Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 35936 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #60 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 15:45:54 »
Dat is me de laatste tijd ook opgevallen dat Polen en Bulgaren met hun auto's hier de boel danig verzieken met een rijstijl die Jozef steevast aan de lompe Belgen mentaliteit toeschrijft, dan heb ik het nog niet over als ze met een vrachtwagen op de baan zijn.

Er is een minderheid lompe Belgen maar evenzo een minderheid lompe Duitsers.
Jozef mag dat toeschrijven aan wie hij wil. Het heeft helemaal niets met een snelheidslimiet te maken, dus stropop.

Even 2-3 testvraagjes:

- hoeveel % verkeersdoden zouden er op Belgische snelwegen vallen waar maar één voertuig in betrokken is?
- hoeveel % van de verkeersdoden op de BE-snelweg zou volgens de BIVV te wijten zijn aan "snelheid" ? (wslk overdreven of onaangepaste snelheid boven en onder de limiet) en hoeveel volgens de BIVV aan afstand?
Hoeveel wijken die BIVV-cijfers af van buitenlandse statistische cijfers, zelfs factor 5 ofzo ? Hoe komt dat ?
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 15:59:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #61 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 16:30:02 »
Citaat
Idd wijze woorden maar toch een stropop
Waarom, Michel?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #62 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 17:22:28 »
Dat is me de laatste tijd ook opgevallen dat Polen en Bulgaren met hun auto's hier de boel danig verzieken met een rijstijl die Jozef steevast aan de lompe Belgen mentaliteit toeschrijft

Niet liegen, hé jo. Ik heb nergens geschreven dat de rijstijl van Polen en Bulgaren zou te wijten zijn aan de "lompe Belgen mentaliteit". Ik heb trouwens ook niet geschreven dat de Belgen lomp zouden zijn.

Voor het overige ken jij net zo min als ik de nationaliteit van de bestuurder van een voertuig met een Poolse of Bulgaarse kentekenplaat. Onlangs zag ik op een parking een vrachtwagen staan, waarvan de trekker een Turkse kentekenplaat had, de oplegger een Nederlandse, en de bestuurder een Hongaar was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 19:08:40 »
Citaat
Idd wijze woorden maar toch een stropop
Waarom, Michel?

Omdat een snelheidslimiet een pure arbitraire politieke beslissing is en niets met de mentaliteit of andere fantasietjes van de doorsnee bestuurder of weggebruiker te doen heeft.

De nationale overheid laat snelwegen bouwen, verbeterd de veiligheidsstandaard van hun snelwegen, hun infra en onderhoud enz... en legt dan een arbitraire limiet op naargelang ze denken dat het veilig genoeg is en kort genoeg bij de V85, sommige landen nemen echt een limiet met voldoende draagvlak, andere overheden hebben liever meer kassa-kassa en leggen de limiet pakweg 20-30 km lager als de V85.

Komt er soms een nieuwe politieke macht ofzo kunnen de limieten zomaar veranderen, op tien jaar zelfs 4 maal bvb bepaalde snelwegen I-10 en I-20 in Texas (link onderaan).
vb kortbij Nederland had tot 1988 nog 100 kmh, dan 120 kmh, nu 130 kmh als max algemene limiet.

Quasi alle oostbloklanden hebben hun limieten verhoogd en zeer fors verhoogd als men de ex-DDR neemt, die kommen van hun Trabantje tot 100 kmh en vlammen nadat hun snelwegen op West-standaard gebracht zijn lustig ook eens 250 kmh op die snelwegen.

