Auteur Topic: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk  (gelezen 7568 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 10:44:37 »
Het is ook een drogreden om de snelheid naar beneden te halen, net zoals vervuiling er eentje is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 11:17:44 »
Het is ook een drogreden om de snelheid naar beneden te halen, net zoals vervuiling er eentje is.

Inderdaad! Gelukkig zijn we de laatste tijd gespaard gebleven van die smogbordjes op de snelweg. Die 90 km/u haalt dan ook niet uit om de smog naar beneden te brengen. Ik herinner me zo'n smog alarm een aantal jaren geleden, einde december. Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.
Heel die rit is die diesel dus serieus aan het vervuilen geweest.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:03:47 »
Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.

Als het zo koud is en ik kan niet vlot rijden, duurt het bij mijn BMW ook zeer lang vooraleer de motor volledig op temperatuur is.

Ben je zeker dat jouw BMW nog een koelvloeistofthermometer heeft? De mijne heeft in de plaats daarvan een motoroliethermometer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:14:13 »
Ik denk ook dat het de olietemperatuur is.

Bij onze 1,2 TSi-benzine staat het watertemperatuur redelijk snel op 90° en stabiel (onder druk) maar dan moet ik nog zeker enkele minuten rijden vooraleer de olietemperatuur 50°C bereikt (vóór 50°C geeft die helemaal geen indicatie), de olietemperatuur gaan dan -na x-kms(f)parameters- als de motor echt warm is meestal schommelen rond de 95°C.

Wat erger voor het milieu is dat bij snelheden tot 70 kmh bepaalde oude roetfiltersystemen niet op werkingstemperstuur kunnen komen en dus niet zal naverbranden. (ondertussen zullen ze dat wel verholpen hebben, maar vele euro 4 diesels zullen dat nog hebben):

Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1b

Wat gebeurt er met het roet als de filter vol is?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

Kan ik stilvallen als de roetfilter verstopt is ?
Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden
. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen.
Voor filters in nieuwe auto’s (= gesloten filters) hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om de filter ook bij lage snelheden schoon te branden.
Een roetfilter die nadien wordt geplaatst kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Als je vooral korte afstanden rijdt of aan lage snelheden (minder dan 70 km/h) is een bezine- of LPG wagen een properdere en gezondere oplossing.

Is een roetfilter onveilig door de hoge temperaturen die bereikt worden bij de regeneratie?

Bij de regeneratie van de roetfilters wordt het roet verbrand. Roet verbrandt bij temperaturen van 650 °C. Deze temperatuur wordt bereikt bij thermische filters. Door het gebruik van katalysatoren kan de verbrandingstemperatuur echter worden teruggebracht tot 250 °C. De meeste roetfilters werken daarom katalytisch.

Sommigen denken dat door de hoge temperatuur die thermische filters bereiken, het onveilig is om een roetfilter te installeren. Vooraleer een roetfilter mag geïnstalleerd worden moet deze echter een aantal testen ondergaan (de typegoedkeuring). Hierbij wordt ondermeer de thermische stabiliteit van de roetfilter onderzocht. De slechts mogelijke regeneratie waarbij de temperatuur maximaal oploopt wordt hierbij getest. Dit is juist om te vermijden dat er een probleem van oververhitting van de roetfilter zou kunnen optreden. In het buitenland (Nederland en Duitsland) worden dergelijke geteste filters ook reeds jaren in de praktijk gebruikt. Er zijn geen problemen vastgesteld van oververhitting van de roetfilters.

Het is dus wel belangrijk dat er een roetfilter wordt geïnstalleerd die dergelijke testen heeft ondergaan en waarvoor door de federale overheid dus een validatieverslag werd uitgekeerd. Zonder dit validatieverslag komt de roetfilter niet in aanmerking voor de premie.

De Vlaamse 70 kmh -zelfs op de goede Gewestwegen- is dus eerder zeer nefast voor de fijnstofemissies, dieselmotoren hebben ook meer tijd nodig om op temperatuur te komen, waardoor de emissies nog maar eens verhogen, de VAB deed daar een typisch Vlaamse rit in de winter 2011, de resultaten zijn duidelijk: https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking


Maarja zoals "we" weten interesseert dat de Vlaamse overheid niet, vlot verkeer betekend namelijk ook minder innames aan brandstof en lagere limieten doen de flitskassa meer klingelen, ook allerlei vlotheidsremmend wegmeubilair verhoogt de schadelijke uitstoot, dit plaatselijk tot 100 % méér. En BE-Vlaanderen is sowieso het recordland van de strukturele files door de nalatigheid van de overheid, enz...

