Auteur Topic: Links 'inhalen'  (gelezen 5963 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Links 'inhalen'
« Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 09:54:14 »
Daarnet had ik een voor mij vreemde situatie.

Een weg met twee rijvakken, 1 in elke richting.
Een auto wil naar links een parking oprijden, maar daar staat al een auto aan te schuiven. Om de tegenliggers en fietsers niet te hinderen blijft de auto staan op het rechtse rijvak, links pinkend.
Auto's beginnen deze auto dan langs links 'in te halen' (langs rechts kan enkel over het fietspad). 

Is daar op zich iets mis mee? Het langs rechts inhalen van een bestuurder die naar links wil gaan telt niet meer omdat hij al volledig gestopt is en er dus geen sprake van inhalen meer is?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 10:50:45 »
Citaat
AR 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

Om rechts te moeten inhalen, moeten er dus twee voorwaarden vervuld zijn:

1. de in te halen bestuurder moet te kennen gegeven hebben dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg,
EN
2. de in te halen bestuurder moet zich reeds naar links begeven hebben om deze beweging uit te voeren.

Dat neemt niet weg dat er, als de bestuurder desondanks toch nog links ingehaald wordt, er voor hem nog altijd geldt:

Citaat
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Ongevallen door naar links af te slaan terwijl je langs links ingehaald wordt, eindigen dan ook niet zelden met een gedeelde aansprakelijkheid.

Dat wat het juridisch aspekt betreft. Vanuit defensief rijgedrag valt aan te raden om, net vóór het naar links afslaan, nog eens na te gaan of er geen oen je langs links gaat inhalen. Voorkomen is beter dan genezen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:31:17 »
Inhalen geschiedt enkel tegenover bestuurders in beweging. (16.1 en Cassatie)

Voorbijrijders doen een maneuver. (Cassatie)
De afslaande bestuurder niet. (Cassatie)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:45:32 »
Voorbijrijders doen een maneuver. (Cassatie)

Wanneer beschouwt Cassatie voorbijrijden als een maneuver?

Als ik bijvoorbeeld een rij geparkeerde auto's voorbijrijdt, dan is dat toch geen maneuver?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 22:17:56 »
Voorbijrijders doen een maneuver. (Cassatie)

Wanneer beschouwt Cassatie voorbijrijden als een maneuver?

Als ik bijvoorbeeld een rij geparkeerde auto's voorbijrijdt, dan is dat toch geen maneuver?
Als je daarvoor zijdelings moet uitwijken wel.

Omheen een op de rijbaan gestopt voertuig rijden, is dus eender hoe een maneuver.

Een hoop van dergelijke inhalen / afslaan ongevallen is gegarandeerd al foutief beoordeeld ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 11:44:58 »
Wanneer beschouwt Cassatie voorbijrijden als een maneuver?

Als ik bijvoorbeeld een rij geparkeerde auto's voorbijrijdt, dan is dat toch geen maneuver?

Dat dacht die motorrijder ongetwijfeld ook, toen hij omheen een rij geparkeerde voertuigen reed en in botsing kwam met 1 van die voertuigen die ineens wegreed .....

De tegenpartij verliet een parkeerplaats, hetgeen een maneuver is (art. 12.4).  Helaas voor hem, werd het feit dat hijzelf omheen die rij geparkeerde voertuigen reed aanzien als maneuver.  Het gevolg, was dat er sprake was van twee maneuvrerende bestuurders.  En daarbij, geldt dan onderling (alweer Cassatie) de voorrang van rechts. 


Je hebt 12.4 van de wegcode:

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden
inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.



Mààr ..... let op dat 1e woordje "inzonderheid" ..... De opsomming artikel 12.4 is dus niet limitatief.  Wat is dan wel/geen maneuver ?  Louter door de wegcode te lezen, kom je er niet.  Zeker als het gaat over maneuvers, kan je bijna niet anders dan er de rechtspraak bij te nemen. 


Zo vond ik volgende arresten :

De bewegingen die het voertuig moet uitvoeren wegens de aanwezigheid van een ander, stilstaand voertuig op de door hem gebruikte rijstrook, en die erin bestaan, enerzijds, zich volledig of gedeeltelijk op de linkerrijstrook te begeven om dat voertuig voorbij te rijden en, anderzijds, zijn plaats vervolgens op de rechterrijstrook terug in te nemen, zijn wijzigingen van rijstrook en, bijgevolg, manoeuvres (21/11/2001).


een ander arrest dat ik kon vinden :

Hof van Cassatie, 19/04/2007 , C.06.0357.F

De beweging van een voertuig dat, om een voor hem stilstaand voertuig voorbij te rijden, zich volledig of gedeeltelijk naar de linkerrijstrook begeeft of van file verandert, is een verandering van rijstrook of van file en dus een manoeuvre .


en verder ook nog :

Een rijbeweging die het verkeer kan hinderen en gepaard gaat met een aanzienlijke verandering in de gevolgde rijrichting kan als een manoeuvre in de zin van deze bepaling worden beschouwd. (Hof van Cassatie)



Ik zou zeggen: altijd opletten, want éénmaal je in het maneuver-straatje terechtkomt ..... Veel bestuurders doen immers een beweging, zonder te beseffen dat zij daarbij voor de rechtspraak een maneuver uitvoeren.  En de gevolgen daarvan, levert soms wreed verrassende resultaten op.  Die motorrijder kan ervan meespreken .....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 14:58:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 15:48:22 »
Ik zal nog een paar voorbeeldjes geven, ook 1 met een motorrijder ...