Of denk je nu dat een van de 2 onveiligste landen van de EU qua verkeersdoden/inwoner, namelijk Polen en Bulgarije, een 140 kmh limiet op hun autosnelwegen ingevoerd hebben omdat ze de meeste verkeersdoden hadden ?  ::) Neen omdat ze hun autosnelwegen een degelijke standaard gegeven hadden ongeacht "de mentaliteit*" van hun weggebruikers. *(veralgemenend modewoord om al hun eigen volk steeds de schuld te geven wat een bepaalde minderheid wel eens uitspookt, typisch Vlaams = verkeersdrempels om iedereen te pesten omdat ze enkelingen niet kunnen handhaven )

Waarom heeft de USA de limieten van 55 mph inmiddels zelfs tot 80 en 85 mph (Texas) langzaamaan verhoogd ?
Of ga je zeggen dat ze die verhoogd hebben omdat de Amerikanen steeds beter auto reden of zo´n onzin ?

Sorry hé ik ga het niet blijven uitleggen het www staat er vol van !

In Engels Arbitrariness of (politieke) WILLEKEUR  of politieke overwegingen zachter uitgedrukt...:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#Arbitrariness

Political considerations

Arbitrariness

Even in-state examples point to arbitrariness. For example, I-10 and I-20 in far west Texas have had the following speed limits despite no significant changes in roadway characteristics:

Even in-state examples point to arbitrariness. For example, I-10 and I-20 in far west Texas have had the following speed limits despite no significant changes in roadway characteristics:

Before 1963: 60 mph day/55 mph night
1963–1974: 70 mph day/65 mph night
1974–1986: 55 mph (National Maximum Speed Law)
1986–1995: 65 mph (NMSL 65 mph amendment)
1995–2001: 70 mph day/65 mph night
2001–2006: 75 mph day/65 mph night
2006–2012: 80 mph day/65 mph night
2012–: 80 mph

En zelfs tot 85 mph op enkele snelwegen (Texas).

« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 19:39:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 00:25:43 »
Citaat van: Michel
Omdat een snelheidslimiet een pure arbitraire politieke beslissing is en niets met de mentaliteit of andere fantasietjes van de doorsnee bestuurder of weggebruiker te doen heeft.
Dan snap ik nog steeds niet waarom je mij een stro-pop noemt.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 01:07:59 »
Dan snap ik nog steeds niet waarom je mij een stro-pop noemt.
Ik snap jou niet. Een stro-pop kan je niet zijn, of toch?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

Citaat
We zijn hoge snelheden niet meer gewoon.
We ? Jij bedoel je dan maar of niet ?

En wat zou dat dan willen betekenen als de limiet 10 kmh omhoog gaat ? Wat ben je dan juist niet gewoon ?
Dat andere altijd al sneller rijden als de limiet en dat dan opeens wat wettelijker mogen doen ? Dat andere het al wettelijk mochten en het voor hun geen verschil uitmaakt of niet ?.
Heb jij een aanpassingstijd nodig om eventueel 10 kmh sneller te durven rijden ? Verplichten doet dat toch niemand ? Wie doet nu zoiets ?

Citaat
Dus moeten we kritisch genoeg nagaan of dat hier kan en waarom.
Dus omdat je 130 kmh rijden op de snelweg niet gewoon bent maar 120 kmh wel ?

Dat het kan is al dikwijls bewezen door de miljoenen snelheidsovertredingen, of niet ?.

Ja hoe gaan andere landen dat na ? En waarom doen andere landen het ? Gaat dat hier wel met onze soort Belgenmensen die als ze in Duitsland komen vlotjes 200 kmh rijden of in het buitenland 130 kmh ? Zijn die dat wel gewend als ze dan in eigen land ook 130 kmh durven te doen ? Wat met de Belgische snelheidsverschillen die men zeker niet mag vergelijken met de buitenlandse, of wel ?

Denk jij nu echt dat de overheid/wegbeheerder dat zou interesseren?

Ik antwoord dus niet ik stel wat je daar schreef enkel maar wat in vraag, of niet ?  ;)

130 of 120? gaat die 10 km/u het verschil maken?
Aan verkeerswisselaars en op en afritten wordt meestal trager gereden en de meeste opritten liggen rechts.

Van veiligheidsafstand alweer niets te horen.
Juist. Ze zitten weer naast de essentie.

