Auteur Topic: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen  (gelezen 3453 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Gepost op: zondag 05 juni 2016 - 10:41:23 »
Citaat van: GVA
Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen

http://www.gva.be/cnt/dmf20160604_02323684/vanaf-2025-geen-wagens-op-diesel-of-benzine-in-noorwegen

Ik vind het een onverantwoorde beslissing, omdat vandaag nog niemand weet of tegen 2025 elektrische auto's en auto's met brandstofcellen al een volwaardig alternatief voor de benzine- en dieselwagens zullen kunnen bieden. Er is daartoe vrijwel een mirakel nodig.

Bovendien:

Citaat
...  is opvallend opdat Noorwegen economisch heel erg afhankelijk is van de export van olie.

Sympathiek toch: dat goedje waar wij hier onze boterham mee verdienen, maar we zelf niet meer willen gebruiken, moeten ze maar ergens anders opstoken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 05 juni 2016 - 21:53:13 »
Citaat
Op dit moment rijdt een kwart van de Noren al met een elektrische auto.

De titel moet natuurlijk zijn, in 2025 worden daar geen nieuwe diesel- of benzinewagens meer verkocht.
Tweedehands zal natuurlijk altijd blijven bestaan.

Citaat
De overheid rekent op de steun van autoproducenten om het doel om binnen tien jaar enkel nog emissieloze auto’s te verkopen te realiseren. Noorwegen is het eerste land wereldwijd met een ban op diesel- of benzinewagens.

Citaat
http://diepresse.com/home/wirtschaft/international/4952027/Norwegen-plant-Verbot-fur-Diesel-und-Benzinautos

Ab 2025 sollen in Norwegen alle Neuwagen elektrisch betrieben werden.

Nederland en India is zoiets ook "van plan" (was al in de media)
Ook Oostenrijk: https://www.touring.be/nl/artikels/oostenrijk-en-nederland-willen-diesels-en-benzines-bannen
« Laatst bewerkt op: zondag 05 juni 2016 - 22:08:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 05 juni 2016 - 22:44:16 »
Dit bericht komt van één van mijn politieke vrienden die bovendien Noor is. Hij heeft het op Facebook geplaatst en ik copiëer het hier met zijn toestemming.

Citaat
Henning Van Duffel

Belangrijk bericht ivm Noorwegen dat wagens op fossiele brandstoffen wil "verbieden".
Ik heb de betreffende berichtgeving van de krant Dagens Næringsliv eergisteren gelezen en verschillende politici van de meerderheidspartijen aldaar ontkrachten de stellingname om een verbod op de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen te forceren.
Het betreft een nog niet beslist ballonnetje dat men in een jaarlijks plan met streefdoelen wil gieten. Onder welke vorm men dat streefdoel er wil inzetten is ook nog niets beslist.
De berichtgeving in buitenlandse media hierover is gebaseerd op 1 bron die geprobeerd heeft te scoopen. Wees dus voorzichtig met deze info!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 10:03:55 »
Dit bericht komt van één van mijn politieke vrienden die bovendien Noor is. Hij heeft het op Facebook geplaatst en ik copiëer het hier met zijn toestemming.

Citaat
Henning Van Duffel

Belangrijk bericht ivm Noorwegen dat wagens op fossiele brandstoffen wil "verbieden".
Ik heb de betreffende berichtgeving van de krant Dagens Næringsliv eergisteren gelezen en verschillende politici van de meerderheidspartijen aldaar ontkrachten de stellingname om een verbod op de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen te forceren.
Het betreft een nog niet beslist ballonnetje dat men in een jaarlijks plan met streefdoelen wil gieten. Onder welke vorm men dat streefdoel er wil inzetten is ook nog niets beslist.
De berichtgeving in buitenlandse media hierover is gebaseerd op 1 bron die geprobeerd heeft te scoopen. Wees dus voorzichtig met deze info!

Wie weet is dat "geforceerd transportplan" ook niet echt meer nodig in Noorwegen in 2025.

vb. volgens de Noorse offic.VW prijslijst* is daar de basisprijs Golf-E maar iets duurder (107,7 € = 1000 Fra kr.) in aankoop als het goedkoopste basismodel Trendline ; zelfs een dure Tesla S/X wordt daardoor betaalbaar voor een middenklasse Noors gezin, toch relatief gezien:
Citaat
http://insideevs.com/tax-exemptions-in-norway-cut-tesla-model-s-price-in-half/
Tax Exemptions in Norway Cut Tesla Model S Price in Half

Bvb de Golf E heeft 115 PK en 8 jaar/160.000 km garantie op de accu enz... en goed uitgerust, en sowieso automaat, enz....
Neemt men een vergelijkbare Golf 110 PK TSI 1,2 benzine Highline moet men 4600 € meer neertellen... de standaardopties heb ik niet bekeken, neemt men een DSG is het nog een pak meer.
* Prijs vanaf
Citaat
http://www.volkswagen.no/no/models/e-golf/utstyrsversjoner.html
e-Golf Fra kr. 267 600 **) = 28819
Høydepunkter      
Oppvarmet frontrute
LED-kjørelys i støtfanger foran
Full-LED frontlykter med integrerte LED-blinklys og blå pyntelist
Adaptiv cruise control
DAB+ Digitalt radiomottak
Volkswagen Car-Net e-remote app for tilgang til bilens funksjoner via smarttelefon
Radio og navigasjonssystem Discover Pro med stor 8" touch-screen fargeskjerm og 8 høyttalere
Volkswagen logo i grill og på bakluken med blått innlegg
e-Golf logo på bakluken og på forskjermene
Kjørecomputer med fargedisplay
Stor hekkspoiler i bilens farge
Komfortseter foran med regulerbar korsryggstøtte og blå sømmer
3-ekers multifunksjonsratt i skinn med blå sømmer
8 år/ 160.000 km batterigaranti
Lettmetallfelger "Astana" 6,5 x 16" med 205/55 R 16 dekk
Motorer Elektrisk:
115 hk fullelektrisk
Girkasse      1-trinns automat
Dører      5
Rekkevidde      Inntil 190 km (avhenger av temperatur og kjørestil)
Hurtiglading      ca 30 minutter
Normallading med vegglader      ca 8 timer
Lading med stikkontakt      ca 13 timer
Batteri      Lithium Ion
Prijzen vanaf
Citaat
http://www.volkswagen.no/no/models/golf/utstyrsvarianter.html
Trendline Fra kr. 266 600 **)  = 28.712
Comfortline Fra kr. 298 300 **)
Highline Fra kr. 310 300 **) = 33.418 €, naargelang motorversie: Pris Fra kr. 310 300 til kr. 364 700 **=  39277 €)
GTE  Fra kr. 343 900 **)
GTD Fra kr. 401 500 **)
GTI Fra kr. 439 400 **)
R  Fra kr. 608 700 **)

In elk geval is nu gans Europa verwittigd dat E-auto´s ook een alternatief zijn, en dat er niet eeuwig of fossiel zal gereden worden.

In de krant van vandaag stond -naar analogie E-wagen verkoopsevolutie- dat het Ford T als eerste massaproduct ooit dezelfde verkoopsgroei van 60% kende in 1 jaar tov van paard en kar.  ;D

Hoe doen de Noren het? kort samengevat:
Citaat
http://www.mo.be/reportage/de-noorse-elektrische-evolutie

De Noorse elektrische (r)evolutie

Temperaturen tegen het vriespunt, een staalblauwe lucht en het zonovergoten Opera House dat fier zijn blik laat rusten over de Oslofjord. Het klinkt als Noorwegen op z’n best. Maar de elektrische evolutie die het Scandinavische land nu vooruit laat schieten, vraagt pas echt om bewondering. Meer zelfs, waar wachten wij nog op om mee op de trein te springen?

GERT-JAN VANAKEN . 13 DECEMBER 2015
...

Hoe lang houdt Noorwegen dit beleid vol?

‘De vraag tot wanneer de overheid de marktintroductie moeten blijven steunen, is niet eenvoudig. In 2012 besliste het Noorse parlement het bestaande beleid voor een hele tijd in dezelfde vorm te behouden. Bedoeling was deze stimulansen te evalueren eenmaal er 50.000 elektrische wagens rondreden of eind 2017. Dat doel van 50.000 hebben we we in april dit jaar bereikt, sneller dan iedereen verwachtte. Onze Associatie heeft toen alles op alles gezet om te lobbyen voor een verderzetting van het bestaande beleid. Nu stoppen zou betekenen dat de elektrische markt zou ineenstorten zoals we in Denemarken gezien hebben. Met succes hebben we de overheid weten overtuigen tot 2018 verder te gaan zoals we bezig zijn. Daarna zal de BTW-vrijstelling van maar liefst 25% op de aankoopprijs wegvallen. Maar de Noorse politici hebben over de partijgrenzen heen besloten ook na 2018 er altijd voor te zorgen dat elektrische wagens qua prijs de concurrentie kunnen aangaan met klassieke diesel- of benzinewagens. Elektrisch rijden is een keuze waar we niet meer op terugkeren.’

Wat kan de rest van de wereld leren van Noorwegen?

‘Het succes dat Noorwegen boekt, is zeker ook mogelijk in andere landen. Meer zelfs, doet een voldoende grote groep landen dezelfde inspanningen als wij voor een jaar of drie, vier, dan veranderen we de auto-industrie volledig. De verrassend bescheiden reacties op het Volkswagen-schandaal laten misschien vermoeden dat de transportlobby iedere poging tot verandering toch zal tegenhouden. Maar vanaf 2021 zijn autobouwers in de EU verplicht om hun wagens gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per km te laten uitstoten. Dat is een grens die nooit gehaald zal worden zonder elektromobiliteit. Volkswagen zelf ziet dat ongetwijfeld ook in nu. De helft van de elektrische wagens die in Noorwegen verkocht werden de laatste maanden, zijn VW e-Golfs. Dat nieuws sijpelt zeker door tot de hoofdkantoren in Duitsland. Ook al zullen de autobouwers minder verdienen op onderhoud en herstellingen, het businessmodel van de toekomst ligt bij de elektrische wagens.’

Dus we wachten rustig af tot 2021?

‘Feit is dat elektrische wagens vanaf 2021 sowieso een realiteit worden voor alle Europese landen, ook België. Maar het klimaat wacht niet op ons. Iedere reductie die we nu al kunnen bereiken, spaart ons van veel lastigere inspanningen in de toekomst. Bovendien is het veel interessanter om zo vroeg mogelijk op de trein te zitten. Noorwegen profiteert nu enorm van haar voortrekkersrol. We hebben dan wel geen binnenlandse auto-industrie, maar de ene na de andere start-up schiet hier uit de grond. Gaande van bedrijven die laadinfrastructuur plaatsen, over aanleveringsbedrijven tot softwarebouwers. Onder meer de Chinese overheid heeft dat potentieel goed in de gaten. Elektrische wagens moeten de verstikkende smog in hun steden helpen oplossen en tegelijkertijd de economische toekomst veilig stellen.’

Hoe springen wij mee op die trein?

‘De meeste landen zetten in op laadinfrastructuur om elektrisch rijden te promoten. Dat is ongetwijfeld goed, maar je hebt niets aan laadpalen zonder auto’s die er gebruik van maken. Mijn advies aan landen zoals België is: stel je mensen een deal voor die goed genoeg is. Voor Noorwegen waren dat de fiscale tegemoetkomingen gekoppeld aan een reeks praktische voordelen. Kopiëren en plakken geeft echter geen zekerheid op succes. Taksen op klassieke auto’s zijn traditioneel al bijzonder hoog in Noorwegen. Elektrische wagens hiervan vrijstellen valt budgettair relatief mee in ons land. Maar er bestaan ook andere goedkope maatregelen die hun vruchten afwerpen, zoals het openstellen van busstroken. België moet dus nadenken over een pakket van stimuli dat een voldoende grote groep over de streep kan trekken. Daarna zullen jullie zien dat het aantal gebruikers exponentieel de lucht ingaat. Noors onderzoek toont trouwens aan dat de overheidsinvesteringen zichzelf netjes terugverdienen. Niet alleen op vlak van klimaat, ook op vlak van lokale economie, gezondheid en leefbaarheid van de steden. Jullie beleidsmakers hoeven geen schrik te hebben.’

Wat nu?

Op de terugweg naar België laat het Noorse enthousiasme ons niet los. Een elektrische mobiliteit, het ligt zo voor de hand. De poort is al opengebeukt door de Noren. De weg ligt vrij. Het komt erop aan nu ook echt stappen vooruit te zetten. Maar zo overtuigd als zij zijn, zo twijfelachtig blijven wij. Waarom pikken wij geen graantje mee van dé booming business? Waarom durven we klimaatactie niet eindelijk los te zien van geitenwollen sokken, vegetariërs en uitstervende ijsberen?

Laten we dit afspreken, onze volgende auto is er gewoon één op elektriciteit. Vinden we dat te duur? Liggen de laadpalen te veraf? Laten we dan onze beleidsmakers eens een reisje naar Oslo voorstellen.

Natuurlijk is het hier in BE of beter het nog kleinere VL toch onbegrijpelijk dat we ons geen voorbeeld nemen aan tenminste Nederland of van mijn part beter Noorwegen, iedereen weet ondertussen waarom:
Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140507_01096576

LONDEN EN PARIJS HEBBEN GEZONDERE LUCHT DAN ONZE STEDEN

Welkom in Vlaanderen, de vuilste regio van West-Europa
08 MEI 2014 OM 03:00 UUR | Van onze redactrice Maxie Eckert

Geen enkele Belgische stad haalt de doelstelling voor fijn stof die de wereldgezondheidsorganisatie oplegt. De lucht in Gent, Antwerpen en Brussel is zelfs een pak slechter dan de lucht in andere Europese metropolen.

Maar ik maak me geen illusies kwestie milieubeleid bengelt Belgie/Vlaanderen meestal aan het staartje van Europa.
De prioriteit zal zoals de invoering van de Europese nummerplaat zijn, laatste is ook al goed...  :'(

Citaat

Loss in statistical life expectancy that can be attributed to anthropogenic contributions to PM2.5 (months). For the emission levels in the year 2000 (left), and for two projected emission levels for 2020: Current legislation (CLE; centre) and Maximum Technically Feasible Reduction (MTFR; right).
http://www.airclim.org/toxic-air-europe
Zelfs de middelste map zal niet gehaald worden in Vlaanderen. En bovendien meet men PM 0,1 nog altijd niet.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 juni 2016 - 11:52:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 13:20:14 »
De titel moet natuurlijk zijn, in 2025 worden daar geen nieuwe diesel- of benzinewagens meer verkocht.
Tweedehands zal natuurlijk altijd blijven bestaan.

En een nieuwe Diesel kunnen ze vanaf dan over de grens gaan kopen, toch?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 13:22:34 »
In elk geval is nu gans Europa verwittigd dat E-auto´s ook een alternatief zijn

Maar nog lang geen volwaardig alternatief.

Noorwegen is nog altijd geen EU-land. Ik vrees dat ze binnen de EU, met dergelijke subsidies, zouden beschuldigd worden van concurrentievervalsing.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 21:27:47 »
De titel moet natuurlijk zijn, in 2025 worden daar geen nieuwe diesel- of benzinewagens meer verkocht.
Tweedehands zal natuurlijk altijd blijven bestaan.

En een nieuwe Diesel kunnen ze vanaf dan over de grens gaan kopen, toch?
En dan invoeren? En om welke reden?

Dan weet ik wel niet wat de invoertaks gaat zijn, Noorwegen is ook niet bij de EU.

Citaat
Maar nog lang geen volwaardig alternatief.
Dat lang kan nog enkele jaren zijn...

