Ik moet dus rekening houden met de aanwezigheid van een bumperklever achter mij en mijn snelheid regelen zoals vereist om te vermijden dat ik sterk moet afremmen en het daardoor tot een ongeval zou komen met een bumperklever.
Het helpt natuurlijk niet als er uit de tegengestelde richting een vrachtwagen door de middenberm gedonderd komt.
Ik zie geen verband
Graag even verduidelijken.
Met die bumperklever?Wel, AR 10.1.1° zegt dat ik moet rekening houden met de aanwezigheid van andere bestuurders, in dit geval mijn voorligger en een bumperklevende achterligger.
Als ik op een normale veiligheidsafstand van mijn voorligger even snel rijd als hij, dan zal ik hem, als hij plots stopt, nog net niet aanrijden met maximaal af te remmen (jawel, al die regeltjes, zoals de 2 seconden regel op droog wegdek, vereisen desgevallend een noodstop, daarom houd ik liever wat meer afstand). Maar aangezien de bumperklevende achterligger even snel rijdt als ik en onvoldoende afstand houdt, zal hij mijn dan achteraan aanrijden. AR 10.1.1° zegt evenwel ook dat mijn snelheid geen oorzaak mag zijn van ongevallen. Als ik trager rijd, zal ik, wanneer mijn voorligger plots stopt, niet zo sterk moeten afremmen, zodat mijn bumperklevende achterligger mij hopelijk nog net niet aanrijdt. Dat is dus wat ik moet doen om een ongeval met mijn bumperklevende achterligger te vermijden: trager rijden.
Met die vrachtwagen? Ik weet niet waar, wanneer en hoe snel die vrachtwagen door de middenberm gaat donderen. Ik kan dus niet mijn snelheid dermate aanpassen, dat het in geen geval tot een aanrijding zal komen met een dergelijke vrachtwagen.
Is het zo al wat duidelijker?