Auteur Topic: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!  (gelezen 5822 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Het Belgisch/Vlaamse wanbeleid!
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 11:57:13 »
Citaat van: Febiac
automobilisten zullen minder geneigd zijn om te bumperkleven, in te halen of van rijstrook te veranderen, waardoor de kans op kopstaart en kop-kop aanrijdingen vermindert.
Is de essentie!
Onder andere, zeker niet te verwaarlozen in huidige tijd: de bestuurders gaan minder prutsen of minder afgeleid zijn omdat ze de limiet aangepaster vinden aan het wegontwerp en omgeving enz... (zeker als er minder verkeer is)

En waarom heeft gans Vlaanderen dan op 2/3 van zijn #gewestwegen 70 kmh als limiet?

Is dat om de kans op letselongevallen te verhogen?  ;D

Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01386895
Het Vlaams gewest telt 2.683 kilometer aan gewestwegen waar 90 kilometer per uur mag worden gereden. Omdat die snelheid de norm is, moet ze niet worden aangegeven met een verkeersbord. Op # 5.188 kilometer mag slechts 70 worden gereden en daar moet de snelheid na elk kruispunt opnieuw worden aangeduid.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 december 2015 - 12:05:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 17:49:26 »
Waarom moet iemand met een Belgisch rijbewijs geen kleine test afleggen over de verschillen in bijvoorbeeld Duitsland als hij naar dan land wenst te reizen? Want het zijn verschillen die tot een dodelijk ongeval kunnen leiden.

Is dat niet om dezelfde reden dat iemand met een Duits rijbewijs evenmin een kleine test moet afleggen als hij naar ons land komt rijden ?

Inderdaad, dat is een Europese regeling.

Maar nog los van de kennis van de regelgeving in het buitenland, zou de opleiding in de diverse landen toch gelijkwaardig moeten zijn, wat helaas niet het geval is. Ze kunnen het hier in Duitsland niet geloven als ik vertel dat je in België een rijbewijs kunt behalen zonder EHBO te kennen en zonder een voet in een rijschool gezet te hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 17:53:11 »
De redenering die men blijkbaar volgt, is hoe lager de snelheid hoe minder kans op dodelijke ongevallen en zwaargewonden.
Waar ligt de juiste balans?

Ooit beweerde een Amerikaan bij 16 km/h (10 mph). Maar ik geloof hem niet. Ik denk dat, als er een vrachtwagen in mijn portier rijdt, zelfs tegen slechts 16 km/h, ik er slecht voorsta.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 17:54:39 »
Citaat van: Michel
90 kmh limiet naar70 kmh verlagen kan tot 8% méér letselongevallen geven, dat is weliswaar niet-significant zoals de meeste studies dat zijn bij zo´n complexe kwestie.
Da's straf! Wat zou hiervoor de verklaring kunnen zijn?

Bij een limiet van 70 km/h gaan er meer bestuurders zich daar niet willen aan houden en overgaan tot soms gevaarlijk inhalen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 19:10:40 »
De redenering die men blijkbaar volgt, is hoe lager de snelheid hoe minder kans op dodelijke ongevallen en zwaargewonden.
Waar ligt de juiste balans?

Ooit beweerde een Amerikaan bij 16 km/h (10 mph). Maar ik geloof hem niet. Ik denk dat, als er een vrachtwagen in mijn portier rijdt, zelfs tegen slechts 16 km/h, ik er slecht voorsta.
Serieus? Dat zullen er toch niet vele weten getuigen de 10 talle keren dat er vandaag weer eentje voor mijn vrachtwagen inkapte, en niet enkel bij 16/uur...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 22:50:57 »
Citaat
Aan 86 km/u was hij al lang voorbij het kruispunt  ;D
Citaat
En waarom heeft gans Vlaanderen dan op 2/3 van zijn #gewestwegen 70 kmh als limiet?
Binnenkort wordt 70 km/u de NORM in VL.  :o

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 19:46:13 »
Er is geen enkele test die werkelijk het effect van snelheidsbeperkingen meet.
Er is eender hoe al fluctuatie in aantal ongevallen op een weggedeelte, dus moet een groter geheel bekeken worden.
Maar op zo'n groter geheel zijn de overige omstandigheden nooit voldoende lang stabiel om andere effecten uit te sluiten.

Je kan stellen dat de enorme daling in aantal verkeersdoden terug te voeren is op snelheidsverlagingen.
Maar auto's zijn veel veiliger geworden - passief, en actief.
Medische zorgen worden beter - in die mate dat D+30 duidelijk een foute norm geworden is.
Gordeldracht is - veel te traag, maar soit - aan het stijgen, wat ook een enorme impact heeft op het aantal verkeersdoden .

Je zit dus met een deel van de verbetering terug te leiden is op andere factoren dan snelheid, maar de overheid zal het graag toeschrijven aan haar lucratiefste maatregel: snelheidsverlagingen en flitspalen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 20:44:52 »
Citaat van: Inazuma
Er is eender hoe al fluctuatie in aantal ongevallen op een weggedeelte, dus moet een groter geheel bekeken worden.
...
Medische zorgen worden beter - in die mate dat D+30 duidelijk een foute norm geworden is.
Kun je dit wat verduidelijken, aub?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 18:54:25 »
Citaat van: Inazuma
...
Kun je dit wat verduidelijken, aub?
Behoorlijk wat verkeersslachtoffers overlijden pas nà de 30 dagen respijt die ze krijgen om alsnog in de statistieken terecht te komen.
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 19:33:20 »
Ik heb die D+30 altijd al onzin gevonden. Iemand kan de dag na een ongeval overlijden aan een oorzaak die niets met het ongeval te maken heeft. Omgekeerd overlijden sommigen aan de gevolgen van een ongeval pas na een coma van enkele jaren.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 21:33:12 »
@ Inazuma.
Wat bedoel je hiermee? Graag wat verduidelijking.
Citaat

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:36:36 »
@ Inazuma.
Wat bedoel je hiermee? Graag wat verduidelijking.
Citaat

Er vallen niet elk jaar evenveel slachtoffers op een stuk weg
Je moet dus langere tijdsperiodes bekijken, of meer gelijkaardige wegen.
Maar hoe gelijkaardig zijn die wegen, ze hebben vaak allemaal specifieke kantjes ...

Men heeft de daling van het aantal verkeersslachtoffers toegewezen aan een verlaging van de snelheid, maar dat is onzin.
De daling van verkeersslachtoffers is ook gebeurd in landen of regio's waar er geen verlaging van de snelheidsbeperkingen gebeurd is - of waar de toegelaten snelheid zelfs verhoogd werd .

B heeft lang meegelift op verbeteringen van voertuigen, maar dat is ook niet oneindig omdat je de raarste ongevallen amper of niet overleefbaar kan maken, en bereikt nu stilaan zijn baseline op manke opleiding, infra handhaving en wetgeving .
Weg Wanbeheer.be

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 23:36:10 »
Er zijn, inderdaad, veel meer factoren die een rol spelen bij ongevallen dan enkel snelheid.
Technische middelen (voor, tijdens en na het ongeval) kunnen de cijfers van dodelijke slachtoffers doen dalen.

Maar beter is nog dat er minder ongevallen gebeuren!