Auteur Topic: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?  (gelezen 2576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Gepost op: donderdag 17 maart 2016 - 16:59:06 »
Tempo 80 in Tirol?

https://www.tt.com/politik/landespolitik/11250059-91/tempo-80-auf-tirols-autobahnen-kommt-f%C3%BCr-platter-nicht-in-frage.csp

Europa zou op de snelwegen in Tirol de snelheid voor personenwagens willen verlagen naar 80 en de snelheid voor vrachtwagens naar 60 omwille van de slechte luchtkwaliteit. Bij mijn weten is de snelheid daar al omwille van het milieu verlaagd naar 100 voor personenwagens! De verlaging naar 80 zal waarschijnlijk niet werken. De uitstoot van fijnstof is immers van meer afhankelijk van de snelheid!

Hoe lang zal het duren voor onze groenen vragen om een soortgelijke regeling in Vlaanderen?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 17 maart 2016 - 17:50:41 »
Tempo 80 in Tirol?

https://www.tt.com/politik/landespolitik/11250059-91/tempo-80-auf-tirols-autobahnen-kommt-f%C3%BCr-platter-nicht-in-frage.csp

Europa zou op de snelwegen in Tirol de snelheid voor personenwagens willen verlagen naar 80 en de snelheid voor vrachtwagens naar 60 omwille van de slechte luchtkwaliteit. Bij mijn weten is de snelheid daar al omwille van het milieu verlaagd naar 100 voor personenwagens! De verlaging naar 80 zal waarschijnlijk niet werken. De uitstoot van fijnstof is immers van meer afhankelijk van de snelheid!

Hoe lang zal het duren voor onze groenen vragen om een soortgelijke regeling in Vlaanderen?

Daarenboven bestaan er ondertussen 100%-electrische wagens (accus of brandstofcel), mogen die dan sneller?  ::)

(in Noorwegen krijgt "de E-auto" nog meer privileges:
http://fd.nl/economie-politiek/1099301/rijden-op-de-busbaan-en-gratis-parkeren )
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 maart 2016 - 17:57:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 17 maart 2016 - 21:52:41 »
Daarenboven bestaan er ondertussen 100%-electrische wagens (accus of brandstofcel), mogen die dan sneller?  ::)

Neen, want naarmate ze sneller rijden, verbruiken ze ook meer per km, en moet er dus meer stroom opgewekt worden, met de bijhorende vervuiling. Ze verplaatsen alleen maar de vervuiling.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 17 maart 2016 - 22:42:45 »
Daarenboven bestaan er ondertussen 100%-electrische wagens (accus of brandstofcel), mogen die dan sneller?  ::)

Neen, want naarmate ze sneller rijden, verbruiken ze ook meer per km, en moet er dus meer stroom opgewekt worden, met de bijhorende vervuiling. Ze verplaatsen alleen maar de vervuiling.
Denk je.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe die (laad)stroom opgewekt wordt, hernieuwbare stroom, uit waterkrachtcentrales bvb - wat in de #Alpenlanden typisch is met hun hoog gelegen stuwmeren - geeft geen luchtvervuiling bij stroomproductie, andere hernieuwbare energie ook niet.

Dan mogen die E-wagens nog zo snel rijden als ze willen. Als ze bij een (of hun) "groene stroomleverancier" bijladen, rijden ze in de regel emissieloos.
menige hebben thuis groene stroom (leverancier Ecopower, Eneco, andere... ) als ze willen én kunnen/mogen kiezen...

# Österreich had 33,1 % hernieuwbaar stroomverbruik in 2014:
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_31&plugin=1  lijst EU
of uit
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Erneuerbare_Energien
Erneuerbarer Anteil am Bruttoendenergieverbrauch in den EU-28-Staaten in Prozent[42]
-   2004   2014
EU-28   8,5   16,0
Belgien   1,9   8,0
Bulgarien   9,6   18,0
Dänemark   14,5   29,2
Deutschland   5,8   13,8
Estland   18,4   26,5
Finnland   29,2   38,7
Frankreich   9,4   14,3
Griechenland   6,9   15,3
Irland   2,4   8,6
Italien   6,3   17,1
Kroatien   23,5   27,9
Lettland   32,8   38,7
Litauen   17,2   23,9
Luxemburg   0,9   4,5
Malta   0,1   4,7
Niederlande   2,1   5,5
# Österreich   23,3   33,1
Polen   6,9   11,4
Portugal   19,2   27,0
Rumänien   17,0   24,9
Schweden   38,7   52,6
Slowakei   6,4   11,6
Slowenien   16,1   21,9
Spanien   8,3   16,2
Tschechien   5,9   13,4
Ungarn   4,4   9,5
Vereinigtes Königreich   1,2   7,0
Zypern   3,1   9,0