File, stilstaand  voor een verkeerslicht.
Motorrijder rijdt er langs links voorbij.
1 van de voertuigen in de file verlaat deze file ... BENG.

Motorrijder : manoeuvre
File-Verlater: manoeuvre
File-Verlater komt van rechts ...
Is ook voor Cassatie gekomen .


Uit het dagelijkse leven :

Rechts staat een voertuig fout geparkeerd
Je wijkt uit om er omheen te rijden.
Geparkeerd voertuig vertrekt ... én heeft voorrang !


Lijnbus zet zich buiten BBK maar half op de bushalte (rest op rijbaan)
Auto rijd bus voorbij, maar moet daarvoor deels naar andere rijstrook ... net als bus vertrekt.
Bus heeft voorrang !

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 15:52:03 »
Trend is zeer duidelijk :
Elke rijbeweging die niet in de wegcode omschreven is en gepaard gaat met een zijdelingse verplaatsing, zal door Cassatie als manoeuvre aanzien worden.

Ik ben vooral benieuwd waar tegenover ze die zijdelingse verplaatsing gaan beschouwen.
Werkelijke, of denkbeeldige rand van de rijbaan, of de onderbroken streep die rijstroken scheidt ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 18:21:42 »
Veel onheil had voorkomen kunnen worden indien men "uw voertuig in beweging brengen na te hebben gestopt" niet uit de manoeuvres hadden gehaald (met uitzondering aan een kruispunt met voorrang aan rechts).
Trend is zeer duidelijk :
Elke rijbeweging die niet in de wegcode omschreven is en gepaard gaat met een zijdelingse verplaatsing, zal door Cassatie als manoeuvre aanzien worden.
Maar de motorfietser heeft zijn zijdelingse verplaatsing al veel eerder gedaan en rijdt gewoon in een rechte lijn.
Citaat
Ik ben vooral benieuwd waar tegenover ze die zijdelingse verplaatsing gaan beschouwen.
Werkelijke, of denkbeeldige rand van de rijbaan, of de onderbroken streep die rijstroken scheidt ?
Wat is het verschil volgens jou?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 20:01:37 »
Maar de motorfietser heeft zijn zijdelingse verplaatsing al veel eerder gedaan en rijdt gewoon in een rechte lijn.
Maar die rijdt op linker rijvak bij 2 richtingsverkeer, dus nog niet terug op zijn normale plaats rechts op de openbare weg en is dus nog bezig met zijn manoeuvre aldus, jawel, Cassatie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 20:05:56 »
Citaat
Ik ben vooral benieuwd waar tegenover ze die zijdelingse verplaatsing gaan beschouwen.
Werkelijke, of denkbeeldige rand van de rijbaan, of de onderbroken streep die rijstroken scheidt ?
Wat is het verschil volgens jou?

Een maneuver doen of niet kan een gigantisch verschil uitmaken.

Stel dat je opzij rijdt om de denkbeeldige rand van de rijbaan te volgen, dus nog steeds binnen je rijstrook, dan maakt het een wereld van verschil uit of dat al dan niet een maneuver is.
Is het een zijdelingse verplaatsing ?
Niet tegen de denkbeeldige rand, die blijf je volgen.
Je volgt ook de wegmarkering die de rijstrook aangeeft.
Maar het is wel een zijdelingse verplaatsing tegenover de werkelijke rand van de rijbaan.

Ik denk wel dat we het enige land zijn met een "denkbeeldige" rand van de rijbaan ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #11 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 10:29:59 »
'k Snap het niet goed. Ofwel volg je de werkelijke rand en als er een denkbeeldige rand is volg je die.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #12 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 17:46:20 »
'k Snap het niet goed. Ofwel volg je de werkelijke rand en als er een denkbeeldige rand is volg je die.

Inderdaad. Als er een denkbeeldige rand is, dan speelt de werkelijke rand toch geen rol meer?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 07:56:49 »
'k Snap het niet goed. Ofwel volg je de werkelijke rand en als er een denkbeeldige rand is volg je die.
Ja ... en waartegen dient een zijdelingse verplaatsing beschouwd te worden ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Links 'inhalen'
« Reactie #14 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 10:32:29 »
'k Snap het niet goed. Ofwel volg je de werkelijke rand en als er een denkbeeldige rand is volg je die.

Inderdaad. Als er een denkbeeldige rand is, dan speelt de werkelijke rand toch geen rol meer?