Voor mij de 130 km/u, graag  :)
Ben je daar zeker van dat je pro 130 kmh limiet bent ?
Nadat ik al die cijfers gegeven heb die niet in de Belgische context kunnen passen, of toch ?
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 02:06:44 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 01:58:48 »
Citaat van: GVA
Belg wil 130 rijden op snelwegen

http://www.gva.be/cnt/dmf20151208_02010129/belg-wil-130-rijden-op-snelwegen
Wat staat er toch tegenwoordig voor onzin in die kranten ? Of is dat geen onzin ?
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 10:34:27 »
Wij, (de doorsnee) Vlamingen.
Zone 30, 70 en 2x2 met middenberm vaak 90 i.p.v. 120. Vergelijk eens met Wallonië?

Nadat ik al die cijfers gegeven heb die niet in de Belgische context kunnen passen, of toch ?
Ja, indien dat veilig kan.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #68 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 10:38:12 »
Wij, (de doorsnee) Vlamingen.
Zone 30, 70 en 2x2 met middenberm vaak 90 i.p.v. 120. Vergelijk eens met Wallonië?
De snelweglimieten zijn toch federale materie dacht ik, waarom heb je het over andere wegen?

Wat zou er met Wallonië zijn? Sinds wanneer heeft vergelijken zin?
Hoeveel % is het verkeer toegenomen in Wallonië tov Vlaanderen?

Hoe kom je erbij dat een snelheidslimiet een rechtstreekse relatie heeft tot het aantal ongevallen of de ernst ervan? Of wat bedoel je met die limieten te vergelijken?
Citaat
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2004-29.pdf
2.1 De relatie snelheidslimiet – verkeersonveiligheid

Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is. Het basismechanisme van deze relatie vindt men centraal in onderstaand conceptueel schema en is samengesteld uit twee enigszins afzonderlijke relaties. (McCarthy, 1998:280-281). Ten eerste zal de snelheidslimiet verschillende bestuurders beïnvloeden in hun keuze van werkelijke snelheid. (1) Deze keuzes resulteren in de verdeling van snelheid op een bepaald wegsegment. Ten tweede zal deze verdeling van snelheid mede bepalend zijn voor het aantal en de ernst van de ongevallen. (2) Snelheidslimiet, snelheid en verdeling van de snelheid en aantal en ernst van de ongevallen zijn de endogene factoren in deze relatie. ......]

Citaat
Ja, indien dat veilig kan.
En kan dat veilig? Of moeten we niet naar 90 kmh op de snelwegen indien dat veilig kan?  ::) :P
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 10:57:23 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 00:45:51 »
Dat je in Wallonië nog veel plaatsen hebt met minder of geen snelheidsbeperkingen.
Op een 2x2 met middenberm mag je daar nog vaak de volle 120 km/u. Gewone wegen vaak 90 km/u.
Waar vind je die nog in Vlaanderen?

En waarom? Minder verkeersdrukte, ook op snelwegen.
Hoe vaak kun je in Vlaanderen nog 120 rijden?
Hoe vaak kun je in Wallonië nog 120 rijden?
Is toch erg verschillend, niet?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 08:56:50 »
Het argument: "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden" is eigenlijk complete onzin. Bij uitbreiding ook hetzelfde argument maar dan met 90 km/u en secundaire wegen.
Het gaat niet over een gemiddelde snelheid, eventueel op drukke momenten, maar over de maximum snelheid. Dat er gedurende de dag die snelheid niet kan bereikt worden is van geen belang. 's Nachts is bv. de snelweg volledig vrij is een snelheid van 120 km/u geen enkel probleem.
Als je daarentegen je budget wil aanvullen met boetes is het nuttig om de max. snelheid net onder de gemiddelde snelheid te zetten, het maximaliseert de flitsinkomsten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 09:47:45 »
Het argument: "waarom nog 120 km/u op de snelweg, je kan dat toch bijna nooit mee rijden" is eigenlijk complete onzin. Bij uitbreiding ook hetzelfde argument maar dan met 90 km/u en secundaire wegen.
Het gaat niet over een gemiddelde snelheid, eventueel op drukke momenten, maar over de maximum snelheid. Dat er gedurende de dag die snelheid niet kan bereikt worden is van geen belang. 's Nachts is bv. de snelweg volledig vrij is een snelheid van 120 km/u geen enkel probleem.
Als je daarentegen je budget wil aanvullen met boetes is het nuttig om de max. snelheid net onder de gemiddelde snelheid te zetten, het maximaliseert de flitsinkomsten.
;D
inderdaad een non-argument dat heel vaak gebruikt wordt, meestal door mensen die rond de kerktoren hangen, en 's avonds met de kippen op stok gaan OF aan de toog hangen in het café naast de kerk