D haalt 2014 al 13,8 % groen stroomverbruik, ook ruim genoeg voor miljoenen E-wagens.
volgens Wiki hebben 1 miljoen E-wagens (streefcijfer 2020) amper 0,5 % nodig:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Stromverbrauch
... Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[211 :  Löser, R.: Autos der Zukunft (Serie, Teil III): Elektroautos die rollenden Stromspeicher. In: Spektrum der Wissenschaft. 04/09, 2009, S. 96–103. ]
Alle electrisch openbaar vervoer/transport in D kan dus op groene stroom rijden, 3% zou nodig zijn.

De Duitse Bundesbahn maakt er tenslotte reklame mee, voor 1 € extra rij je milieu-plus of zéro CO2:
Citaat
http://www.bahn.de/p/view/service/umwelt/unterwegs_mit_oekostrom.shtml

CO₂-frei unterwegs – Reiseangebote mit Ökostrom
Kunden, die Ökostrom-Angebote nutzen, garantiert die Deutsche Bahn, dass die Strommenge für die zurückgelegten Fahrten aus 100% erneuerbaren Energien beschafft und ins Stromnetz eingespeist wird.
 
Umwelt-Plus - CO₂-frei auf Wunsch

Auch Kunden, die keine BahnCard oder Zeitkarte des Fernverkehrs besitzen, können auf Wunsch CO₂-frei reisen – für nur 1 Euro mehr pro Person und Richtung. Buchen Sie wie gewohnt Ihre Fahrkarte und wählen Sie am Ende der Buchung optional “Umwelt-Plus” aus, wenn Sie Ihre Reise CO₂-frei durchführen wollen.

Duurzaam stroomproductie/verbruik stijgt elk jaar in de meeste landen zie tabel 2004-> 2014.

bruto duurzame stroomproductie kan dat tot 30 % zijn voor D:


bvb de Tesla´s die aan superchargers bijladen, laden altijd "groene stroom":
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Tesla baut (Stand Ende 2015) Stromtankstellen in den Vereinigten Staaten und Kanada, Europa sowie drei asiatischen Ländern (China, Japan, Israel). Es ist geplant, alle Supercharger-Stromtankstellen im Laufe der Zeit mit Solaranlagen zu überdachen, um Schatten für die aufladenden Fahrzeuge zu spenden und gleichzeitig Strom zu erzeugen. Laut Tesla Motors wird für den in Deutschland an Supercharger-Stromtankstellen gelieferten Strom Ökostrom eingekauft.
Tesla supercharger D -> MVV: http://teslamag.de/news/mvv-energie-versorgt-deutsche-supercharger-mit-oekostrom-1973

vb Tesla supercharger Gent:
http://eneco.be/nl/tesla-laadt-op-met-eneco

Het is dus in de regel eerder geen probleem met een E-auto volledig emissieloos te rijden.

Om nu een vb uit NL te geven, daar zou een equivalent van 9,5 miljoen huishoudens het aandeel van groene stroom uitmaken, dit al in 2011:
(groene stroom kan ingevoerd worden uit landen die er teveel hebben, zoals Noorwegen)

Citaat
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3125703/2012/01/17/Aandeel-groene-stroom-gelijk-aan-9-5-miljoen-huishoudens.dhtml

Nederlandse consumenten en bedrijven gebruiken steeds meer groene stroom. Het aantal afgeboekte certificaten voor duurzame energie is volgens netbeheerder TenneT het afgelopen jaar met 22 procent toegenomen. ,,Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van meer dan 1,5 miljoen huishoudens'', aldus TenneT. De totale hoeveelheid groene stroom die wordt verbruikt door consumenten en bedrijven samen staat nu gelijk aan 9,5 miljoen huishoudens.

Omdat groene en grijze stroom over het zelfde netwerk worden gedistribueerd is er een systeem met certificaten waarmee te controleren is hoeveel duurzaam geproduceerde stroom er wordt geleverd. Als de stroom daadwerkelijk is geleverd worden de certificaten afgeboekt. Volgens de cijfers van Tennet steeg in 2011 het aantal afgeboekte certificaten naar 33,5 miljoen.

