Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 35929 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 00:39:15 »
Dan kunnen jij en ik niet dezelfde mensen ontmoet hebben.
Wslk niet, en daarbij heb ik de Oostenrijkers nog vergeten aangezien mijn vrouw Oostenrijkse van origine is, kom ik daar ook regelmatig bij schoonfamilie.

Uiteraard ook in Duitsland waar ik 22 jaar gewoond heb tussen de Belgen en Duitsers, en waar we familie en kleinkinderen hebben.
Daarnaast de internationale BMW-club waar ik in 10 jaar toch een hele hoop mensen heb leren kennen, ook tijdens de talrijke autotouren door gans Europa.

Nederland was vooral rij- en werkervaring met Nederlandse collega´s toch ook 10 maanden.

Nu woon ik al 20 jaar in het rustige Limburg wslk zijn dat ook andere Belgen als "de doorsnee-Belg", Limburgers zijn -denk ik dan- geen Vlamingen, want hier zeggen ze wel goeiendag in de winkel of bij de bakker.

Idd Jozef jij hebt zeker heel andere mensen ontmoet.

Maar wat dat nu met een Vmax te maken heeft, met meer draagvlak, weet ik nog altijd niet.

Wie weet gaan ze ooit een vaste Vmax invoeren in D wegens klimaatredenen of whatever milieuredenen, ik ben benieuwd of het kot dan niet te klein is...

Of zoals je enkel die redenenen aangaf waarom meer dan 160 kmh rijden veel te gevaarlijk is in Duitsland aangezien -naast Duitsers- daar ook al die ongedisciplineerde onrijvaardige buitenlanders rijden waar welke nog sneller rijden als in hun thuisland oei-oei, dit gaat zeer grote snelheidsverschillen geven met talrijke doden tot gevolg. En die buitenlanders houden geen afstand en negeren dikwijls voorrang en zo.

Ook al rijdt maar 10 à 15 % op vrije autobahn snelller als 170 kmh, maar met al die buitenlanders is dat dan veel te gevaarlijk, en heb je nog die buitenlanders die sneller als "de Duitsers" rijden.

[...] Veel waarmee bij 120 km/h nog net een ongeval kan vermeden worden, pardonneert niet meer bij 160 km/h, en de gevolgen van een ongeval zijn veel zwaarder ((160/120)^2 = 1,78 maal meer kinetische energie).
Best dan vaste 130 kmh voor Duitsland, of toch 120 kmh?   ;)
eeuwige discussie snelheidslimiet in D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 01:31:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 07:34:13 »
Misschien een voorstel.
130 km/u op voorwaarde dat er minstens 100 meter afstand of 3 seconden kan gehouden worden met de voorligger(s).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 10:29:41 »
Misschien een voorstel.
130 km/u op voorwaarde dat er minstens 100 meter afstand of 3 seconden kan gehouden worden met de voorligger(s).
Kan? Welk mirakel heb je daarvoor nodig? Het is idd een "misschien-voorstel". Als het niet druk is is dat niet zo een probleem, maar...

In Duitsland is het nochtans minimum afstand = halve snelheidsmeter bij droog wegdek voorzien en de regel.
Aangezien de snelheidsmeter teveel aanduidt komt dat ca. overeen met de afgelegde afstand in *2 seconden.
Of bij 130 kmh-teller = minimum 65 m, echte 130 kmh in 2 seconden = 72 meter afgelegd.
Citaat
http://www.bussgeldkatalog.net/abstand/

Mindestabstand Autobahn & Kraftfahrtstraßen (außerhalb von geschlossenen Ortschaften)

Regel: Der Mindestabstand auf der Autobahn sollte gleich der in *2 Sekunden zurückgelegten Strecke sein (Abstand = halber Tachowert).
Beispiel: Bei einer Geschwindigkeit von 100km/h ist ein Mindestabstand von 50 Metern vorgesehen, (50 Meter entspricht der Entfernung zwischen zwei Leitpfosten).

