Auteur Topic: CNG in België vergeleken met Nederland  (gelezen 2715 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
CNG in België vergeleken met Nederland
« Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 11:18:54 »
Laat ons het aantal CNG voertuigen in België eens vergelijken met Nederland! Nog maar eens een bewijs van het zielige beleid dat in België gevoerd wordt omtrent milieuvriendlijkheid en mobiliteit.

De gegevens komen van [url]www.ngvaeurope.eu[url] en gelden voor einde 2014.

Aantal personenwagens op CNG

B: 1015
NL: 6498

Aantal autobussen op CNG

B: 3
NL: 686

Bij personenwagens is het verschil al zeer opmerkelijk, in NL rijden meer dan 6x meer CNG personenwagens rond. Zelfs als we dit corrigeren naar de bevolking is het nog meer dan 4x meer (B: 11.2 M inwoners, NL: 16.9 M inwonvers)

Bij de bussen moeten we niet gaan rekenen. CNG bussen zijn in België quasi onbestaande. Buiten het wat rondtoeren met enkele waterstofbussen (ook complete onzin) moet je hier in België lang zoeken naar een niet-diesel bus. Autobussen rijden veel in de steden, net de plaatsen waar fijnstof een probleem is! Hier opteert men liever voor een schaamlapje, nl. roetfilters op de bussen. Deze roetfilters houden het gevaarlijkste fijnstof (de kleinste partikels) niet tegen, geen oplossing dus.

Een geloofwaardig ecologisch beleid omtrent mobiliteit bestaat niet in Belziek. Dat is hiermee weer eens (pijnlijk) aangetoond. Men zet hier liever in op het 'uit de wagen pesten' van de automobilist, om daarna in vervuilende bussen te gaan zitten!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 15:11:20 »
Een geloofwaardig ecologisch beleid omtrent mobiliteit bestaat niet in Belziek. Dat is hiermee weer eens (pijnlijk) aangetoond. Men zet hier liever in op het 'uit de wagen pesten' van de automobilist, om daarna in vervuilende bussen te gaan zitten!
Idd de benzinewagen (zelfs jonge oldtimers) is veel properder als de typische moderne dieselbus per personenkilometer. 

Belgie is gekend (bij EU en WHO) voor zijn extreem vervuilend beleid qua wegverkeer en dit op alle gebieden (ook wegeninfra én openbaar vervoer).
Onlangs kocht De Lijn nog een 400-tal nieuwe bussen aan, ~ 98 % waren dieselbussen !

NL heeft ook maar zeer weinig dieselwagens: 17 % tov 62 % in BE.
NL heeft -na Noorwegen natuurlijk- het meeste aandeel E-wagens, incl plug-in hybrides, van de wereld. Beide gestimuleerd via taksen door de overheid.

Aja topic: idem directe link:  http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics  / xls-download
NL heeft ook daardoor 134 openbare CNG-tankstations (+ 31 gepland)
 tov armzielige 12 in BE (+ 19 gepland).

NL-beleid doet tenminste iets voor zijn gezondere lucht (in de mate van het mogelijke) integendeel tot stilstand-BE.  :-[

NL was ook het eerste land in Europa die het lakse fijnstofbeleid van de EU aanklaagde (ook in hun media # ), men deed immers slechts PM10- en PM2,5-metingen goed wetende dat alle moderne dieselmotoren vooral PM 0,1, of roetdeeltjes minder als 100 nanometer uitstoten, PM 2,5-meetapparatuur ondergrens is maar 500 nanometer, wat men niet meet niet deert...
# http://www.volkskrant.nl/voorpagina/gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet~a2461664/

De NL overheid voert dus een beleid dat de kans geeft dat de milieuvriendelijkste voertuigen (E/CNG/benzine-E-hybride) echt kunnen doorbreken, integendeel tot BE.

Citaat
http://www.ademloos.be/nieuws/vlamingen-ademen-vuilste-lucht-van-west-europa

Vlamingen ademen vuilste lucht van West-Europa

9/05/14
Belgische - en vooral de Vlaamse - steden scoren zeer slecht op vlak van fijn stof.