In Nederland werden het afgelopen jaar 11,1 miljoen certificaten aangemaakt, tegen 10,7 miljoen een jaar eerder. ,,Het overgrote deel van de Nederlandse certificaten voor groene elektriciteit komt uit biomassa en wind'', aldus TenneT.
Omdat de vraag naar groene stroom in Nederland de productie overstijgt, wordt veel uit het buitenland geïmporteerd. ,,Werden in 2010 nog 16 miljoen certificaten voor duurzame energie geïmporteerd, in 2011 steeg dit naar ruim 25 miljoen certificaten.'' Het ging voor het overgrote deel om certificaten uit duurzame elektriciteit uit Noorse waterkrachtcentrales.
Groene stroomleveranciers springen natuurlijk op de E-car, bvb NL: https://www.thenewmotion.com/elektrisch-rijden/uw-auto-100-duurzaam-opladen/
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 maart 2016 - 01:02:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 maart 2016 - 09:59:41 »
Het argument dat bij de stroomproductie ook vervuiling vrijkomt speelt nauwelijks mee in de discussie en wel hierom.

De snelheid in Tirol zou naar beneden moeten om de vervuiling van het verkeer omlaag te brengen. Auto's produceren ter plekke NOx en fijn stof. Omdat er enkele belangrijke snelwegen in Tirol liggen wordt de vervuiling dus daar opgewekt. Het is de concentratie aan auto's en gereden kilometers dat het probleem veroorzaakt. Als je elektrisch zou rijden is in het ergste geval de vervuiling elders gecreëerd, nl. aan de elektriciteitscentrale.
De elektriciteitscentrales op fossiele energie hebben al jaren de nodige filters om de uitstoot te minimaliseren. Het is een emissie op één punt die gemakkelijk te beheersen is. Dus zelfs met elektriciteit opgewekt met fossiele energie zit je goed. Vergeet daarbij ook niet dat een moderne centrale een rendement van vlot over de 50% haalt. Zelfs met de nodige verliezen in het net en bij het laden gaat een elektrische wagen efficiënter rijden dan zijn fossiele neefjes die in het beste geval 30% halen en in de praktijk misschien 20%.

Het discussiepunt blijft wel staan. Gaan we de uitstoot van de wagens regelen met (absurde) snelheidsbeperkingen zoals in Tirol of sturen we in functie van de uitstoot van de wagens. Hoe dit laatste moet geregeld worden is dan maar de vraag. Snelheidsbeperkingen in functie van de euro-norm van de wagens? Hoe dit te controleren?
Mijn insteek is te denken op langere termijn. Stop met het promoten van de diesel personenwagen! Die is schitterend voor iemand die veel lange afstanden maakt, voor de gemiddelde automobilist is het niets. Zet op korte termijn in op CNG, een techniek die matuur genoeg is en streef op langere termijn naar een groot percentage elektrische voertuigen. Voor de vrachtwagens, die in Tirol een groot deel van het probleem uitmaken kan je ook inzetten op CNG.
Ik heb uit mijn bureau zicht op 2 loskades, dagelijks zie ik meerdere CNG trekkers laden en lossen. Het kan dus zeker wel!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 18 maart 2016 - 18:16:01 »
Leuk natuurlijk als je ziet dat van de in België geproduceerde energie nog altijd maar 8% herbruikbaar is, doch je ervan uitgaat dat alle voor elektrische wagens te produceren energie plots zonder milieuvervuiling gaat voortgebracht worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 maart 2016 - 19:49:59 »
Ze zijn hun eigen hier deftig in hun vingers aan het snijden, subsidies voor elektrische wagens, de voorziene pot van dit jaar is al op, ze moeten wel x aantal hernieuwbare stroom hebben binnen paar jaar, hoe meer van die auto's hoe meer stroom, hoe meer hernieuwbare energie, ach ja dsat laatste is een ander ministerie zekers?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Max. snelheid 80 op snelwegen in Tirol?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 18 maart 2016 - 21:38:27 »
Ach, ze kunnen in België nog niet eens de bevoorrading met elektriciteit van de woningen verzekeren, laat staan dat ze een elektrisch wagenpark zouden aankunnen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."