Auteur Topic: Testrit met de Tesla Model S P85D  (gelezen 9430 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Testrit met de Tesla Model S P85D
« Gepost op: woensdag 19 augustus 2015 - 19:23:22 »
Deze testrit stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en gezien het einde van de leasing op de BMW 5 in zicht komt leek het me wel het moment. De testrit boeken via de site is kinderspel, twee dagen later werd ik opgebeld door Tesla voor een afspraak.

Vandaag stond er een witte Model S P85D klaar met nog wat leuke opties zoals bv. het luchtveringspakket. Als IT-er en eigenlijk ook een gadgetfreak vind ik de Model S natuurlijk fantastisch. Het dashboard is een beeldscherm en dan heb je de centrale iPad-achtige console. Er is standaard een 3G connectie aanwezig voor updates, maar die mag ook gebruikt worden voor internet aan boord en zelfs internetradio. Tijdens de testrit kon mijn vrouw naar een Chinees radiostation luisteren!
Ruimte is er voldoende in de Model S, zeker vanachter waar ruim plaats is voor 3 personen. De middenzitplaats is daar ruimer dan wat ik gewoon ben door het ontbrken van de tunnel waardoor de aandrijfas loopt bij de BMW.

Als automaatrijder pas je je direct aan aan de Tesla. Hij remt wel feller op de motor (lees herwint de energie) dan wat ik gewoon ben in de BMW, maar ook dat kan je aanpassen via het touchscreen. De acceleratie is fenomenaal. Een spurtje aan de verkeerslichten is gewoonweg verslavend. Dat ding duwt vanaf het eerste moment en blijft duwen. Rustig en soepel rijden kan echter ook en de wagen nodigt je zelfs uit om dat te doen.

Mijn vrouw heeft er ook even mee gereden. Ze heeft natuurlijk een pak minder ervaring, maar het verwonderde me dat ze eigenlijk onmiddellijk vlot met de Model S reed. Zij is er dan ook enthousiast over.

Het is een serieuze kanshebber voor de opvolger van de 5!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Testrit met de Tesla Model S P85D
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:00:22 »
Voor wie het kan en wil betalen (of fiskaal inbrengen) uiteraard schoon speelgoed  ;-)
En de enige elektrische auto op de markt met een beetje deftig rij-bereik.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:30:44 »
Voor wie het kan en wil betalen (of fiskaal inbrengen) uiteraard schoon speelgoed  ;-)
En de enige elektrische auto op de markt met een beetje deftig rij-bereik.

Er is wel meer schoon speelgoed voor die prijs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 00:55:58 »
http://www.autowereld.be/2015/08/25/tesla-model-s-youxia-china/?utm_source=Email&utm_medium=Newsletter&utm_campaign=Nieuwsbrief

Verschrikkelijk hoe sterk die voor- en achterruit geneigd zijn (moet nogal een broeikas zijn), en achteraan heel weinig hoofdruimte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 01:00:14 »
Daar bestaan de a thermische ruiten voor, blijft hij koeler dan een fiat bolhoetje.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 11:38:04 »
En wat als dat ding een dag in de zon geparkeerd staat? Want ook de beste isolatie kan de warmteoverdracht alleen maar wat vertragen.

En de voorste dakrand die zo ver naar achter zit, wat doe je daar mee? Met mijn Volvo S60 ben ik daar, ondanks een perfect gedragen gordel, met mijn appel tegenaan geknald. Ik reed slechts 30 km/h, ik durf er niet aan denken wat er met mijn hersenpan zou gebeurd zijn tegen 60 km/h. Maar o ja, de Chinezen zijn klein, die knallen dan tegen de voorruit.

Als hij over kop gaat, raakt hij door die ronde vorm van het dak het wegdek slechts met een klein oppervlak, waar dan het hele gewicht op drukt, waardoor het dak naar beneden gedrukt wordt.

Maar ja: als ze maar door de NCAP testen geraken. En daar is over de kop gaan en onder een vrachtwagen schuiven niet bij.

