Wat heb je toch met die kleine snelheidsverschillen op de allerveiligste weg die er bestaat ? Sinds wanneer zijn die dan gevaarlijk ?
De vraag is eerder met hoeveel snelheidsverschil is het nog relatief veilig, rekening houdend met bestuurders die minder goed inschattingen kunnen maken van het aankomende verkeer.
Hoe vaak gebeurt het niet dat er éne vlak voor jouw neus uit zijn rijstrook komt?
En wat ga je daaraan veranderen? Zorgen dat die éne het niet meer kan doen? Een minder aan snelheidsverschil verandert toch helemaal niets aan dat feit ?
Want ga jij doen als het snelheidsverschil maar 1-5 kmh per uur is en die éne van de andere rijstrook -die niet goed kijkt of niet oplet- rijdt je aan als je op enkele meters veel trager gaat passeren? Onvermijdelijk botsen doe je dan toch ook, en de verdere gevolgen kent men niet...
Want hoe trager men inhaalt (wat bij 120 kmh-limiet dikwijls zo is in goede omstandigheden want dan rijdt quasi elke personenwagen ca. 120-127 kmh) hoe langer het moment duurt dat men in iemands (bijna) dodehoek rijdt of tenminste nauwelijks zichtbaar is. De inhaalbeweging of het inhalen in een andere rijstrook gaat dan navenant langer duren dus die tijd dat iemand je onvermijdelijk kan aanrijden of vlak voor je neus uit zijn rijstrook komt is groter.
Is er (veel) meer snelheidsmarge om in te halen zeggen we één Vmax van 150 kmh gaan de snelheidsverschillen in de regel hoger zijn maar het dodehoekmoment is navenant korter. En er wordt duidelijker ingehaald. Ideaal is dan geen limiet op de snelweg, dan kan men altijd inhalen zoals de wegcode voorschrijft.
Mss denken ook enkele als ze al de 120 kmh+marge-limiet rijden dat ze niet hoeven te kijken als ze van rijstrook wisselen, want die anderen mogen me niet inhalen want ik rij al de limiet?

Niet dat ik of mijn vrouw een vlottere bestuurder geworden ben, eerder integendeel pakweg de laatste tien jaar rijden me meestal niet sneller als 150-160 kmh, met de benzine sinds 2012 blijven me meestal onder de 140 kmh, kruissnelheden 120-140 kmh.
Maar toch ook aan die relatief lage snelheden rij ik véél liever op een onbeperkte snelweg-autobahn als op een beperkte, omdat ik zonder struikrovers veel vlotter korter kan inhalen, men kan met zijn snelheid veel beter anticiperen op het sneller en trager verkeer en men kan daardoor veel minder hinderend rijden, alles gaat er relaxer aan toe.
Het hangt natuurlijk ook van de auto af, ook van de ouderdom van de bestuurder, ook of je alleen rijdt of niet.
De jaren ´80-90´ dat men snelheden van 180-200 aanhoudde (ik reed met zeer goedkope benzine) zijn al lang voorbij hoor. Mijn Alpina-Porsche-tijd ook, want voor een 911 maakten ze toen vanzelf plaats.
Ik spreek gewoon van mijn 45 jaar lange rijervaring (meeste kms nog altijd in D)
Men kan toch niet de max-snelheid van een snelweg aanpassen wegens een kleine minderheid mensen die niet bekwaam zijn auto te rijden of bepaalde verkeersregels op te volgen? Zeer dure en veilige snelwegen zijn nu eenmaal daarvoor ontworpen een grote verkeersstroom te kunnen slikken die hoge snelheden rijden. Anders hoeft men er geen te bouwen, dan legt men hoogstens standaard autowegen aan en beperkt ze tot 90 kmh en past ze aan de vrachtwagens en autoslakken en -sleep die 90 rijden, of 90-eenheidsworst, helemaal geen of amper snelheidsverschillen, eigenlijk mag men dan zelfs niet inhalen want 90 is dé Vmax. Keep in lane invoeren zoals enkele US-staten propageren. Hoera, meer ongevallen en slachtoffers bracht het op.
Treintjes rijden aan 90 kmh plakkend naast en achter mekaar, maar de verkeersdoden zullen zeker niet minder zijn integendeel, zijdelings botsen kan men ook zonder snelheidsverschil, geen voldoende afstanden geen uitwijkmogelijkheid, amen.

- - - - - - - - - - -- - - - - --------------------------------------------------------------------
Algemeen naar het snelheidsbeleid gericht:
Ik weet echt niet meer hoe ik het kan uitleggen, het lijkt wel dat de snelheidsfoeipropaganda heel diep zit. Het zorgt immers voor de kassa en het méér aan slachtoffers door limieten met te weinig draagvlak interesseert de gehersenspoelden blijkbaar helemaal niet.
Ik heb nochtans al vele jaren de ongeval- en verkeersdoden-cijfers en de V85-studies tot in den treure hier gelinkt.
USA, D, DK, NL, cijfers in overvloed... die het aanwijzen, aantonen en zelfs bewijzen.
Bijna niemand interesseert die cijfers of niemand leest ze,
dat de Denen ca. 20 % minder botsen op hun 130 kmh-snelwegen tov hun 110 kmh-snelwegen moet toch serieus te denken geven, maar aangezien niemand er inhoudelijk op reageert ga ik die cijfers nergens meer blijven herhalen, snelheid is immers foei en spekt de kassa. Afgezien van de 65 % D-snelwegen dan (
en het Eiland Man), maar die halen hun kassa dan wel ergens anders en ook in het geniep, ze moeten immers hun quota halen. Snelheid is gewoon een onuitputtelijke bron aan geld, hoe veilig het land ook is of hoe de bestuurders ook proberen kasseren doen ze altijd.
Steeds die stropoppen die ik (ook hier) te lezen krijg geraak ik stilaan beu.
Ipv van de voordelen van snelheid met V85-draagvlak te zien en de uitdaging aan te gaan met een V85-limiet minder ongevallen te verwezelijken interesseert hier verassend weinig.
De propaganda van staat en politiek correcte media heeft gewonnen, lage limieten brengen immers veel meer geld op en niemand gaat voor dat easy-geld staken.

---- - - - - - - - - -
Ik ga het de allerlaatste keer proberen...