Beste
Vraagje aan de experts : N 76 Zwartberg richting Opglabbeek is een rijbaan 2x2 met midden berm . Juist voor de rotonde van Opglabbeek heeft men in de rijstroken die verdeeld zijn door onderbroken stippellijnen tot aan de rotonde de indicatie geschilderd met in de linkse rijstrook Bree en de rechtse rijstrook Opgl. . Een 200 tal meter op voorhand heeft men volgens mij een bord F 25 geplaatst met opschrift (zie street view) een vijftigtal meter verder een ander aanwijzingsbord . Vraag : Is men daar verplicht de linkse rijstrook te nemen om de rotonde op te rijden die verdeeld is in 2 rijstroken om richting Bree te volgen ?
Mvg
Ik ken die weg heel goed, eerder een F27 met een verticale middenstreep én een C23 in de rechterhelft.
En er staat duidelijk in +5 Ton links houden, rechts 5 Ton verboden (C23) uitgezonderd laden en lossen:
https://www.google.be/maps/@51.0236941,5.5284566,3a,15y,89.55h,88.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQJtkFx_AXIYDqxozRVt51g!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=nl
https://www.google.be/maps/@51.0236592,5.5284116,3a,75y,37.19h,94.96t/data=!3m7!1e1!3m5!1syx1Pe7DjAGIgyB1ipd93Yg!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=nlDe F27/F25 is slechts een aanwijzingsbord -en geen gebodsbord (dat is rond)-, het is dus geen verplichting voor het personenvervoer.
Maar eigenlijk
wel voor het vrachtvervoer, aangezien er een C23 in die F27 staat aan de rechterkant of rechterstrook:
C23. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
Indien een voertuig bestemd voor zaken namelijk te laat voorsorteert of helemaal niet is het chaos...
(Zone + 5T verbodsbord naar Opglabbeek aan de 1e rotondearm)
Maar ook voor het personenverkeer is het zeker aan te raden dat bord op een bepaalde plaats op te volgen vooral als het druk is en er vormen zich dan 2 files, door dat bord verloopt het verkeer namelijk vlotter. Dat bord is er dus voornamelijk geplaatst omdat het zwaar verkeer links moet voorsorteren (wat eerder zelden is) want ze mogen niet de eerste rotonde-arm afdraaien. Staat er links een zeer lange file kan men natuurlijk met zijn personenwagen rechts voorbijrijden...

F25. Voorwegwijzer. / F27 Voorwegwijzer.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/254-art71ahttp://www.wegenwiki.nl/Voorwegwijzer
Voorwegwijzers zijn wegwijzers, waarop al op enige afstand van de daadwerkelijke kruising of splitsing richtingen daarvan worden aangegeven. Het in een vroeg stadium aangeven van doelen van een nadere kruising heeft tot doel dat weggebruikers alvast kunnen anticiperen op de nadere kruising en dus niet op de kruising zelf hun richting nog hoeven te bepalen. Ook nemen voorwegwijzers het risico weg dat weggebruikers nog op het laatste moment hun richting moeten aanpassen.
In die zin is het niet vreemd dat voorwegwijzers met name worden gebruikt op wegen waarop de gemiddelde snelheid hoger is en het dus gewenst is dat weggebruikers al in een vroeg stadium op een kruising anticiperen. Het gaat dan om snelwegen en de belangrijkere niet-snelwegen. Ook op andere wegen komen voorwegwijzers echter voor, met name op stadswegen die gevoelig zijn voor congestie. De snelheid daar ligt weliswaar lager, maar door het grotere risico van congestie is ook daar anticipatie op de naderende kruising gewenst. Logisch onderdeel van voorwegwijzers is de afstand tot de kruising. Wordt op de kruising gebruikgemaakt van uitrijstroken, dan wordt de afstand naar het begin van die strook vermeld.