Auteur Topic: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!  (gelezen 5825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 12:32:36 »
Een goede 15 jaar geleden is de onzin met de 70 km/u op secundaire wegen begonnen in Vlaanderen. Indertijd nog gepromoot door iemand die door zijn opleiding en ervaring alles kende van toog-argumenten. Vlaanderen werd in de jaren erna vol gepoot met C43 70 km/u op de gewestwegen op simpele vraag aan het ministerie. Volledig in de sfeer van het toogargument moest men ook naar eenvoudige snelheidslimieten: 120 - 90 - 70 - 50 - 30. Je moest het immers aan jan met de pet aan 'den toog' kunnen uitleggen. Vele wegen waar 100, 80 of 60 km/u was toegelaten werden vanzelfsprekend 10 km/u trager gemaakt, sneller is vies en mag natuurlijk niet.
Ergens rond 2001-2002 werd de zonitis uitgevonden, bij mijn weten in Londerzeel. Daarmee was het hek van de dam. De max. 70 werd een dogma en als je er iets tegen in probeerde te brengen werd je bijna beschuldigd als kindermoordenaar. Studiebureaus roken geld en met elk mobiliteitsplan dat geschreven moest worden in een gemeente werd de zonitis nog verder uitgebreid. Een mobiliteitsplan waar nog 90 km/u werd toegelaten op bepaalde wegen kon absoluut niet, weet je wel anders werd je weer uitgemaakt voor kindermoordenaar.
Kruispunten werden eveneens aangepakt, natuurlijk uitgetekend door dezelfde studiebureaus. Daar werden deze plannen in handen gegeven van juniors en zelden in detail bekeken. Ik heb zelfs bedienden van dergelijke studiebureaus kruispunten zien ontwerpen terwijl ze zelfs geen rijbewijs hadden, laat staan ervaring.
Al onze N-wegen werden gecastreerd, 2x2 werd teruggebracht naar 2x1 en de snelheid ging minstens 20 km/u omlaag, niet zelden zelfs 40 km/u of meer. Combineer dit met een ruimtelijk beleid dat blijkbaar ook aan een toog wordt uitgetekend, waarschijnlijk na het nuttigen van meerdere Belgische sterke bieren en je creëert een ramp waar nu inzitten.
De capaciteit van de N-wegen is drastisch omlaag gehaald wat leidt tot quasi stilstand, op vele wegen niet enkel in de spits, maar eigenlijk de volledige dag. Snelheid is op die wegen overdag eerder stapvoets. Mensen zoeken sluipwegen omdat ze toch op een aanvaardbare tijd op hun werk willen geraken, maar hier wordt ook een stokje voor gestoken in vele gemeenten. We leven dus in een land dat voor het grootste gedeelte van de dag stil staat. Hebben we dan lage snelheidslimieten nodig? Natuurlijk niet, we staan immers quasi stil.
Eind jaren '80 en begin jaren '90 haalde ik makkelijk 60 km/u als gemiddelde snelheid bij gebruik van secundaire wegen. Als ik naar een dorp een eind verder moest, zonder gebruik van snelwegen, was dit eenvoudig, 20 km = 20 min. Die tijd is helaas al ver achter ons. Als je nu gemiddeld 40 km/u haalt overdag is dit al niet slecht. In de spits haal je dat nauwelijks, zelfs bij gebruik van snelwegen.
Wat denken onze beleidsmakers ons nu door de strot te duwen. Veralgemening van nog lagere snelheden, rigoureus gecontroleerd met vaste camera's en trajectcontroles. Als je eens te snel rijdt krijg je gegarandeerd en hoge boete. Wie gaat men hier mee treffen? De chauffeur die 's avonds laat op een verlaten weg toch eens 80 km/u rijdt en gesnapt wordt door een trajectcontrole. Dit op een moment dat die weg totaal niet gevaarlijk is en waar vroeger meestal zelfs 90 km/u was toegelaten.
Gaan we hiermee het aantal ongevallen en vooral het aantal verkeersdoden omlaag halen, ik denk het niet, wel integendeel. Op mijn dagelijkse pendelrit van Mechelen naar Halle en terug zie ik helaas quasi elke dag ongelukken. Deze zijn wel niet te wijten aan snelheid, het betreft vrijwel altijd kop-staart botsingen. De Vlaming aan de toog zal nu natuurlijk zeggen: "als die minder snel gereden had, kon hij stoppen voor hij in de wagen voor hem zou knallen". Gevolg men ziet dit als een ongeval te wijten aan te hoge snelheid, de waarheid is echter dat er te weinig afstand werd gehouden. Dit laatste wordt echter niet gecontroleerd, de gemiddelde Vlaming rijdt dan ook als een bumperklever. Een zelfde redenering kan opgebouwd worden rond voorrangsnegatie. "Ja maar, je moet zorgen dat je voor elke voorzienbare hindernis kan stoppen". Men veronderstelt dan dat een voorrangsnegator een voorzienbare hindernis is. Helaas is dat misschien wel zo in Vlaanderen waar de voorrang van rechts slecht tot niet gekend is.
Men kent in België de ongevalsoorzaken niet omdat er bijna geen onderzoek is naar ongevallen. Snel wordt er dan ergens gekribbeld "oorzaak = overdreven snelheid" en klaar is kees. Het resultaat van dit gebrek aan kennis wordt akelig duidelijk. Snelheden gaan omlaag en het aantal verkeersdoden blijft in het beste geval stabiel. Ik durf dan ook vermoeden dat de lichte daling die we soms nog zien te wijten is aan een verbetering van het wagenpark. Allerlei veligheidshulpjes worden ondertussen standaard op de meeste wagens. Zo hebben we door de jaren heen: ABS, ESP, noodstophulp, dodehoekdetectie, … zien passeren. De carrosserie van de wagens verbeterde ondertussen ook, zijdelingse beschermingsbalken, betere kreukelzones, airbags in het stuur, in de ramen in de kanten van de zetel, … De wagens werden soms zelfs aangepast dat bij aanrijding met een voetganger er minder letsel zou zijn. Helaas worden deze kleine dalingen toch toegeschreven aan het gevoerde beleid en de Vlaming is zo dom om dit te geloven.
Het vertragen van het verkeer zal dus absoluut de toestand niet verbeteren en wel integendeel. Totdat men grondig gaat controleren op voorrangsnegatie, afstandshouden in het verkeer zal er geen substantiële verbetering van de cijfers zichtbaar worden. Zorg dat de chauffeurs op zijn minst de wegcode begrijpen, waarschijnlijk moet die knoeiboel dan volledig herschreven worden. Ik hou echter mijn hart vast wat dit zou betekenen als ik het knoeiwerk van de laatste jaren zie. Vanaf het moment dat chauffeurs voldoende afstand houden wordt snelheid plots minder relevant. Wat bepaald de gereden snelheid dan, de afstand die je kan houden tot je voorligger, toestand van de weg en de zichtbaarheid. Op een verlaten snelweg kan dus gerust 140 km/u of zelfs sneller gereden worden met een moderne wagen, de Duitsers beseffen dat, hier in België controleert men ook 's nachts met trajectcontroles.
Sinds enkele jaren is men druk bezig om portalen over de snelwegen te bouwen waarop dan dynamische borden worden aangebracht. In pure Vlaamse traditie worden die dingen gebruikt om de snelheid verder omlaag te brengen. Als voorbeeld neem ik de E34-E313 vanaf de ring rond Antwerpen tot de verkeerswisselaar in Ranst. Dit is nu constant 100 km/u waar dit een aantal jaren geleden 120 km/u was. Dikwijls krijg je daar zelfs 70 km/u door de strot geduwd op een quasi lege snelweg. Ik vrees dan ook dat er op een bepaald moment een minister gaat opstaan die gaat pleiten voor een max. 100 km/u op de snelweg. Snel kan dit niet ingevoerd worden, de nodige wetten moeten aangepast worden of borden geplaatst worden. Daarentegen is het kinderlijk eenvoudig om snel alle portalen boven de snelwegen op max. 100 km/u te zetten. Of zelfs nog absurder max. 70 km/u op de ringwegen zoals enkele linkie-winkies te pas en te onpas in de media duwen.

