Ik denk niet dat er studies bestaan over de rijvaardigheid tussen nuchtere fietsers (0,0) , lichtjes aangeschoten fietsers (0,8) en dronken fietsers (b.v. meer of veel meer dan 1,0).
Wat ook niets zou afdoen aan de essentie van mijn post. In NL vallen quasi 1/3 van de verkeersdoden bij fietsers, telt men de bromfieters erbij is het 45 %. Bij autobestuurders is het niet veel meer of 34 %.
Gemiddeld 20 % van de verkeersdoden is algemeen alcoholgerelateerd herhaalt SWOV in zijn talrijke onderzoeken.
En als ik de Deense stats zo bekijk: http://www.statbank.dk/10056 UHELD8 klopt die verhouding ongeveer. In Denemarken wordt er ook veel gefietst.
In 2014: 5 op 30= 17 % verkeersdoden bij de "dronken fietsers", en 24 % verkeersdoden bij de "dronken personenwagenbestuurders" (21 op 89) .
Je denkt nu toch echt niet als men een signaal gaat geven dat indien zulke tweewielers tot 0,8 promille gaan mogen drinken dat dat nu een positieve invloed gaat hebben op die mogelijke 33 % à 45 % verkeersdoden en dat die dan mogelijk kunnen verminderen. Ik denk niet dat autobestuurders plots de fiets gaan nemen om 2 pinten meer te kunnen drinken. Dan gaan ze eerder te voet of rijden mee met een BOB? om zonder problemen meer te kunnen drinken.
Er bestaan natuurlijk algemene studies en grafieken dat naarmate het alcoholpercentage stijgt het ongevalrisico verhoogt.
- Tegenover 0,5 promille is 0,8 promille ~
2,2 -maal hoger ongevalrisico#. (
2,65/1,18)
- Tegenover 0,5 promille is 1 promille een ~
3,7-maal hoger ongevalrisico#:
#
http://www.icadts2007.org/print/101relcrashrisk.pdf
IMPROVED METHODS FOR ESTIMATING RELATIVE CRASH RISK IN A CASECONTROL STUDY OF BLOOD ALCOHOL LEVELS
R.C. PECK; M.A. GEBERS; R.B. VOAS; E. ROMANO
PACIFIC INSTITUTE FOR RESEARCH AND EVALUATION, CALVERTON, MD 20705
zie tabel 5Table 5. Relative Risk as a Function of BAC When Adjusted for
Hit and Run and Nonparticipation Bias
BAC Unadjusted* Adjusted
0 1.0 1.0
.01-.02 .81 .86
.03-.04 .86 .91 #
.05-.06 1.26 1.45 #
.07-.08 2.04 2.65 #
.09-.10 2.93 4.42
.11-.12 3.93 6.76
.13-.14 5.79 10.2
.15-.16 9.79 15.4
.17-.18 16.0 21.8
.19-.20 22.7 30.9
.21-.22 41.4 77.2
.23+ 104 266
*Based on quadratic polynomial/cubic spline model.
of latere studie 2009

Figure 4 Relative risk of crash involvement as a function of driver’s BAC.
SOURCE: Adapted from Blomberg et al. 2009.
http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh342/225-235.htmook:
https://www.swov.nl/rapport/H-2013-01.pdf
2.2 Het gevaar van alcohol in het verkeer
Het is algemeen bekend dat rijden onder invloed van alcohol een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid.
Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen, waardoor bij de gebruiker remmingen wegvallen, de concentratie en het geheugen verminderen, en de zelfoverschatting toeneemt (Steyvers & Brookhuis, 1996).
De consumptie van alcohol heeft (daardoor) ook effecten op het rijgedrag. De stuurtaak wordt slechter uitgevoerd waardoor de bestuurder meer gaat slingeren. Daarnaast neemt de reactiesnelheid af. Doordat een bestuurder onder invloed van alcohol onverschillig wordt, zal hij ook minder geneigd zijn om voor zijn verminderde rijvaardigheid te gaan compenseren.
Daar komt nog eens bij dat de gebruiker zijn eigen mogelijkheden overschat en de risico's onderschat (Steyvers & Brookhuis, 1996).
Afbeelding 3 laat zien dat het gebruik van alcohol in het verkeer tot een hoger ongevalsrisico leidt (Blomberg et al., 2005).
Het relatieve ongevalsrisico bij een gegeven bloedalcoholgehalte (BAG) is het ongevalsrisico ten opzichte van dat van een nuchtere bestuurder. Het risico neemt exponentieel toe bij de hogere bloedalcoholgehaltes.
Blomberg et al. (2005) schatten het risico bij een BAG van 0,5 promille ongeveer 40% (een factor 1,4) hoger in. Bij 1,0 promille is het risico bijna 4 keer zo hoog, en bij een BAG van 1,5 promille is het ongevalsrisico zelfs meer dan 20 keer zo hoog als dat van een nuchtere automobilist.
Bij een (brom)fietser zal dat nauwelijks verschillen die studies gaan namelijk altijd over
bestuurders en niet persé over "automobilisten".
BIVV gebruikt dezelfde refertes als SWOV en nog andere:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/2014R06NL_Rijden_onder_invloed_van_alcohol_en_drugs.pdf page 16
Het grootschalige Europese onderzoeksproject DRUID (Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines)11 concludeerde uit epidemiologische gegevens van verschillende EU landen de volgende verhoogde risico’s op ernstige ongevallen in vergelijking met nuchtere bestuurders (Tabel 1):
Tabel 1: Verhoogde risico’s op ernstige ongevallen in vergelijking met nuchtere bestuurders (DRUID)
Psychoactieve substantie Relatief risico op ernstige ongevallen Risiconiveau
Alcohol alleen (BAC)
Alcohol, BAC 0.1-0.5g/l 1-3x Matig verhoogd risico
Alcohol, BAC 0.5 - 0.8g/l 2-10x Gemiddeld verhoogd risico
Alcohol, BAC 0.8 - 1.2g/l 5-30x Sterk verhoogd risico
Alcohol, BAC ≥1.2g/l 20-200x Extreem verhoogd risico
BAC: bloedalcoholconcentratie
Bron: Gadegbeku et al., 2010 IN: Meesmann et al., 2011
Ook hier zien wij een duidelijke stijging van het ongevalsrisico bij toenemende bloedalcoholconcentraties. Verder wijzen de resultaten van DRUID er ook op dat het ongevalsrisico bij combinatiegebruik van alcohol met drugs of medicatie sterk verhoogt. Het respectievelijke relatieve risico op een ernstig ongeval wordt geschat op 20-200 keer hoger dan dit van een nuchtere bestuurder (zie ook sectie 2.1.).