Neen, mij krijg je er niet in zonder helm.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 12:21:06 »
A thermisch reflecteerd, dat is geen isolatie.
wat met een Porsche? Hoe zit het met die a stijl?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 13:20:45 »
A thermisch reflecteerd, dat is geen isolatie.

Komt op hetzelfde neer: hoeveel % van de warmte reflecteert dat glas?

Citaat
wat met een Porsche? Hoe zit het met die a stijl?

Hangt ervan af welke Porsche. Bij de Cayenne heb ik geen probleem met de A-stijl. Sommige andere modellen van Porsche bieden specifieke eigenschappen van een sportwagen, waarbij je vooraf weet dat je heel wat moet opgeven. Ik wil er bijvoorbeeld geen 10 keren per dag moeten in- en uitkruipen.

Het Frans is daar komisch in. Instappen = monter dans une voiture, uitstappen = descendre. Bij een sportwagen is instappen = descendre en uitstappen = monter.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 13:34:55 »
Op de berlingo had il een a thermische ruiten die werd amper 40 graden in de zon op een parking

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 13:40:32 »
Op de berlingo had il een a thermische ruiten die werd amper 40 graden in de zon op een parking

Die heeft dan ook lang niet zo een schuine voorruit als de Tesla, en gaat achteraan recht naar beneden.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 22:36:15 »
Vind dat je het ver gaat zoeken om uw gelijk te halen natuurlijk dat elke auto wel ergens in zal falen, frontaal met een BMW X3 knal je tegen de B stijl aan https://youtu.be/s0Q2_g7isj4

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 23:36:00 »
frontaal met een BMW X3 knal je tegen de B stijl aan https://youtu.be/s0Q2_g7isj4

Logisch, de aanrijding gebeurt met de linker voorkant, waardoor de wagen zich sneller naar rechts verplaatst dan de bestuurder. Daar komt ook een Tesla niet onderuit.

https://www.youtube.com/watch?v=rEdkqFBsWp8
Bij deze frontale aanrijding met een BMW raken de inzittenden de B-zuilen niet.

Maar kijk eens hoe ver het hoofd van de inzittenden vooraan naar voor gaat, ondanks de gordel en de airbag. En probeer je dan eens hetzelfde voor te stellen met de sterk naar achter neigende voorruit van de Tesla.

Elke auto zal wel ergens falen? In die prijsklasse hoef je niet veel falen te dulden.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 23:52:38 »
Geen probleem, plaats genoeg in een Tesla voor die helm

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 14 november 2015 - 11:29:49 »
Het mooi verhaal van een zeer sceptische journalist over de Tesla:  (sorry voor het Duits, hier voor p/c te vertalen: https://translate.google.be/?hl=nl  )

http://ps.welt.de/2015/07/07/der-tesla-ist-das-innovativste-auto/

en ook de korte geschiedenis van de E-wagen die als eerste de 100 kmh-grens doorbrak (1899), maar onder andere door de spotgoedkope benzine en de eerste massaproductie van de fossiele auto (Ford T, 1905) niet doorbrak, enz... een eerst zeer sceptische autojournalist vertelt over zijn rijervaringen met de Tesla...

vervolg: http://ps.welt.de/2015/07/15/nichts-polarisiert-wie-ein-tesla/ 

met onderaan talrijke typische reacties van Tesla-enthousiasten en in het ander kamp: de (hardnekkige) Petrol-Heads
(natuurlijk zullen er ook nog gematigde reacties zijn)

... enorme respons op dat online-artikel (ze vielen quasi achterover van de 15.000 kliks/5 dagen en honderden reacties)

Blijkbaar polariseert geen enkele auto meer als de Tesla. (wat wslk weinige verrast)

Zoals JC ook raak opmerkte:
Het zal al veel moeilijker zijn om hem in een CNG te praten of een EV. De meeste mensen verdragen slecht veranderingen!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 november 2015 - 12:01:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I