Ik heb geen idee hoe goed de accu´s in 2025 gaan zijn, men hoort zo van "experten" dat elk jaar de accu´s gemiddeld 5 % aan rijbereik kunnen verbeteren en vooral steeds lichter en goedkoper per kWh worden. Een rijbereik van 1000 km zal alleszins tegen 2025 geen probleem zijn, er zijn er die zelfs zeggen dat het al tegen 2020 kan (geen idee wat het prijskaartje of kWh-accupack dan is...)

Citaat
http://www.insidercarnews.com/tesla-will-exceed-700-mile-range-soon/

Oct 9, 2015

As other automakers are jumping into the electric vehicle market, Tesla Motors is pressing down on the accelerator and pulling away. The company is flexing its muscles specifically when it comes to battery tech. CEO Elon Musk recently divulged that a 600-mile range for its vehicles will be realistic around 2017, with a target 725 miles by 2020
725 miles = 1166 km, daar bedoelt men EPA-rijbereik mee, wat al veel meer de praktijk benadert als onze NEDC... dus pakweg 1000 km in de praktijk, wie weet tegen 2020.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 juni 2016 - 22:15:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 juni 2016 - 10:01:28 »
Ik heb die obsessie voor bereik van een auto nooit begrepen. Het zeer grote bereik van de huidige diesels is in mijn ogen dan ook voor niets nodig. De meeste diesels halen een bereik van 1000 km of meer. In Europa is dat absurd, je zal hier gemiddeld nooit verder dan 50 km moeten rijden om een tankstation te vinden. Bovendien ga je zelfs aan Autobahn snelheden die tank pas leeg krijgen op zo'n uurtje of 6 à 7. Ondertussen had je voor je veiligheid al twee keer moeten stoppen. Een bereik van zo'n 500 à 600 km is meer dan voldoende.
Sinds enkele maanden rijd ik met een moto met een vrij kleine tank. Ik rijd veel op de snelweg wat resulteert in een hoger verbruik. Mijn brandstoftank heeft een inhoud van zo'n 14 l. Als er nog zo'n 2,5 l in de tank zit krijg ik een waarschuwing. In de praktijk is de tank bijna leeg na zo'n 250 km. Niet echt een probleem, alhoewel dit wel aan de lage kant zit.

Wat altijd vergeten wordt bij elektrische wagens is dat deze 's morgens vertrekken met een 'volle tank'. 's Nachts wordt de wagen aan het stopcontact gehangen en 's morgens is die volledig opgeladen. Bij een Tesla betekent dit zo'n 400 km rijden. Op het werk kan je nu al dikwijls tanken, in de toekomst alsmaar meer. Vanop mijn bureau zie ik hier de laadpaal staan die men speciaal geplaatst heeft om collega's met elektrische wagens de kans te geven om te laden (bovendien volledig met groene stroom uit windmolens in eigen beheer).
Ik kan natuurlijk nog altijd tijdens de middagpauze naar Nijvel rijden en daar laden aan de superchargers terwijl ik iets eet.
Enkel voor lange verplaatsingen naar het zuiden van Europa is er nog een probleem omdat er onvoldoende laadstations zijn.

We moeten van die obsessie rond bereik af, ook voor de diesel auto. Verklein de dieseltank van de nu gangbare 60 à 75 l voor een middenklasse wagen en maak hier de helft van 30 à 35 l. Voor de meeste diesels nog genoeg voor zo'n 600 à 700 km. De wagen weegt er ineens wat minder door.  Ook voor de elektrische wagen is dit nog meer zo. Voorzie gewoon genoeg laadpunten en het bereik van de elektrische wagen hoeft niet zeer groot te zijn.
Vertrek thuis met een volledig geladen wagen, laadt bij op het werk, aan het shoppingcenter, in de parkeergarage, ... en je wagen staat altijd met een quasi volle batterij klaar.
De snelheid van een supercharger is al aanvaardbaar voor een lange verplaatsing. Een pauze van zo'n 30 à 40 min na een rit van 2,5 à 3 u is niet verkeerd!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 juni 2016 - 15:06:14 »
Ik heb die obsessie voor bereik van een auto nooit begrepen.

Het is inderdaad een obsessie.

Wijlen mijn vader had destijds een Mercedes E-klasse met een tank van 60 liter. Hij kocht er een nieuwe met een tank van 80 liter in plaats van 60 liter. "Want", zei hij, "ik rijd meermaals per jaar naar het zuiden van Frankrijk, en zo kan ik met de goedkope diesel die in Luxemburg tank tot aan de Azurenkust geraken."

Laten we even de berekening maken. Vandaag kost diesel in Frankrijk 1,17 Euro en in Luxemburg 0,95 Euro, een verschil van 0,22 Euro. Voor 20 liter dus een verschil van 4,40 Euro. Hij zou enorm lang moeten leven hebben om nog maar de meerprijs van die grotere tank te recupereren.

Bovendien stond de tank in die Mercedes rechtop achter de achterbank. Door de grotere tank was de lengte van de kofferruimte aldus wat kleiner, waardoor hij er net zijn fiets niet meer kon insteken.

Maar er is natuurlijk het psychologisch aspect. Of ze die autonomie van 1.000 km nu nodig hebben of niet: mensen die de aankoop van een dure elektrische wagen overwegen, zien die autonomie drastisch verminderen. En veel meer betalen om veel minder te krijgen, dat werkt niet zo goed.

Citaat
Wat altijd vergeten wordt bij elektrische wagens is dat deze 's morgens vertrekken met een 'volle tank'.

Voor diegenen die de kans hebben om hem thuis op te laden, wat voor vele flatbewoners niet het geval is.

Citaat
Bij een Tesla betekent dit zo'n 400 km rijden.

Een autonomie die je helaas volstrekt niet kunt vergelijken met de opgegeven autonomie voor een dieselwagen.

Mijn BMW heeft een autonomie van ca. 900 km, en ik hoef dan ook niet met een lichte voet te rijden om dat te halen. De 400 km voor een Tesla zijn een waarde die slechts bereikt wordt in extreem gunstige testomstandigheden, doch bij een ietwat vlotte rijstijl zeer sterk afnemen.

Citaat
Een pauze van zo'n 30 à 40 min na een rit van 2,5 à 3 u is niet verkeerd!

Neen, maar voor de veiligheid zal de helft ook al wel voldoende zijn zeker.

Als ik 1.000 km van hier naar België rijdt, stop ik onderweg 4 x 20 minuten = 1:20 u.
2 x 20 minuten en 2 x 3 u., dat zou al 7:20 u. zijn, een verschil van 6 uur.
Volstrekt onaanvaardbaar.

Ik heb hier momenteel een Belgische vriend op bezoek, die een uitvoerige proefrit met een Tesla gemaakt heeft. Hij was enorm onder de indruk van de fantastische acceleratie van een Tesla (wat me niet verwondert). Maar van de afwerking en de kwaliteit van het interieur is hij niet te spreken, zeker niet voor een wagen in die prijsklasse. En dat is wat ik altijd al gevreesd heb: het gaat om een jonge, onervaren constructeur, die veel te arrogant is om rekening te houden met wat de klanten willen, en nog lang niet in staat is om een homogene wagen te bouwen.

Volgens hem zou het huidige Belgische elektriciteitsnet ook niet in staat zijn om stand te houden als nog maar de helft van de wagens elektrische wagens zouden zijn. Ik kan dat niet inschatten, maar ik herinner me dat, toen er hier twee jaar geleden een nieuw huis gebouwd werd en de aannemer een elektrische kraan gebruikte, ik aan de verlichting in ons huis duidelijk kon merken wanneer hij die kraan gebruikte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 07 juni 2016 - 17:50:29 »
Laat ons eens uitrekenen hoeveel elektriciteit er nodig is om een elektrische wagen een jaar te laten rijden.

