaat-kopers geen wagen willen met een relatief hoge kilometerstand, want sommige wagens met 300.000 km op de teller zijn nog beter dan andere met slechts 100.000 km op de teller.

Jaren geleden wilde een collega van mij zijn eerste wagen met een dieselmotor kopen. Hij vroeg aan de dealer hoe lang zo een dieselmotor nu eigenlijk meegaat. De dealer antwoordde hem: "Dat is zoals een fles whiskey: de ene doet er een jaar mee, de andere slechts een avond".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 17:38:03 »
Dat inrijden en olie verbruiken, je moet eens googelen op "hard break in" , kom ik zocht er al eentje voor jullie http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Dat werkt effectief, ik heb 12 jaar geleden zo een Vito ingereden, je kent ze wel die oliezuipers, wel ik kon na de eerste 5000km 0.5L bijdoen, mijn collega's hadden allemaal na 1500-3000km al het olielampje, achteraf minderde dat naar 1L om de 10000.
Ik heb die eerste keer 0.5L ingegooid en nadien nooit meer.
Berlingo idem, niet dat die olie verbruikt maar hij had merkbaar meer power en was zuiniger dan de collega's hun identieke wagen (ik was zelfs altijd het zwaarst geladen).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 19:32:37 »
Mijn oudste dochter liet destijds (intussen jaren geleden) haar linkervoet gewoon licht rusten op de koppelingspedaal, ook noodlottig na enkele maanden. 206-je nieuwe koppeling. Die verende bladen binnen in de koppeling compleet verwrongen.

Men hoort dikwijls: "Een rijschool is duur, ik ga mijn kind zelf leren rijden". Maar men vergeet daarbij de voortijdige slijtage en/of de schade die vele beginnelingen aanrichten aan de auto.

Pakweg een 60 euro per lesuur, is een smak geld als je 20 lesuren wil volgen.  We moeten daar niet flauw over doen, het is en blijft een serieuze hap uit een gezinsbudget.

Maar tel eventjes mee.  Trek van die 60 euro de verplichte BTW al eens af.  Van die uitkomst, trek je nog 's de bruto loonkosten voor een bediende vanaf (instructeurs verdienen heus niet de hoge lonen), zo'n -38€.  Van hetgeen nu nog overblijft van alle gereden lessen, moet de leswagen aangeschaft worden, voorzien worden van dubbele bediening, daknaamplaat, etc.  Twee maal per jaar naar de keuring, etc.  De wagens moeten afgeschreven worden, verzekerd, verbruiken ook brandstof, enz.  Dan moet je geen graduaat boekhouding bezitten, om te snappen dat er van die 60 euro, al niet zo gek veel meer overblijft. 

Oh ja, ik heb het nog niet gehad over het oefenterrein dat aan strikte voorwaarden moet voldoen en daarop gecontroleerd wordt.  Verder is er ook nog het filiaal waar de klanten ontvangen worden (huur, electriciteit, de bediende die je daar te woord staat) enz.

Dus wie erop gebrand is om snel veel geld te verdienen, kiest beter voor een andere branche dan het opstarten van een erkende rijschool.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 23:01:36 »
Citaat van: Jozef
er zijn nu eenmaal mensen die het voldoende vinden als ze zich van A naar B kunnen verplaatsen, en het overbodig vinden om naar verbetering te streven.

En dat is niet alleen zo met het autorijden. In mijn beroepsloopbaan in Brussel heb ik heel medewerkers gehad die de tweede landstaal (Frans of Nederlands naargelang hun moedertaal) erg gebrekkig spraken. Maar met wat goede wil kon je ze verstaan, en meer moest dat voor hen niet zijn.
Door dit soort mensen boeren we achteruit. De sterkte van vooruitgang zit 'em net in de wil om het steeds beter te doen.
Anderzijds krijgt de garage-business een boost door herstellingen die best vermeden hadden kunnen worden. De schuld van die bijkomende garage-kosten wordt dan ook vaak gezocht bij de garagehouder of slecht automerk, nooit bij zichzelf.

