Sociale context?
Kontich en omgeving is niet bepaald de streek waar de laagste sociale klasse woont, integendeel. Op de vastgoedmarkt is het één van de duurste streken van België. Ook de werkloosheidsgraag ligt lager dan het gemiddelde. Daaraan zal het niet liggen, denk ik.
Bij mobiliteitsorganisatie Touring fronsen ze de wenkbrauwen bij het zien van de cijfers. ‘Het slaagpercentage zou toch overal gelijk moeten zijn’, zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Is het ene examencentrum strenger dan het andere? Is de ene omgeving moeilijker om te rijden dan de andere? Volgens mij kan dat een rol spelen."
Ofwel beheers je je voertuig op een goeie manier en kan je het verkeersreglement correct (genoeg) toepassen, ofwel niet. Ongeacht wààr je rijdt.
Naar mijn mening zie je een duidelijk verschil als je dezelfde kandidaat laat rijden in een andere omgeving.
Is de ene omgeving moeilijker om te rijden dan de andere? Absoluut, JA.
Is het ene examencentrum strenger dan het andere? Duidelijk JA.
Conclusie: examinatoren zouden rekening moeten houden met de moeilijkheidsgraad van het examengebied zodat de slaagpercentages ongeveer gelijk zouden moeten zijn over heel België (Vlaanderen) en ook per examinator.
Wanneer de slaagpercentages teveel afwijken van het gemiddelde
ligt dat 'niet' aan de kwaliteit van de kandidaten die in de ene streek extreem beter zouden zijn dan in een andere streek.
In Kontich dagen gewoon de slechtste bestuurders op, in Asse de beste. ‘In de ene streek bereidt men zich beter voor op het examen dan in de andere.
Wat een onzin om zoiets te zeggen!
Kontich en omgeving zijn geen gemakkelijke gemeenten om te rijden als je het daar niet gewoon bent. In Asse ben je zo goed als op den boerenbuiten en ligt de moeilijkheidsgraad veel lager.
En wat te denken van grotere steden of randsteden zoals Deurne, Gent, Brussel, Leuven, Brugge? Daar ligt de moeilijkheidsgraad nog een pak hoger dan in Kontich. Duiken daar dan extreem veel betere kandidaten op?
Nu moet ik toch ook constateren dat er de laatste tijd steeds meer kandidaten, die in Deurne niet geslaagd geraken, afzakken naar Kontich omdat ze denken dat het er minder moeilijk zou zijn. Die halen ook het gemiddelde omlaag.
Ik kan goed de vergelijking maken te Kontich, waar ik wekelijks kom voor examenbegeleiding, tussen nu en 1 à 2 jaar geleden.
Zijn er cijfers beschikbaar van vorige jaren? Want uit een momentopname (van augustus vorig jaar tot eind januari van dit jaar ) kun je geen conclusies trekken.
Ik kan duidelijk constateren, samen met een aantal collega's, dat vandaag de lat veel hoger ligt.
Naar mijn mening zijn er sommige examinatoren die teveel volgens het boekje bezig zijn (en dan kan je bijna iedereen buizen) en te weinig met de pure essentie bezig zijn. Vlot rijden blijkt bij sommigen belangrijker te zijn dan veilig rijden.
Ook qua stijl kan het al eens verschillen waarbij de ene examinator al eens een duwtje in de goeie richting kan geven en een andere examinator eerder tegenwind geeft, maar dat was enkele jaren geleden ook het geval.
Het ligt soms aan heel kleine nuances, interpretaties of gewicht in quotering waarbij gelijkwaardige kandidaten tot een verschillend resultaat komen.
Aan wat of wie ligt het dan?
Zijn de cijfers een momentopname of is er meer aan de hand?