Conclusie: we hebben het laatste nog niet gezien van het wanbeleid dat nu al meer dan 15 jaar de Vlaamse chauffeur aan het brainwashen is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 12:58:47 »
Vlaanderen kan zich dan vanaf 2017 officieeel als derdewereldland of dwergstaat in Europa inkaderen: (wiki site mag dan aangepast worden)

De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.

: Eiland Man
Welke kleur voor Vlaanderen=70 kmh?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

Hoop op ontwikkelingshulp ?  ;D

« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 13:07:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #2 Gepost op: zondag 06 december 2015 - 22:09:46 »
Dan komt die Vlaamse bestuurder in het buitenland, en valt nog meer op dat hij gewoon niet met een auto kan rijden.

Zo exporteren we onze verkeersveiligheid nog wat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #3 Gepost op: zondag 06 december 2015 - 22:10:32 »
Hoe lang schrijf ik hier al dat het altijd
Trager Trager Trager
zal zijn,
Tot alles stil staat.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 03:57:23 »
Dan komt die Vlaamse bestuurder in het buitenland, en valt nog meer op dat hij gewoon niet met een auto kan rijden.

Zo exporteren we onze verkeersveiligheid nog wat ...

Het blijft een probleem, want ondanks het verdrag van Wenen, bestaan er talrijke verschillen in de nationale verkeerswetgevingen.