Redelijk veel verkeersdoden op de snelweg gebeuren ook door inrijden op de filestaart... ik hoor het net op de E314 Genk-centrum richting Lummen, 4 aanrijdingen-kopstaart op korte tijd minstens één dode, een zwaargewonde... ook zwaar verkeer waren er in betrokken:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2578850/2016/01/08/E314-afgesloten-na-dodelijk-ongeval.dhtml

Het verkeer op de E314 in Genk richting Lummen is volledig in de knoop geraakt door een reeks ongevallen. In totaal gebeurden er vier aanrijdingen. Een Roemeense man liet het leven toen een bestelwagen achterop een bus knalde. De tweede inzittende, een vrouw, raakte levensgevaarlijk gewond. Rond 13.30 uur was de bestelwagen getakeld. Er stond een file van ruim 2,5 kilometer tot aan de afrit Genk-Oost.
De twee personen van Roemeense origine zaten in een gehuurde bestelwagen met Britse nummerplaten. Voor de mannelijke passagier kon geen hulp meer baten. De bestuurster werd in kritiek toestand afgevoerd naar het ziekenhuis.

Kort voor de afrit Genk-centrum botsten een bus, een bestelwagen en een trekker-oplegger met elkaar. Op de oprit Genk-centrum voor de E314 richting Lummen was er een ongeval tussen twee vrachtwagens.

4 maand eerder gebeurde daar ook een dodelijk ongeval op een filestaart, deze keer reed een autobestuurder dodelijk op een vrachtwagen in:
Citaat
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150910_01859475/verkeershinder-na-zwaar-ongeval-op-e314
Na het dodelijke ongeval gebeurden er nog verschillende ongevallen in de staart van de file. Daarbij vielen zeker twee gewonden.

Het wordt pas echt dodelijk gevaarlijk op bepaalde wegen als de snelheid van de verkeersstroom plots verminderd, onoplettendheid en-of veel te weinig afstand doen de rest. Bij één botsing blijft het dan meestal niet. En zeer zwaar verkeer of massa is rechtevenredig...

« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:55:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:03:37 »
Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.

Als het zo koud is en ik kan niet vlot rijden, duurt het bij mijn BMW ook zeer lang vooraleer de motor volledig op temperatuur is.

Ben je zeker dat jouw BMW nog een koelvloeistofthermometer heeft? De mijne heeft in de plaats daarvan een motoroliethermometer.

Toen reed ik niet met mijn BMW, dat was nog met één van de slechtste auto's die ik ooit heb gereden, een Ford Mondeo Clipper met een dieseltje van nog geen 100 pk. Om het met de woorden van Clarkson te zeggen: "Oak trees grow faster!".
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:11:35 »
Toen reed ik niet met mijn BMW, dat was nog met één van de slechtste auto's die ik ooit heb gereden, een Ford Mondeo Clipper met een dieseltje van nog geen 100 pk. Om het met de woorden van Clarkson te zeggen: "Oak trees grow faster!".
Zo´n dieselexemplaar hebben we ook gehad, zat in een Mazda 323F TDvi, versies 90 PK(onze) en 100 PK 2000 cc... als de verwarming echt begon te werken na pakweg 25 km was die niet meer nodig...
En dikwijs zette ik de manuele airco even af om ergens vlotter over een kruispunt te kunnen vertrekken... voldoende koppel had men pas echt bij 2000 t/min, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Mazda_323#Motoren
(Ford had toen 1/3 van de aandelen van Mazda)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:23:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:45:27 »
En dan was mijn Alfa 145 TD een klein raketje met luttele 90pk, maar Alfa's zijn slechte wagens zeggen ze allemaal...  ;D ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #22 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 01:18:46 »
Mijn kleine tuf verwarmt zijn koelwater met de uitlaat ...
Heel efficient, hoe lang het allemaal houdt is nog te bezien.
Zelfs in de winter 90° op anderhalve km
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
« Reactie #23 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 23:46:22 »
Mijn BMW 5 sluit de gordijntjes als het te koud is  :). Er zitten lamellen voor de radiator die sluiten als de motor nog koud is, zo warmt dat allemaal wat sneller op!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519