Dat blijkt uit een databank die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gepubliceerd.

De kwaliteit van de lucht in Gent, Antwerpen en Brussel ligt een stuk lager dan die van andere Europese grootsteden.

"We leven in een regio met de meeste luchtvervuiling in West-Europa", zegt professor milieu-epidemiologie Tim Nawrot in 'De Standaard'. Daar is volgens Nawrot een simpele verklaring voor: "Vlaanderen is dichtbevolkt: er is veel landbouw, verkeer en industrie. Dat veroorzaakt allemaal fijn stof."

De WHO waarschuwt dat vuile lucht wereldwijd één van de belangrijkste gezondheidsrisico's is. "In regio's waar de WHO-norm overschreden wordt, worden er 22% meer kinderen met een te laag gewicht geboren. Bovendien verlaagt de luchtvervuiling de levensverwachting met een jaar." (EAG)

Het Laatste Nieuws 09-05-2014 pag. 3
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 september 2015 - 15:46:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 15:56:10 »
NL heeft ook daardoor 134 openbare CNG-tankstations (+ 31 gepland)
 tov armzielige 12 in BE (+ 19 gepland).

Dit laatste klopt niet. DATS24 plant om 50 extra stations te openen tegen 2018. Momenteel heeft enkel DATS24 al 19 stations in België.

https://professional.dats24.be/nl/milieu-b2b

Men is volop aan het zoeken naar de ideale locatie voor deze extra aardgasstations. Het feit dat de Colruyt Group (eigenaar van DATS24) voor zijn firmawagens een CNG-alternatief aanbiedt is hier natuurlijk de verklaring van. Ik vermoed zelfs dat deze firmawagens een groot gedeelte van de stijging van het CNG-wagenpark in België verklaren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 september 2015 - 16:45:12 »
NL heeft ook daardoor 134 openbare CNG-tankstations (+ 31 gepland)
 tov armzielige 12 in BE (+ 19 gepland).

Dit laatste klopt niet. DATS24 plant om 50 extra stations te openen tegen 2018. Momenteel heeft enkel DATS24 al 19 stations in België.

https://professional.dats24.be/nl/milieu-b2b

Men is volop aan het zoeken naar de ideale locatie voor deze extra aardgasstations. Het feit dat de Colruyt Group (eigenaar van DATS24) voor zijn firmawagens een CNG-alternatief aanbiedt is hier natuurlijk de verklaring van. Ik vermoed zelfs dat deze firmawagens een groot gedeelte van de stijging van het CNG-wagenpark in België verklaren.
Oef ik dacht al. Gelukkig toch nog mensen die iets (proberen) te doen voor het milieu... 2018 is nog lang...

Ik zal nog eens een andere up to date bron/databank raadpegen daar zullen die van DATS/Colruyt wel bij staan:
37 voor BE (incl private) daar zullen die 19 DATS zeker bij zijn
Citaat
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?land=B
Datenbankstatus (Ver. 8.53 - 07.09.15)
  LPG                            | CNG 
     Tankstellen (B)   536 | 37   
    davon ausser Betrieb   0   0   
    davon täglich geöffnet   259   25   
    davon 24h geöffnet   83   24   
    davon auch mit Benzin   533   15   
    davon mit Datenb.-Rabatt   0   0   
    Geplante Tankstellen (B)   0   12   
    Umrüster (B)   22   0