Wie er tijd en geld voor over heeft, kan op een week vakantie in Polen een rijbewijs bekomen waarmee hij in alle Europese landen mag rijden.

Waarom moet iemand met een Belgisch rijbewijs geen kleine test afleggen over de verschillen in bijvoorbeeld Duitsland als hij naar dan land wenst te reizen? Want het zijn verschillen die tot een dodelijk ongeval kunnen leiden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 03:59:01 »
Hoe lang schrijf ik hier al dat het altijd
Trager Trager Trager
zal zijn,
Tot alles stil staat.

Daartussen komt nog de fase tijdens dewelke je achteruit zult moeten rijden om de veiligheidsafstand te verzekeren.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 08:28:07 »
Het blijft een probleem, want ondanks het verdrag van Wenen, bestaan er talrijke verschillen in de nationale verkeerswetgevingen.

Wie er tijd en geld voor over heeft, kan op een week vakantie in Polen een rijbewijs bekomen waarmee hij in alle Europese landen mag rijden.

Waarom moet iemand met een Belgisch rijbewijs geen kleine test afleggen over de verschillen in bijvoorbeeld Duitsland als hij naar dan land wenst te reizen? Want het zijn verschillen die tot een dodelijk ongeval kunnen leiden.

Daar heb je wel een groot probleem, sinds geruime tijd bestaat er immers geen Belgisch rijbewijs meer, maar een Europees rijbewijs.

Als men een buitenlands rijbewijs wil omwisselen voor een Europees vindt ik wel dat hier op zijn minst een test van de lokale wegcode mag inbegrepen zijn. Helaas zijn er dan ook weer verdragen die dat verhinderen. Dat is bv. zo bij het omwisselen van een Chinees rijbewijs in een Belgisch. Hierbij mogen volgens het verdrag tussen België en China geen extra voorwaarden worden opgelegd en dat geldt ook omgekeerd.
In principe is het wel zo dat je een rijbewijs dient te behalen daar waar je woonplaats is. Zomaar gaan shoppen in het buitenland is dus niet mogelijk. Dat neemt niet weg dat er veel mensen die voor langere tijd in België komen wonen nog snel een rijbewijs in het thuisland 'kopen'.

Er is een manier om hiervan af te geraken. Voer een rijbewijs met beperkte houdbaarheid in. Laat chauffeurs om de x-aantal jaren terugkomen voor op zijn minst een theoretisch, maar liever ook een praktisch examen. Ik weet dat je daarmee de chauffeurs met 'gekocht' rijbewijs niet tegenhoudt, maar na een tijdje zullen ze toch moeten bewijzen dat ze veilig rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #7 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 11:48:23 »
Hoe lang schrijf ik hier al dat het altijd
Trager Trager Trager
zal zijn,
Tot alles stil staat.
De redenering die men blijkbaar volgt, is hoe lager de snelheid hoe minder kans op dodelijke ongevallen en zwaargewonden.
Waar ligt de juiste balans?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #8 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 11:56:20 »
Hoe lang schrijf ik hier al dat het altijd
Trager Trager Trager
zal zijn,
Tot alles stil staat.
De redenering die men blijkbaar volgt, is hoe lager de snelheid hoe minder kans op dodelijke ongevallen en zwaargewonden.
Waar ligt de juiste balans?

Helaas gaat die redenering niet op, getuige de cijfers ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #9 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 14:29:17 »
Hoe lang schrijf ik hier al dat het altijd
Trager Trager Trager
zal zijn,
Tot alles stil staat.
De redenering die men blijkbaar volgt, is hoe lager de snelheid hoe minder kans op dodelijke ongevallen en zwaargewonden.
Waar ligt de juiste balans?

V85-limiet, geloofwaardige snelheidslimieten dus, verder aangepaste snelheid artikel 10.

Zelfs #Vlaamse studies worden niet serieus genomen, 90-100 kmh ligt op de V85, 70 kmh is totaal ongeloofwaardig op Gewestwegen buiten bbk.
# 90 kmh limiet naar70 kmh verlagen kan tot 8% méér letselongevallen geven, dat is weliswaar niet-significant zoals de meeste studies dat zijn bij zo´n complexe kwestie.

Lees zelf:
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2006-97.pdf

Samenvatting
In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70
km/u op Vlaamse gewestwegen.
Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en
ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten
worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst
uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.

Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte
vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een
negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een
manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle
berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij
de andere helft een daling.

In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante
stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen
.

Die Vlaamse studie is een bevestiging van vele studie omtrent de V85, zoals deze:
http://www.ibiblio.org/rdu/sl-irrel.html

Waar duidelijk de V85-limiet de beste limiet is.

