Auteur Topic: Diesel volgend jaar flink duurder volgens VAB  (gelezen 4103 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Diesel volgend jaar flink duurder volgens VAB
« Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 12:50:41 »
Volgens de VAB wordt het rijden met een dieselwagen de komende jaren flink duurder. Maar veel positief hebben ze er blijkbaar niet bij te vertellen. http://www.standaard.be/cnt/dmf20151222_02033036.

Ik vind het nochtans een goede zaak. Diesel is vervuilend en werd in het verleden te fel gesponsord. Het is hoog tijd dat we hiervan afstappen. De prijs van diesel gaat nog een stuk omhoog en komt dicht in de buurt van die van benzine te liggen. In combinatie met een hogere verkeersbelasting maakt het diesel helemaal niet interessant meer voor de automobilist die weinig kilometers rijdt.
VAB ziet echter niet dat er een milieuvriendelijk en goedkoop alternatief is voor de dieselwagen, nl aardgas. De wagen kost dan wel meer dan een benzine, maar met de voordelen in verkeersbelasting en BIV kom je al een heel eind.
Ik begin een CNG wagen te overwegen. Volgende maand ga ik een nieuwe wagen kiezen tijdens het autosalon. Ik zal daar een bijzondere aandacht hebben voor de CNG-wagens. De mogelijkheden tot tanken nemen als maar toe. Ik heb nu in Mechelen al 3 tankstations waar ik CNG kan tanken. Q8 heeft zijn LPG pomp aan Mechelen-Zuid ondertussen vervangen door een CNG pomp. Dats24 plant nog een 50 extra stations. CNG wordt een volwaardig alternatief in Belziek.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Diesel volgend jaar flink duurder volgens VAB
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 16:39:23 »
Was te verwachten en heb ik al lang geleden voorspeld.
Als de regering zijn beloften (tax-shift) nakomt gaat de diesel aan de pomp iets meer kosten als de benzine (edit: vanaf 1.1.2018 of nog 2 jaar)

Is natuurlijk 10 jaar te laat dat ze zulke maatregelen genomen hebben, anders zat Belziek nu niet met het grootste dieselwagenpark van Europa, en mss wel van de ganse wereld. Belziek het land van diesels en flitspalen de meeste (onwettige) verkeersremmers en binnenkort ook nog de laagste snelheidslimieten naast de hoogste filedruk. Méér vervuilen gaat echt niet meer.

Zelfs de overheid investeert nog in dieselbussen terwijl er veel milieuvriendelijkere alternatieven al jarenlang op de markt zijn.
Zelfs Van Hool in Lier moet zijn milieuvriendelijke bussen vooral in het buitenland verkopen.

Maar goed dat ik hier in een uithoek van Vlaanderen woon, anders waren we al verhuist.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2015 - 18:20:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 17:37:48 »
Inderdaad, De Lijn heeft geen CNG bussen meer, of misschien nog 1 of 2 ergens. De stelplaats in Mechelen van De Lijn is al jaren gelegen tegenover één van de eerste CNG tankstations van België, nl. het station bij Iverlek in Mechelen. Laat alle stadsbussen van Mechelen al rijden met CNG. Maar zo ver kan een compleet politiek verkankerd bedrijf als De Lijn natuurlijk niet denken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 20:13:14 »
Ik vind het nochtans een goede zaak. Diesel is vervuilend en werd in het verleden te fel gesponsord. Het is hoog tijd dat we hiervan afstappen.

Anderzijds vind ik het wel fameus schijnheilig, om éérst de diesel te sponsoren en zodoende ons land te laten verdieselen, om dan vervolgens de diesel rijkelijk te belasten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 december 2015 - 23:16:14 »
Ik vind het nochtans een goede zaak. Diesel is vervuilend en werd in het verleden te fel gesponsord. Het is hoog tijd dat we hiervan afstappen.

Anderzijds vind ik het wel fameus schijnheilig, om éérst de diesel te sponsoren en zodoende ons land te laten verdieselen, om dan vervolgens de diesel rijkelijk te belasten.

Onder rijkelijk begrijp ik toch wat anders hoor. We zijn nog altijd niet 2018...

Zeg maar "de dieselrijders" betalen een klein deel terug van wat ze véle jaren rijkelijk in de schoot geworpen kregen, en toen klaagde niemand.

Natuurlijk wast de hypocriete regering zijn handen in onschuld...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2015 - 23:19:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 10:54:10 »
Of CNG nu zo'n beter alternatief is, ik heb er vooralsnog m'n twijfels over.

http://www.vilt.be/melkophaalwagen-van-milcobel-rijdt-op-aardgas

Veel poeha om gemaakt.  We zijn nu een 9-tal maanden verder, en om eerlijk te zijn: een succes is het hoegenaamd niet.  Dat ding heeft al meer in de garage gestaan dan dat er serieus mee gereden kon worden.  Er werd sindsdien dan ook geen enkele trekker meer aangeschaft die op CNG kan rijden.  Te duur (in onderhoud), en véél te veel technische storingen mee.  Zolang die technologie niet duizend keer beter op punt staat, zie ik dit proefproject dan ook niet direct navolging krijgen bij m'n werkgever.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 11:11:57 »
Dat heb je in een land waar er nog maar weinig kennis is opgebouwd omtrent CNG. Bij Colruyt rijden er nu al meer dan 500 CNG personenwagens rond. Het bedrijf is resoluut CNG aan het doordrukken. Het personeel kan (voorlopig) nog een dieselwagen bestellen, maar er wordt toch op aangedrongen een CNG-wagen te nemen. Als de betrouwbaarheid van de wagens te laag zou zijn zullen ze dat allicht niet doen. Colruyt is geobsedeerd door kosten en ze doen het onderhoud aan de wagens zelf. Als het hen meer zou kosten dan bij een dieselwagen zouden ze dit zeker niet doen.
In Nederland rijden ze al jaren rond met meerdere CNG-bussen. Ook daar heb ik nog niet over grote problemen gehoord. In tegendeel meestal worden ze als betrouwbaarder dan de diesel bussen beschouwd.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 18:34:32 »
In Frankrijk rijden er ook al veel cng bussen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 14:44:03 »
2018, nog een tweetal jaar om na te denken wat m'n volgende karretje gaat worden. 

Als de diesel tegen die tijd effectief zoveel duurder gaat worden, is de kans groot dat ons huidig karretje buiten vliegt.  Alhoewel ik er op dit moment eigenlijk zéér tevreden over ben.  Tegen die tijd, zullen autoconstructeurs ongetwijfeld ook niet stilgezeten hebben en de technologie beter op punt gezet hebben.  Mss heeft m'n werkgever gewoon pech, of is er ergens nog een verschil tussen een vrachtwagenmotor op CNG of een motor van een personenwagen.  De toekomst zal het ongetwijfeld uitwijzen.  En tegen die tijd, zitten hier mss wel forumdeelnemers die er dan al ervaring mee hebben en die -hopelijk- delen op het forum.

Is het aantal plaatsen waar CNG op dit moment getankt kan worden vooralsnog eerder beperkt, dan zit de kans er dik in dat men vanzelf de consument wel gaat volgen als die massaal gaat overschakelen op CNG.  Niet ?

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 15:07:54 »
En wat te denken over LPG? Is dat nog een gunstig alternatief?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 16:11:36 »
LPG heeft zeker voordelen http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/CO2-uitstoot-lpg.html
Maar het netwerk waar je kunt tanken is volledig geminimaliseerd.
Vooral de LPI en de LPdi systemen lijken me wat, ik wil wel terug een LPG voertuig.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 17:23:18 »
-
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 december 2015 - 17:54:33 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 17:25:02 »
LPG heeft zeker voordelen http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/CO2-uitstoot-lpg.html
Maar het netwerk waar je kunt tanken is volledig geminimaliseerd.
Vooral de LPI en de LPdi systemen lijken me wat, ik wil wel terug een LPG voertuig.

Die vanmeenen.com wil vooral nog LPG verkopen, in de regel is aardgas-CNG wat zuiverder (vooral NO2) qua uitlaatgassen dan LPG wat een afvalprodukt van olieraffinage is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolieraffinage

Qua klimaat of CO2 is CNG en LPG ~ idem.

Hier een overzicht van het totaalplaatje bron tot wiel (well-to-wheel):

Objectieve vergelijking

Om een objectieve vergelijking te kunnen maken van de milieu-impact van  verschillende brandstoffen en voertuigtechnologieën, moeten we kijken naar de uitstoot over de gehele keten (‘well-to-wheel’). Het is namelijk zo dat ook de winning en het transport van gas heel wat broeikasgasemissies veroorzaakt. Net zo moeten bij elektrische wagens ook de emissies meegerekend worden die vrijkomen bij het productieproces van de elektriciteit.

TNO en CE Delft tonen met onderstaande grafiek aan dat de elektrische wagen in verhouding tot de CNG-toepassingen beduidend beter presteert in zo een analyse. CNG en LPG presteren zelf opmerkelijk zwak voor de factor luchtverontreiniging. Hoe groter het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix, hoe lager de CO2-uitstoot van de elektrische wagen. Een pleidooi voor elektrisch vervoer is dan ook onlosmakelijk verbonden met de doelstelling van 100% hernieuwbare energievoorziening.

http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/857/15726

groener is beter bron TNO en CE Delft
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 december 2015 - 17:55:44 door Michel »
© Koning Willem I

Offline noroadhog

• Starter
  • *
    • Easy Import
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 11 maart 2016 - 21:35:38 »
In Nederland zie je tegenwoordig bij Connexxion steeds vaker LPG bussen rijden dus het kan wel.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 11 maart 2016 - 22:50:10 »
In Nederland zie je tegenwoordig bij Connexxion steeds vaker LPG bussen rijden dus het kan wel.
Mogelijk wel een Belgische Van Hool >:D >:D