Toch realistisch en geloofwaardig blijven. Rijstroken op de snelweg zijn breed genoeg (3,5 - 3,75 m) om licht getand te rijden.

(moest je een land weten waar minimum 100 meter de regel is bij 130-kmh-droog mag je me die link geven)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 10:58:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 11:25:53 »
Ik kan jou verzekeren, Michel: als je in een Alpendorpje komt, en je komt in België, begrijp je niet dat daar niet meer zelfmoorden gebeuren.
Nog meer ??  We staan al aan de top, hoor !

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 14:41:27 »
Joeri kaartte hier al twee belangrijke pijnpunten aan:

1) onvoldoende afstand houden
2) linksplakken

Wat mij betreft, mag daar gerust nog een nummer drie aan toegevoegd worden.  Te weten:

3) onaangepaste snelheid.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 14:43:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 18:46:03 »
In Duitsland is het nochtans minimum afstand = halve snelheidsmeter bij droog wegdek voorzien en de regel.

Ik denk dat die regel zowat de grootste dwaasheid is uit het Duitse verkeersreglement. De halve snelheid is immers recht evenredig met de snelheid, terwijl de remafstand recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 19:12:50 »

Ik denk dat die regel zowat de grootste dwaasheid is uit het Duitse verkeersreglement. De halve snelheid is immers recht evenredig met de snelheid, terwijl de remafstand recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid.
Die regel bestaat niet expliciet in het Duits verkeersreglement, maar wel in de boetecatalogus.
Dit is het verkeersreglement betreft afstand:
Citaat
https://dejure.org/gesetze/StVO/4.html

§ 4
Abstand

(1) Der Abstand zu einem vorausfahrenden Fahrzeug muss in der Regel so groß sein, dass auch dann hinter diesem gehalten werden kann, wenn es plötzlich gebremst wird. Wer vorausfährt, darf nicht ohne zwingenden Grund stark bremsen.

(2) Wer ein Kraftfahrzeug führt, für das eine besondere Geschwindigkeitsbeschränkung gilt, sowie einen Zug führt, der länger als 7 m ist, muss außerhalb geschlossener Ortschaften ständig so großen Abstand von dem vorausfahrenden Kraftfahrzeug halten, dass ein überholendes Kraftfahrzeug einscheren kann. Das gilt nicht,

1.   wenn zum Überholen ausgeschert wird und dies angekündigt wurde,
2.   wenn in der Fahrtrichtung mehr als ein Fahrstreifen vorhanden ist oder
3.   auf Strecken, auf denen das Überholen verboten ist.

(3) Wer einen Lastkraftwagen mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t oder einen Kraftomnibus führt, muss auf Autobahnen, wenn die Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, zu vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.

of http://www.stvo.de/strassenverkehrsordnung/92-4-abstand

Mmmh ik denk van niet. Omdat men vanaf een zekere grote afstand ook kan uitwijken. Bij een flagrante voorrangsnegatie heb ik lang geleden bij overmacht de pechstrook benut om uit te wijken. Ook als ik merk dat diegene achter mij niet op tijd zal kunnen remmen maak ik liever remmend snel plaats door uit te wijken. De gekozen veiligheidsafstand hangt dus ook van het omringende verkeer af (# wat ik onderaan uit die link vertaal # )

Iemand die twijfelt aan zijn reactievermogen (ook uitwijken) of aan de remgrip van de wagen mag ook 5 seconden of meer afstand houden als men andere verkeersregels niet overtreedt.