Heel Europa doet het quasi waarom zou Vlaanderen het dan niet doen?
EU-link ? , geen probleem:
Citaat
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/speed/speed_limits/current_speed_limit_policies_en.htm

Who is responsible for setting speed limits?

Clearly, there are differences between countries in the way that speed limit setting is arranged. Generally, the national government decides on the general, national speed limits for different road types. The national government may also determine which exceptions to the general limits can be applied. It generally is the road authority that decides what speed limit is applied for a specific road or road section in their jurisdiction. This decision, of course, must fit within the national speed limit framework. It means, however, that local or regional road authorities have a large amount freedom in determining which speed limit would be applied where.
A common approach to determine the most appropriate speed limit for a particular road or road section is to set the limit close to the V85. The V85-speed is the speed that is not exceeded by 85% of the vehicles. Ideally, however, the speed limit should be based on an analysis of the road and traffic characteristics to make sure that the limit represents a safe speed and, in addition, that the limit is a credible limit for the majority of drivers.

Vlaanderen gaat dus quasi 70 kmh worden op deze kaart hieronder, geen enkel Europees land of deelstaat van die grootte heeft zoiets, ook NL niet:


En op de volgende kaarten zie je hoeveel Belgie aan verkeersdoden/inwoners telt, valt toch op in midden West_Europa...:

En Vlaanderen heeft al een heel tijdje 70 kmh op **2/3 van hun Gewestwegen en-of zonetitis 70-50-30 op gemeentewegen.
**cijfers: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01386895




(en het gaat helemaal niet over wegen met lintbebouwing hé, want dat is sowieso achterhaald door studies)
Volgens *studies (vooral UGent 2012)heeft Vlaanderen geschatte 10 % lintbebouwing, maar daar valt niemand over 70 kmh, zelfs niet over 50 kmh die er dikwijls al is:  *bvb http://www.tmleuven.be/thesisprijs/laureates/2013WoutersKim_thesis.pdf

En onlangs las ik dat de verkeersdoden nog altijd niet daalden in 2014 (méér als 2013) en 2015 zal wslk ook niet beter worden als 2013.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/evenveel-verkeersdoden-minder-gewonden-in-2015/article-normal-599573.html
Dus die kaarten Europa gaan zeker niet veranderen...
« Laatst bewerkt op: maandag 07 december 2015 - 15:53:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #10 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 15:59:44 »
In principe is het wel zo dat je een rijbewijs dient te behalen daar waar je woonplaats is. Zomaar gaan shoppen in het buitenland is dus niet mogelijk.

Neen? Wil je enkele adressen?

http://www.eu-lappen.de/
http://fortefahrschule.de/
http://www.mpu-killer.de/

Het zijn maar enkele voorbeelden, er zijn er nog veel meer.

Wat er veranderd is, is het volgende. Vroeger kon iemand die zijn Duits rijbewijs kwijtgeraakt was, naar Polen trekken en hier een week later met een nieuw Pools rijbewijs rijden. Dat gaat niet meer: het rijverbod in Duitsland blijft gelden. Daarentegen werd gevonnist dat Duitsland zich niet in te laten heeft met de interne aangelegenheden in Polen. Als je na een week met een Pools rijbewijs naar huis komt, dan heb je op papier 180 dagen in Polen gewoond, basta.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #11 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 18:28:10 »
Waarom moet iemand met een Belgisch rijbewijs geen kleine test afleggen over de verschillen in bijvoorbeeld Duitsland als hij naar dan land wenst te reizen? Want het zijn verschillen die tot een dodelijk ongeval kunnen leiden.

Is dat niet om dezelfde reden dat iemand met een Duits rijbewijs evenmin een kleine test moet afleggen als hij naar ons land komt rijden ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #12 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 23:05:37 »
Citaat van: Michel
90 kmh limiet naar70 kmh verlagen kan tot 8% méér letselongevallen geven, dat is weliswaar niet-significant zoals de meeste studies dat zijn bij zo´n complexe kwestie.
Da's straf! Wat zou hiervoor de verklaring kunnen zijn?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #13 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 23:28:51 »
Citaat van: Michel
90 kmh limiet naar70 kmh verlagen kan tot 8% méér letselongevallen geven, dat is weliswaar niet-significant zoals de meeste studies dat zijn bij zo´n complexe kwestie.
Da's straf! Wat zou hiervoor de verklaring kunnen zijn?
Tja... ik zou zeggen lees al die studies over de V85 eens.

Maar Febiac heeft er ook eens een mooi stukje over geschreven, even zoeken...
viola:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460
« Laatst bewerkt op: maandag 07 december 2015 - 23:34:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 10:53:25 »
Citaat van: Febiac
automobilisten zullen minder geneigd zijn om te bumperkleven, in te halen of van rijstrook te veranderen, waardoor de kans op kopstaart en kop-kop aanrijdingen vermindert.
Is de essentie!