Toch krijg ik de indruk dat sommige auto's niet meer zo degelijk zijn dan vroeger en er veel meer kan aan kapot gaan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 juni 2015 - 23:03:44 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 23:37:20 »
Toch krijg ik de indruk dat sommige auto's niet meer zo degelijk zijn dan vroeger en er veel meer kan aan kapot gaan.

Natuurlijk kan er aan een moderne auto veel meer kapot gaan dan aan een auto van pakweg 20 jaar geleden. Een moderne auto is dan ook veel complexer dan een auto van 20 jaar geleden. Wat daar niet aan was, kon ook niet kapot gaan.

Pechverhelpingsdiensten noteren op moderne wagens minder mechanische problemen. In de plaats daarvan zijn de problemen met de sterk uitgebreide electronica gekomen.

Daar komt bij dat de fabrikanten, vanwege de enorme concurrentie, niet veel aandacht meer besteden aan het gemakkelijk herstellen van een auto. Ze geven prioriteit aan fabricageprocessen die toelaten een auto zo snel en zo goedkoop mogelijk te produceren. Maar eventuele herstellingen vergen dikwijls veel meer tijd dan vroeger vanwege de slechte toegankelijkheid.

Het wordt ook alsmaar moeilijker om de eigenaars te overtuigen van de noodzaak tot geregeld deskundig onderhoud, ook al moeten de moderne auto's nog maar zelden een onderhoudsbeurt krijgen. BMW bijvoorbeeld heeft daar iets op gevonden: als ik met mijn BMW niet tijdig op onderhoud ga, schakelt de electronica alsmaar meer functies uit; zodra de boordcomputer bij een onderhoudsbeurt gereset wordt, werken ze weer.

Je kan vandaag ook niet meer stellen dat merk A degelijker is dan merk B. Het hangt van het model af, en binnen eenzelfde model dan nog van de bouwreeks. Nadat al vele jaren de roestproblemen overwonnen waren, kreeg bijvoorbeeld Mercedes er enkele jaren geleden opnieuw mee te maken met de C-klasse.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #24 Gepost op: zondag 07 juni 2015 - 12:47:02 »
Je kan vandaag ook niet meer stellen dat merk A degelijker is dan merk B. Het hangt van het model af, en binnen eenzelfde model dan nog van de bouwreeks. Nadat al vele jaren de roestproblemen overwonnen waren, kreeg bijvoorbeeld Mercedes er enkele jaren geleden opnieuw mee te maken met de C-klasse.

De ergernissen die ik met mijn 307 SW 1.6 110 had op korte tijd, die heb ik met mijn Koreaan nog niet gehad. Mijn schoonvader zijn vorige auto was een A6, nieuw, 2 jaar mee gesukkeld tot ze in de garage merkten dat hij een uitgebreide waarborg had, dan eindelijk definitief hersteld. Het leek dat ze wachtten tot de waarborgperiode voorbij was om ze dan betalend in orde te zetten. Maar toch weer Audi gekocht (Q5) iets(je) duurder dan mijn KIA.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #25 Gepost op: zondag 07 juni 2015 - 16:23:36 »
In België bestaan er enkel uitstekende bestuurders, branden zonder giftige rook,  bekwame rechtschapen politici, en struisvogels.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #26 Gepost op: zondag 07 juni 2015 - 16:51:21 »
In België bestaan er enkel uitstekende bestuurders, branden zonder giftige rook,  bekwame rechtschapen politici, en struisvogels.

En Sint-Niklaas is er geen racist, want hij heeft een zwarte Piet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #27 Gepost op: zondag 07 juni 2015 - 16:56:09 »
De ergernissen die ik met mijn 307 SW 1.6 110 had op korte tijd, die heb ik met mijn Koreaan nog niet gehad.

Japanners en Koreanen zijn doorgaans vrij betrouwbaar.

Kia produceert in Žilina (Slowakije) de Venga, de cee´d, de cee´d Sportswagon, de pro_cee´d en de Sportage.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."