Binnen de bebouwde kom of tot 50 kmh is de veiligheidsafstand-van-beboeting maar 1 sec ipv 2 seconden afgelegde weg, mss is dat je redenering?
Uit dezelfde link boetecatalogus, vorige post:
Citaat

Mindestabstand innerhalb von geschlossenen Ortschaften
Regel: Der Mindestabstand sollte gleich der in 1 Sekunde zurückgelegten Strecke sein.
Beispiel: Bei einer Geschwindigkeit von 50km/h ist ein Mindestabstand von 15 Metern oder ca. 3 Pkw-Längen vorgesehen.
Mindestabstand Autobahn & Kraftfahrtstraßen (außerhalb von geschlossenen Ortschaften)

Regel: Der Mindestabstand auf der Autobahn sollte gleich der in 2 Sekunden zurückgelegten Strecke sein (Abstand = halber Tachowert).
Beispiel: Bei einer Geschwindigkeit von 100km/h ist ein Mindestabstand von 50 Metern vorgesehen, (50 Meter entspricht der Entfernung zwischen zwei Leitpfosten).
Waar ook de wettelijke verkeersregels StVO § 4 uitgelegd wordt, specifiek autobahn:
Citaat
Bußgeldkatalog Abstand – Bestimmungen der StVO

Eigentlich wissen die meisten Autofahrer, dass es bei Nichteinhaltung des Mindestabstandes zum vorausfahrenden Fahrzeug zu gefährlichen Situationen, wie zum Beispiel einen Verkehrsunfall, kommen kann. Trotzdem passieren auf Deutschlands Straßen immer wieder erhebliche Eingriffe in den Straßenverkehr, unter anderem auch Ordnungswidrigkeiten, die auf eine Missachtung des Mindestabstandes zurückzuführen sind. Entweder fahren die Verkehrssünder zu nah auf, dass der vorgegebene Abstand nicht eingehalten wird, setzen den vorausfahrenden Fahrer damit massiv unter Druck oder aber sie betätigen unerlaubt die Lichthupe und provozieren dadurch ein verstärktes Unfallrisiko. Zumeist wollen sich Drängler durch dieses fehlerhafte Fahrverhalten freie Bahn verschaffen, da sie vielleicht in großer Eile sind und nehmen somit ein hohes Gefahrenpotential in Kauf.

Um dem möglichst Einhalt zu gebieten, hat die StVO einen Sicherheitsabstand festgelegt beziehungsweise einen Mindestabstand. Autobahn, Bundesstraßen oder Landstraßen sind leider häufig die Grundlage für einen Abstandsverstoß. Wie der Sicherheitsabstand beim Auto beziehungsweise der Sicherheitsabstand auf der Autobahn genau definiert ist, erfahren Sie im folgenden Absatz:
Citaat
Verkehrsrechtliche Bestimmungen zum Sicherheitsabstand & Mindestabstand

Der Mindestabstand zum vorausfahrenden Verkehr muss immer so gewählt werden, dass der Autofahrer ausreichend Zeit hat, zu reagieren, um anzuhalten – auch wenn der Vordermann plötzlich eine Vollbremsung einlegt. Die einzuhaltenden Abstände hängen demnach von der Fahrgeschwindigkeit # und den umliegenden Verkehrsverhältnissen ab #.

Citaat
Verkeerswettelijke voorschriften met betrekking tot veilige afstand & minimale afstand

De minimale afstand tot het vooruitrijdende verkeer moet altijd zodanig worden gekozen, zodat de bestuurder voldoende tijd heeft, om te reageren, om te stoppen - zelfs wanneer de voorligger plotseling een volledige noodstop uitvoert. De verplichte afstanden hangen dus van de rijsnelheid # en het omringende verkeer af #
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 20:30:20 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 22:01:55 »
Mmmh ik denk van niet. Omdat men vanaf een zekere grote afstand ook kan uitwijken.

Ja dat zal wel. Jij gaat je veiligheidsafstand constant verkleinen of vergroten naargelang je al dan niet kunt uitwijken zeker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 22:41:25 »
Mmmh ik denk van niet. Omdat men vanaf een zekere grote afstand ook kan uitwijken.

Ja dat zal wel. Jij gaat je veiligheidsafstand constant verkleinen of vergroten naargelang je al dan niet kunt uitwijken zeker.
Waar staat dat?
En waarom zou ik dat nodig hebben?
Heb je die tekst dan niet begrepen?

