en wat is het nut er eigenlijk van ? Met een moderne auto moet je echt constant je teller in de gaten hebben, want bij een dotje gas zit je al aan 40. Als iedereen echt met angst voor een (zware !) boete door de zones 30 gaat rijden, zal dit ook niet bevorderlijk zijn voor de veiligheid. Terwijl je naar je dashbord zit te staren zie je nl geen gekke fietsers die tegen 25 of meer plots ergens opduiken ...
Daar sluit ik me volledig bij aan. Uitgerekend in een zone 30, waar zwakke weggebruikers zich nog meer dan elders veroorloven, denk ik dat het beter is voor zich uit te kijken dan naar de snelheidsmeter te turen.
Een ervaren chauffeur gaat niet telkens weer met één of ander vuistregeltje zijn benaderende stopafstand berekenen, en dan schatten of hij nog tijdig zou kunnen stoppen als er een hindernis opduikt. Met de tijd krijg je een gevoel voor de afstand waarop je kunt stoppen, zonder dat je daarbij hoeft te weten hoe snel je precies rijdt en hoeveel meters die stopafstand nu wel is. Die vuistregeltjes zijn enkel goed om een beginneling een idee van zijn stopafstand te geven en duidelijk te maken dat de remafstand toeneemt met het kwadraat van de snelheid.
Als je je aan die 30 km/h houdt, krijgen je achterliggers het op hun heupen. Heb je het ongeluk om ongemerkt even af te zakken tot 25 km/h, dan worden ze gewoon woest. En in het verkeer ergernis creëren is niet bevorderlijk voor de veiligheid.