Auteur Topic: Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten  (gelezen 1361 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten
« Gepost op: donderdag 05 november 2015 - 11:59:39 »
Citaat van: GVA
Minister Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat de files aanpakken door de verkeerslichten op onze wegen deftig op elkaar af te stemmen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151105_01955789/minister-weyts-gaat-jaarlijks-350-kruispunten-uitrusten-met-slimme-verkeerslichten
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 november 2015 - 15:14:02 »
Hier staan de 'beruchtste' wegen op.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151105_01955787

Met de N8 door het Pajottenland op kop.

Het Nieuwsblad:
Citaat
De Ninoofsesteenweg N8: "Aan opgelegde snelheidslimiet van 70 overal rood.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 november 2015 - 16:59:08 »
Werkt natuurlijk veel beter als struikrovers.
Want men kan enkel vlot doorrijden wanneer men zich aan de limiet houdt.

Tiens... aja voor veiligheid met vlot verkeer en rustige bestuurders moet men nadenken en kost geld, terwijl onveiligheid en gefrustreerde bestuurders  gemakkelijk geld opbrengt zonder wat na te denken of iets degelijks te organiseren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf
Citaat


Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.

Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden. Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.
De laatste alinea is niet correct want met de huidige snelle electronica en adaptieve afstelling is er geen sprake meer van starre golfafstelling(dat was de oude techniek).
Die worden namelijk dan aangepast volgens verkeer op de hoofweg tov de zijwegen en andersom (inductieve tellussen, snelheid, enz...)
Zo haalden steden in Duitsland -in 2008# al- een tijdwinst tot 38 % tijdens de morgen en avondspits:
Citaat
http://www.muenster.de/stadt/stadtplanung/pdf/albersloher-weg_lsa_bericht2009-01.pdf

Evaluierung (Erfolgskontrolle und Bewertung) der Grünen Wellen im Zuge der Modellachse Albersloher Weg in Münster mittels Reisezeitmessung
Schlussbericht Januar 2009

vanaf page 42...

Die verkehrsadaptive Steuerung konnte die Verkehrsqualität gegenüber der verkehrsabhängigen Steuerung noch einmal steigern. Am Morgen wurde hier eine Reduktion des Performance Index um 38 % und am Abend um 37 % festgestellt.

page 45

Die adaptive Steuerung konnte diese Verbesserung der Verkehrsqualität noch übertreffen, so dass sich eine Reduzierung des Performance Index von über 35 % ergab.
Untersuchungszeitraum
VORHER NACHHER-I NACHHER-II
7:00-9:00 Uhr 32 28 -13% 20 -38%
16:00-18:00 Uhr 35 26 -26% 22 -37%
Tabelle 5.2: Performance Indizes
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 november 2015 - 17:01:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I