Er zijn nog plaatsen en tijdstippen zat waar je veilig meer dan 120 kan rijden

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 09:50:02 »
Dat je in Wallonië nog veel plaatsen hebt met minder of geen snelheidsbeperkingen.
Op een 2x2 met middenberm mag je daar nog vaak de volle 120 km/u. Gewone wegen vaak 90 km/u.
Waar vind je die nog in Vlaanderen?

En waarom? Minder verkeersdrukte, ook op snelwegen.
Hoe vaak kun je in Vlaanderen nog 120 rijden?
Hoe vaak kun je in Wallonië nog 120 rijden?
Is toch erg verschillend, niet?

En wat is nu de relevantie met een algemene snelheidsbeperking van 120 kmh die 24/24h en 7 op 7 dagen geldig is ?
En de gereden snelheden van de verkeerstroom worden toch vanzelf geregeld door verkeersdrukte (door langzaamste bestuurders op de linkerstrook), dus verkeersdrukte heeft ZERO relevantie met de snelheidslimiet !

De onwetendheid en naieviteit en toogpraat viert weer hoogtij zeker? Of wat baten kaars en bril ?
Voor de allerlaatste keer een goede raad: leer eens eerst wat de V85 betekent en hoe/wanneer die gemeten wordt, en op basis van de V85 wordt in de regel de snelheidslimiet bepaald ! Staat tot in de treure uitgelegd en dit door alle overheidsinstellingen en verkeerswetenschappelijke studies !

En ja een V85 kan in goede omstandigheden *140 kmh overschrijden, zelfs * + 170 kmh (bvb metingen Duitsland*) ook daarom heeft D voor een aanbevolen 130 kmh gekozen en niet voor een strikte 150 kmh of in CO2-milieutijden voor 130/140 kmh.
* bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Travel_speeds

Zie ook beide posten van JC en KV hierboven.  :)

Voor buitenland: zie snelheidsmetingen in Denemarken (die waren 24/24 h én één jaar lang)
En ja ook Denemarken opteerde bij de 110 kmh (45 %-snelwegen) voor een onveilige limiet omdat die teveel afwijkt van de V85!
Zelfs hun ongevalcijfers wijzen dat aan.

Maar wat baten kaars en bril zeker?

Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Geschwindigkeit_(Verkehrsplanung)

Geschwindigkeit v85

Im Gegensatz dazu stellt die Geschwindigkeit v85 eine Kontrollgröße dar, mit der die fahrdynamische Bemessung von Lage- und Höhenplan sowie des Querschnitts überprüft wird. Sie soll das tatsächliche Fahrverhalten wiedergeben und die Geschwindigkeit beschreiben, die von „85% der unbehindert fahrenden Pkw auf nasser Fahrbahn“[2] nicht überschritten wird. Je nach Beschaffenheit der Strecke variiert die v85, was innerhalb gewisser Grenzen auch erlaubt ist. Auch mit der Geschwindigkeit v85 wird eine Reihe von Entwurfselementen bestimmt (z. B.: Querneigung in der Kurve, erforderliche Haltesichtweite, notwendige Überholsichtweite und Mindestradien bei negativer Querneigung).

Citaat
Um die Streckencharakteristik und das Fahrverhalten der Fahrzeugführer aufeinander abzustimmen, ist es notwendig, dass ve und v85 in einem ausgewogenen Verhältnis stehen. Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden.