http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?land=NL
Datenbankstatus (Ver. 8.53 - 07.09.15)
  LPG                            |  CNG
Tankstellen (NL)   1374    | 138   
    davon ausser Betrieb   1   2   
    davon täglich geöffnet   1148   128   
    davon 24h geöffnet   223   110   
    davon auch mit Benzin   1372   107   
    davon mit Datenb.-Rabatt   0   0   
    Geplante Tankstellen (NL)   0   36   
    Umrüster (NL)   56   6   
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 september 2015 - 16:59:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 09:50:17 »
Laat ons het aantal CNG voertuigen in België eens vergelijken met Nederland! Nog maar eens een bewijs van het zielige beleid dat in België gevoerd wordt omtrent milieuvriendlijkheid en mobiliteit.
De Nederlanders tanken intussen veelal groengas / biogas
In België nog onbestaande voor wegverkeer, en zeldzaam in andere toepassingen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 10:44:51 »
Dat groengas/biogas is ook niet zaligmakend. Zoek even op youtube en je vindt de horrorverhalen rond deze gasproductie. Veelal gebruikt men vergistingsinstallaties bij boeren. De boeren gebruiken biomassa om gas te maken en een gedeelte van de biomassa is afval uit hun productie. Ze gaan hier echter andere stoffen bijmengen, bv. afval van de voedingsindustrie. Maar soms gaat het zelfs om giftig afval.
Buren klagen dikwijls van een ondraaglijke stank, er zijn zelfs al vergisters uit elkaar geklapt door te hevige gasproductie.

Biogas kan wel, in Duitsland hebben ze dit beter onder controle, maar het lijkt me allemaal nog erg experimenteel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 10:56:30 »
Dat groengas/biogas is ook niet zaligmakend. Zoek even op youtube en je vindt de horrorverhalen rond deze gasproductie. Veelal gebruikt men vergistingsinstallaties bij boeren. De boeren gebruiken biomassa om gas te maken en een gedeelte van de biomassa is afval uit hun productie. Ze gaan hier echter andere stoffen bijmengen, bv. afval van de voedingsindustrie. Maar soms gaat het zelfs om giftig afval.
Buren klagen dikwijls van een ondraaglijke stank, er zijn zelfs al vergisters uit elkaar geklapt door te hevige gasproductie.

Biogas kan wel, in Duitsland hebben ze dit beter onder controle, maar het lijkt me allemaal nog erg experimenteel.
Biogas moet ook gezuiverd worden om de CNG-kwaliteit te halen.

via de D-wiki kan men de voor/nadelen vinden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Biogasanlage#Bewertungen
het totaalplaatje telt...
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 september 2015 - 11:02:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 17 september 2015 - 19:57:54 »
Zweden staat er vol van bij de boeren ...

In D is er zelfs een steekje waar énkel biogas in de leidingen zit (eigen lokaal net, normaal afgesloten van extern gasnet)

Stank kan normaal enkel door openlucht-opslag van het afval, installaties zelf zijn uiteraard gasdicht.
Giftig afval gaan inmengen is natuurlijk ook niet de bedoeling .

Allerminst experimenteel, dat is òns idee.
Elders ziet men dit echt niet meer als experimenteel, maar gewoon als werkend
(en lonend, in NL bvb is biogas eigenlijk te zwaar gesubsidieerd om gezond te zijn voor de sector )


Biogas moet opgewerkt worden om de concentratie methaan te verhogen naar wat normaal in gasnet zit, zo'n vergister levert geen 90+ % methaan af hé
En om andere vergistingsgassen af te scheiden (en dan apart te verwerken/hergebruiken, is o.m. met CO2 die bij vergisting vrijkomt het geval)
Scheiding en concentratie gebeurt met selectieve membraan filters, iets dat meer en meer toepassing kent in de industrie, heel effectief.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline funnyplace

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: CNG in België vergeleken met Nederland
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 14 oktober 2015 - 23:53:11 »
Het gaat de goede kant uit met het aantal tankstations, vooral DATS is aardig bezig met de uitbreiding.
Zelf heb ik onlangs een CNG-wagen gekocht en het verbruik is zeer aardig, netjes onder 4 Kg/100km voor een stationwagen en zeer kort bij het normverbruik van de boekjes van de constructeur  :D

Momenteel 34 tankstations in Belgie en 130 in Nederland, Duitsland heeft er 950 en Italie 1000.
Bron Europa: http://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-europa/
Bron België: http://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-belgie/

Korting op wagen CNG: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151014_01918875
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 oktober 2015 - 23:58:49 door funnyplace »