Werkt natuurlijk veel beter als struikrovers.
Want men kan enkel vlot doorrijden wanneer men zich aan de limiet houdt.
Tiens... aja voor veiligheid met vlot verkeer en rustige bestuurders moet men nadenken en kost geld, terwijl onveiligheid en gefrustreerde bestuurders gemakkelijk geld opbrengt zonder wat na te denken of iets degelijks te organiseren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf
Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.
Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden. Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.
De laatste alinea is niet correct want met de huidige snelle electronica en adaptieve afstelling is er geen sprake meer van starre golfafstelling(dat was de oude techniek).
Die worden namelijk dan aangepast volgens verkeer op de hoofweg tov de zijwegen en andersom (inductieve tellussen, snelheid, enz...)
Zo haalden steden in Duitsland -in 2008# al- een tijdwinst tot 38 % tijdens de morgen en avondspits:
http://www.muenster.de/stadt/stadtplanung/pdf/albersloher-weg_lsa_bericht2009-01.pdf
Evaluierung (Erfolgskontrolle und Bewertung) der Grünen Wellen im Zuge der Modellachse Albersloher Weg in Münster mittels Reisezeitmessung
Schlussbericht Januar 2009
vanaf page 42...
Die verkehrsadaptive Steuerung konnte die Verkehrsqualität gegenüber der verkehrsabhängigen Steuerung noch einmal steigern. Am Morgen wurde hier eine Reduktion des Performance Index um 38 % und am Abend um 37 % festgestellt.
page 45
Die adaptive Steuerung konnte diese Verbesserung der Verkehrsqualität noch übertreffen, so dass sich eine Reduzierung des Performance Index von über 35 % ergab.
Untersuchungszeitraum
VORHER NACHHER-I NACHHER-II
7:00-9:00 Uhr 32 28 -13% 20 -38%
16:00-18:00 Uhr 35 26 -26% 22 -37%
Tabelle 5.2: Performance Indizes