Auteur Topic: Belgen trekken zich niets aan van zone 30  (gelezen 5546 keer)

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Belgen trekken zich niets aan van zone 30
« Reactie #15 Gepost op: zondag 02 augustus 2015 - 10:51:53 »
Met een moderne auto moet je echt constant je teller in de gaten hebben,
Cruise control heeft meer zelfbeheersing ...
ik heb nu CC en limiter, maar lang niet alle auto's hebben dat
CC vind ik trouwens pas echt gevaarlijk in zone 30 (werkt trouwens pas vanaf 30)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: zondag 02 augustus 2015 - 23:44:48 »
Mijn CC werkt enkel vanaf 4é versnelling.
mijn CC werkt vanaf 30 km/u
ik heb er dus geen last van
bij het binnenrijden van een zone 30 gaat de CC op 32
wat een achterligger daar van denkt trek ik mij niet aan
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: maandag 03 augustus 2015 - 12:15:29 »
In een stad waar je telkens weer voorrang aan rechts moet verlenen, is CC niet echt handig ...

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 03 augustus 2015 - 21:41:19 »
De kunst om te rijden met een aangepaste snelheid is; niet te snel zodat je in noodgevallen kunt stoppen, maar tevens niet te traag zodat je andere weggebruikers niet uitlokt om domme dingen te doen.

Het is inderdaad zeer verstandig om dit na te streven, maar het lukt helaas niet altijd. Als jij goed weet dat ergens sneller dan 50 km/h rijden onveilig is, maar je achterligger is ervan overtuigd dat je daar minstens tegen 70 km/h zou moeten rijden, dan ontstaat er een probleem.

Je zit overigens met volgend dilemma. Er wordt ergens door vrijwel iedereen tegen 80 km/h gereden, en je stelt vast dat deze snelheid daar verantwoord is en je achterliggers niet stoort. Maar: de maximum toegestane snelheid is daar slechts 70 km/h. Dan sta je voor de keuze: veilig rijden en een boete riskeren, of een boete vermijden en een hoop ergernis veroorzaken, met alle gevaar dat dit inhoudt.
Als je ongeveer de maximale toegelaten snelheid rijdt, heeft de achterligger geen reden om te bumperkleven.
Indien hij toch gaat bumperkleven, ga ik extra afstand houden met mijn voorligger zodat ik rustig, anticiperend kan remmen, indien nodig.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: maandag 03 augustus 2015 - 22:04:28 »
Laat dat nu net zijn wat Jozef hier ook al dikwijls heeft gepost.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2015 - 11:54:11 »
Laat dat nu net zijn wat Jozef hier ook al dikwijls heeft gepost.

Inderdaad. Ik baseer mij op art. 10.1.1° van de wegcode:

Citaat
Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers [...] zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen [...]

Ik moet dus rekening houden met de aanwezigheid van een bumperklever achter mij en mijn snelheid regelen zoals vereist om te vermijden dat ik sterk moet afremmen en het daardoor tot een ongeval zou komen met een bumperklever.

Het helpt natuurlijk niet als er uit de tegengestelde richting een vrachtwagen door de middenberm gedonderd komt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2015 - 22:07:59 »
Citaat van: Jozef
Ik moet dus rekening houden met de aanwezigheid van een bumperklever achter mij en mijn snelheid regelen zoals vereist om te vermijden dat ik sterk moet afremmen en het daardoor tot een ongeval zou komen met een bumperklever.

Het helpt natuurlijk niet als er uit de tegengestelde richting een vrachtwagen door de middenberm gedonderd komt.
Ik zie geen verband  ??? Graag even verduidelijken.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2015 - 23:12:28 »
Eerste keer dat ik hoor dat CC pas in 4de werkt  ???

Maar ge moet eens voor de lol - neen, echt niet - in Gent 30 gaan rijden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 05 augustus 2015 - 00:49:35 »
Kan zijn dat de vorige eigenaar dat heeft laten programmeren want in het boekje vind ik daar ook niets van terug, is echt vanaf 4e en niet vanaf zoveel km/uur.
Maakt niet uit gebruik die cc toch enkel op de snelweg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 05 augustus 2015 - 09:08:39 »
Mijn cc is ook vanaf 30 per uur, ongeacht versnelling

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 05 augustus 2015 - 11:37:35 »
Mijn cc is ook vanaf 30 per uur, ongeacht versnelling

Die op onze BMW ook. En dat is al een hele vooruitgang tegenover mijn vroegere Jaguar XJ40, waar de CC niet werkte onder 70 km/h.

