Auteur Topic: Dan toch maar aangeschoten rijden?  (gelezen 7995 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 05:32:56 »
Citaat
Er zijn ook fietsers die zelfs bloednuchter minder veilig thuis geraken.
Die context lijkt zo´n beetje op het volgende:
Er zullen zeker ook meer ongevallen kunnen gebeuren door bepaalde bestuurders die niet gedronken hebben als door bepaalde bestuurders die wel wat gedronken hebben, gaan we dan best die bloednuchtere bestuurders van de weg halen, hun dan eerst een paar pinten doen drinken en dan weer de weg opsturen, dit om de ongevallen te kunnen doen dalen ?


Zeer goed gezien, Michel!

Het is zoals de flik die tegen een autobestuurder zegt: "U bent zo dronken dat U niet meer op uw benen kunt staan." Waarop de bestuurder antwoordt: "'t is daarom dat ik met de auto onderweg ben."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 12:02:35 »
Citaat
Er zijn ook fietsers die zelfs bloednuchter minder veilig thuis geraken.
Die context lijkt zo´n beetje op het volgende:
Er zullen zeker ook meer ongevallen kunnen gebeuren door bepaalde bestuurders die niet gedronken hebben als door bepaalde bestuurders die wel wat gedronken hebben, gaan we dan best die bloednuchtere bestuurders van de weg halen, hun dan eerst een paar pinten doen drinken en dan weer de weg opsturen, dit om de ongevallen te kunnen doen dalen ?

Rare gedachtekronkel!
Zoals je zelf aangeeft:
Citaat
Er zijn nog talrijke andere dingen die een "aangedronken fietser" moet kunnen als "niet te zwalpen".
Dat geldt ook voor een bloednuchtere, of niet?

Mijn punt is, net zoals de journalist in het artikel zich afvraagt, dat indien men 'iets' toleranter zou zijn voor fietsers misschien meer mensen de auto thuis zouden laten.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 12:27:16 »
Mijn punt is, net zoals de journalist in het artikel zich afvraagt, dat indien men 'iets' toleranter zou zijn voor fietsers misschien meer mensen de auto thuis zouden laten.

Afvragen mag altijd, maar wie weet kan men ook beter te voet gaan als men er al met de fiets geraakt, terugkomen kan men met een taxi bvb.

Die afvragende journalist zou beter eens wat studies van de Nederlandse SWOV lezen hoeveel dronken fietsers er elk jaar verongelukken in Nederland, en vele zelfs zonder enige andere voertuigbetrokkenheid.

Zoals ik al eerder zei, het fietsland bij uitstek heeft geen tolerantieverschil tussen fietsers en autobestuurder qua promille, algemene grens is 0,5 promille. Ze weten immers best waarom.



evolutiebalken 2000-2007-2014 verkeersdoden personenauto´s versus fietspadgebruikers -fietsers en bromfietsers-


http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014.htm

Dan weet men waarom Nederland zeer grondige onderzoeken doet qua verkeersdoden bij tweewielers, vooral fietsen én electrische fietsen...
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 13:02:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 12:36:30 »
Ik denk niet dat er studies bestaan over de rijvaardigheid tussen nuchtere fietsers (0,0) , lichtjes aangeschoten fietsers (0,8) en  dronken fietsers (b.v. meer of veel meer dan 1,0).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 13:04:38 »
Ik denk niet dat er studies bestaan over de rijvaardigheid tussen nuchtere fietsers (0,0) , lichtjes aangeschoten fietsers (0,8) en  dronken fietsers (b.v. meer of veel meer dan 1,0).
Wat ook niets zou afdoen aan de essentie van mijn post. In NL vallen quasi 1/3 van de verkeersdoden bij fietsers, telt men de bromfieters erbij is het 45 %. Bij autobestuurders is het niet veel meer of 34 %.

Gemiddeld 20 % van de verkeersdoden is algemeen alcoholgerelateerd herhaalt SWOV in zijn talrijke onderzoeken.
En als ik de Deense stats zo bekijk: http://www.statbank.dk/10056 UHELD8  klopt die verhouding ongeveer. In Denemarken wordt er ook veel gefietst.
In 2014: 5 op 30= 17 % verkeersdoden bij de "dronken fietsers", en 24 % verkeersdoden bij de "dronken personenwagenbestuurders" (21 op 89)
.

Je denkt nu toch echt niet als men een signaal gaat geven dat indien zulke tweewielers tot 0,8 promille gaan mogen drinken dat dat nu een positieve invloed gaat hebben op die mogelijke 33 % à 45 % verkeersdoden en dat die dan mogelijk kunnen verminderen. Ik denk niet dat autobestuurders plots de fiets gaan nemen om 2 pinten meer te kunnen drinken. Dan gaan ze eerder te voet of rijden mee met een BOB? om zonder problemen meer te kunnen drinken.   