Natuurlijk laat een snelweg altijd toe uit te wijken of neem jij het risico op een botsing (ook bij jou achteraan) als je ook kunt uitwijken?

Niemand verplicht iemand om als een idioot te remmen als het veel veiliger is uit te wijken.

Maar Jozef nu weet je toch al dat die halve tacho niet in het verkeersreglement staat, nochtans woon je daar al een tijdje.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 22:50:13 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 23:18:50 »
Of het nu aan 130 km/u minstens 72 meter of 100 meter moet zijn, laat ik in het midden en hangt uiteraard ook af van de omstandigheden (2 à 3 seconden regel).
Het gaat om een principe waar een hogere snelheid direct moet gekoppeld worden aan een voorwaarde m.n. 'veilige afstand'.
M.a.w. als het niet te druk tot heel rustig is op de snelweg kan een grotere veiligheidsafstand gehouden worden en kan de snelheid naar omhoog.

De vraag die zich ook stelt is:"hoe zit het met de snelheidsverschillen onderling in andere rijstroken?"
Vrachtwagens aan 90 km/u en auto's aan 130 km/u.

Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 00:33:04 »
Of het nu aan 130 km/u minstens 72 meter of 100 meter moet zijn, laat ik in het midden en hangt uiteraard ook af van de omstandigheden (2 à 3 seconden regel).
Het gaat om een principe waar een hogere snelheid direct moet gekoppeld worden aan een voorwaarde m.n. 'veilige afstand'.
Dat is toch wat reeds bestaat in Art 10.1.2?
Citaat
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Een boetecatalogus die het verschil maakt in trappen navenat hoe zwaar de afstandsovertreding is en een degelijke handhaving die moest er al lang zijn.
Of is er ergens een verschil in boete tussen op 5 of 50 meter een auto volgen aan 120 kmh?

Citaat
M.a.w. als het niet te druk tot heel rustig is op de snelweg kan een grotere veiligheidsafstand gehouden worden en kan de snelheid naar omhoog.
Maar een vaste limiet van 120 of 130 of 140 kmh -ook in de rustigste en beste omstandigheden- laat geen hogere snelheid toe, zelfs als men geen afstand dient te houden omdat er geen voorliggend verkeer is.

Citaat
De vraag die zich ook stelt is:"hoe zit het met de snelheidsverschillen onderling in andere rijstroken?"
Vrachtwagens aan 90 km/u en auto's aan 130 km/u.
Wat zou daar mee zijn ? Dat is amper 40 kmh, in de bebouwde kom zijn de verschillen al hoger tussen auto en (overstekende) voetganger (en die heeft geen kreukelzones). En op gewone 1+1-weg zonder middenberm kan dat ook 90 kmh zijn, en bij inhalende tegenliggers 180 kmh en beide nog wel op dezelfde rijstrook.

De snelweg met veilige middenberm is nu eenmaal de allerveiligtse weg, ook een snelweg zonder limiet.

Citaat
Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?
Wat heb je toch met die kleine snelheidsverschillen op de allerveiligste weg die er bestaat ? Sinds wanneer zijn die dan gevaarlijk ?
Moet de tragere dan wat sneller rijden ofzo ? Waarom zet men dan de technische minimumsnelheid (70 kmh) niet op 100 kmh voor de auto´s en 85 kmh voor de vrachtwagens?
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 01:06:21 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 01:02:07 »
Natuurlijk laat een snelweg altijd toe uit te wijken

O ja? Naar waar ga je uitwijken als je 5 bumperklevende Belgische vrachtwagens aan het inhalen bent en er links een vangrail is?

Citaat
Maar Jozef nu weet je toch al dat die halve tacho niet in het verkeersreglement staat, nochtans woon je daar al een tijdje.  ;)

Je hebt gelijk, Michel: het is waardeloos dat je die regel kent als je niet weet waar hij staat, of als je, zoals in mijn geval, dat natuurlijk wel weet, maar je iemand bent die (niet denkt dat hij) zich nooit vergist.

