Idd wijze woorden maar toch een stropop
Waarom, Michel?
Omdat een snelheidslimiet een pure arbitraire politieke beslissing is en niets met de mentaliteit of andere fantasietjes van de doorsnee bestuurder of weggebruiker te doen heeft.
De nationale overheid laat snelwegen bouwen, verbeterd de veiligheidsstandaard van hun snelwegen, hun infra en onderhoud enz... en legt dan een arbitraire limiet op naargelang ze denken dat het veilig genoeg is en kort genoeg bij de V85, sommige landen nemen echt een limiet met voldoende draagvlak, andere overheden hebben liever meer kassa-kassa en leggen de limiet pakweg 20-30 km lager als de V85.
Komt er soms een nieuwe politieke macht ofzo kunnen de limieten zomaar veranderen, op tien jaar zelfs 4 maal bvb bepaalde snelwegen I-10 en I-20 in Texas (link onderaan).
vb kortbij Nederland had tot 1988 nog 100 kmh, dan 120 kmh, nu 130 kmh als max algemene limiet.
Quasi alle oostbloklanden hebben hun limieten verhoogd en zeer fors verhoogd als men de ex-DDR neemt, die kommen van hun Trabantje tot 100 kmh en vlammen nadat hun snelwegen op West-standaard gebracht zijn lustig ook eens 250 kmh op die snelwegen.
Of denk je nu dat een van de 2 onveiligste landen van de EU qua verkeersdoden/inwoner,
namelijk Polen en Bulgarije, een 140 kmh limiet op hun autosnelwegen ingevoerd hebben omdat ze de meeste verkeersdoden hadden ?

Neen omdat ze hun autosnelwegen een degelijke standaard gegeven hadden ongeacht "de mentaliteit*" van hun weggebruikers. *
(veralgemenend modewoord om al hun eigen volk steeds de schuld te geven wat een bepaalde minderheid wel eens uitspookt, typisch Vlaams = verkeersdrempels om iedereen te pesten omdat ze enkelingen niet kunnen handhaven )Waarom heeft de USA de limieten van 55 mph inmiddels zelfs tot 80 en 85 mph (Texas) langzaamaan verhoogd ?
Of ga je zeggen dat ze die verhoogd hebben omdat de Amerikanen steeds beter auto reden of zo´n onzin ?
Sorry hé ik ga het niet blijven uitleggen het www staat er vol van !
In Engels Arbitrariness of (politieke) WILLEKEUR of politieke
overwegingen zachter uitgedrukt...:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#ArbitrarinessPolitical considerations
ArbitrarinessEven in-state examples point to arbitrariness. For example, I-10 and I-20 in far west Texas have had the following speed limits despite no significant changes in roadway characteristics:Even in-state examples point to arbitrariness. For example, I-10 and I-20 in far west
Texas have had the following speed limits despite no significant changes in roadway characteristics:
Before 1963: 60 mph day/55 mph night
1963–1974: 70 mph day/65 mph night
1974–1986: 55 mph (National Maximum Speed Law)
1986–1995: 65 mph (NMSL 65 mph amendment)
1995–2001: 70 mph day/65 mph night
2001–2006: 75 mph day/65 mph night
2006–2012: 80 mph day/65 mph night
2012–: 80 mph
En zelfs tot 85 mph op enkele snelwegen (Texas).