Als een sterke afdaling plots overgaat in een sterke stijging of omgekeerd, merk je dat de CC bij 30 km/h even moet spurten om bij te benen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 05 augustus 2015 - 11:50:24 »
Citaat van: Jozef

Ik zie geen verband  ??? Graag even verduidelijken.

Met die bumperklever?Wel, AR 10.1.1° zegt dat ik moet rekening houden met de aanwezigheid van andere bestuurders, in dit geval mijn voorligger en een bumperklevende achterligger.

Als ik op een normale veiligheidsafstand van mijn voorligger even snel rijd als hij, dan zal ik hem, als hij plots stopt, nog net niet aanrijden met maximaal af te remmen (jawel, al die regeltjes, zoals de 2 seconden regel op droog wegdek, vereisen desgevallend een noodstop, daarom houd ik liever wat meer afstand). Maar aangezien de bumperklevende achterligger even snel rijdt als ik en onvoldoende afstand houdt, zal hij mijn dan achteraan aanrijden. AR 10.1.1° zegt evenwel ook dat mijn snelheid geen oorzaak mag zijn van ongevallen. Als ik trager rijd, zal ik, wanneer mijn voorligger plots stopt, niet zo sterk moeten afremmen, zodat mijn bumperklevende achterligger mij hopelijk nog net niet aanrijdt. Dat is dus wat ik moet doen om een ongeval met mijn bumperklevende achterligger te vermijden: trager rijden.

Met die vrachtwagen? Ik weet niet waar, wanneer en hoe snel die vrachtwagen door de middenberm gaat donderen. Ik kan dus niet mijn snelheid dermate aanpassen, dat het in geen geval tot een aanrijding zal komen met een dergelijke vrachtwagen.

Is het zo al wat duidelijker?
« Laatst bewerkt op: woensdag 05 augustus 2015 - 11:52:01 door jozef »

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 06 augustus 2015 - 21:55:55 »
@ Jozef,
Als we onze snelheid moeten aanpassen aan heel onverwachtse, bijna ondenkbare scenario's is het niet meer werkbaar en blijven we beter uit het verkeer. Je mag dan ook niet meer thuis de trap nemen.
Door dat ik iets te traag reed, viel die rotsblok net voor mijn wielen. Had ik iets sneller gereden, was die rotsblok net achter mijn auto gevallen. Idem met een vrachtwagen die door de middenberm dondert.
Dat zijn situaties die heel uitzonderlijk zouden kunnen gebeuren, niet voorzienbaar noch voorspelbaar en waarbij het lot bepaalt.

In het 1ste geval kun je iets doen (snelheid, afstand) om het veiliger te houden.
In het 2de geval zal snelheid of afstand houden weinig invloed hebben op het voorkomen van een ongeval.
Daarom zie ik geen direct verband tussen beide voorbeelden, eerder een verschil.
Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Dat snelheid regelen om ongevallen te voorkomen niet altijd kan (voorzien) worden.

Voor velen is het al te moeilijk om hun snelheid aan te passen aan voorzienbare, voorspelbare situaties.
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 augustus 2015 - 22:08:39 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 06 augustus 2015 - 23:56:06 »
Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Dat snelheid regelen om ongevallen te voorkomen niet altijd kan (voorzien) worden.

Inderdaad. Blijkbaar heb ik dat niet duidelijk genoeg naar voor gebracht, maar dat was inderdaad ook mijn bedoeling. Je moet in het verkeer soms wat geluk hebben, maar je rekent er best zo weinig mogelijk op.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 26 augustus 2015 - 14:55:21 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2435946/2015/08/26/Jongen-12-zwaargewond-na-aanrijding-in-zone-30.dhtml
Wat hadden ze dan verwacht als een hele stad zone 30 wordt ?  Dit creëert alleen een vals gevoel van veiligheid.