Ik heb die obsessie voor bereik van een auto nooit begrepen.
Het is inderdaad een obsessie.
Wijlen mijn vader had destijds een Mercedes E-klasse met een tank van 60 liter. Hij kocht er een nieuwe met een tank van 80 liter in plaats van 60 liter. "Want", zei hij, "ik rijd meermaals per jaar naar het zuiden van Frankrijk, en zo kan ik met de goedkope diesel die in Luxemburg tank tot aan de Azurenkust geraken."
Laten we even de berekening maken. Vandaag kost diesel in Frankrijk 1,17 Euro en in Luxemburg 0,95 Euro, een verschil van 0,22 Euro. Voor 20 liter dus een verschil van 4,40 Euro. Hij zou enorm lang moeten leven hebben om nog maar de meerprijs van die grotere tank te recupereren.
Bovendien stond de tank in die Mercedes rechtop achter de achterbank. Door de grotere tank was de lengte van de kofferruimte aldus wat kleiner, waardoor hij er net zijn fiets niet meer kon insteken.
Maar er is natuurlijk het psychologisch aspect. Of ze die autonomie van 1.000 km nu nodig hebben of niet: mensen die de aankoop van een dure elektrische wagen overwegen, zien die autonomie drastisch verminderen. En veel meer betalen om veel minder te krijgen, dat werkt niet zo goed.
Wat altijd vergeten wordt bij elektrische wagens is dat deze 's morgens vertrekken met een 'volle tank'.
Voor diegenen die de kans hebben om hem thuis op te laden, wat voor vele flatbewoners niet het geval is.
Bij een Tesla betekent dit zo'n 400 km rijden.
Een autonomie die je helaas volstrekt niet kunt vergelijken met de opgegeven autonomie voor een dieselwagen.
Mijn BMW heeft een autonomie van ca. 900 km, en ik hoef dan ook niet met een lichte voet te rijden om dat te halen. De 400 km voor een Tesla zijn een waarde die slechts bereikt wordt in extreem gunstige testomstandigheden, doch bij een ietwat vlotte rijstijl zeer sterk afnemen.
Een pauze van zo'n 30 à 40 min na een rit van 2,5 à 3 u is niet verkeerd!
Neen, maar voor de veiligheid zal de helft ook al wel voldoende zijn zeker.
Als ik 1.000 km van hier naar België rijdt, stop ik onderweg 4 x 20 minuten = 1:20 u.
2 x 20 minuten en 2 x 3 u., dat zou al 7:20 u. zijn, een verschil van 6 uur.
Volstrekt onaanvaardbaar.
Ik heb hier momenteel een Belgische vriend op bezoek, die een uitvoerige proefrit met een Tesla gemaakt heeft. Hij was enorm onder de indruk van de fantastische acceleratie van een Tesla (wat me niet verwondert). Maar van de afwerking en de kwaliteit van het interieur is hij niet te spreken, zeker niet voor een wagen in die prijsklasse. En dat is wat ik altijd al gevreesd heb: het gaat om een jonge, onervaren constructeur, die veel te arrogant is om rekening te houden met wat de klanten willen, en nog lang niet in staat is om een homogene wagen te bouwen.
Volgens hem zou het huidige Belgische elektriciteitsnet ook niet in staat zijn om stand te houden als nog maar de helft van de wagens elektrische wagens zouden zijn. Ik kan dat niet inschatten, maar ik herinner me dat, toen er hier twee jaar geleden een nieuw huis gebouwd werd en de aannemer een elektrische kraan gebruikte, ik aan de verlichting in ons huis duidelijk kon merken wanneer hij die kraan gebruikte.