Een geloofwaardig ecologisch beleid omtrent mobiliteit bestaat niet in Belziek. Dat is hiermee weer eens (pijnlijk) aangetoond. Men zet hier liever in op het 'uit de wagen pesten' van de automobilist, om daarna in vervuilende bussen te gaan zitten!
Idd de benzinewagen (zelfs jonge oldtimers) is veel properder als de typische moderne dieselbus per personenkilometer.
Belgie is gekend (bij EU en WHO) voor zijn extreem vervuilend beleid qua wegverkeer en dit op alle gebieden (ook wegeninfra én openbaar vervoer).
Onlangs kocht De Lijn nog een 400-tal nieuwe bussen aan, ~ 98 % waren dieselbussen !
NL heeft ook maar zeer weinig dieselwagens: 17 % tov 62 % in BE.
NL heeft -na Noorwegen natuurlijk- het meeste aandeel E-wagens, incl plug-in hybrides, van de wereld. Beide gestimuleerd via taksen door de overheid.
Aja topic: idem directe link:
http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics / xls-download
NL heeft ook daardoor
134 openbare CNG-tankstations (+ 31 gepland)
tov armzielige
12 in BE (+ 19 gepland).
NL-beleid doet tenminste iets voor zijn gezondere lucht (in de mate van het mogelijke) integendeel tot stilstand-BE.

NL was ook het eerste land in Europa die het lakse fijnstofbeleid van de EU aanklaagde (ook in hun media # ), men deed immers slechts PM10- en PM2,5-metingen goed wetende dat alle moderne dieselmotoren vooral PM 0,1, of roetdeeltjes minder als 100 nanometer uitstoten, PM 2,5-meetapparatuur ondergrens is maar 500 nanometer, wat men niet meet niet deert...
#
http://www.volkskrant.nl/voorpagina/gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet~a2461664/De NL overheid voert dus een beleid dat de kans geeft dat de milieuvriendelijkste voertuigen (E/CNG/benzine-E-hybride) echt kunnen doorbreken, integendeel tot BE.
http://www.ademloos.be/nieuws/vlamingen-ademen-vuilste-lucht-van-west-europa
Vlamingen ademen vuilste lucht van West-Europa
9/05/14
Belgische - en vooral de Vlaamse - steden scoren zeer slecht op vlak van fijn stof.
Dat blijkt uit een databank die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gepubliceerd.
De kwaliteit van de lucht in Gent, Antwerpen en Brussel ligt een stuk lager dan die van andere Europese grootsteden.
"We leven in een regio met de meeste luchtvervuiling in West-Europa", zegt professor milieu-epidemiologie Tim Nawrot in 'De Standaard'. Daar is volgens Nawrot een simpele verklaring voor: "Vlaanderen is dichtbevolkt: er is veel landbouw, verkeer en industrie. Dat veroorzaakt allemaal fijn stof."
De WHO waarschuwt dat vuile lucht wereldwijd één van de belangrijkste gezondheidsrisico's is. "In regio's waar de WHO-norm overschreden wordt, worden er 22% meer kinderen met een te laag gewicht geboren. Bovendien verlaagt de luchtvervuiling de levensverwachting met een jaar." (EAG)
Het Laatste Nieuws 09-05-2014 pag. 3