Hoe belangrijk het is om te weten waar een regel staat, heeft verleden jaar een Polizist met mij ondervonden. We vragen onze huurders hier om hun wagen niet op het gazon te parkeren, omdat de ondergrond daarvoor niet stabiel genoeg is. Een huurder parkeerde systematisch zijn wagen op het gazon, waarop ik hem verbood om zijn wagen nog op ons eigendom te parkeren. Bedreigingen met fysiek geweld vanwege de huurder, dus Polizei er bij geroepen.

Polizist: "Wenn er hier wohnt, dann darf er sein Auto hier parken."
Ik: "Wo steht das? Wo kann ich das in der Gesetzgebung nachlesen?"
Polizist: "Das weiß ich natürlich nicht auswendig, ich bin kein Jurist."
Ik: "Ja, so ist es einfach, so können Sie egal was behaupten. Sie müssen Ihre Aussagen beweisen können."
Polizist: "Wenn er hier nicht parken darf, wo soll er dann parken?"
Ik: "Das ist nicht mein Problem. Das soll er der Polizei fragen, die soll doch wissen wo man parken darf, oder?"
Polizist: "Herr Baum, Sie sollen nicht so mit mir reden."

Zijn veel intelligentere vrouwelijke collega, die al de hele tijd naar mij staat te glimlachen, komt nu tussen:

Polizistin: "Herr Baum hat recht. Der Mieter hat nur seine Wohnung, jedoch keinen Abstellplatz für sein Auto gemietet. Herr Baum hat bis jetzt nur geduldet dass der Mieter sein Auto hier parkt, aber er kann das ab jetzt untersagen."

Als dank voor jouw rechtzetting wil ik, die al in 2008 België verlaten heb, jou, die al 20 jaar in Limburg woont, even helpen met je Nederlands. De comparatief wordt in het Nederlands gevormd met "dan" (bijvoorbeeld "groter dan"), niet met "als" zoals in het Duits. Bitte schön. Graag gedaan.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 01:09:30 »

Hangt van de mentaliteit van de bestuurders af. In België leidt 10 km/h al tot conflicten, in Duitsland is 200 km/h geen probleem.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 01:13:12 »
O ja? Naar waar ga je uitwijken als je 5 bumperklevende Belgische vrachtwagens aan het inhalen bent en er links een vangrail is?
Voila dat stond nu in die tekst, je past je veiligheidsafstand ook extra aan navenant het omringende verkeer, nu geef je zelf een vb.

Citaat van: Michel"
Verkeerswettelijke voorschriften met betrekking tot veilige afstand & minimale afstand
De minimale afstand tot het vooruitrijdende verkeer moet altijd zodanig worden gekozen, zodat de bestuurder voldoende tijd heeft, om te reageren, om te stoppen - zelfs wanneer de voorligger plotseling een volledige noodstop uitvoert. De verplichte afstanden hangen dus van de rijsnelheid en het omringende verkeer af.
Maar blijkbaar moest je persoonlijk naar mij uithalen omdat ik zoiets vertaalde, raar.

Citaat
Je hebt gelijk, Michel: het is waardeloos dat je die regel kent als je niet weet waar hij staat, of als je, zoals in mijn geval, dat natuurlijk wel weet, maar je iemand bent die (niet denkt dat hij) zich nooit vergist.
Jij had kritiek op het Duitse verkeersreglement, jij vondt het de grootste dwaasheid van de Duitse verkeerswetgever, ik niet.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 01:23:18 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #44 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 01:15:23 »
Wat heb je toch met die kleine snelheidsverschillen op de allerveiligste weg die er bestaat ? Sinds wanneer zijn die dan gevaarlijk ?

Sinds er Belgen en Nederlanders bestaan die pas als je ze op minder dan 50 meter genaderd bent met een snelheidsverschil van minstens 100 km/h beseffen dat ze hun kak best inhouden als ze niet tot moes willen geplet worden in hun blikje waarvan de lengte anders gaat herleid worden tot minder dan 1 meter.