Citaat
Om de wegeigenschappen en het rijgedrag van de bestuurders op merkaar af te stemmen is het noodwendig, dat ontwerpsnelheid en V85 een evenwichtige verhouding hebben. Een verschil van meer als 20 kmh zouden moeten vermeden worden.

Die Geschwindigkeit v85 wird in der Regel dann über Geschwindigkeitsmessungen bestimmt, wenn die Abweichung der tatsächlichen gefahrenen Höchstgeschwindigkeit zur zulässigen Höchstgeschwindigkeit signifikant zu groß ist.
gelezen ? En wat is nu de ontwerpsnelheid van een snelweg en hoeveel is nu de V85 van een autosnelweg, hoe wordt een V85 gemeten (zie literatuur, zelfs BIVV)?  Wie het zelf opzoekt onthoudt het beter...  zucht...

« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 10:25:35 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #73 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 19:56:02 »
De onwetendheid en naieviteit en toogpraat viert weer hoogtij zeker? Of wat baten kaars en bril ?
Voor de allerlaatste keer een goede raad: leer eens eerst wat de V85 betekent en hoe/wanneer die gemeten wordt

[Moderatie door Jozef]

Michel,

Ik ben diep bedroefd omdat je je andermaal zo respectloos tot een andere forumdeelnemer richt, en dan nog wel uitgerekend tot de Rijprof, wiens berichten alvast van een waardigheid getuigen waar jij en ik nog veel kunnen van leren.

Het draagt niets bij aan de waarde van je betoog dat je vragen, opvattingen en standpunten van een andere deelnemer als onwetendheid, naïviteit, toogpraat of moedwilligheid bestempelt.

Ik heb er een enorme hekel aan om jou, een verstandig man van mijn leeftijd die zeer veel waardevols bijdraagt aan dit forum, te moeten oproepen tot enige beheersing, en ik heb echt geen zin om maatregelen te moeten treffen om de goede sfeer hier te vrijwaren. Maar de goede wijn is hier stilaan aan het omslaan naar azijn.

Ik nodig je, met alle respect dat ik jou verschuldigd ben, uit om je eens ernstig over je omgang met andere forumdeelnemers te bezinnen. Je mag je vooraf niet alleen van mijn oprechte dank, maar ook van mijn waardering verzekerd weten als ik op een dergelijke medewerking van jou mag rekenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 20:59:10 »
Voor de allerlaatste keer een goede raad: leer eens eerst wat de V85 betekent en hoe/wanneer die gemeten wordt

[Moderatie door Jozef]

Michel,

Ik ben diep bedroefd omdat je je andermaal zo respectloos tot een andere forumdeelnemer richt, en dan nog wel uitgerekend tot de Rijprof, wiens berichten alvast van een waardigheid getuigen waar jij en ik nog veel kunnen van leren.

Het draagt niets bij aan de waarde van je betoog dat je vragen, opvattingen en standpunten van een andere deelnemer als onwetendheid, naïviteit, toogpraat of moedwilligheid bestempelt.

Ik heb er een enorme hekel aan om jou, een verstandig man van mijn leeftijd die zeer veel waardevols bijdraagt aan dit forum, te moeten oproepen tot enige beheersing, en ik heb echt geen zin om maatregelen te moeten treffen om de goede sfeer hier te vrijwaren. Maar de goede wijn is hier stilaan aan het omslaan naar azijn.

Ik nodig je, met alle respect dat ik jou verschuldigd ben, uit om je eens ernstig over je omgang met andere forumdeelnemers te bezinnen. Je mag je vooraf niet alleen van mijn oprechte dank, maar ook van mijn waardering verzekerd weten als ik op een dergelijke medewerking van jou mag rekenen.

Ik bedoel het alleen maar goed Jozef, wslk overdreef ik weer in mijn ijver. Vanaf nu zal ik mijn posten ook héél kort en duidelijk houden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 21:00:55 door Michel »
© Koning Willem I