Er bestaan natuurlijk algemene studies en grafieken dat naarmate het alcoholpercentage stijgt het ongevalrisico verhoogt.
- Tegenover 0,5 promille is 0,8 promille ~ 2,2 -maal hoger ongevalrisico#. (2,65/1,18)
- Tegenover 0,5 promille is 1 promille een ~ 3,7-maal hoger ongevalrisico#: 
#
Citaat
http://www.icadts2007.org/print/101relcrashrisk.pdf
IMPROVED METHODS FOR ESTIMATING RELATIVE CRASH RISK IN A CASECONTROL STUDY OF BLOOD ALCOHOL LEVELS
R.C. PECK; M.A. GEBERS; R.B. VOAS; E. ROMANO
PACIFIC INSTITUTE FOR RESEARCH AND EVALUATION, CALVERTON, MD 20705 
zie tabel 5
Citaat
Table 5. Relative Risk as a Function of BAC When Adjusted for
Hit and Run and Nonparticipation Bias
BAC Unadjusted* Adjusted
0       1.0         1.0
.01-.02  .81      .86
.03-.04  .86      .91  #
.05-.06  1.26    1.45 #
.07-.08  2.04    2.65  #
.09-.10  2.93    4.42
.11-.12  3.93    6.76
.13-.14  5.79    10.2
.15-.16  9.79    15.4
.17-.18  16.0    21.8
.19-.20  22.7    30.9
.21-.22  41.4    77.2
.23+     104      266
*Based on quadratic polynomial/cubic spline model.
of latere studie 2009
Figure 4 Relative risk of crash involvement as a function of driver’s BAC.
SOURCE: Adapted from Blomberg et al. 2009.
http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh342/225-235.htm

ook:
Citaat
https://www.swov.nl/rapport/H-2013-01.pdf

2.2 Het gevaar van alcohol in het verkeer

Het is algemeen bekend dat rijden onder invloed van alcohol een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid.
Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen, waardoor bij de gebruiker remmingen wegvallen, de concentratie en het geheugen verminderen, en de zelfoverschatting toeneemt (Steyvers & Brookhuis, 1996).

De consumptie van alcohol heeft (daardoor) ook effecten op het rijgedrag. De stuurtaak wordt slechter uitgevoerd waardoor de bestuurder meer gaat slingeren. Daarnaast neemt de reactiesnelheid af. Doordat een bestuurder onder invloed van alcohol onverschillig wordt, zal hij ook minder geneigd zijn om voor zijn verminderde rijvaardigheid te gaan compenseren.
Daar komt nog eens bij dat de gebruiker zijn eigen mogelijkheden overschat en de risico's onderschat (Steyvers & Brookhuis, 1996).
Afbeelding 3 laat zien dat het gebruik van alcohol in het verkeer tot een hoger ongevalsrisico leidt (Blomberg et al., 2005).
Het relatieve ongevalsrisico bij een gegeven bloedalcoholgehalte (BAG) is het ongevalsrisico ten opzichte van dat van een nuchtere bestuurder. Het risico neemt exponentieel toe bij de hogere bloedalcoholgehaltes.
Blomberg et al. (2005) schatten het risico bij een BAG van 0,5 promille ongeveer 40% (een factor 1,4) hoger in. Bij 1,0 promille is het risico bijna 4 keer zo hoog, en bij een BAG van 1,5 promille is het ongevalsrisico zelfs meer dan 20 keer zo hoog als dat van een nuchtere automobilist.
Bij een (brom)fietser zal dat nauwelijks verschillen die studies gaan namelijk altijd over bestuurders en niet persé over "automobilisten".

BIVV gebruikt dezelfde refertes als SWOV en nog andere:
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/2014R06NL_Rijden_onder_invloed_van_alcohol_en_drugs.pdf  page 16

Het grootschalige Europese onderzoeksproject DRUID (Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines)11 concludeerde uit epidemiologische gegevens van verschillende EU landen de volgende verhoogde risico’s op ernstige ongevallen in vergelijking met nuchtere bestuurders (Tabel 1):
Tabel 1: Verhoogde risico’s op ernstige ongevallen in vergelijking met nuchtere bestuurders (DRUID)

