Auteur Topic: waterstof aanmaken met windenergie  (gelezen 1953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
waterstof aanmaken met windenergie
« Gepost op: maandag 23 november 2015 - 10:38:21 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: waterstof aanmaken met windenergie
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 11:07:06 »
Zeer goed idee zolang er niet genoeg E- en H2-wagens zijn.

De eerste kringloop dus:


 

Het rendement echter dus na de 1e kringloop... is in totaal well-to-weel voorlopig ca. 4 x minder tov een electrowagen direct van stroom te voorzien en te laten rijden.

Maar ook E-wagens zijn er voorlopig te weinig om als oplaadbuffer te dienen, ttz ook als stroomleverancier (Vehicle-to-grid).

In Noorwegen zal dat wslk al mogelijk worden met 23 % inschrijvingen (E-voertuigen:18,4 % + 4,5%: plug-in):
http://cleantechnica.com/2015/07/16/23-of-new-cars-in-norway-now-electric-cars/
« Laatst bewerkt op: maandag 23 november 2015 - 12:02:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: waterstof aanmaken met windenergie
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 11:21:23 »
In de installatie van Colruyt kan er 46 kg H2 opgeslagen worden. 1 kg H2 heeft een energie-inhoud van 141.6 MJ, in totaal kunnen ze dus 6514 MJ opslaan. 1 kWh = 3.6 MJ, ze slaan dus 1809.3 kWh op. Van één van hun windmolens kunnen ze de productie van één tot enkele uren opslaan (1 u bij max. output van 2 MW). Dat is dus slechts 5 à 10% van 1 windmolen. Gezien Eoly meerdere windmolens beheert gaat het over iets ter grootteorde van 1% aan opslag, peanuts dus!

Colruyt bezit een aantal electrische voertuigen, gaande van kleine electrische auto's tot camionettes. De waterstof wordt gebruikt in heftrucks die ook in batterijvariant beschikbaar zijn. Het potentieel om electriciteit in de batterijen van auto's op te slaan bij Colruyt is groter dan het potentieel van die electrolyse-installatie.

Als test-installatie kan ik het initiatief echter wel smaken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: waterstof aanmaken met windenergie
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 11:23:29 »
In de installatie van Colruyt kan er 46 kg H2 opgeslagen worden. 1 kg H2 heeft een energie-inhoud van 141.6 MJ, in totaal kunnen ze dus 6514 MJ opslaan. 1 kWh = 3.6 MJ, ze slaan dus 1809.3 kWh op. Van één van hun windmolens kunnen ze de productie van één tot enkele uren opslaan (1 u bij max. output van 2 MW). Dat is dus slechts 5 à 10% van 1 windmolen. Gezien Eoly meerdere windmolens beheert gaat het over iets ter grootteorde van 1% aan opslag, peanuts dus!

Colruyt bezit een aantal electrische voertuigen, gaande van kleine electrische auto's tot camionettes. De waterstof wordt gebruikt in heftrucks die ook in batterijvariant beschikbaar zijn. Het potentieel om electriciteit in de batterijen van auto's op te slaan bij Colruyt is groter dan het potentieel van die electrolyse-installatie.

Als test-installatie kan ik het initiatief echter wel smaken.

Ik ook, ze zijn op de goede weg.

Of in één tekeninkje samengevat, het verkeer in de toekomst:

Citaat


http://electriccarsreport.com/2011/09/nrg-energy-and-university-of-delaware-to-develop-vehicle-to-grid-technology/
NRG Energy and University of Delaware to Develop Vehicle-to-Grid Technology

De Japanse constructeurs gaven overigens "het startschot", hopelijk...

Citaat
http://www.welt.de/wirtschaft/article148700471/Toyota-laeutet-das-Ende-des-Diesel-Motors-ein.html

Toyota läutet das Ende des Diesel-Motors ein Volkswagens "Dieselgate" beschleunigt das Ende des Dieselmotors. Die japanische Autoindustrie konzentriert sich nun verstärkt auf E-Autos, um den CO2-Ausstoß zu senken.

"Wir setzen stark auf Hybridmodelle und auf Autos mit Brennstoffzellenantrieb", sagte ein Toyota-Sprecher. 2020 will Toyota 30.000 Brennstoffzellenautos verkaufen und dann jedes Jahr mehr.

En nog een wijze man:
Citaat
http://www.handelsblatt.com/technik/zukunftderenergie/toyota-mirai-und-hyundai-ix35-fuel-cell-wasserstoff-autos-als-neue-hoffnung/12559240.html

Bei der Präsentation des Mirai in Hamburg erklärt Chefentwickler Yoshikazu Tanaka gar, dass bis zum Durchbruch wohl noch „zehn, zwanzig oder vielleicht noch mehr Jahre“ vergehen werden. Seine Botschaft: Wasserstoff sei langfristig unverzichtbar – in friedlicher Koexistenz mit dem Elektroauto. Man brauche aber einen langen Atem, um die Technologie massentauglich zu machen. Für die Revolution lässt man sich Zeit. Man braucht sie auch.

Bij de presentatie van de Mirai in Hamburg zegt chief ontwikkelaar Yoshikazu Tanaka dat zelfs tot de doorbraak waarschijnlijk "tien, twintig of misschien zelfs meer jaren" vergaan. Zijn boodschap: Waterstof is onmisbaar op lange termijn - in vreedzame coëxistentie met de elektrische auto. Maar men moet veel geduld hebben om die technologie geschikt te maken voor massaproductie. Voor die revolutie neemt men zijn tijd. Men heeft die (tijd) ook nodig.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 november 2015 - 11:55:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: waterstof aanmaken met windenergie
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 17:53:56 »
Dat was al lang een optievoor opslag van "overtollige" energie.
Gezien de absurd lage energie-dichtheid van H2, het (relatieve) gebrek aan opslagcapaciteit en de noodzaak het nadien ofwel te transporteren (als energie-toepassing ontbreekt het verdeelnet) of weer om te zetten, is het echter geen bijster goede optie.

Audi doet hetzelfde met wind -> aardgas , en dat kan direct of uitgesteld het net in, er is een grote buffercapaciteit, en het transportsysteem bestaat al tot bij de afnemers : merkelijk interessanter dus.

Beide systemen kunnen dienen als load-balancing, maar een systeem met meer opslagmogelijkheid is daar ook interessanter voor ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder