Auteur Topic: Links  (gelezen 6053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Links
« Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 00:06:31 »
Net gemerkt dat links gewoon onderlijnd worden, wat verwarrend kan zijn met een gewone onderlijning:
onderlijnd
automatische URL: http://example.com
manuele URL

Andere mogelijkheden zijn:
- gekleurde onderlijnde tekst
- gekleurde tekst die onderlijnd wordt als je erover hovert
- onderlijnde tekst die gekleurd wordt als je erover hovert (minst goede alternatief, imho)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 00:24:17 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 11:55:09 »
Hoi Bertje en Rafael,

Ik dacht dat het juist een "good practice" was om op een webpagina niets te onderstrepen dat geen link voorstelt, zodat er geen verwarring ontstaat.

Ik heb nog niet zo direkt een middel gevonden om aan te geven dat een tekst een link is aan mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden.

Als jullie het wensen, dan wil ik wel eens proberen om in de stylesheet de kleur van de links op blauw te zetten (de klassieke kleur voor links), en eventueel als font-weight bold toe te passen en een andere kleur voor hover.

Een onderbroken lijn zie ik niet echt zitten, omdat die nogal eens gebruikt wordt om bijvoorbeeld, wanneer je de muiswijzer erop plaatst, een afkorting te verklaren.

Wat dunkt jullie en de anderen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 12:02:49 »

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 17:38:51 »
Font size en font weight mag je niet aanpassen bij een hover! Dan krijg je het effect dat je hele tekst opschuift als je met je cursor over een link komt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 00:42:34 »
Font size en font weight mag je niet aanpassen bij een hover! Dan krijg je het effect dat je hele tekst opschuift als je met je cursor over een link komt.

Inderdaad, voor hover zou ik me beperkt hebben tot een andere kleur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 00:43:48 »
De links blauw zetten, of vet, lijkt me raar.

Links zijn standaard toch blauw en onderstreept in IE?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 18:34:38 »

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 18:57:57 »
Op het GratisRijbewijsOnline forum zijn links blauw en bold; bij hover worden ze onderlijnd, oranje en bold. Als je links altijd onderlijnd wil om kleurenblinden voort te helpen kan je je beperken tot het veranderen van de kleur bij een hover.
Ik zou alleszinds willen aanraden om links by default in een andere kleur dan de standaard tekstkleur te zetten, dan vallen ze beter op voor de niet-kleurenblinden onder ons.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Links
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 19:46:10 »
Citaat van: Bertje

Op het GratisRijbewijsOnline forum zijn links blauw en bold; bij hover worden ze onderlijnd, oranje en bold.


De formattering van de links in phpBB is in berichten niet dezelfde als daarbuiten.

Als je ze in berichten niet tussen url begin- en eindtags zet, zijn ze in phpBB blauw, bold en onderstreept. Bij hover verandert de kleur van blauw naar oranje, meer niet. Zet je ze wel tussen url begin- en eindtags, dan zijn ze blauw (nogal flets). Bold en onderlijnd voeg ik er altijd zelf aan toe.

Citaat

Als je links altijd onderlijnd wil om kleurenblinden voort te helpen kan je je beperken tot het veranderen van de kleur bij een hover.


Weet je of dit in overeenstemming is met de WAI guidelines, Bertje? Zo ja, dan laat ik het onderstrepen vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Links
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 22:15:45 »
Citaat
Als je links altijd onderlijnd wil om kleurenblinden voort te helpen kan je je beperken tot het veranderen van de kleur bij een hover.
Weet je of dit in overeenstemming is met de WAI guidelines, Bertje? Zo ja, dan laat ik het onderstrepen vallen.
Geen idee, ik zit niet in de usability branche; ik bedoelde eigenlijk de onderlijning altijd behouden (non hover en hover) en enkel de kleur veranderen bij hover.