Psychoactieve substantie Relatief risico op ernstige ongevallen Risiconiveau
Alcohol alleen (BAC)
Alcohol, BAC 0.1-0.5g/l                  1-3x                               Matig verhoogd risico
Alcohol, BAC 0.5 - 0.8g/l                2-10x                           Gemiddeld verhoogd risico
Alcohol, BAC 0.8 - 1.2g/l                5-30x                           Sterk verhoogd risico
Alcohol, BAC ≥1.2g/l                     20-200x                      Extreem verhoogd risico
BAC: bloedalcoholconcentratie
Bron: Gadegbeku et al., 2010 IN: Meesmann et al., 2011
Ook hier zien wij een duidelijke stijging van het ongevalsrisico bij toenemende bloedalcoholconcentraties. Verder wijzen de resultaten van DRUID er ook op dat het ongevalsrisico bij combinatiegebruik van alcohol met drugs of medicatie sterk verhoogt. Het respectievelijke relatieve risico op een ernstig ongeval wordt geschat op 20-200 keer hoger dan dit van een nuchtere bestuurder (zie ook sectie 2.1.).

« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 15:57:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 00:14:19 »
Citaat van: Michel
Er bestaan natuurlijk algemene studies en grafieken dat naarmate het alcoholpercentage stijgt het ongevalrisico verhoogt.
- Tegenover 0,5 promille is 0,8 promille ~ 2,2 -maal hoger ongevalrisico#. (2,65/1,18)
- Tegenover 0,5 promille is 1 promille een ~ 3,7-maal hoger ongevalrisico#: 
Bedankt voor de cijfers, Michel.
Meer dan 2 x hoger ongevalrisico bij 0,8 !  Dat is schrikwekkend veel...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:05:46 »
Meer dan 2 x hoger ongevalrisico bij 0,8 !  Dat is schrikwekkend veel...

En dan te weten dat je met een motorfiets, zonder alcohol in het bloed, een 11 x hoger ongevalsrisico hebt dan met de auto.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:59:17 »
Meer dan 2 x hoger ongevalrisico bij 0,8 !  Dat is schrikwekkend veel...

En dan te weten dat je met een motorfiets, zonder alcohol in het bloed, een 11 x hoger ongevalsrisico hebt dan met de auto.

Ik dacht zelfs tot 15-maal, fiets zou ca 10-maal zijn (alles per kilometer), wslk oudere cijfers dan.

ADAC heeft hier zelfs een grafiek per personenkilometer waar de fiets zelfs meer risico inhoudt als de moto:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/statistik_7_1_unfallrisiko_42782.pdf

Of deze recente link is nog duidelijker, idem referte en legende: Verkeersdoden per miljoen personenkilometers, grafisch:
fiets- en moto- dodelijk ongevalrisico quasi 9 maal meer voorkomend als autoinzittende.

http://www.eike-klima-energie.eu/energie-anzeige/mehr-fahrrad-massiver-anstieg-von-unfallrisiken/

Mittwoch, 12.08.2015

„Mehr Fahrrad“: Massiver Anstieg von Unfallrisiken


Bild 1: Das Unfallrisiko von Radfahrern ist 9,2 Mal so hoch wie das von Autofahrern und übertrifft sogar noch das von Motorradfahrern (Daten: [ADAC/DEST])

« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 19:13:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #38 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 01:06:54 »
Inderdaad. Wat als een autobestuurder die een dronken zwalpende bestuurder tracht te ontwijken, daarbij aan het slippen gaat en zich morsdood rijdt tegen een boom? Juist: dan rijdt die fietser gewoon verder en staat er in de krant dat die autobestuurder de controle over het stuur verloren heeft.
Kan je ook hebben.

Maar eigenijk maakt het niets uit of de veroorzaker dat risico voor zichzelf of voor anderen veroorzaakt.
Het is het gedrag op zich dat onveilig is, niet wie dat stelt.

VB zonder lichten rijden, wordt strenger bestraft met een motorvoertuig
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #39 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 01:10:30 »
Of deze recente link is nog duidelijker, idem referte en legende: Verkeersdoden per miljoen personenkilometers, grafisch:
fiets- en moto- dodelijk ongevalrisico quasi 9 maal meer voorkomend als autoinzittende.

http://www.eike-klima-energie.eu/energie-anzeige/mehr-fahrrad-massiver-anstieg-von-unfallrisiken/
Dat is een kwestie van welke norm je gebruikt om het aantal slachtoffers tegen uit te zetten.

Gebruik je kilometers, dan gaan voetgangers en fietsers er zeer slecht uitkomen.
Gebruik je tijd dat ze in het verkeer zijn, dan is dat weer meer normaal - behalve voor motorrijders en bromfietsen, die scoren eender hoe slecht ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder