Auteur Topic: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?  (gelezen 1862 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Gepost op: zondag 01 mei 2016 - 12:28:26 »
Citaat van: HLN
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-tienen/fiets-wassen-op-straat-voortaan-verboden-a2691492/
Mag je nog een krijttekening op straat maken of je auto wassen op straat? "Als dat als een hobby kan aanzien worden, is dat voortaan verboden in Tienen", reageert oppositiegemeenteraadslid Annemie Minten (Tienen Plus). Op de gemeenteraad van donderdagavond werd immers een politiereglement goedgekeurd dat verbiedt de openbare weg te gebruiken voor een hobby of als werkplaats. "Wie definieert het woord 'hobby'?"

 ::)

Als iemand zijn auto of zijn (brom)fiets, .... wast of herstelt, dan hangt het er maar van af of deze handeling als hobby aanzien wordt of niet om uit te maken of iemand strafbaar is ?  En vooral: op basis van welke criteria gaat men het onderscheid maken ?

En dan nog de straffen die er aan vast hangen: inbeslagname van die goederen, een gevangenisstraf van één tot zeven dagen of/en een geldboete van 1 tot 25 euro  .... slik

En als ik dan het artikel lees.  't Gaat dus om een reeks aanhoudende klachten over een jonge kerel die in de Violetstraat bromfietsen van z'n kameraden herstelt.  Gewoon de wijkagent 's ne keer langssturen om 1 en ander nader te bekijken, en desnoods die éne jongeman erop aan te spreken : "Jongen, we rekenen erop dat je geen voetgangers meer hindert en dat je ervoor zorgt dat er geen smurrie zoals vuile olie op het trottoir of elders terechtkomt !".  Was dat nu te simpel ?

« Laatst bewerkt op: zondag 01 mei 2016 - 12:41:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 01 mei 2016 - 21:26:55 »
Het zal er inderdaad sterk van afhangen hoe die jongen te werk gaat bij het herstellen van die bromfietsen.

Smurrie achterlaten, laat staan vuile olie op de straat laten lopen, dat kan natuurlijk niet.

Mogelijk vindt hij het ook nogal dikwijls nodig om de motoren van die bromfietsen eens hoog in de toeren te jaren vooraleer de uitlaat er terug op staat, wat leidt tot geluids- en stankhinder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 02 mei 2016 - 16:22:41 »
Het zal er inderdaad sterk van afhangen hoe die jongen te werk gaat bij het herstellen van die bromfietsen.

Smurrie achterlaten, laat staan vuile olie op de straat laten lopen, dat kan natuurlijk niet.

Mogelijk vindt hij het ook nogal dikwijls nodig om de motoren van die bromfietsen eens hoog in de toeren te jaren vooraleer de uitlaat er terug op staat, wat leidt tot geluids- en stankhinder.

Akkoord, maar dan nog..

Mogelijks is die jongen zich van geen kwaad bewust, en willen of kunnen die ouders er hun zoon niet (meer) op aanspreken.  Maar wat is dan de oplossing ?  Alrap een paar absurde en voor interpretatie vatbare regeltjes uitbraken en bijflansen in het plaatselijk politiereglement  ? Laat eender welke regel, op eender welk niveau nu net zo zinvol zijn als de mate waarin die regel ook afdwingbaar is. En daar gaat 't schoentje dus knellen ....

Dat laatste is trouwens helemaal niet nodig.  Overdreven veel lawaai maken, vuil achterlaten, olie (laten) lekken .... er zijn al een aantal regels uit de wegcode, die zulks nadrukkelijk verbieden.  Daarom zou ik simpelweg die ene jongen erop aanspreken.  "Kijk, je herstelt hier bromfietsen voor jezelf en je makkers.  Fijn zo.  Maar kijk hier 's goed om je heen.  Je palmt hier driekwart van het trottoir in.  Begrijp je, dat zulks niet prettig is voor een bejaarde die wat minder goed te been is ?  Of voor pakweg een jonge mama met haar kinderwagen ? Enz. ...  En dat lawaai dat je nu maakt, kan dat niet wat minder ?  Begrijp je, dat dat voor je buurman die overdag probeert te slapen wegens nachtshiften ook geen lachertje is ?  Ben je je er van bewust dat je op déze manier ergernis veroorzaakt ? (kans is reël van niet)."

Kortom, gewoon die jongen even laten nadenken over hoe anderen dit alles ervaren, maar wel op een constructieve manier.  "OK, je snapt 't nu.  Dus zou ik nu graag met u een paar simpele afspraken maken.  Je zorgt ervoor, dat het hier proper blijft, dat anderen hier ongehinderd vlot kunnen passeren, en je toomt het lawaai een tikkeltje in".

De kans is al tamelijk groot, dat je probleem verholpen is, door simpelweg even met die jonge kerel in dialoog te gaan.  Helpt het niet, kan je 'm nog altijd op de vingers tikken, genre "Jongen, ik dacht dat er gezegd was .... Ofwel hou je je daaraan, ofwel .....".  Volhardt hij desondanks toch, kan je 'm nog altijd beteugelen via reeds bestaande regels. 

Lijkt me iets efficiënter .....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 mei 2016 - 10:22:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 04 mei 2016 - 14:10:49 »
Volledig akkoord, Bert. Jouw aanpak lijkt me veel logischer en doeltreffender.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 mei 2016 - 23:35:30 »
Kanon-Mug
Zie ik dat zo verkeerd?

Maar goed wou wel in Tienen wonen met die nieuwe wet, hobby mijnheer de agent? Ik doe dat hier volledig tegen mijn goesting.  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: auto of fiets wassen op straat voortaan verboden in Tienen ?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 08 mei 2016 - 15:30:26 »
Ik mag mijn auto zelfs hier op mijn eigen grondstuk enkel wassen met zuiver water.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."