Ik ga uit van 20 000 km/jaar (in werkelijkheid gemiddeld iets lager in België) en een verbruik van 0,2 kWh/km. Voor een Tesla is dat niet voldoende (eerder 0,24) maar voor de kleinere elektrische wagens meer dan voldoende. De elektrische wagen verbruikt dan 4 000 kWh per jaar. Zelfs als je alleen thuis zou laden is dit 11 kWh. Laat ons zeggen dat je in de praktijk de helft thuis laadt. Dus pakweg 5 kWh. Een typisch gezin verbruikt 10 kWh per dag. Het elektrisch verbruik zou dus 50% à 100% hoger liggen bij de gezinnen.
Gezinnen verbruiken in België ongeveer 20% van de elektrische energie. Daar komt nog bovenop dat de wagens 's nachts gaan laden wanneer de elektriciteitsconsumptie bij gezinnen al laag is. Dit lijkt me allemaal haalbaar. Met een laadvermogen van 1 à 2 kW geraak je er!
Dit is natuurlijk zo bij een volledig omschakelen naar elektrische wagens. Stel dat we streven naar 20% elektrische wagens, dan is het allemaal geen enkel probleem.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vanaf 2025 geen wagens op diesel of benzine in Noorwegen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 07 juni 2016 - 19:26:45 »
Laat ons eens uitrekenen hoeveel elektriciteit er nodig is om een elektrische wagen een jaar te laten rijden.

Ik ga uit van 20 000 km/jaar (in werkelijkheid gemiddeld iets lager in België) en een verbruik van 0,2 kWh/km. Voor een Tesla is dat niet voldoende (eerder 0,24) maar voor de kleinere elektrische wagens meer dan voldoende. De elektrische wagen verbruikt dan 4 000 kWh per jaar. Zelfs als je alleen thuis zou laden is dit 11 kWh. Laat ons zeggen dat je in de praktijk de helft thuis laadt. Dus pakweg 5 kWh. Een typisch gezin verbruikt 10 kWh per dag. Het elektrisch verbruik zou dus 50% à 100% hoger liggen bij de gezinnen.
Gezinnen verbruiken in België ongeveer 20% van de elektrische energie. Daar komt nog bovenop dat de wagens 's nachts gaan laden wanneer de elektriciteitsconsumptie bij gezinnen al laag is. Dit lijkt me allemaal haalbaar. Met een laadvermogen van 1 à 2 kW geraak je er!
Dit is natuurlijk zo bij een volledig omschakelen naar elektrische wagens. Stel dat we streven naar 20% elektrische wagens, dan is het allemaal geen enkel probleem.

En ook bij 100 % electrische wagens gaat dat helemaal geen probleem zijn.

Als men bedenkt dat bvb D zomaar al zijn kerncentrales gaat sluiten... de laatste tegen 2022 ofzo...

Als men weet dat D qua hernieuwbare stroom dat aandeel van 6,6 % naar 30,1 % gebracht heeft op amper 15 jaar (2000-2015),en de kernenergiestroom van 29,5% naar 14,1 % verminderde:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stromerzeugung#Bruttostromerzeugung_nach_Energietr.C3.A4gern_in_Deutschland


Duitsland schat bij 100 % electrisch wagenpark 27% méér stroomverbruik zonder het deel stroomverbruik af te trekken die niet meer nodig is voor de benzine- en diesel-raffinage voor al die personenwagens en wslk ook alle stadsbussen.

En de gemiddelde electrische wagen zullen met de tijd zeker nog wat minder verbruiken, daar kan nog 10-20% vanaf. Zelfs een Tesla S is al x % zuiniger na amper 3 jaar. En zelfs na een aero-facelift 2016 nog eens x% zuiniger : http://insideevs.com/official-epa-ratings-for-refreshed-tesla-model-s-90d-range-is-303-2-miles-highway/

Deze link van een wetenschapper had ik al in een andere draad gepost:  (10 % aandeel wagenpark lijkt me tegen 2025 realistisch, andere landen zullen wslk meer hebben)
Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056

Hebben we voldoende stroom?

Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 juni 2016 - 20:18:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I