Auteur Topic: Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten  (gelezen 1604 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten
« Gepost op: vrijdag 17 juni 2016 - 13:25:09 »
Citaat van: GVA
Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten

Belgische chauffeurs stoppen gemiddeld pas na 2 uur en 54 minuten ononderbroken rijden. Dat is langer dan de aanbevolen twee uur.

http://www.gva.be/cnt/dmf20160617_02343681/belgen-maken-veel-brokken-door-te-lang-achter-stuur-te-zitten
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 juni 2016 - 14:48:18 »
Citaat
Als je een klop van de hamer krijgt, zet je dan aan de kant en sluit 15 tot 20 minuten de ogen.”

Men geeft hier naar mijn gevoel een héél fout signaal !

Wanneer een chauffeur van zichzelf merkt dat hij z'n klop begint te krijgen, is hij niet zelden al véél te ver.  Er rijden er genoeg rond die pas na de nodige secondenslaapjes de eigen vermoeidheid beginnen te beseffen.

De boodschap moet volgens mij dan ook veeleer zijn, dat het net die zogenaamde klop is, die in eerste instantie voorkomen moet worden ipv opgelost als de bestuurder eigenlijk al een tijdlang levensgevaarlijk bezig is.  Dwz: oa goed uitgerust aan de rit beginnen.  En oa op tijd en stond een rustpauze inlassen. 

Ik heb het moeilijk met de manier waarop het hier geformuleerd wordt.  Men geeft mij hier zo'n beetje de indruk van: "rij maar verder tot je na de nodige secondenslaapjes je vermoeidheid begint te voelen (je begint te beseffen dat je je klop krijgt), en doe er pas dan iets aan".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 18 juni 2016 - 15:35:05 »
Als er zich ook maar één secondenslaap voordoet, had de inderdaad al op een parkeerplaats moeten staan. Mij is het ooit overkomen dat ik me al na 20 minuten rijden slaperig begon te voelen. Geen twijfel: eraf aan de eerste parking, en een dutje van een half uur gedaan.

Maar je kunt er de mensen maar moeilijk van overtuigen om niet langer dan 2 uur te rijden.

Gemiddeld doe ik er 12 uur over om van Antwerpen naar hier te rijden. Enige tijd geleden vertrok een familielid op een zondag om 4 uur in Beersel, en stond hij hier bij ons om 12 uur! Hij was maar één keer kort gestopt om te tanken, en van de snelheidsbeperkingen had hij zich niets aangetrokken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 19 juni 2016 - 00:05:27 »
Gemiddeld doe ik er 12 uur over om van Antwerpen naar hier te rijden. Enige tijd geleden vertrok een familielid op een zondag om 4 uur in Beersel, en stond hij hier bij ons om 12 uur! Hij was maar één keer kort gestopt om te tanken, en van de snelheidsbeperkingen had hij zich niets aangetrokken.

Mensen die op vakantie gaan, willen liefst asap op hun bestemming aankomen, kwestie van zoveel mogelijk vakantie-tijd door te brengen.  En er wordt toch zo graag opgeschept met het feit dat men in 1 ruk van hier naar pakweg Spanje gereden is ....

Het is schrikbarend om vast te stellen hoe mensen er niet meteen een probleem in zien om toch te gaan autorijden terwijl ze tekenen van vermoeidheid voelen.  Of toch bij iemand in de auto stappen terwijl die tekenen vertoont dat hij mss wel (té) vermoeid is, of die zich laat afleiden door bvb een gsm.  Terwijl de risico's daarom zeker niet minder zijn.  Wat dat betreft, hebben we helaas nog een lange weg te gaan eer iedereen beseft hoe gevaarlijk het is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 19 juni 2016 - 21:16:26 »
Sinds ik kinderen heb zijn die lange stukken rijden hoe dan ook verleden tijd. In de praktijk probeer ik max. zo'n 3 u te rijden. Bij de laatste ski-vakantie hebben we zelfs een erg lange stop ingelast. De kinderen hebben zich mogen uitleven in een zwembad in de buurt van Nürnberg en dat was een succes. De rit van daar naar huis verliep zeer rustig met drie slapende kinderen.

Het komt er op neer dat je naar je lichaam moet leren luisteren. Ik weet dat ik die 3 u en zelfs wat langer aan kan als ik goed uitgeslapen ben en het verkeer is niet te hectisch. De eerste tekenen van vermoeidheid zijn voor iedereen verschillend maar voor mezelf ken ik ze goed. Bij mij is het eerste teken licht geïrriteerde ogen. Dat is voor mij al genoeg om op de volgende parking te stoppen.
Ik weet niet wie hier ooit de tip heeft gegeven om een fles water in de wagen te leggen. Dat helpt meestal ook. Zeker in de zomer, met de airco aan, geraak je snel uitgedroogd in de wagen waardoor je slaperig wordt. Drink nu en dan een slokje en dat doet wonderen! Probeer dat drinken dan wel op zo'n manier te doen dat het niet onveilig wordt!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 20 juni 2016 - 19:08:40 »
Het advies om niet langer dan twee uur te rijden, heeft niet alleen met vermoeidheid te maken. Men heeft vastgesteld dat na die 2 uur je reactiesnelheid drastisch afneemt, wat je evenwel niet merkt zolang er niets gebeurt.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 20 juni 2016 - 20:46:31 »
Het advies om niet langer dan twee uur te rijden, heeft niet alleen met vermoeidheid te maken. Men heeft vastgesteld dat na die 2 uur je reactiesnelheid drastisch afneemt, wat je evenwel niet merkt zolang er niets gebeurt.

Dat wil ik best geloven. Bovendien, bij het autorijden moet je geconcentreerd zijn. Ik weet dat mensen zich moeilijk langer dan 1,5 à 2 u kunnen concentreren. Net om die reden zal ik nooit vergaderingen inrichten van meer dan 90 min. Als dit toch noodzakelijk is las ik na 90 min een pauze in minstens 15 min. Daarna gaat het plots veel beter. Als je een vergadering leidt merk je dat gewoon aan je publiek, na 90 min is de fut eruit. Bij het autorijden zal dit niet veel anders zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 21 juni 2016 - 17:53:06 »
Ik weet dat mensen zich moeilijk langer dan 1,5 à 2 u kunnen concentreren. Net om die reden zal ik nooit vergaderingen inrichten van meer dan 90 min. Als dit toch noodzakelijk is las ik na 90 min een pauze in minstens 15 min. Daarna gaat het plots veel beter. Als je een vergadering leidt merk je dat gewoon aan je publiek, na 90 min is de fut eruit. Bij het autorijden zal dit niet veel anders zijn.

Ik heb destijds bij de bank exact dezelfde ervaring gedaan. 90 minuten is echt wel een maximum voor een vergadering alvorens te pauzeren. Vlak na een warm middagmaal beperkte ik het zelf tot 60 minuten, want dan hadden veel deelnemers de neiging slaperig te worden.